کد خبر 1412553
تاریخ انتشار: ۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۷
بایدن

۱۵ سازمان آمریکایی حامی احیای توافق هسته‌ای (برجام) در نامه‌ای به جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا از او خواسته اند از "فرصت تاریخی" احیای این توافق استفاده کند.

به گزارش مشرق، نهادهای و سازمان هایی همچون "جی استریت"، موسسه کوئینسی، مرکز ترومن و سازمان "پیروزی بدون جنگ" این نامه را امضا کرده و گفته اند که بازگشت به توافق هسته‌ای، پیروزی بزرگی برای آمریکا و متحدانش است.

 آنها با تقدیر از تلاش دولت بایدن برای دستیابی به توافق با ایران و احیای برجام، خاطر نشان کردند: بازگشت به توافق هسته ای نه تنها امنیت جهانی را افزایش می‌دهد بلکه از بحران هسته‌ای جلوگیری و با کاهش تحریم‌ها، شرایط زندگی مردم ایران را بهبود می دهد.

به نوشته پایگاه خبری سازمان "پیروزی بدون جنگ" که یکی از امضا کنندگان این نامه است، با اشاره به اهمیت استفاده از این فرصت تاریخی برای احیای برجام، اقدام ترامپ در خروج از برجام را استراتژی شکست خورده دانستند و تحریم های دولت ترامپ را باعث افزایش مشکلات مردم ایران دانستند

این بیانیه با تحسین تلاش دیپلمات ها، بازگشت به توافق هسته ای را یک پیروزی امنیتی بزرگ برای برای آمریکا و گامی جهت دوری از مسیر یک جنگ بیهوده دیگر در خاورمیانه توصیف کردند.
در این نامه آمده است طبق نظرسنجی‌ها، مردم آمریکا برجام را بهترین راه پیش‌رو می‌دانند و ۷۸ درصد از مردم از راه‌حل دیپلماتیک حمایت می‌کنند.

دور جدید مذاکرات رفع تحریم‌های ایران پس از وقفه‌ای پنج‌ ماهه ۱۳ مردادماه در شهر وین آغاز شد و این مذاکرات پس از چهار روز  ۱۷ مرداد ماه با بازگشت هیات ها به پایتخت ها پایان یافت.

برگزاری این دور از مذاکرات در پی آن صورت گرفت که مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در روزنامه فایننشال‌تایمز ادعا کرد بسته پیشنهادی جدیدی روی میز گذاشته که شامل راهکارهای به روز درباره رفع تحریم‌ها و گام‌های هسته‌ای ایران است.

جمهوری اسلامی ایران ۲۵ مرداد (۱۶ آگوست) نظرات و درخواست های خود را درباره پیشنهادات اتحادیه اروپا درباره مذاکرات رفع تحریم ها در وین  ارسال کرد و آمریکا پس از بیش از یک هفته از آن در دوم شهریور ماه (۲۴ آگوست) نظر خود را در این باره به اتحادیه اروپا ارائه کرد.

در پی پایان یافتن این دور از مذاکرات، مقامات  آمریکایی و اتحادیه اروپا ادعا کردند که متن نهایی به همه طرف‌ها ارائه شده که قابل تغییر نخواهد بود و بایستی یا پذیرفته شود و یا شکست مذاکرات اعلام شود که این این ادعا از سوی مقام وزارت خارجه ایران رد و اعلام شد که با توجه به ادامه بحث‌ها درباره چند موضوع مهم باقی‌مانده، هنوز در مرحله‌ای قرار نداریم که از نهایی شدن متن توافق در وین سخن بگوییم.

رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران نیز اعلام کرد که توافقی (در مورد مذاکرات هسته‌ای) بدست نیامده است زیرا تا زمانی که در مورد همه مسائل توافق نشود، توافقی وجود نخواهد داشت.

گفت‌ وگوها در حالی به مراحل سرنوشت‌ساز رسیده که رسیدن به خط پایان و توافق نهایی معطل تصمیم‌های سیاسی غرب بویژه ایالات متحده آمریکا به عنوان طرف نقض کننده توافق سال ۹۴ است.

هیات جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که لازمه رسیدن به توافق، پایدار بودن رفع تحریم‌ها به نحوی تضمین شده است و اینکه موضوعی نباید به عنوان اهرم فشار جهت استفاده علیه ایران در آینده باقی بماند و به دنبال توافقی است که در آن انتفاع اقتصادی مردم تامین، تجارت خارجی ایران رفع و محدودیت‌های غیرقانونی فروش نفت برداشته شود. از این منظر، اگر طرف مقابل مطالبات منطقی ایران و الزامات شکل‌گیری یک توافق پایدار و قابل اتکاء را بپذیرد، توافق نهایی حاصل خواهد شد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • سربدار IR ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
    2 1
    این پانزده سازمان آمریکائی نیست بلکه یهودیان شکست خورده هستند که بعد از این هم شکست خواهند خورد ایتها زمینه را آماده می کنند که نگویند رئیس جمهور بایدن تنها مانده لعنت بر سیاست شکست خورده تان حالا کجاشو دیدید از این هم بدتربا دست رزمندگان زیر زمینی و آسمانی شکست خواهید خورددرود خداوند بر نیروهای مضمحل کننده استکبار جهانی
    • IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
      1 0
      خذعبل نگو یهودیان شکست خورده درامریکا نداریم یهودیان طرفدارخداداریم وصهیونیستهای داعشی ضدیهودی واین نامه نگاری حمایت ازبرجام راافرادکاملافنی وفکرپیشرفت صنعت اقتصادی ملت امریکانوشته اند وصهیونیست ها هم درحال اتش سوزی هستندچون امریکابالاخره ازاین فاسدین اپارتایدفاصله گرفته وباایران درقالب احترام متقابل درحال تعامل است
  • IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
    0 3
    برجام یک مصیبت عظمی بود. نه میشد آن را ادامه داد و نه می شود از آن بیرون آمد چون در هر دو صورت متضرر می شویم. اگر ترامپ یک کار خوب کرده باشد آن هم همین خروج از برجام بوده است . هر چند رو ح ا نی بموقع عکس العمل نشان نداد و به ضرر روی ضرر ادامه داد. ولی الآن بهترین کار برای خلاصی از برجام ادامه مذاکره با رعایت شدید خطوط قرمز ایران حتی سرسختانه تر از آن برای جلوگیری ازسواستفاده غربیها است در عین حال کار اصلی عبارت است است از خنثی سازی تحریمها که سلاح تحریم را اولا بی خاصیت ثانیا یخ جلوی آفتاب خواهد کرد.و مهمتر اینکه ما هم از برجام بیرون نیامده ایم و هم عملا برجام دیگر نمی تواند دست برنامه هسته ای را بسته نگه دارد و ضمنا ما در منظر افکار عمومی مقصر نخواهیم بود. دولت باید سرسختانه در مذاکره حاضر باشد ولی کار اصلی همان خنثی سازی تحریمهاست که باید با جدیت دنبال شود همینطور رسیدگی به کسانی که شرایط معیشتی مناسبی ندارند این شرایط با جدیت دنبال شود بعد از مدتی نه طولانی شرایط خوب خواهد شد الحمد لله شرایط هم بگونه شده است که با بالا رفتن قیمت نفت شرایط هم از لحاظ فروش هم از نظر قیمت به نفع ما در جریان است.خدا رو شکر
  • IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
    3 1
    توافق می بایست همه کشورها بجزاسراییل را ملزم به اجرا کندچرا که اسرائیل کشورنیست واز این جاست که نامشروع بودن اسراییل آشکارتر میشود
  • ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
    1 0
    برجامسنگ بزرگی است که دیوانه هایی در ایران آن را به چاه انداخته اند و حالا باید عقلا آن را خارج کنند
  • IR ۱۷:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
    1 0
    تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس