دمشق: رویای «منطقه امن» ترکیه در شمال سوریه محقق نخواهد شد

یکی از نمایندگان پارلمان سوریه با اشاره به اینکه رویای منطقه امن در شمال سوریه از سوی ترکیه هرگز محقق نخواهد شد از کردهای سوری هم خواست که روی آمریکا و غرب حساب باز نکنند.

به گزارش مشرق، «عمار الأسد»، عضو مجلس خلق سوریه گفت که اظهارات اردوغان در خصوص ایجاد منطقه امن به عمق ۳۰ کیلومتر در شمال سوریه محکوم و مردود است و او هرگز نخواهد توانست به رؤیاهایش دست یابد.

وی  به اسپوتنیک افزود: به رویکرد خصمانه سران ترکیه به کشورهای همسایه و خط مشی استعماری، حمایت از تروریسم و ویرانگری و دزدی آن برای رسیدن به اهداف سیاسی آن عادت کرده‌ایم و امروز تهدید می‌کند که منطقه ای به نام منطقه امن را که نه در عرف بین المللی چیزی به این نام وجود دارد و نه در توافق‌ها و منشورهای بین المللی، اجرایی خواهد کرد.

الأسد عنوان کرد که اظهارات ترکیه به هدف حمایت از تروریست‌ها برای اشغال دولت همسایه و آواره کردن مردم با هدف تغییر شاخصه‌های جمعیتی است.

این نماینده مجلس خلق سوریه با اشاره به این که اظهارات اردوغان در آستانه انتخابات ترکیه برای کسب محبوبیت است، افزود: ترکیه هرگز نخواهد توانست نقشه‌های خود را برای شکست دولت سوریه محقق کند، ما کشورهای دوست وهم پیمان ایران و روسیه را داریم و پروژه استعماری تروریستی ترکیه هرگز محقق نخواهد شد.

اسد درباره اظهارات اخیر برخی از رهبران کرد که از دولت سوریه خواسته‌اند برای مقابله با ترکیه با آنها هماهنگ شود، گفت: «طبیعی است که کُردها به دولت سوریه متوسل شوند، زیرا بخشی از آن هستند. آنها نباید روی غرب و آمریکا حساب باز کنند، نمونه‌هایی در افغانستان وجود دارد که چگونه حامیان و همکاران خود را رها کردند. آنها هیچ جایگزینی جز گفتگو برای حل و فصل هر اختلافی ندارند».

وی درپایان گفت: همه گزینه‌های آنها در طول تاریخ اشتباه بوده است و امیدوارم این بار اشتباه نکنند.

بشار اسد رئیس جمهور سوریه در گفتگویی روز گذشته اعلام کرد که در برابر هرگونه تهاجم ترکیه مقاومت انجام خواهد گرفت.

 اردوغان اخیرا از طرح ترکیه برای از سر گرفتن اقدامات به منظور ایجاد یک منطقه حائل ۳۰ کیلومتری در مرز جنوبی با سوریه سخن گفت. او در سال ۲۰۱۹ به دنبال ایجاد چنین منطقه‌ای بود اما عملیات نظامی برای تحقق آن ناکام ماند.

اردوغان در آن زمان تهدید کرده بود شبانه به نیروهای کرد سوریه شبیخون می‌زند و چنین عملیاتی را به سرانجام می‌رساند.

ترکیه طی سه عملیات پیشین نظامی در سوریه، قسمت بزرگی از خاک این کشور، از جمله شهرهای عفرین، تل ابیض و جرابلس را تحت‌ کنترل گرفته است و بنا بر اعلام مقامات این کشور، قصد دارد هزاران واحد مسکونی در این مناطق بنا کند تا از «بازگشت داوطلبانه» یک میلیون مهاجر سوری به کشورشان اطمینان حاصل کند.

در حال حاضر ۳/۷ میلیون مهاجر سوری در ترکیه سکونت دارند.

بنا بر اظهارات اخیر اردوغان، نیروهای ترکیه در پی به دست گرفتن کنترل مناطقی جدید از جمله شهرهای تل رفعت و منبیج‌ هستند.

تحلیل‌گران می‌گویند اردوغان احتمالا چندین وضعیت فعلی، هم در سطح بین‌المللی و هم در داخل را در تلاقی با هم می‌بیند و چنین ترکیبی، زمان خوبی برای عملیات ترکیه در سوریه فراهم آورده است. روس‌ها مشغول جنگ با اوکراین‌ هستند و آمریکایی‌ها هم نیاز دارند اردوغان نظر خود را درباره انسداد روند عضویت سوئد و فنلاند در ناتو تغییر دهد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    0 0
    ایرانِ فرانژادی مانند دارویی است برای درمان فاشیست و نژادپرستی در خاورمیانه و ترکیه ی فاشیست زده است.
  • UA ۱۸:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    0 0
    ما ایرانیان (نه فقط فارسها) در آنکارا گندم کاشته ایم زراعت کرده ایم. ما قرن ها در آنکارا خانه ساخته ایم. ما به آنکارا باز میگردیم. ما وارثان خاک آنکارا از پدران تاجدارمان هستیم
  • DK ۱۹:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    0 0
    رئیس طیب اردقان دستور بده در خدمت هستیم
  • ابن الرضا IR ۲۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    0 0
    اگر ترکیه یک ملیون وهابی را درکشورش جا داده ما حدود 30 ملیون علوی درترکیه داریم که اینها با ورود ترکیه به سوریه مخالف اند ودرمیان اینها افراد جان برکفی که حاضرند برای اسلام واهل بیت جان فدا کنند فراوانند.
  • IR ۲۲:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    0 0
    اللهم عجل لولیک الفرج ._____یا همه عالم بگیریم یا بر عالم پی زنیم_____ گر جهان لشگر بگیرد بر جهان لشگر کشیم_____ در جهان، سلطان فقط، مهدی است. _____اللهم عجل لولیک الفرج .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس