کد خبر 1412157
تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۲
گروه ۷ درباره احیای برجام رایزنی می‌کند

رسانه‌های غربگرا که چند ماه ادعا می‌کردند کارشکنی روسیه موجب پیش نرفتن مذاکرات احیای برجام شده، حالا می‌گویند: «روسیه برای احیای برجام و دور زدن تحریم‌ها از این طریق روزشماری می‌کند»!

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه خود نوشت:

«انتخاب» و «عصر ایران» به نقل از منابع غربی و نشریه آمریکایی پولیتیکو نوشتند: «روسیه مشتاق و منتظر احیای برجام است تا بتواند با کمک ایران نفت تحریمی خود را در بازارهای بین‌المللی بفروشد. روسیه به ایران به‌عنوان یک راه فرار از تحریم‌ها برای فروش نفت نگاه می‌کند و احیای برجام و لغو تحریم‌های نفتی ایران، به روسیه این امکان را می‌دهد تا برای انتقال نفت به بازارهای جهانی از طریق ایران برنامه‌ریزی کند.

دیپلمات‌های غربی می‌گویند که روسیه قصد دارد از ایران به‌عنوان دریچه‌ای برای دور زدن تحریم‌های خود استفاده کند. مسکو در ماه ژوئیه و پس از دیدار ولادیمیر پوتین با رهبری ایران، تیم‌هایی از مقامات تجاری و مالی و همچنین مدیران شرکت گازپروم و سایر شرکت‌ها را به تهران اعزام کرد تا زمینه برای همکاری نزدیک‌تر بین دو کشور فراهم شود. ایران می‌تواند یک مسیر پشتیبان برای فروش نفت خام تحریم شده روسیه، فراهم کند. صادرات نفت روسیه از ماه دسامبر امسال تقریبا با تحریم کامل کشورهای اتحادیه اروپا مواجه است، اما اگر یک توافق هسته‌ای بین‌المللی با ایران منعقد شود، این یک فرصت ایده‌آل برای پوتین خواهد بود.

قالب همکاری ایران و روسیه در زمینه فروش نفت، به شکل «سوآپ» (معاوضه) است. ایران می‌تواند نفت خام روسیه را به سواحل شمالی خزر خود وارد کند و سپس مقادیری معادل نفت خام را از طرف روسیه در نفتکش‌های ایرانی که از خلیج‌فارس خارج می‌شوند بفروشد.

ایران نفت روسیه را پالایش می‌کند تا تقاضای داخلی خود را برآورده کند، در حالی که به لطف احیای برجام، نفت استحصالی ایران از جنوب به بازارهای بین‌المللی بارگیری می‌شود.

علاوه‌بر این، ایران همچنین می‌تواند پس از رهایی از تحریم‌ها، از ناوگان نفتکش‌های خود، نفت روسیه را به بازارهای خارجی صادر کند.

همه اینها به امکان احیای توافق هسته‌ای بستگی دارد. اولیانوف» سفیر روسیه در وین، از جمله در میان سرسخت‌ترین حامیان پیشنهاد اروپا برای احیای توافق هسته‌ای است.

به‌عنوان نشانه‌ای از اهمیتی که روسیه برای ایران قائل است، سفر پوتین به ایران در ماه ژوئیه امسال اولین سفر خارجی وی از زمان آغاز جنگ اوکراین بود. تهران و مسکو به‌عنوان نشانه حسن نیت، از این فرصت برای اعلام یادداشت تفاهم در مورد توسعه پروژه‌های مشترک نفت و گاز ایران به ارزش ۴۰ میلیارد دلار، به‌ویژه با هدف توسعه ذخایر گازی در خلیج‌فارس و تولید گاز طبیعی مایع ایران، استفاده کردند.

یکی از دیپلمات‌های غربی گفت: ایران شریک خوبی در این تلاش است. روسیه مشکل دارد و ایران توانایی دارد. علاوه‌بر جذابیت‌های همکاری انرژی، چندین دیپلمات خاطرنشان کرده‌اند که مسکو به‌طور گسترده در سراسر پهنه آسیای مرکزی، ایران و ترکیه به‌دنبال یافتن حفره‌هایی برای دور زدن محدودیت ورود کالاست.

تحریم‌ها، توانایی روسیه را برای بازسازی سخت‌افزار نظامی‌اش تحت فشار قرار می‌دهد، زیرا مسکو برای یافتن واردات حیاتی از ریزتراشه‌ها تا قطعات خودرو تلاش می‌کند، بنابراین به خطوط عرضه جدید نیاز دارد.

روسیه به خوبی می‌داند که ایران در یافتن چنین جایگزین‌هایی سابقه طولانی دارد. حتی در شرایطی که سال‌ها تحریم‌ها اقتصاد ایران را مختل کرده‌، تهران ثابت کرده است که در یافتن راه‌هایی برای دور زدن تحریم‌ها، عمدتا با روی آوردن به چین و دیگر شرکای آسیایی، ماهر است».

یادآور می‌شود محافل غربگرا چند ماه قبل برای بیرون کشیدن دولت عهدشکن آمریکا از موضع اتهام و کارشکنی، ادعا می‌کردند مذاکرات به‌خاطر سنگ‌اندازی روسیه (ونه مخالفت آمریکا با دادن تضمین و لغو تحریم‌ها) متوقف شده است. یک مثل معروف می‌گوید که دروغگو کم‌حافظه است!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    0 0
    ماله نکشيد ، خودتونم ميدونيد روسيه خير ايران رو نميخاد و فقط به منافع خودش فکر ميکنه
  • IR ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    0 0
    ميبينم که بله.....
  • IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    0 0
    روسيه طرفدار منفعت خودشه
  • IR ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    1 0
    تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.
  • IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
    0 0
    سوال اینه: برجام چطورنوشته شده که زنده و مرده اش به نفع روسیه است ؟ خوب بیان اینوجواب بدن..!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس