سگ

معاون امور مناطق سازمان پسماند با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۷۰۰ قلاده سگ در آرادکوه نگهداری می شوند، گفت: ظرف یک ماه آینده این جمعیت با فعالیت اکیپ‌های زنده‌گیری به شکل قابل ملاحظه‌ای افزایش می یابد

به گزارش مشرق، طبق بند ۱۵ ماده ۵۵ قانون شهرداری ها، این نهاد موظف است، به منظور جلوگیری از شیوع امراض ساریه انسانی و حیوانی به جمع‌آوری حیوانات بلاصاحب و دفع حیوانات مریض و مضر و ولگرد اقدام کند و با ممانعت از چرا و گردش چارپایان و احشام در شهر و دفع و اتلاف حشرات از بروز بیماری ها جلوگیری کند.

بر اساس این قانون، سگ‌های بلاصاحب پس از عقیم‌سازی و پلاک‌کوبی باید مجدداً به همان منطقه‌ای‌ که جمع‌آوری شده منتقل شود اما مشاهدات و اسناد نشان می‌دهد که در برخی شهرها و روستاها تمامی سگ‌های جمع‌آوری شده از نقاط دیگر  رها می شوند، این بحراندر پایتخت بیشتر به چشم می آید، همین مساله باعث افزایش قابل توجه این حیوانات و بروز معضلات متعددی شده است.

اخیرا اهالی جمعی از اهالی و ساکنین محله درکه و هزارسنگ در نامه ای به این معضل و ناهنجاری وجود سگ‌های بلاصاحب در محله درکه  اشاره کرده و اعلام داشتند که این حیوانات، موجب مشکلات بسیار مخرب و غیرقابل تحمل از قبیل امنیتی، فرهنگی و بهداشتی شده اند.

امضا کنندگان این نامه تاکید کرده‌اند که حمله مکرر سگ‌ها به ساکنین و گازگرفتگی آنها علاوه بر ابتلا خطر بیماری هاری موجب سلب آسایش و رعب و وحشت ساکنین به ویژه برای بانوان و کودکان و نوجوانان محل شده به طوری که خانواده‌ ها  در بسیاری از مواقع به دلیل ترس از حمله سگ‌ها امنیتی  برای قدم زدن معمولی نیز در محله و پارک‌های محله را ندارند.

آنها همچنین توضیح داده‌اند که وجود فضولات سگ‌ها در محیط زندگی و کوچه‌های سطح محل و آلودگی‌های ناشی از حیوانات باعث انتقال بیماری‌های گوناگون به ساکنین به خصوص کودکان می‌شود.

اهالی محله درکه و هزارسنگ با اشاره به اینکه محله‌شان‌ کوهستانی و محله گردشگری است به ورود تعدادی معدود  به عنوان گروه حامیان سگ‌ها در این محدوده  و انجام هزینه‌های مادی و تهیه غذای مخصوص انتقادکرده و ابراز داشتند، حمایت‌های ویژه این افراد به عرصه میدان‌داری تکثیر سگ‌ها مبدل شده‌است که آینده‌ای پر مخاطره‌تر را برای ساکنین رقم می زند.

آنها با امضای این نامه از دستگاه‌های مسئول حاکمیتی و ارگان‌های ذی‌صلاح قانونی به ویژه فرماندار شمیرانات و شهردار منطقه یک و شورای تأمین شمیران خواستند با استیفای حقوق اولیه شهروندی خود در این زمینه و برخورد مقتضی با برهم‌زنندگان نظم و امنیت عمومی بپردازند و همچنین خواستار جمع‌آوری گسترده و بدون مماشات سگ‌های بلاصاحب مطابق قانون و قواعد مربوطه در چارچوب ضوابط زندگی شهری شدند.

جمع‌آوری اصولی سگ‌های بلاصاحب در تهران

چندی پیش علیرضا زاکانی شهردار تهران از جمع‌آوری اصولی سگ‌های بلاصاحب در سطح پایتخت خبر داد و گفت: این سگ‌ها با رعایت موارد بهداشتی در مکانی نگهداری خواهند شد.

افزایش قابل توجه اکیپ‌های زنده‌گیری در سطح شهر 

برای پیگیری مطالبه اهالی محل درکه و وعده شهردار تهران به سراغ، شادی مالکی معاون امور مناطق سازمان پسماند، که مسئولیت اجرایی این چالش را برعهده دارد، رفتیم.

وی با اشاره به اینکه ماموریت جمع آوری، ساماندهی و کنترل حیوانات موذی و سگ‌های بلاصاحب در سطح شهر تهران حدود ۵ ماه است که به سازمان پسماند واگذار شده است، گفت: برخی برآورد کرده اند که  ۵ تا ۶ هزار سگ بلاصاحب در تهران و حومه وجود دارد اما ما برای برآورد دقیق تعداد سگ ها و مهمتر از آن ساماندهی این حیوانات، در پنج ماه گذشته تعداد اکیپ‌های زنده‌گیری سطح شهر تهران را از ۷  به ۲۰ اکیپ افزایش دادیم تا با زنده‌گیری و جمع‌آوری سگ‌ها در سطح شهر بپردازیم.

کاهش جمعیت سگ‌های بلاصاحب در مناطق حاشیه‌ای شهر

معاون امور مناطق سازمان پسماند معتقد است با ساماندهی وضعیت سگ‌های بلاصاحب در ماه‌های اخیر جمعیت آنها در مناطق حاشیه‌ای کاهش چشمگیری یافته است.

روزانه ۵ تا ۳۰ سگ در آرادکوه عقیم‌سازی می‌شوند

وی با  تأکید بر اینکه به محض ورود سگ‌ها به آرادکوه، فرایند جداسازی جنسیتی انجام می‌گیرد تا امکان توله‌کشی برای آنها فراهم نباشد و البته عقیم‌سازی با اولویت سگ‌های ماده انجام می شود. گفت:  روزانه ۵ تا ۲۰ سگ در این نقاهتگاه عقیم‌ می شوند.

سگ‌های پلاک‌گذاری شده در صورت وجود متقاضی واگذار می‌شوند

روند زنده‌گیری تا نگهداری و ساماندهی این حیوانات در مرکز نگهدای سگ‌های بلاصاحب آرادکوه مساله مهمی است که مالکی درباره آن اینطور توضیح می‌دهد: سگ‌ها پس از زنده‌گیری توسط اکیپ‌های تخصصی به آرادکوه منتقل می‌شوند و در نقاهتگاه مستقر شده و با انجام بررسی‌های تخصصی دامپزشکی، واکسیناسیون و پلاک‌گذاری شده و اگر از سوی حامیان حیات وحش متقاضی برای نگهداری از آنها وجود داشته باشد واگذار می‌شوند.

وی یادآور شد: متقاضیان باید تعهد رسمی بدهند که از این حیوانات به درستی نگهداری کرده و روندهای قانونی تحویل را با کمک حامیان حیوانات طی کنند. جمعیت حامیان مرتباً با سازمان پسماند در ارتباط است و در پویش‌هایی که طراحی می‌کنند شرایط سگ‌های پلاک‌گذاری‌شده را به متقاضیان توضیح می‌دهند.

مالکی درباره بودجه در نظر گرفته شده برای ساماندهی سگ‌ها عدد مشخصی اعلام نکرد و گفت: یک اعتبار سالیانه برای نگهداری از سگ‌ها در نظر گرفته می‌شود و عینا این مبلغ برای تغذیه، نگهداری، واکسیناسیون، عقیم‌سازی و پلاک‌گذاری آنها مورد استفاده قرار می‌گیرد و اگر از این محل صرفه‌جویی اتفاق بیفتد، برای توسعه زیرساخت‌های مرکز مورد استفاده قرار می گیرد و برای مثل طی این مدت  به  تجهیز کلینیک، تخت عقیم‌سازی و سونوگرافی  پرداختیم.

معاون امور مناطق سازمان پسماند یادآور شد: صرفه‌جویی در این اعتبار از محل تامین غذای سگ‌ها از سوی حامیان یا کشتارگاه‌ها یا تامین واکسن رایگان از طریق دامپزشکی اتفاق می‌افتد.

سگ‌های بلاصاحب نگهداری شده در آرادکوه روزانه ۱.۵ تا ۲ تن غذا نیاز دارند

به گفته معاون امور مناطق سازمان پسماند روزانه  حدود ۱.۵ تا ۲ تن غذا برای نگهداری از سگ های بلاصاحب نیاز است که از طریق بودجه سالیانه شهرداری و یا کمک حامیان تامین می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۷۰۰ قلاده سگ در آرادکوه نگهداری می شوند، گفت: ظرف یک ماه آینده این جمعیت با فعالیت اکیپ‌های زنده‌گیری به شکل قابل ملاحظه‌ای افزایش خواهد یافت.

مالکی از وجود نگهبان و گشت‌های ۲۴ ساعته در این مرکز خبر داد و گفت: مرکز مجهز به دوربین بوده و از سوی پیمانکار اداره نمی‌شود.

معاون امور مناطق سازمان پسماند اظهار داشت: در اکیپ‌های زنده‌گیری کارشناسان همراه تیم بوده و هر آنچه از فرایند زنده‌گیری اتفاق می‌افتد، گزارش می‌دهند و با آماربرداری سگ‌های زنده‌گیری شده، نژادهای برتر شناسایی و جداسازی می‌شوند.

وی درباره اینکه آیا عدد اعلام شده ۵ هزار سگ بلاصاحب در سطح شهر تهران قابل اعتناست یا خیر، گفت: این عدد را نمی‌توانیم به صورت قطعی قبول کنیم. اما با توجه به فعالیت‌های یک ماه گذشته شاهد کاهش قابل توجه شکایت‌های مردمی در این زمینه بوده‌ایم که نشان می‌دهد عدد برآوردشده بیش از تعداد سگ‌های موجود است. این موضوع در بازدیدهای مناطق حاشیه‌ای نیز کاملا مشهود است که تعداد سگ‌ها در اطراف تهران به شدت کاهش یافته است.

شکایت مردم درکه از پرسه سگ‌های بلاصاحب همچنان پابرجاست، معاون امور مناطق سازمان پسماند هم از پاسخگویی قطعی به این اعتراض امتناع کرد و گفت: اطلاع دقیقی از شرایط کنونی محله درکه ندارد اما طی روزهای گذشته تعداد گشت اکیپ های زنده گیری در منطقه یک تهران افزایش یافته و به نظر می رسد به زودی مساله سگ های بلاصاحب در این منطقه حل می شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • مهر IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
    19 2
    سره جدتون یه حالیم به سگهای پاکدشت بدید خیلی زیادن
  • IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
    5 8
    از جیب مردم برای سگ ها و حیوانات موذی خرج میکنن این است مدیریت هزاره سوم
    • تک سوار DE ۰۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۳
      1 0
      گل گفتی. بجای ای هزینه از اونایی که به سگ ها غذا می دن مالیات بگیرید پولش رو خرج مناطق محروم کنید.
  • IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
    4 10
    سلام علیکم سگ ستیزی و سگ کشی را متوقف کنید .
    • IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
      9 3
      کسی با شما کاری نداره. هر جا می خوای برو. هر کاری می خوای بکن.
    • GB ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
      8 2
      سلام عزیزم. سگ پرستی رو رها کنید. با تچکر.
    • IR ۲۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۳
      0 0
      با سلام. خخخخخخخخخخ
    • IR ۲۳:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۲
      0 0
      آیا کسی با شما ستیزه کرده که این حرف را می زنی
  • طاهر IR ۱۵:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
    4 0
    پارک پردیسان رو سگ ولگرد ورداشته و مسیر کوهپیمای درکه
  • IR ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
    7 4
    چرا باید این همه پول و وقت صرف این سگها کرد؟ همه این سگها را به ویتنام و کره جنوبی بفروشید و یا هدیه کنید.
  • IR ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
    5 3
    با اهدا سگ ها به باغ وحش برای تامین خوراگ حیوانات گوشت خوار از هزینه باغ وحش ها کم کنید.
  • استاد دانشگاه IR ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۲
    0 0
    موش کشی اشکال ندارد!!!! سگ کشی اشکال دارد!!!! حقوق حیوانات غربی ها همین است!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس