کد خبر 1412089
تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۳
طاعون نشخوارکنندگان کوچک به تهران رسید؟

در حالی در برخی از استان‌های همجوار تهران مانند البرز بیماری طاعون نشخوارکنندگان مشاهده شده است که به گفته رییس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش این بیماری در سال جاری در استان تهران مشاهده نشده است.

به گزارش مشرق، درپی ابتلای برخی گونه‌های جانوری به طاعون نشخوارکنندگان کوچک در استان‌های همجوار تهران مانند شهرستان طالقان استان البرز محمد کرمی - رییس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش، تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی محیط زیست استان تهران اظهارکرد: خوشبختانه در سال جاری موردی از شیوع این بیماری در استان تهران گزارش نشده است.

وی درباره احتمال شیوع این بیماری در استان تهران اظهار کرد: امیدواریم این اتفاق رخ ندهد اما احتمال آن با توجه به تمهیدات اندیشیده شده در اداره حفاظت حیات‌ وحش استان تهران و فاصله زیادی که بین شهرستان طالقان و استان تهران وجود دارد، کم است. به علاوه ارتفاعات بسیار بین دو منطقه تهران و طالقان و عوارض طبیعی و غیرطبیعی موجود باعث می‌شود این اتفاق رخ ندهد.

رییس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش استان تهران افزود: رعایت اصول بهداشتی، انجام واکسیناسیون، خودداری از استفاده از دام‌های قاچاق و آلوده به این بیماری به علت ارزان بودن‌شان که بعضا نیز واکسینه نشده‌اند، انتقال بیماری به دام را نزدیک به صفر می‌کند چراکه انتقال بیماری به گله و دام واکسینه شده تقریبا ناممکن است.

کرمی رعایت اصول بهداشتی را مهم‌ترین اصل در پیشگیری از شیوع طاعون نشخوارکنندگان کوچک ذکر و اظهارکرد: در صورت رعایت آن، شیوع بیماری در هیچ نقطه‌ای از کشور رخ نمی‌دهد.

وی به اندیشیدن تمهیداتی جهت پیشگیری از شیوع این بیماری در حیات‌ وحش استان تهران اشاره کرد و توضیح داد: هر ساله در فصل بهار در ابتدای زمان کوچ عشایر براساس دستورالعمل‌های صادرشده به همکاران هشدارهای لازم داده می‌شود. براساس این دستورالعمل‌ها باید رصد و پایش زیستگاه‌های حیات‌ وحش را بیشتر کنند، آبشخورها را با استفاده ازمواد ضدعفونی - که در اختیار آن‌ها قرار می‌دهیم - تمیز و از ورود دام‌هایی که واکسینه نشده‌اند یا پروانه واکسیناسیون از دامپزشکی ندارند، جلوگیری کنند.

کرمی افزود: این موارد بسیار دارای اهمیت است که باید رعایت شود چون دام‌هایی که وارد زیستگاه‌های حیات‌ وحش می‌شوند باید حتما واکسینه شده باشند علاوه بر آن لازم است دام مازاد خارج شود همچنین مکاتباتی با دامپزشکی استان تهران خواهیم داشت که واکسیناسیون علیه طاعون نشخوارکنندگان و دیگر بیماری‌ها مانند تب برفکی را قبل از ورود عشایر به مناطق و زیستگاه‌های حیات‌وحش تسریع و تکمیل کنند.

رییس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش استان تهران در پاسخ به این پرسش که چرا برخلاف سال‌های گذشته امسال بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در فصل گرما مشاهده شده است، اظهارکرد: شیوع این بیماری با فصول ارتباطی ندارد بلکه در زمان کوچ عشایر این بیماری به دلایلی مانند آلوده بودن دام یا گله، استفاده از دام‌های غیربهداشتی، رعایت نشدن اصول بهداشتی و واکسینه نشدن دام، در مسیر حرکت با استفاده از آبشخور و مراتع مشترک بین دام اهلی با حیات‌ وحش شیوع پیدا می‌کند.

کرمی در پایان تغییر اقلیم و شرایط آب و هوایی را بر شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک اثیرگذار دانست و گفت: در مقاطعی از سال‌های اخیر به علت شرایط خاص آب و هوایی و منابع آبی کم، دام‌ها و حیات‌وحش مجبور به استفاده از آبشخور و مراتع مشترک شده‌اند که به‌طور قطع این استفاده مشترک به علت کمبود منابع آبی بی‌تاثیر در شیوع این بیماری نبوده است.

به گزارش مشرق، بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک(PPR) یکی از مهمترین بیماری‌های ویروسی واگیر دامی است که طی سال‌های گذشته موجب تلفات زیادی در بین علفخواران وحشی کشور شده است. عامل این بیماری یک ویروس است که منجر به بروز یک بیماری حاد می‌شود و معمولا در درجه اول کل و بز و قوچ و میش را تحت تاثیر قرار می‌دهد. طاعون نشخوارکنندگان کوچک در ایران بیشتر از دام‌های اهلی آلوده به این بیماری که واکسیناسیون نشده‌اند و از طریق آلوده شدن علوفه مرتعی و آبشخورهای مشترک میان حیات وحش و دام اهلی به حیات وحش منتقل می‌شود. حیات وحش نیز به‌علت حساسیتی که به این بیماری دارند در بسیاری از موارد پس از ابتلا تلف می شوند.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس