گرگ

همشهری نوشت:۷۵درصد سگ‌های جهان بلاصاحب هستند. سگ‌ها به طبیعت تعلق دارند و در شرایط عادی حریم خود را در طبیعت تعیین می‌کنند، اما زندگی شهری حریم سگ‌ها را تغییر داده است.

به گزارش مشرق، در همین کلانشهر تهران بسیاری از سگ‌های ولگرد حریم خود را در شهر جست‌وجو می‌کنند و این موضوع، نوع برخورد با سگ‌های ولگرد را در شهرداری تهران با مشکلاتی روبه‌رو کرده است.

به‌گفته مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند، اکنون وضعیت سگ‌های ولگرد در شهر تهران به نقطه بحرانی رسیده است: «در واقع دستورالعمل‌ها به‌تنهایی پاسخگو نیست؛ ضمن اینکه مسئله دوستداران حیوانات و حامیان سگ نیز کار را پیچیده‌تر کرده است.»

محمدمهدی عزیزی معتقد است برای اینکه عقیم‌سازی سگ‌ها در شهر تهران به نتیجه قابل‌قبولی برسد، باید این برنامه در سراسر کشور اجرا شود. او می‌گوید: «برنامه‌های عقیم‌سازی برای اینکه جواب دهد، باید در کل کشور صورت بگیرد، اما در شهرستان‌های اطراف سگ‌های ولگرد را زنده‌گیری کرده و به‌دلیل نداشتن پناهگاه در حریم تهران رها می‌کنند.»
 

بعد از سگ‌های ولگرد، گرگها هم به نزدیکی پایتخت رسیدند

روش‌های برخورد با سگ‌های ولگرد

در دنیا معدوم‌سازی سگ‌های ولگرد تا ۱۵درصد استانداردسازی شده است، در شهر تهران اما سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران معدوم‌سازی را جزو روش‌های برخورد با سگ‌های ولگرد قرار نداده است. معدوم‌سازی سگ‌ها مخالفان بسیاری در تهران دارد و حامیان سگ‌ها مخالف سرسخت معدوم‌سازی محسوب می‌شوند. در عین حال، گزیدگی انسان‌ها، به‌خصوص کودکان توسط سگ‌ها نگرانی‌های بسیاری را به‌وجود آورده است. سگ‌های ولگرد برای انسان‌ها می‌توانند خطرآفرین باشند، اما روش برخورد با سگ‌ها نیز اهمیت بسیاری دارد. هم‌اکنون روش زنده‌گیری، عقیم‌سازی و نگهداری برای سگ‌های ولگرد توسط شهرداری تهران صورت می‌گیرد.

معاون امور مناطق سازمان مدیریت پسماند شهر تهران درباره حمله سگ‌ به انسان می‌گوید: «گفته می‌شود اگر سگ‌ها توسط انسان‌ها تحریک نشوند، اغلب حمله نمی‌کنند، اما واقعیت این است که ما در مناطق شهری نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که وقتی شهروندان با سگ ولگرد مواجه می‌شوند، از روی ترس عکس‌المللی نشان ندهند.» شادی مالکی اضافه می‌کند: «در عین حال، آموزش همه شهروندان تهرانی با این کثرت جمعیت امکان‌پذیر نیست.»

به هر ترتیب آنطور که بررسی‌ها و پژوهش‌های آماری مرکز مطالعات و سازمان مدیریت پسماند شهر تهران با همراهی کارشناسان محیط‌زیستی نشان می‌دهد، رفتار غیرآگاهانه برخی از شهروندان و حامیان حیوانات با سگ‌های ولگرد از یک‌سو و سوءاستفاده عده‌ای از وضعیت پیش‌آمده برای درآمدزایی (مثل درآمد از محل تامین غذا برای سگ‌ها، توله‌گیری از سگ‌ها و فروش آنها و...) باعث شده جمعیت سگ‌های حاشیه شهر تهران، ‌ رو به افزایش بگذارد و حریم خود را رها کنند و بیشتر در سطح معابر شهری حضور یابند.

این در حالی است که نتیجه رهاکردن سکونتگاهی از سوی سگ‌ها در دامنه کوه‌ها و فضاهای حاشیه‌ای شهر، جلوآمدن و قدم گذاشتن حیوانات غیراهلی مانند گرگ‌ها به حریم سگ‌ها درپی دارد. به‌عبارتی گرگ‌ها یا گرگاس‌ها (گرگ-سگ) به محل سکونتگاهی انسان‌ها نزدیک شده‌اند که می‌تواند بسیار خطرناک باشد؛ به‌گونه‌ای که طی ماه‌های اخیر برخی از ساکنان سوهانک در تماس با روزنامه همشهری اعلام کرده‌اند که در محله خود و بالاتر از محدوده‌های سرآسیاب، شاهد تردد گرگ بوده‌اند. از سوی دیگر به همه اینها باید تغییرات مخرب زیست‌محیطی و برهم خوردن شرایط سکونتگاهی حیوانات و همچنین شیوع برخی از بیماری‌ها را هم اضافه کرد.

منبع:همشهری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 51
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 17
  • IR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    96 30
    مالیات مارو غذا میخرید میدید سگ بخوره؟!!!!!!!!!!!!! ای لعنت به هرچی سگ بازه
    • محمد IR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
      43 2
      صادر کنید چین بجاش ماشین بگیرید
    • IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
      31 9
      سگ ها را برای خوراک حیوانات باغ وحش ها و پرورش کورکودیل و پرورش حیوانات شکاری مورد علاقه کشورهای عربی استفاده کنید . ضمن آنکه در جنوب شرق اسیا هم از گوشت سگ استفاده میکنند . لا اقل به کره شمالی یا افریقای قحطی زده بفرستید تا کمکی به مردم آنجا شده باشد.
    • اکبر IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
      3 18
      لعنت به تو
    • مهدی IR ۱۷:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
      6 2
      به دنبال بهانه ام که یه سگ بمن حمله کنه یا گازم بگیره اونوقت مجوزکشتار گسترده سگها در آمل روبطریقی که بلدم پیش خودم صادر میکنم.تمام خیابونها رو پر از لاشه سگ میکنم
    • مهدی IR ۱۷:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
      1 2
      به دنبال بهانه ام که یه سگ بمن حمله کنه یا گازم بگیره اونوقت مجوزکشتار گسترده سگها در آمل روبطریقی که بلدم پیش خودم صادر میکنم.تمام خیابونها رو پر از لاشه سگ میکنم
    • سعید IR ۱۸:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
      3 0
      شهرداریها دارن لوکیشن فیلم جومانجی رو بازسازی میکنن
    • IR ۱۸:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
      9 1
      لعنت به قبیله سگ پرستان!
    • سهیل IR ۱۷:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
      0 0
      به تو آلبانی کی گفته چین سگ میخوره؟این کار ها به اسم آزادی در هنگ کنگ و تایوان و استان های غربگرای چین دیده میشه شیطان پرست های غربی سوسک و ملخ و کرم و میمون و خوک و گراز خوردند سگ که چیزی نیست این ها بفرستین واسه آنجلینا جولی تا مثل اون عنکبوت و سوسک آمریکایی ها اونا رو بخوره
  • IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    36 27
    سم بریزید روی یه مقدار جیگر مرغ یه لشکر سگ رو بکشید
    • سعید رضایی تنظیم کننده IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
      25 27
      چرا مخلوق خدا را می خواهی بکشی نامسلمان؟
    • IR ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
      8 13
      مقاله را نخوندی دستور کشتار سگ می دهی بنده خدا سگ و کشتی گرگ را از نزدیک دیدی چیه همان سگ جلوی اونو می گیره
    • ناشناس IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
      12 5
      چی میگی عمو مثل اینکه باغ نیستی ها ؟؟؟؟!!!!!! مگه کشتن سگ به این راحتیه . مگه نشنیدی میگن یارو جون سگ داره . کشتن سگ خیلی سخته من خودم دیدم که یه سگ مریض رو میخواستند بکشند پنج شیش تا آمپول خیلی بزرگ و خطرناک و خیلی گرون قیمت رو که شاید یکیش صد تا آدمو میکشه رو به یه سگ زدند و نمرد . اون آمپولها رو هم به این خاطر به اون سگه زدند که بیماری خطرناک و غیرقابل درمان و مسری و خطرناک برای انسانها داشت وگرنه کشتن سگ به این روش فوق العاده گرون تموم میشه .
    • دریا IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
      2 1
      وااااای
  • IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    18 1
    صادر کنید!
    • IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
      13 1
      @@@ سگ هارو به چین و تایلند و فیلیپین صادر کنید و ارز بگیرین. اونا گوشت سگ می خورن.@@@
    • IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
      23 0
      سگهارو صادر کنیم این سگ پرستها رو از خود سگ بدتر پاچه میگیرند رو چیکار کنیم؟
  • هدی IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    13 0
    خواهش میکنم جدی بگیرید
  • محمد IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    26 6
    ای لعنت به هر چی شل مغزه،سگا دارن آدمیزاد رو پاره پوره میکنن اونوقت یکعده خودشونو بابت اینا پاره میدن،گور بابای همشون.اصلا اگه هر کی قراره مثلا حمایت کنه باید هر روز یه مقدار از غذای سگها رو تامین کنه،حمایت الکی که نمیشه.
    • IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
      7 1
      از سگها و دوستدارن سگ و سگ بازها آمار بگیرید. تا هر سگدوست و سگباز بداند موطف به نگهداری چند قلاده می باشد. و هزينه هاي مربوطه و حتی نظافت اماکن آلوده را عهده دار شوند.
  • بی نام IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    14 10
    وقتی وارد حریم حیوانات می شویم این موارد هم داریم شما تا بالای کوه شهرک ساختید خوب حیوانات کجا بروند
    • IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
      12 3
      جناب بی نام . سگهای وحشی قلمرو شکاری زیستی خود را دارند . دیگر سگ سانان هم همینطور . ولی سگهای اهلی رها شده زیستگاهی بجز نزدیک شهرها و زندگی انسانها ندارند . و این تبدیل به تهدید برای جامعه انسانی شده . کنترل جمعیت سگهای رها شده ضروری است افرادی که با روش کنترلی شکار و کشتن سگها مخالفت دارند بیایند تعهدات حقوقی بدن و هزینه های نگهداری آنها را شخصا بر عهده بگیرند .
  • فرزانه IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    13 35
    از ترکیه یاد بگیرید، سگها کنار انسانها به راحتی و بدون ترس در مکان‌های عمومی زندگی میکنن، صدا و سیماش برنامه علیه سگ و گربه و بیماری‌هاش نمیسازه و مردم و تحریک نمیکنه بلکه من خودم دیدم برنامه های حمایتی خیلی تو کانالهای ترک نشون داده میشه با آموزش و مهربان بودن با حیوانات، ما تو ایران هنوز پله اولیم، 20 سال دیگه روش ترکیه رو بریم که یک کشور اسلامی هم هست تازه میشیم الانش
    • IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
      22 13
      لطفاشماهمونجاکه یک کشورمسلمان است باسگهازندگی کن وآرامش داشته باش!!!
    • م IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
      2 0
      چ با كلاس !!!!
    • IR ۱۵:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
      7 2
      میگن سگ داعشی در ترکیه اموزش میدادن هر احمقی کاری کرد ازش تقلید کنید
  • IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    11 4
    یک نفر در شهرداری فدا کاری کند نسلشان را از روی ایران پاک کند و مسوولیت آن را به عهده بگیرد و قتل قضیه کنده بشه
    • IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
      9 4
      اقا همشونو بکشید من مسئولیتشو بعهده میگیرم. اینم آدرس وتلفنم.....
  • IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    13 5
    یک نفر در شهرداری فدا کاری کند نسلشان را از روی ایران پاک کند و مسوولیت آن را به عهده بگیرد و قال قضیه کنده بشه یک عمر دعای مردم پشت سرش می ماند
  • IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    16 8
    خاک برسر حامیان سگ ها
  • IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    12 1
    هزینه واردات و نگهداری سگها رو خرج اشتغال کنید، مدعیانی که از نذری ایراد می گیرن کجان؟ چرا دولت باید هزینه نگهداری سگ ولگرد رو بده، هر کی سگ می‌خره رو جریمه کنین تا هم ساکنین شهرها آسایش داشته باشن، هم با مالیات سگ بازها کمی به وضع شهرها بشه آسایش، بهداشت، امنیت، مصرف گوشت و... به جای انسانها شده سهم سگها و صاحباشون!
  • حسين DE ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    6 0
    بيچاره ها وقتى اخبار راجع به اختلاس بانكها و فولاد مباركه رو بشنوند از ترس اينكه بوسيله گرگهاى واقعى دريده نشوند،الفرار.
  • ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    5 1
    عنوان مقاله راجب گرگه ولی 99% متنش در مورد سگه !
  • علی IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    5 0
    وقتی تعداد گاو و گوساله در شهر ها بالا رود سر و کله گرگ هم پیدا میشود
    • IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
      1 0
      گاو و گوسفند اگه زیاد بشه می تونیم صادر کنیم آیا میشه سگ صادر کنیم تقصیر این آدما هست که به سگها را به داخل شهر ها می کشاندند وقتی بعضی از ایرانیا سگ را تو خونه نگه می دارند و گاهی اوقات اونا رو با یک بند مثل گوسفند میارن تو خیابون می چرخانند باید جلوی اینارو گرفت فکر می کنند با کلاس هستن وادای فرهنگ غرب را در میارن اینا غرب زده هستن بیچاره ها
  • IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    3 1
    چرا کار درست انجام نمی‌دهید تا به اینجا برسه؟ اگه شهرداری‌ها از ابتدا بودجه تخصیص داده شده برای این کار رو خرج جاهای دیگه نمی کردند این اتفاق نمی‌افتاد. چی شده مردم ایران رو که اینگونه مخلوقات خداوند رو با بی رحمی می خوان بکشند. مگه تو خلقشون کردی که اینگونه حکم میدی؟ مکه تو روزیشون دادی یا میدی که حکم نابودی میدی؟ این بی زبون ها رو ما به این روز انداختیم. زنده گیری عقیم سازی و آزاد سازی در محیط های کنترل شده. همین کار خودبخود تعدادشان رو اونقدر کاهش میده تا خیال خیلی‌ها راحت بشه. عجب ترحم و شفقتی ملت رو گرفته.خفه نشوند بعضی ها.
  • احمد IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    4 2
    ۲/۵ تن در روز غذا برای سگها؟؟؟ آخه خدا رو خوش میاد؟ خیلی از این حامیان سگها آدم هایی هستن که در ایام محرم و اربعین یاد فقیر فقرا می افتن!! خب چرا حالا یادی از فقرا نمی کنن؟؟؟؟
  • IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    6 0
    ۲۴۰ هزار گزیدگی سگ در سال ۱۴۰۰؟ فقط یه پناهگاه روزی دو و نیم تن غذا میخواد که حامیان سیصد کیلو‌تامین میکنند! هزینه عقیم سازی نهصد هزار تا یک میلیون و دویست برای هر قلاده! سالی صد میلیارد تومان در سال برای مدیریت سگها؟؟؟ ای بمیرن سگها و سگ بازها که پای این موجودات مزخرف رو به جامعه انسانی باز کردن و تاوان عیش و سگ بازی و لش بازیهاشون رو ملت بد بخت تو این شرایط بد اقتصادی باید بدن
  • دریا IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    1 3
    وای چه سگ خشگلی من این سگ رو می خواهم
    • فاطمه IR ۱۶:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۹
      0 0
      بی عقل. این همه آدم بخاطر سگ گزیدگی مردن. بعد میگی سگ میخای. خدا بهت عقل بده.
  • IR ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    0 0
    چقدر خوب حقتون خدا بیشترشون کنه
  • هولو IR ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    1 0
    بی خردی و مدیریت منفعت طلبانه روستاییان و عشایر ها ، باعث پیدایش سگ ها در اطراف شهر ها شده چون آنها مازاد سگ های گله خود را در اطراف شهرها رها میکنند تا هزینه عقیم سازی پرداخت نکنند . خدایا ، هدایت کن مردمی که ذهنی ولگرد دارند و ادعای وطن پرستی و خداپرستی آنها دروغین است ! من و عده ای ، هیچ مشکلی با سگ ها و گربه های آزاد و بومی محله خودمان نداریم . اگر بجای تکثیر و ولخرجی های لاکچری برای حیوانات نژاد خارجی ، به حیوانات بومی و آزاد رسیدگی میشد و زاد و ولد آنها درست مدیریت میشد ، دیگر مشکلی وجود نداشت .
  • م IR ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    1 0
    راهش اینه که همشون را بکشید
  • ک IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    7 0
    خوب کاری ندارد به هر حامی سگ وسگ بازان چند قلاده سگ ولگرد بدهید ببرند نگهداری کنند ازشون هم تعهد بگیرید وای به روزی که شهرداری از سگ بازان بترسد فاتحه آن شهر را باید خواند
  • IR ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    5 0
    قرار نیست که سگ بازان وضعیت شهر ها را مشخص کنند اصلا چرا با سگ بازان وسگ فرزندی برخورد نمی کنید آقای شهردار نترس سگ بازان را جلوی سگ های وحشی بیندازید ببنند چکار می کنند لعنت بر هرچه سگ بازه
  • IR ۱۶:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    5 0
    سگ های ولگرد رو همین ها که خیلی دلشون میسوزه ببرن نگه دارند
  • IR ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    1 0
    گرگها به تهران نزدیک می شوند لطفا برای اسکان و تغذیه آنها را به باغ یا پارک قیطریه که در اشغال روباه پیر است هدایت فرمایید.
  • علی ص IR ۲۲:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    2 1
    من بجای سگ کشی میگیرم میبرم تعدادی رو در طبیعت دور دست ول میکنم
  • باربد IR ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۱
    1 0
    دنیا به بی عرضگی شما میخنده
  • IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۸
    1 0
    روی گوشت سم بریزید بدین بخورن،راحت امیدوارم همه سگ دوستان عزیز طعمه حمله سگ بشن
    • IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
      0 0
      آمین خدا ما رو از دست سگ پرستان نجات بده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس