کد خبر 1406317
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۸
غذارسانی به سگ‌ها عامل نابودی آن‌ها / تعداد سگ های ولگرد از مرز ۲ میلیون گذشت

یک کارشناس محیط زیست درباره‌ی غذارسانی به حیوانات و ایجاد اختلالات در چرخه‌ی محیط زیست توضیحاتی داد.

به گزارش مشرق، غذارسانی به سگ‌ها و انواع حیواناتی که در جامعه شاهد ازدیاد و رشد جمعیتشان هستیم باعث بروز مشکلاتی از جمله شیوع بیماری‌ها و کشته و زخمی شدن برخی از مردم شده است.

طبق آمار تعداد سگ‌های ولگرد در کشور از مرز ۲ میلیون گذشته است چنانچه تعداد این سگ‌ها افزایش پیدا کند افراد بیشتری قربانی هجوم سگ‌های ولگرد خواهند شد.

بنابر اخبار اعلام شده تنها طی ۲ روز یک سگ هار در شهرستان مشگین شهر باعث مصدوم شدن ۱۶ نفر شده است، طبق آماری که توسط مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران عنوان شد تهران حدود ۵ تا ۶ هزار سگ بدون صاحب دارد.

شهرداری پناه گفت: در حالت عادی اکوسیستم طبیعت چرخه‌ی منظمی دارد و دخالت انسان باعث اختلال در این نظم می‌شود که نوع این دخالت غذارسانی به گونه‌های حیات وحش و گونه‌های اهلی است که مشکل را چندین برابر می‌کند.

بالا رفتن نرخ زادآوری یکی از مشکلات این غذا رسانی‌ها است، برخی از مردم تفاوت حیات وحش و اهلی را نمی‌دانند و فکر می‌کنند حیات وحش گونه‌هایی هستند که حمله می‌کنند در صورتی که حتی یک گنجشک هم از گونه‌های حیات وحش است.

او افزود: برخی از گونه‌های مانند زاغ‌ها دشمن طبیعی ندارند و زمانی که جمعیتشان بیش از حد طبیعی می‌شود آسیب رسان می‌شوند و در این زمان جمعت سایر گونه‌های آسیب پذیر مانند چرخ‌ریسک تحت تاثیر قرار می‌گیرد و جوجه‌هاش خورده می‌شوند و جمعیت کلاغ و زاغی به دلیل نداشتن دشمن طبیعی زیاد می‌شود.

این فعال محیط زیست گفت: دخالت بشر در سالیان بسیار دور باعث ساختن گونه‌های اهلی شده است، گونه‌های اهلی به دلیل استفاده‌ی انسان ساخته شدند یعنی گوسفند اهلی ما همان قوچ و میش طبیعت ما است دخالت انسان بخشی از حیوانات طبیعت را جدا کرد که این اهلی سازی در تمام موارد باعث ایجاد مشکل شده است.

شهرداری پناه گفت: ایجاد بیماری، برداشت از طبیعت، برداشت آب محدودی که در طبیعت وجود دارد توسط گونه‌ی اهلی از جمله معایبی است که گونه‌های اهلی که کنار انسان نیستند، اما آسیب زا هستند به همراه دارند که این تنها به سگ‌ها محدود نمی‌شود.

غذا رسانی به سگ ها عامل نابودی آنها!

او گفت: با وجود غذارسانی که نرخ زادآوری سگ‌ها را بالابرده و باعث بروز جمعیت نجومی آن‌ها شده بیماری وارد در زیستگاه‌ها شده و برداشت از زیستگاه صورت می‌گیرد.

شهرداری پناه ادامه داد: باتوجه به مطالبی که درباره‌ی زیاد شدن جمعیت گونه‌های مختلف و سگ‌ها به آن اشاره کردیم می‌توان گفت اگر سگی از بین می‌رود مقصر انسان‌هایی هستند که باعث این اتفاق شده اند چه افرادی که اهلی سازی انجام داده اند و چه افرادی که به ازدیاد این جمعیت کمک کرده اند.

این کارشناس محیط زیست گفت: واقعیتی که این افراد باید بپذیرند این است که معضلی که به وجود آمده است توسط این افراد به وجود آمده و حیواناتی مانند این سگ‌ها در این امور نقشی ندارند و نمی‌توان گفت افرادی که مخالف ازدیاد جمعیت این گونه‌ها هستند با آن‌ها دشمنی دارند.

او درباره‌ی آسیب‌هایی که این گونه به همراه دارد اظهار کرد: در حاشیه‌ی شهرها کودکان خردسال توسط این سگ‌ها جان خود را از دست می‌دهند، اما برخی از افراد با نگاه افراطی به این موضوع دیدگاه خطرناکی در این باره به وجود آورده اند و باعث ایجاد تنش‌هایی در جامعه شده اند اگر این آسیب‌ها از ابتدا پیش بینی می‌شد به این نقطه نمی‌رسیدیم.

حامیان غذارسانی به سگ‌ها منطقی با موضوع برخورد کنند

این فعال محیط زیست گفت: حامیان این اقدام نمی‌خواهند درمورد این مشکل صحبتی شود و حتی اگر خبری مبنی بر آسیب رسیدن به افراد منتشر شود فرد آسیب دیده را مقصر می‌دانند، اما اگر به این معضل پرداخته نشود و جمعیت این حیوانات درست کنترل نشود این جمعیت همچنان به صورت نجومی بالا می‌ورد و مشکلات تشدید می‌شود.

شهرداری پناه گفت: این افراد بخش بزرگی از این اتفاق هستند و نمی‌خواهند این موضوع را بپذیرند؛ باید در نظر داشت سگ ماده‌ای که ۷ توله دارد و هر توله در زمان کوتاه مدتی زایمان خواهد داشت جمعیتی غیر قابل کنترل را بر جای می‌گذارد که تنها راه عقیم سازی است که آن هم نیازمند نگهداری کاملا ایزوله است و این روش عقیم‌سازی‌ها جوابگو نیست.

در سال گذشته بیش از ۲۶۰ هزار حیوان گزیدگی در کشور ثبت شد که ۸۰ درصد آن به حمله سگ‌های ولگرد اختصاص داشت. پیش‌تر شهردار ناحیه ۱۰منطقه یک در طرح کنترل حیوانات شهری در شهرک محلاتی از جمع آوری سگ‌های ولگرد خبر داد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 26
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۰۸:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
    6 0
    قانون گذار هم مقصر هست ، قانون گذار یک متولی رو برای این کار در نظر بگیره ، یا کسایی رو که غذا رسانی می کنند مجرم بدونه و اینها رو محاکمه کنه ، یا اسلحه بدین دست مردم ، مردم دو روزه این سگها را میکشن ، خسته شدیم دیگه هرجا میری سگ
  • احسان معتمدی IR ۰۸:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
    6 0
    واقعا سگ های ولگرد کلماتی زیباست که مرا یاد این افراد می اندازد خاتمی ها و موسوی ها و رف... ها و حسن ف... ها نوری ها و
  • DE ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
    6 7
    تعداد سگ های ولگرد از مرز ۲میلیون گذشت// اگه ما همین تعداد ضد انقلاب داشتیم کارمون تمام بود.خخخخ حتی ضد انقلاب و منافقین و بهایی ها...به اندازه این سگ ها عرضه ندارن و نمیتونند مشکل ایجاد کنند.
    • IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
      2 0
      تا مدتی قبل سگهای ولگرد حاشیه شهر بودن الان به کرات در خیابانهای شلوغ وسط شهر ها هم دیده میشوند شنبه پس پریروز از مجلس سخنرانی و روضه صبح گاهی بیرون امدم خیابان اصلی قصابه سیرابی ها را تو بشکه اب ریخته بود کنار مغازه سگه ناغافل رسید پوزه را برد تو بشکه اب و یکی بیرون کشید یارو افتاد دنبالش سگه هم 20 متر دورتر سیرابی را ول کرد و فرار کرد دیگه فکرش بکنید ان بشکه پوزه سگ خورده و ان سیرابی ها نصیب کدام مسلمانی بشود
    • IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
      1 2
      چرت نگو دیگه پست خبری ورزشی اجتماعی هنری هر چی میشه میگن آلبانی و ضد انقلابو ... مشرق هم که فقط این مَشنگ ها رو دوست داره
  • IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
    7 0
    آخه اینا اصلا منطق دارن که منطقی برخورد کنن؟؟ عقل و منطق این جماعت در حد همون سگهاست
  • IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
    5 1
    ببخشید مشرق جان، مصی موسیخ و شیرین بهائی رو هم حساب کردین؟؟!!
  • IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
    12 1
    و سیستمی که از ترس چندتا غرب زده بی هویت در مقابل این فاجعه ساکت نشسته
  • IR ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
    6 0
    چراهرروزامارسگ ها رامیدهید دولت همه راجمع کندوسقط کندتا زمین پاک شود
  • کامران IR ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
    10 1
    در ایران با اهداف کاملا مشخص سگ بازی ترویج میشود.ولی چرا نهادهای عمومی و دولتی مسئول،یعنی شهرداری ها و سازمان محیط زیست در این باره به وظیفه خود عمل نمیکنند؟!
    • IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
      1 0
      وقتی صبح تا شب سلبرتی تو تلوزیون تبلیغ سگ بازیش میکنه انتظار داری گاو گوسفند ها سگ بازی نکنن ؟
  • IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
    5 1
    خوش بحال مسئولین بی توجه ، شهرها ناامن - روستاها ناامن - بیابان ها ناامن ... چاره فقط کشتار است....
  • IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
    2 0
    چه مردم تنبلی!؟ یه مقدار سَم به همون گوشت هایی که طرفداران شان می ریزند واس شون بزنید. تا بمیرند
  • IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
    2 0
    اینهاراصادرکنندچین آنها که مشتری هستند.
  • IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
    2 0
    مشکل اینستکه که دولت از سگ پرست ها می ترسند و تحمل تهاجم رسانه ای آنها را ندارند
  • IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
    2 0
    صادر کنید چین و جایش اقلام ضروری وارد کشور کنید
    • DE ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
      3 0
      صادر کنید امریکا جاش جاسوس وارد کنید.
  • IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
    2 0
    عقیم کردن سگها دردی دوا نمیکنه و باعث نمیشه به مردم حمله نکنن
  • . IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
    1 0
    صادرکنید آمریکای نایس
  • DE ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
    1 0
    اگر این سگ ها روزی نیم کیلو گوشت و مرغ و استخوان ...که باهاش هنوز میشه سوپ و آبگوشت درست کرد .... بخورند میشه روزی 1000000 یک میلیون کیلو .یا 10000 ده هزار تن سالانه میشه 3.650.000 کیلو یعنی سه میلیون و ششصد و پنجاه هزار کیلو حالا از هزاران خروار نجاست آنها و دردسر و تصادف و حمله و انتقال بیماری ....هم بگذریم
  • بهرامی IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
    1 0
    بکشیدشون وگرنه اطفالتونو میدرند.
  • IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
    2 1
    ترو خدا این زبون بسته ها را نکشید
    • IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
      1 0
      چشم..... لطفا خودت از این سگ ها تو خونه ات نگه داری کن
  • محمد حسن اسفندیاری IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
    0 0
    ناتوانی مسئولین زیربط باعث شده دربعضی مکانها خیلیها احساس ارامش نداشته باشند. و مرگی میر وآسیبهای مردم هم دغدغه اصلی مسئولین نباشه.اگه روزی زن وبچه شماهای شماها گرفتار این شرایط بشن بازم همین رفتار را ارید؟
  • IR ۱۹:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
    2 0
    سگ بازها رو عقیم کنید
  • IR ۰۷:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
    1 1
    دروغ می گوید. اتفاقا دلیل حمله سگها به انسانها این است که گرسنه هستند و غذا ندارند. غذا داشته باشند حمله نمی کنند. اگر هم نگران زاد و ولد آنها هستید کافیست به آنها غذایی بدهید که در آن مواد عقیم کننده ریخته باشد. خود به خود هم غذا می خورند و هم زاد و ولد نخواهند کرد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس