کد خبر 1385938
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۰
ترکیه

وزیر کشور ترکیه اعلام کرده که قبل از برگزاری جشن یکصدسالگی تاسیس جمهوری، کوهستان قندیل از وجود نیروهای پ.ک.ک پاکسازی خواهد شد.

به گزارش مشرق، درگیری های متفرقه بین ارتش ترکیه و نیروهای پ.ک.ک در بخش هایی از شمال عراق ادامه دارد و در شمال سوریه نیز، حملات پهپادی نیروی هوایی ترکیه، چند تن از فرماندهان پ.ک.ک را از بین برده است.

مقامات دفاعی و امنیتی ترکیه اعلام کرده اند که اصلی ترین هدف حملات اخیر در شمال عراق این است که نیروهای پ.ک.ک، از مرزهای ترکیه و از مناطقی همچون گارا، بستا، آواشین، زاپ، خواکورک و حفتانین، به سوی قندیل عقب رانده شوند.

کوهستان قندیل، همان جایی است که به عنوان اصلی ترین قرارگاه پ.ک.ک شناخته می شود و در طول چهل سال اخیر مهمترین مرکز تجمع و اختفای نیروهای پ.ک.ک بوده و هست. اما حالا وزیر کشور ترکیه اعلام کرده که حمله به خود کوهستان قندیل نیز در دستور کار است و قبل از برگزاری جشن یکصدسالگی تاسیس جمهوری، کوهستان قندیل از وجود نیروهای پ.ک.ک پاکسازی خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

بشار اسد: هرجا ممکن باشد با ارتش ترکیه مقابله می‌کنیم

سلیمان سویلو وزیر کشور ترکیه، روز گذشته در مراسم فارغ التحصیلی افسران ژاندارمری، به تفصیل درباره پ.ک.ک صحبت کرد.

او در بخشی از سخنان خود گفت:«می خواهم همه بشنوند: رئیس جمهور ما دستور داد، مقدمات در حال انجام است. هم به منبج و تل رفعت حمله می کنیم، هم به اذن خدا قبل از ورود به یکصدمین سالگرد تاسیس جمهوری ترکیه کار آنها را یکسره می کنیم. وظیفه ما این است که قبل از  29 اکتبر 2023 میلادی، کوهستان  قندیل را پاکسازی کنیم و پرچم هلال و ستاره را بر بالای آن لانه های ترور به اهتزاز درآوریم.»

حال باید پرسید: آیا حرف های سلیمان سویلو، عبارت از مشتی بلوف سیاسی است یا واقعاً ترکیه دست به چنین اقدامی خواهد زد؟

برای پاسخ دادن به این سوال، باید چند موضوع مهم را دسته بندی و تحلیل کرد:

الف) موانع جغرافیایی: حمله ترکیه به قرارگاه مرکزی پ.ک.ک، بسیار دشوار است. چرا؟ به این دلیل که پ.ک.ک با تدابیر دفاعی مستحکم، راه را برای ورود به منطقه دشوار کرده است؟ خیر. اتفاقاً پ.ک.ک در چند سال اخیر، بخش مهمی از فرماندهان باتجربه و قدیمی خود را از دست داده و به خاطر توسل به روش های قدیمی، سلاح های ناکارآمد و برخورداری از نیروهای کم تجربه، عملاً زمین گیر و ناتوان شده است. اما این معجزه طبیعت و موانع جغرافیایی کوهستان قندیل است که ورود بدانجا را سخت و دشوار کرده است. به ویژه با توجه به این که بخش مهمی از قندیل، سرد و برف گیر است. مساله مهم دیگر این است که کوهستان اقلیم، بخشی از خاک عراق است و حتی با فرض اجرای عملیات رویایی وزیر کشور کابینه اردوغان، ترکیه اجازه نخواهد داشت که پرچم خود را در آنجا به اهتزاز دربیاورد.

ب) موانع سیاسی داخلی : روز 29 اکتبر 2023 میلادی مصادف با یکصدمین سالگرد تاسیس جمهوری ترکیه، روز هفتم آبان ماه سال 1402 هجری شمسی است. سلیمان سویلو، این روز را به عنوان زمان حمله ارتش ترکیه به کوهستان قندیل، اعلام کرده است. این در حالی است که انتخابات سال آتی ترکیه در روز 18 ژوئن و سه ماه قبل از عملیات مورد اشاره سلیمان سویلو برگزار می شود و همه نظرسنجی های معتبر، حاکی از این است که در انتخابات آتی، اردوغان شکست می خورد و نخواهد توانست در مقام فرمانده کل قوای ترکیه، دستور حمله دهد. مگر این که بر اساس طرح پیشنهادی حزب عدالت و توسعه در پارلمان، شرایط اضطراری اعلام شود و اردوغان با چنین ترفندی مانع از برگزاری انتخابات شود.

ج) موانع سیاست خارجی و حقوقی: ترکیه بارها نشان داده به حقوق بین الملل وقعی نمی نهد و به راحتی بخشی از خاک همسایگان خود را اشغال می کند. اما مساله قندیل متفاوت است و ترکیه برای حمله به این کوهستان، باید از استان های دهوک، اربیل و سلیمانیه بگذرد. ضمن این که بخشی از قندیل در جغرافیای ایران قرار گرفته و البته کل نیروهای پ.ک.ک خارج از قلمروی جغرافیایی ایران هستند و هر جا که لازم شده، نیروهای مسلح ایران، درس های لازم را به پ.ک.ک و بخش های اقماری آن داده اند و جرات ندارند حتی به مرزهای ایران، نزدیک شوند. در نتیجه در دره ها و مناطق صعب العبور می مانند و ترکیه ناچار است برای پاکسازی مناطق، دست به بمباران هوایی بزند. اما هواپیماهای ترکیه برای حملات هوایی به قندیل، ناگزیر خواهند بود که به حریم هوایی ایران وارد شوند و ایران تاکنون به هیچ کشوری مجوز نداده که وارد حریم آبی، هوایی و دریایی اش شود.  

یکی دیگر از مهمترین موانع سیاست خارجی و حقوقی حمله ترکیه به پ.ک.ک این است که نه ارتش عراق و نه نیروهای پیشمرگ دو حزب قدرتمند اقلیم کردستان یعنی اتحادیه میهنی و پارتی، حاضر به همراهی ارتش ترکیه نیستند.

پ.ک.ک، یک گروه ناتوان و زمینگیر

به گفته وزیر کشور ترکیه، از سال 2014 تاکنون 95 درصد از حجم حملات پ.ک.ک و حوادث تروریستی مرتبط با این گروه کاسته شده و نیروهای امنیتی ترکیه، قدم های محکمی در جهت به صفر رساندن حملات پ.ک.ک، برمی دارند.

سویلو گفته است:«این سازمان تروریستی در سال 2015 میلادی 2817 اقدام تهاجمی انجام داد، اما در سال گذشته تنها توانست 146 اقدام را انجام دهد و این عدد در 5 ماهه اول سال 2022 به 37 مورد رسید. اقدامات مزبور، حمله مسلحانه، درگیری، خرابکاری، آتش‌سوزی، آدم‌ربایی، انسداد جاده‌ها، غارت و کار گذاشتن مواد منفجره دست ساز بوده است. این سازمان تروریستی در 5 ماهه اول سال 2022 میلادی 37 حمله تروریستی شامل 7 حمله مسلحانه، 8 درگیری، 12 مینگذاری، 5 خرابکاری - آتش سوزی، 3 مورد انسداد جاده به منظور غارت و 2 مورد آزار و اذیت انجام داده است.

کشور ترکیه , 

با توجه به نکاتی که عنوان شد، دولت اردوغان و ارتش ترکیه برای حمله به کوهستان قندیل با شرایط سخت و موانع مهمی روبرو هستند و شواهد نشان می دهد که سخنان سلیمان سویلو وزیر کشور کابینه اردوغان، در حال و هوای بلوف هایی بوده که می خواهد توجه ملی گرایان و به ویژه توجه شخص دولت باغچلی رهبر حزب حرکت ملی را جلب کند که همواره حامی سلیمان سویلو بوده است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۶:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    20 4
    رپ ک ک هیچگاه با ایران سر شاخ نبوده و پژاک هم ربطی به آنها ندارد.. حتی پژاک هم در ایران عملیات‌های ناچیزی انجام میدهد
    • CO ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
      7 2
      فرق ایران و نرک ها در اینست که ایرانی ها ی متمدن با هیچ ملتی دشمنی ندارند تنها با تروریست ها برخورد میکنند درحالیکه ترکها خواهان کشتار و نسل کشی همه غیرترکها ( کرد ٬ فارس ٬ ارمنی ٬ یونانی ٬ .....) هستند .
  • قادر IR ۱۶:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    11 2
    حالا شما نگران نباشید ایشون فرمودند سال آینده ایشلاه تا سال آینده فرجی می‌شود تا یاران ترویست تان از اونجا فرار کنند گیریم اردوغان هم شاید انتخاب نشد ولی باز یکی بهتر از اردوغان هم می‌آید البته اینها توهمات شماست تجربه ثابت کرده ترکیه بخواد می‌تواند راستی قندیل لانه چند تا ترویست و غار های عهد بوق هست دو سال پیش ارتش آذربایجان و تورک توانست شهر شوشا رو با اون همه لشگر روس ارمنی و دوستانش که خیلی صخره ای بود رو تصرف کنه قندیل پیش کش
    • علیرضا IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
      5 2
      ازاد شد با تروریستهای ترکمن سوری الانم که ترکیه با دادن بورسیه و ایجاد مدارس پانترکی درحال اموزش نسل جدید نژاد پرست و قومگرا هست .اینده خوبی متصور نیست برای ترکیه و باکو
  • IR ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    3 5
    عرعر درخواب بیند پنبه دانه ...
  • DK ۱۷:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    4 6
    رئیس طیب اردقان دستور بده در خدمت هستیم
  • IR ۱۷:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    0 3
    (فارغ از متن این خبر) لطفا برای ظهور امام زمان ع دعا کنیم ______ اللهم عجل لولیک الفرج
  • بابک آزری TR ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    7 12
    به لطف خدا ارتش اسلام سیف الله ید الله در زمین بار دیگر پرچم حلال و ستاره اسلام را بر ترکیه جنوبی خواهند افراشت قندیل دیگه جای بزبز قندی نیست
    • احمد IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
      5 0
      فرماندهان ترکیه و....عکس یادگاری با پرچم داعش میگرفتند منظورت همونه؟؟؟؟؟؟
    • امیر IR ۱۸:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
      1 0
      پرچم اسلام کجا و اردوغان همگام شده با اسراییل کجا؟ اسلام با قومیت پرستی و نژادپرستی مخالف است اما ایلام ید واحده می‌طلبد نه دو رویانی که هم با ایچسراییل می‌بندند هم با دیکران
  • علی IR ۱۹:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    7 3
    دورود بر ترکیه
  • بهمن IR ۲۲:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    3 1
    انشالله
  • IR ۰۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    1 2
    ایران بهتر است در زمینه کوردهای تروریست هم با ترکیه و هم با اقلیم وارد مذاکره و معامله شود. گروه های نیابتی اش در حال نابودی است
  • متین IR ۰۰:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    3 1
    ترکیه اگه میتونست تو این چهل سال پ ک ک رو نابود میکرد خیالتون راحت پ ک ک نابود شدنی نیست زیر شاخه ها یا حزبهایی که از پ ک ک حمایت میکنن کل کردهای ایران عراق سوریه و ترکیه هست بجز حزب بارزانی. مرزهای تردد پ ک ک ایران ترکیه عراق سوریه تا دریای سیاه هست پس چجوری میخوان پ ک ک رو نابود کنن
  • IR ۰۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    8 1
    ارتش ترکیه با برخورداری از سلاح های هوایی و زمینی مدرن ناتو و همچنین استفاده ناجوانمردانه از گازهای شیمیایی ممنوعه باز هم نتوانسته پ ک ک رو نابود کنه و حملات سنگینش الان نزدیک به ۷ ساله که ادامه داره ...پ ک ک سبک نبردشو مدرن کرده و جنگ رو به تونل ها کشونده ...
  • IR ۰۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    1 15
    دعای ملت تورک آذربایجان با برادران عثمانی تورک است //دعوتی اربابان به نوکران ربطی ندارد !!آذربایجان و ترکیه دو برادر هستند که پدرانمان دست در دست هم با فرماندهی خاقان اعظم الب ارسلان بیزانس مشرک را شکست داده و پرچم ((لا اله الاالله ))را در انادولی به اهتزاز در اوردند /کور شود دشمنان تورک //باذن الله قندیل هم از کمونیستهای کورد پ ک ک پاکسازی خواهد شد
    • مجتبی IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
      6 0
      دنبال چراغ سبز اربابشه(امریکا و روسیه) فعلا که اجازه ندادند
  • علی IR ۰۷:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    1 1
    به امید خدا
  • متین IR ۰۸:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    7 1
    همون پرچم داعش خخخخخ
  • علی IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    3 2
    به زودی تروریستهای کرد از منطقه محو خواهند شد
  • IR ۰۱:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
    0 0
    قلاده شون دست امریکا و اسراییل ترکیه بدون جراغ سبز امر اربابهاش کاری نخواهد کرد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس