سفر نماینده ویژه آمریکا به عربستان و اردن؛ آتش‌بس یمن محور مذاکرات

نماینده ویژه آمریکا در امور یمن به عربستان و اردن سفر می کند تا به گفته وزارت خارجه این کشور، درباره آتش بس یمن به رایزنی ها ادامه دهد.

به گزارش مشرق، وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی در بیانیه ای اعلام کرد: تیم لندرکینگ فرستاده ویژه آمریکا در امور یمن از ۲۵ ژوئیه به ریاض در عربستان سعودی و امان در اردن سفر خواهد کرد تا به تلاش های دیپلماتیک آمریکا در حمایت از آتش بس یمن که با میانجیگری سازمان ملل محقق شده است، ادامه دهد.

وزارت خارجه آمریکا می گوید:  این سفر پس از سفر اخیر جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا به عربستان سعودی صورت می گیرد که مساله یمن در گفتگو ها مطرح شد.

این بیانیه ادعا کرده است که لندرکینگ در هماهنگی نزدیک با فرستاده ویژه سازمان ملل متحد و شرکای منطقه ای و یمنی آمریکا، به تلاش های واشنگتن برای پیشبرد صلح در یمن ادامه خواهد داد.

 وزارت خارجه آمریکا مدعی است که نماینده ویژه اش  بر تمدید و گسترش توافق آتش بس کنونی متمرکز خواهد شد که این تلاش ها منافع ملموس این توافق برای یمنی ها را گسترش خواهد داد و در راستای یک روند صلح فراگیرتر و آتش بس دائمی تر گام برخواهد داشت.

 آمریکا که خود از بانیان اوضاع کنونی یمن و مردم این کشور بوده، از همه طرف‌ها خواسته است که جنگ و ویرانی را کنار گذاشته و صلح و بهبودی را انتخاب کنند.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا ۱۳ تا ۱۶ ژوئیه (۲۲ تا ۲۵ تیرماه) به سرزمین‌های اشغالی، کرانه باختری و عربستان سعودی سفر کرد.

منابع خبری یمن اعلام کردند که ائتلاف متجاوز سعودی در ۲۴ ساعت گذشته (منتهی به صبح امروز دوشنبه) ۱۰۳ بار آتش بس سازمان ملل متحد را در این کشور نقض کردند.

به گزارش مشرق، خبرگزاری یمنی «سبا» در این باره گزارش داد که ائتلاف سعودی با تجاوز به استان الحدیده طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۰۳ بار آتش بس را زیر پا گذاشت.

آتش بس یمن که بارها از سوی ائتلاف متجاوز سعودی نقض شده است به دنبال رایزنی‌های سازمان ملل متحد برای تمدید دوباره آن، در نهایت حدود یک ماه پیش برای دو ماه دیگر تمدید شد.

پیشتر «مهدی المشاط» رئیس شورای عالی سیاسی یمن گفته بود که آتش‌بس یمن با نقض مکرر آن توسط ائتلاف سعودی تقریبا از بین رفته است.

هانس گروندبرگ فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن یکشنبه شب گفت به تلاش برای همه طرف‌ها برای تمدید آتش‌بس در یمن و افزایش دامنه آن ادامه می‌دهم.

به گزارش مشرق، گروندبرگ تاکید کرد: نگران حمله به تعز و حمله به مناطق دیگر یمن در اثنای آتش‌بس هستیم.

وی  حمله به کوی "موشکی" در شهر تعز که در جریان آن یک کودک کشته و ۱۰ تن زخمی شدند، محکوم کرد.

گروندبرگ  ۱۲ خرداد ماه از تمدید دو ماهه آتش بس در یمن خبر داد. به پیشنهاد سازمان ملل متحد یک آتش بس دوماهه از دوم آوریل (۱۳ فروردین) در یمن برقرار شد که از مهمترین مفاد آن ورود ۱۸ کشتی حامل سوخت به بنادر الحدیده و اجازه دو پرواز رفت و برگشت هفتگی از فرودگاه صنعا بود.

با پایان این آتش بس که بارها از سوی ائتلاف متجاوز سعودی نقض شد، رایزنی های سازمان ملل برای تمدید دوباره آن آغاز شد و در نهایت امروز فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن از دستیابی به توافق برای تمدید دوماهه آن خبر داد.

عربستان سعودی از ششم فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی از جمله امارات و با کمک و چراغ سبز آمریکا و حمایت رژیم صهیونیستی، حملات گسترده‌ای را علیه یمن - فقیرترین کشور عربی - آغاز کرد.

برخلاف انتظار سعودی‌ها، حملات آنها به سپر محکم مقاومت ملت یمن برخورد کرد و بعد از هفت سال پایداری و ضربات دردناک یمنی‌ها به عمق اراضی عربستان، به ویژه تاسیسات آرامکو، ریاض به ناچار تن به آتش بس به امید خروج از باتلاق جنگ یمن داد.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس