کد خبر 1399349
تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۴۰۱ - ۰۰:۲۹
برجام

«حقیقت این است که تضمین به مفهوم حقوقی آن برای برجام وجود ندارد. کسانی که دنبال تضمین حقوقی هستند بگویند چه تضمینی می‌توانند دریافت کنند که در نهایت بر اصل مصلحت ملی تفوق پیدا کند».

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه خود نوشت: این تحلیل قابل تامل را «خبرآنلاین»- سایت وابسته به مدعیان اعتدال و اصلاحات- از قول یکی از حامیان سابق برجام منتشر کرد.

خبرآنلاین نوشت: پایان مذاکرات دوحه با شانه خالی کردن طرف آمریکایی از تعهدات خود برای انجام توافق پایان یافت. هنوز دو مسئله همچون خروج سپاه پاسداران از لیست ادعایی آمریکا و همچنین چگونگی بهره‌مندی ایران از مزایای اقتصادی توافق مطرح است.

رضا نصری‌، در توضیح تضمین‌های اقتصادی به ایران گفت: حقیقت این است که «تضمین» به مفهوم حقوقی آن وجود ندارد. کسانی که دنبال تضمین حقوقی هستند بگویند چه تضمینی می‌توانند دریافت کنند که در نهایت بر اصل «مصلحت ملی» تفوق پیدا کند؟ اصل «مصلحت ملی» به همه دولت‌ها- از جمله ایران- اجازه می‌دهد به‌خاطر مصالح حیاتی و کلان کشور، خود را از تمام قیود سیاسی و حقوقی و اخلاقی رها کنند. چطور می‌شود به توافقی رسید که رئیس‌جمهور بعدی آمریکا را از چنین اختیاری- که در تار و پود نظام داخلی کشورها و عرف بین‌المللی تنیده شده- محروم سازد؟ آن هم در حالی که این حق برای ایران و سایر کشورها محفوظ‌ باقی می‌ماند.

نصری افزود: اگر منظور از تضمین «اقتصادی» ایجاد پیوندهای اقتصادی قوی با شرکت‌های خصوصی غربی است تا دولت‌های آنها در برخورد با برجام دچار محذوریت و احتیاط شوند، ایجاد چنین رابطه‌ای ابتدا نیازمند یک ثبات در روابط سیاسی بین دولت‌هاست و ایجاد چنین ثباتی هم نیازمند مذاکرات جامع‌ و ایجاد سازوکارهای دائمی برای مدیریت تنش‌های آتی است.

وی افزود:منتها در ایران صرف بحث از مذاکرات جامع یا ایجاد یک رابطه متوازن با آمریکا (که با آشتی و عادی‌سازی روابط فرق دارد) به یک «تابو» تبدیل شده؛ چرا که سال‌ها عده‌ای در داخل مذاکره را مترادف با «تسلیم» و «خلع سلاح» تعریف کردند و با این صورت‌بندی عملا گزینه‌های موجود برای مبادرت به هر نوع ابتکار عمل و خلاقیت خارج را بسیار محدود ساختند.

وی گفت: حقیقت این است که نمی‌شود فقط یک مشکل از میان صد مشکل موجود با آمریکا را از طریق احیای برجام حل کرد و بعد انتظار داشت آن ۹۹ مشکل باقی‌مانده هیچ تاثیری بر آن یک مشکل حل شده نداشته باشند!

اظهارات این شبه‌کارشناس از جهات متعدد مخدوش است. آقای روحانی نه یک‌بار بلکه چندبار تصریح کرد تمام تحریم‌های مالی و بانکی در روز اجرای برجام، یک‌جا نه تعلیق بلکه لغو خواهد شد. دولت با این وعده چندباره، واگذاری همه امتیازات برگشت ناپذیر هسته‌ای در قبل از روز اجرای برجام را توجیه کرد. ضمنا ادعا می‌شد امضای وزیر خارجه آمریکا تضمین است و آمریکا نمی‌تواند از برجام خارج شود.

اما آمریکا برخلاف همه ادعاهای روحانی و ظریف و عراقچی و دیگر فعالان تیم مذاکره، از همان دولت اوباما و سپس در دولت ترامپ و بایدن، برجام را زیر پا گذاشت و معلوم شد دولت روحانی در خوش‌بینانه‌ترین حالت، اصلا ارزیابی درستی از موضوع تضمین توافق و رفتار دولت آمریکا نداشته و این در حالی است که صاحب‌نظران بسیاری، فارغ از رعایت نشدن اصل توازن تعهدات، درباره فقدان تضمین و مکانیسم شکایت و تادیه خسارت هشدار می‌دادند.

بسیار خوب! اگر برجام فاقد تضمین معتبر بود، چرا تعهدات را گام به گام و متوازن و به شکل برگشت‌پذیر پیش‌بینی نکردند تا آمریکا نتواند زیر تعهدش بزند؟ چرا اصرار داشتند حاصل چند دهه فعالیت هسته‌ای و مجاهدات متخصصان و شهادت دانشمندان را در کمتر از دو ماه واگذار یا اوراق کنند؟!

اما درباره ادعای «اصل مصلحت ملی» باید پرسید کدام مصلحت ملی ایجاب می‌کرد که هم ۹۵ درصد توانمندی‌ها و ذخائر هسته‌ای واگذار شود و هم شمار تحریم‌ها از ۸۰۰ مورد به ۱۷۰۰ مورد افزایش یابد؟ همچنین در حالی که این کلاهبرداری تازه است، چرا باید برخی محافل نسخه تکرار آن و یا گسترش واگذاری امتیازات به سایر منابع قدرت بازدارنده ملی را بپیچند؟ از سر بی‌سوادی و نادانی یا به‌خاطر ماموریت؟!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 39
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
    9 1
    خدا لعنت کنه ها رف رو که حسن کذاب، دزد، خائن، را تو پاچه ملت کرد. اون اگه عُرضه داشت که بچه های خودش را درست تربیت می کرد. وقتی توانایی تربیت بچه های خودش از جمله فاجعه و مهدی دزد را نداشته باشه ، چگونه می توانسته مملکت را اداره کند.
    • IR ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
      7 1
      برجام فقط سند بقای اصلاخ طلبان ...ـهوع آور بود که با مرگ آن باطبع مرگ این فرقه هم رقم خواهد خورد! بنابراین می توان نگرانی و دغدغه این جماعت برای حفظ برجام به هرقیمتی را درک کرد!
    • IR ۱۴:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
      4 0
      اولین ایراد خود توافق و مذاکرات سعد اباد و برجام بود که غیر قانونی و فراتر از ان پی تی انجام شد و طبیعی هست آنها به قانون بین‌الملل خودشان اعتنا ندارند به این توافقات فرا قانونی اعتنا کنند؟ حال بماند آن ها از هسته دنبال چیزهای دیگری بود و شما ناشی بودید و در دام آنها افتادید و تحریم ها و فشارها را بیشتر ایجاد کردن برای رسیدن به آن مقصود
  • IR ۰۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
    7 0
    هر وسیله ای که میخریم برگه تضمین هم میگیریم ... راکتور اراک را بتون ریختی و لیست دانشمندان هسته ای را دادی و سانتریفیوژها را خواباندی و سوخت 3 درصد را هم تحویل روسیه دادی بدون امتیاز .؟! خیلی خیلی نادانی . بیچاره
  • IR ۰۲:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
    6 1
    این افراد مامور آمریکا هستند
    • IR ۰۸:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
      5 2
      چرا اصرار داشتند حاصل چند دهه فعالیت هسته‌ای و مجاهدات متخصصان و شهادت دانشمندان را در کمتر از دو ماه واگذار یا اوراق کنند؟! /// چون مامویتشون همین بود. واسه همچه روزی انگلیسی های خبیث اونو 35 سال تو آب نمک خوابونده بودن. فشار حداکثری از بیرون همراه با خرابکاری ستون پنجم از داخل.
  • IR ۰۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
    7 1
    برجام کلاه گشادی که امریکا بر سر حسن روحانی وجواد ظریف گذاشت و حسن روحانی و جواد ظریف هم ان کلاه گشاد را بر سر ملت ایران گذاشتند وسلام
  • IR ۰۲:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
    5 2
    مذاکره کننده ارشد ایران در برجام اقای جواد ظریف اعتراف کرد که برای هیچگاه برای اقتصاد نبوده است برجام فقط برای این بود که صنعت صلح امیز هسته ای ایران تعطیل شود و هیچگاه منافع اقتصادی ایران را در بر نخواهد گرفت
  • عبدالله IR ۰۲:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
    4 2
    کاری ندارم الآن کي چي میگه ولیک وطن‌مفت‌فروشی برجام که ترکمنچای‌ها روسفید نمود هدف و خاصیتی جز سرکاری برای ایران ندارد. تنها کارکردش کشیدن ترمز اتمی ایران بود که انجام شد. اگر غیر از اینست پس چرا هیچیک از جریانات سیاسی، جرأت انتشار کلّ مفادش را ندارد؟ و السلام
    • IR ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
      3 2
      چون اصلاح طلبان عاشق آمریکا توی برجام تعهدات 25 ساله!!! دادن. معلوم نیست چرا کسی این کثافتکاری رو افشاگری نمی کنه. آمریکایی ها که از مفاد برجام خبر دارن چون طرف قرارداد هستن. این وسط لابد ملت ایران نامحرم هستن که هنوزم نمیدونن آمریکاپرستای نمک به حروم چه گندی زدن.
  • IR ۰۲:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
    5 2
    جواد ظریف کسی که برجام را امضا کرد به چه زبانی بگوید امضا برجام به هیچ عنوان برای رفع تحریم ها نبوده است فقط قرار بوده که جلو پیشرفت صنعت هسته ای ایران گرفته شود در برجامی که نه مذاکره ای برای یوترن و داماتو نشده است چرا انتظار دارید تحریم ها رفع گردد اقای حسن روحانی هم چند بار گفت حالا دولت من اماده است برجام های دو سه چهار را هم امضا کند که موشکی ایران را در بر بگیرد و هم منطقه ای و هم حقوق بشری ولی هیچکدام قرار نیست تحریم ها را بردارد اصلا از اول هم قرار نبوده تحریم ها برداشته شود تنها خاصیت برجام برد برد برای طرف غربی اروپایی بوده که تا حالا نوش جانشان
    • IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
      1 3
      اگر ظريف نبود حالا تو هم نبودي حرف مفت بزني
  • IR ۰۳:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
    4 1
    جمع مدافین و. باعثان تحریم را در یک سالن جمع کنید . به یک سوال جواب دهند آیا می شود به آمریکا اعتماد کرد . اگر نه چرا کردید و باز . ضمانت را از حکومتی میخواهیم که نشان داده به او اعتمادی نیست . میخواهند جلب اعتماد کنند بسم الله و گرنه . از یک سوراخ چند مرتبه میشه گزیده شد . مشکل آمریکا اینست اگر به ایران ضمانت دهد میشود نمونه برای دیگران و تحت رصد قرارش می دهند اگر بعد از ضمانت باز دغل کند ، مردم دنیا مطمئن خواهند شد تا حالا هر چه راجع برجام و ایران گفته دروغ بوده و حق با ایران است
  • بختیاری IR ۰۴:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
    2 1
    در رابطه بااین محافل گزینه سوم صحیح می باشد.چون هر طور حساب کنیم باتوجه به ادعای زبان و کار بلد بودن ،سوابق مذاکرات مخفی و آشکار این محافل باکدخدا ،دو گزینه دیگر کلا منتفی هست.حالا وقت پیداکردن گلابی فروش (محاکمه و زندان رفتن دروغگو یا ماموران موردنظر ) هست.!
  • بهروز IR ۰۴:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
    1 2
    همه بریدن ازوضعیت اسفبار فعلی. بقول شما حتما دلیلش برجامه
  • IR ۰۵:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
    1 5
    اونچه كه باعث فروپاشى برجام بود مخالفت صريح با برجام دو و سه بود ، نظام چنان از كلمه مذاكره وحشت داره كه خيال ميكنه هر نوع مذاكره اى مساويست با خيانت و وادادگى و حروم لقمگى و پدرسوخته گرى !
  • علیرضا IR ۰۵:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
    3 1
    یک چیز را اصلا درک نمیکنم آنهم چرا بعضی ها با وجود این همه دشمنی آمریکا بااین ملت و کشور و صرفا با سنگر گرفتن پشت مسائل داخلی که آنهم به نوبه خود خیلی مهم هست همواره سنگ آنها را به سینه می‌زنند البته یا نادانند ویا مغرض که هیچکدام راه به جایی ندارد جز تباهی
  • NL ۰۵:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
    4 1
    هرچی هست از بیسوادی و نادانیشون نیست معلومه مامور هستند تا خیانت کنند بعد از تجربه نقض برجام!
  • IR ۰۶:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
    3 1
    پس امضای کری جان چی بود؟!
  • IR ۰۶:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
    0 0
    معلوم نیست کدام آدم عاقلی اسم مذاکراتی که به اذعان دو طرف برمبنای عدم اعتماد و بدون تضمین اجرائی صورت گرفت را معاهده یا قرارداد یا همان برجام لعنتی میگذارد!. مذاکراتی بود که صرفا بخاطر کسب امتیازات داخلی جناح های سیاسی دو کشور منعقد شد! همین. هر دولتی هم این راه بن بست را ادامه دهد همان نیت را دارد.
  • محمد IR ۰۶:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
    1 0
    بهتر از این نمیشه توافق میکنند اون یکی موشک بازی راه می اندازه دوباره میان بشینند توافق کنند روسیه اجازه ندارید و...
  • IR ۰۷:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
    0 1
    برجام کلاه گشادی بود که سر ملت ایران رفت مثل کیهان که تنبان گشاد و پاره ای شد تن امت ایران.
  • IR ۰۷:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
    1 0
    دادگاه رسیدگی به اتهامات بیژن زنگنه چه شد؟! مبارزه قاطع ادعای نظام در پیگیری عدالت به کجا رسید؟!
  • حسن + يك IR ۰۸:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
    2 0
    شك نكن ماموريته وگر نه يك ادم صفيه و غير رشيد هم ميدونه در مقابل چيزي كه ميدي بايد يك چيز بگيري نه اينكه چيزي بدي و در جواب باز چيز ديگه اي بدي هي بدي همين اقايون به اصلاح كارشناس براي ماموريت خودشون از سيا مگه پول نميگيرن نميشه هي اينها اطلاعات بدن تحيليل نادرست بدن و جاسوسي كنند و پول يا اقامت نگيرن خوشون مگه مجاني كار ميكنند !!!!!
    • IR ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
      2 0
      "سفیه" درست است. یه غلط. دیکته شدی 19 !
  • بختیار IR ۰۸:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
    1 2
    خیانت ظریفانه
  • IR ۰۸:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
    1 1
    فقط به خاطر ماموریت!!!
  • IR ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
    1 0
    مشکل پول مفت نفت است که باعث شده اجازه ندهند ایران عادی شود و همیشه در حالت بین نه صلح و نه جنگ است
  • IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
    0 0
    زمان برجام آمریکایی ها می گفتند ما تحریم ها را بر نمی داریم و حرفهای ایران مصرف داخلی دارد ولی هیچکس باور نکرد جز مقام معظم رهبری که گفتند خوشبین نیستم
  • علیرضا IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
    1 0
    امضای هر قراداد همچون برجام باشیطان بزرگ فقط با اقتدار تضمین می شود ولا غیر.
  • علیرضا IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
    1 0
    امضای هر قراداد همچون برجام باشیطان بزرگ فقط با اقتدار تضمین می شود ولا غیر.
  • علیرضا IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
    1 0
    امضای هر قراداد همچون برجام باشیطان بزرگ فقط با اقتدار تضمین می شود ولا غیر.
  • حسين DE ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
    0 1
    خطاب به يارو رضا نصرى شبه "كارشناس" بين الملل ، اگر تضمين به مفهوم حقوقى آن وجود ندارد پس ما هم ميتوانيم به هيج يك از تعهدات هسته ائى كه پذيرفتيم پايبند نباشيم،چون طبق گفته اين منورالفكر تضمين به مفهوم حقوقى آن وجود ندارد.
  • احمد IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
    0 1
    آقای ظریف لطفا بفرمایید در برجام چه بندی وجود دارد که در صورت بد عهدی طرف مقابل( آمریکا ) از آ> استفاده نشود
  • IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
    0 2
    قضیه برجام بده بره کداخدا را شاد کن بوده ظریف اگر هیچ مهارت نداشته دراین که یکی خبره بود
  • IR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
    3 1
    درخواست مؤکد ما اعلام رسمی پایان مذاکرات، و خروج قاطعانه، مقتدرانه، آنی، مطلق و بدون شرط از برجام، پیمان عدم اشاعه (NPT) و پروتکل الحاقی آن؛ و خاتمه دادن به هرگونه همکاری و پاسخ‌گویی به جاسوسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به بهانه‌ی بازرسی، آخرین اطلاعات نظامی و مشخصات دانشمندان کشورمان را به دست آورده و برای خرابکاری در تأسیسات هسته ای و نظامی و ترور دانشمندان کشورمان، در اختیار آمریکا و رژیم درمانده‌ی صهیونیستی قرار می‌دهند؛ و جمع‌آوری تمام دوربین‌های آنان و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان مورد نیاز کشور؛ و پیگیری برای تنظیم و صدور قطعنامه بر علیه آمریکا، انگلیس و فرانسه به‌خاطر تجهیز آن رژیم پوسیده، جعلی و موقتی به تسلیحات هسته‌ای بر خلاف ماده‌ی 2 پیمان عدم اشاعه است، که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن در آینده‌ی بسیار نزدیک هستیم.
    • IR ۱۷:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
      2 4
      اين درخواست عده اي رانتخوار کاسب تحريم است که تحريمها منافع زيادي برايشان دارد ؛حرف مردم کف جامعه تعامل با دنيا و دوستي با دنياست نه دوستي با چند کشور سطح پاييني که هيچ نفعي براي ملت ندارد و مردم دشمن تراشي هم نمي خواهند
  • هادی IR ۲۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
    1 2
    برجام برای ما مصداق همان سنگ بزرگی است که دیوانه ای در چاه میاندازد و 40 فرد عاقل نمیتوانند آنرا درآورند
  • مهران IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۷
    0 0
    قدیمی ها می‌گفتند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس