کد خبر 1394234
تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۴

به گزارش مشرق، محمد ایمانی فعال رسانه‌ای در کانال تلگرامی خود نوشت: رویترز از قول یک مقام ارشد آمریکایی نوشته: "واشنگتن صریحا اعلام کرده که نمی‌تواند به ایران تضمین حقوقی بدهد که دولت آینده آمریکا به توافق پایبند باشد. این اظهار عجز درباره ارائه تضمین، در واقع اعترافی صریح نسبت به ناتوانی دولت بایدن برای تأمین یکی از ضرورت‌های توافق است".

عباس عبدی ذیل این خبر ادعا کرده: "این مورد از ابتدا گفته شده بود و چیز جدیدی نیست، و ربطی هم به عجز بایدن ندارد، بلکه ناشی از ماهیت برجام است که نوعی توافق است و نه قرارداد. قدرت ایران، تضمین اجرای برجام مطابق منافع ماست و نه تضمین آمریکا. ایران هم می‌تواند توافق را اجرا نکند. آنان از ما تضمین نمی‌خواهند".

زمانی که صاحب نظران منتقد می گفتند آمریکا به توافق پایبند نمی ماند، آقای ظریف می گفت امکان ندارد آمریکا چنین کاری بکند. روحانی و ظریف می گفتند برای حیثیت آمریکا بد می شود. معاون ظریف گفته بود "امضای کری تضمین است" و همین عبارت، تیتر یک روزنامه شرق شد.

بازی با کلمات، تفاوتی در اصل موضوع نمی کند. آمریکا دولت مستکبری است که هر گاه بخواهد هر توافق و قرارداد دو جانبه یا بین المللی را زیر پا می گذارد.

از توافق آب و هوایی پاریس بگیرید تا نقض تعهداتش در ان پی تی و آژانس بین المللی انرژی اتمی، و منشور سازمان ملل، و جنگ افروزی و جنایت و ترور.

آیا اگر امروز VOA می خواست سرپیچی دولت متبوعش از ارائه تضمین را توجیه کند، جز همین ادبیات مغالطه آمیز امثال عبدی را به کار می گرفت؟! عجیب است که او خود را موظف می داند برجام را از شمول تعهدات قراردادها مستثنا کند و حال آن که به وقت امضای آن و هشدار منتقدان، لب فرو بسته بود. 

برجام، مورد امضای شش طرف مقابل برجام است و به واسطه قطعنامه 2231 هم تایید شده است. اگر بنا باشد دولتی، امروز پای تعهدی را امضا کند و آن تعهد چند جانبه به تایید شورای امنیت برسد و برای دیگران تعهد ایجاد کند، اما همان کشور خاص، فردای توافق زیر تعهداتش بزند، که سنگ روی سنگ بند نمی شود.

اصلا چرا باید هزینه های چنان توافق یکطرفه ای را پذیرفت؟ معنای توافق اگر "موافقت دو طرفه" است، چرا امثال عبدی، یکطرفه شدن  آن را توجیه می کنند؟ آیا تعههد و سرسپردگی غیر قابل سر پیچی نسبت به آمریکا دارند؟

اگر آمریکا تضمین نداد - و نمی دهد- چرا دولت روحانی با علم به عهد نشناسی آمریکا، همه امتیازات نقد در زمینه تعطیلی 95 درصد برنامه هسته ای را دو ماه قبل از رسیدن "روزاجرای برجام" واگذار کرد؟

و از آن بدتر، چرا روحانی به خانم موگرینی تضمین دادکه حتی در صورت خروج آمریکا از توافق و بازگرداندن تحریم ها، باز هم تعهدات ایران را به اجرا بگذارد؟ نام این روند، توافق است یا بیگاری دادن؟

وقتی قرار است طرف مقابل تضمین ندهد، عقل می گوید تعهدات را گام به گام، متوازن و برگشت پذیر انجام دهید، نه این که همه امتیازات را به شکل برگشت ناپذیر به اجرا بگذارید و سپس، کاسه التماس به دست بگیرید؛ چنان که تیم روحانی و طریف کردند.

اما اگر به ادعای عبدی، برجام قراردادی تعهدآور نیست و باید به واسطه قدرت ایران تضمین می شد، چرا او و غربگرایان همسو، خواستار قمار های جدید و انعقاد برجام 2 و 3، برای واگذاری قدرت نظامی (موشکی) و اقتدار منطقه ای ایران بودند؟! این را باید پای حماقت گذاشت یا خیانت؟

اگر آنها موفق می شدند کشور را خلع قدرت کنند، دیگری کدام قدرت برای تضمین ادعایی باقی می ماند؟! فقط باید آخرین مرحله ماموریت را اجرا، و سند واگذاری کشور به آمریکا و اروپا را امضا می کردند!

اتفاقا درک درست از این واقعیت که آمریکا به هیچ تعهدی پایبند نیست و فقط زبان قدرت را می فهمد، موجب شد تا کشور از سال 1399، بازنگری در تعهدات یکطرفه و قدرت نمایی در ابعاد منطقه ای و نظامی و دیپلماسی اقتصادی منفک از برجام را در پیش بگیرد؛ آن روز کشور در وضعیتی قرار گرفته بود که رئیس سازمان برنامه و بودجه دولت روحانی می گفت "حتی یک قطره نفت هم نمی توانیم فروشیم".

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 24
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    5 15
    وطن فروشی که غلو است ولی اعتمادبه امریکا درریختن بتن قبل ازاوردن بخش قابل توجهی ازاموال بلوکه شده ایران وقراردادباشرکتهای دارویی برای رفع تحریم خوشبینی به داعش سازان ومدال افتخاربه کشتن هواپیمای مسافربری کاخ سفید بود
    • IR ۱۶:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
      10 4
      مگر این کار و اعمال خلاف منافع ملی کشور معنی جز وطن فروشی دارد، که آن را غلو میدانید؟کور و کر که نیستید احیاناً.
  • IR ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    28 5
    واقعا اصلاح طلبانی همچون عباس عبدی که غیرت هم ندارد و از بی حجابها هم دفاع می کند جز خیانت انتظار دیگری نیست اما از قوه قضائیه انتظار داریم دهان این یاوه گویان وطن فروش را با تعطیلی رسانه هایشان و بازداشت خائنانشان ببندد
    • IR ۲۲:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
      9 2
      اصلاح طلب = عمروعاص
  • IR ۱۵:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    1 11
    شما؟؟؟؟؟؟؟
    • FR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
      1 2
      شما که خود را معرفی کردی نظری راجع به مطالب کفته شذه آقای ایمانی نداری ؟!
    • IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
      8 2
      از عباس عِبری همین برآید!!!!!
    • IR ۱۷:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
      6 2
      همینکه مثل تو غربگدا نیست کافیه!!!!!!!
  • IR ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    5 2
    هم احمقند هم خائن
  • IR ۱۶:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    0 2
    عيب نداره!
  • IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    8 2
    درخواست مؤکد ما از دولت و مجلس انقلابی، اعلام رسمی پایان مذاکرات، و خروج قاطعانه، مقتدرانه، آنی، مطلق و بدون شرط از برجام، پیمان عدم اشاعه (NPT) و پروتکل الحاقی آن؛ و خاتمه دادن به هرگونه همکاری و پاسخ‌گویی به جاسوسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به بهانه‌ی بازرسی، آخرین اطلاعات نظامی و مشخصات دانشمندان کشورمان را به دست آورده و برای خرابکاری در تأسیسات هسته ای و نظامی و ترور دانشمندان کشورمان، در اختیار آمریکا و رژیم درمانده‌ی صهیونیستی قرار می‌دهند؛ و جمع‌آوری تمام دوربین‌های آنان و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان مورد نیاز کشور؛ و پیگیری برای تنظیم و صدور قطعنامه بر علیه آمریکا، انگلیس و فرانسه به‌خاطر تجهیز آن رژیم پوسیده، جعلی و موقتی به تسلیحات هسته‌ای بر خلاف ماده‌ی 2 پیمان عدم اشاعه است، که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن در آینده‌ی بسیار نزدیک هستیم.
  • نام آشنا IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    1 0
    فکر میکنم الان بهترین زمان است که سکه ائی متوازن بسازیم که در یکطرفش " خروج از ان.پی .تی " و در روی دیگرش " خروج قطعی از برجام " حک شده باشد و انرا به هوا بیاندازیم تا تکلیف آمریکای خبیث و همدستان فرومایه غربی او و اژانس جاسوسی هسته ائی برای همیشه مشخص شود.
  • کاظم IR ۱۶:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    5 4
    راه حل مشکلات کشور چیه؟ اگر برجام نیست لطفاً جایگزین اعلام کنید. بالاخره مشکلات اقتصادی قابل انکار نیست و به دلیل اعمال نفوذ آمریکا کشور با فاجعه اقتصادی روبرو شده.
    • IR ۲۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
      3 4
      اقتصاد مقاومتی و مقاومت اقتصادی که نتیجه اش خنثا سازی تحریم ها و بلااثرشدن شان است!
  • محمدایوب IR ۱۷:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    4 2
    بیخود نبود پدرمعنوی اصلاح طلبان در پایان عمر خود فرمود که زمان موشک گذشته است زمان گفتگو است اگر نبود موشک باید آمریکا می گفت ایران یکی از ایالتهای آمریکا ست ماهم می‌گفتیم چشم ورییس ایالت هم ریش رنگی عشق کدخدا
  • IR ۱۷:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    7 0
    با این اوصاف عباس جان چند وقت دیگه میگی این رفت و آمد ها به وین برای تست غذای هتل بوده ظریف و کری هم تو خیابون قدم زدن موضوع گفتگو شان همین بوده
  • IR ۲۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    3 0
    دیگه وقتشه قبل از اینکه ۲۵سالِ صهیونیستا تموم شه، اول آمریکائیا تموم بشن!!! علی برکت الله...........
  • پیروز IR ۲۲:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    2 0
    خاک بر سر هر چه وطن فروش و ندانم کاری که می خواستند کشور را دو دستی تقدیم بیگانگان کنند
  • IR ۲۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    2 2
    یادمان نرود که عبدی و امثال عبدی تفاله های آمریکایی هستن و صهیونیست ها، اینها را سرمایه های خود می دانند ، اگه با این دید به عبدی ها ، زیباکلام ها ، ربیعی ها و...نگاه کنیم ، داخل آدم هم حسابشان نمی کنیم چه برسد که ...
  • IR ۰۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
    0 0
    شاید هم منظورش از قدرت ایران برای تضمین برجام این باشد که یک جوری دارد میگوید غلط خوردند کسانی که گفتند دنیا دنیای گفتمان است نه موشک، و غلط کردند کسانی که گفتند رشد ژاپن و آلمان به خاطر نداشتن قوای نظامی است، و خائن هستند افرادی که دنبال برجام های بعدی هستند.
  • DE ۰۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
    1 0
    من موندم چرا بعضى از مخاطبان مشرق اينهمه بى شعور و بى عقلند
  • IR ۰۲:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
    0 0
    گفتند کدخدا ، یعنی هر چه او بگوید . مگر قدرت نداشت حلال را حرام کند و حق را ناحق ، این نظر مربوط به برجام نیست . انگار از اول بوده . رد تاریخ و عملکرد احباب و همکاران را بنگرید ، جای پاها . در عمل و بی عملی ها بجا و نابجا . بنفع خود و بضرر کشور .
  • IR ۰۸:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
    0 4
    امثال آقای ایمانی،شریعتمداری،مرندی، وووو تمامی اصولگرایانی که میگن ملت ایران زیر بار فشار نخواهند رفت و تحمل خواهند کرد،زندگی مرفه خودشونو ول کنن بیان پایین شهر ها زندگی کنند
    • IR ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
      1 0
      موضوع کم اثر یا بی اثر شدن تحریم های علیه ایران، بیشتر از آن که یانکی ها را نگران و ناراحت کرده باشد، مزدوران داخلی شان به خصوص اصلاح طلبان ..ـهوع آور را رنجانده و دست پاچه کرده است! علی برکت اللّه!!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس