گفت‌وگو با مالباخته‌های صندوق امانات بانک ملی | بازداشت رئیس و ۲ کارمند بانک؛ بانک نگهبان نداشته است | عید فطر هم نقشه داشتند

در پی سرقت ۱۶۸ صندوق امانت بانک ملی شعبه دانشگاه تهران، مدیر و نیز ۲ نفر از کارمندان این بانک بازداشت شده‌اند و جزئیات این سرقت بی‌سابقه و حرفه‌ای توسط پلیس در دست بررسی است.

به گزارش مشرق، سارقان حرفه‌ای در تعطیلات خرداد وارد بانک ملی شعبه دانشگاه در پایتخت شدند و پس از تخریب ۲۵۰صندوق امانات، محتویات ۱۶۸صندوق را سرقت کردند. تحقیقات برای بازداشت عاملان این سرقت در حالی ادامه دارد که رئیس شعبه بانک به‌دلیل اهمال‌کاری بازداشت شده و بررسی‌ها نشان می‌دهد که دزدان در تعطیلات عید فطر نیز قصد دستبرد به صندوق امانات بانک دیگری را داشتند که نقشه آنها ناکام مانده بود.

سرهنگ علی ولیپورگودرزی، رئیس پلیس آگاهی تهران درباره جزئیات این سرقت گفت: بانک موردنظر متأسفانه نگهبان نداشته است و سارقان که فعلا تعداد آنها مشخص نیست ساعت یک بامداد ۱۴خرداد از قسمت پارکینگ ساختمان بانک وارد و موفق شدند با تخریب در به داخل بانک وارد شوند.


وی ادامه داد: دزدان ابتدا دوربین‌های مداربسته بانک را قطع کردند و بعد موفق شدند آژیر را از کار بیندازند؛ چراکه آژیر خطر عمل نکرده و حدس ما این است که دزدان آن را از کار انداخته‌اند. از طرفی پس از قطع آژیر، هشداری برای پلیس اعلام نشده است. اما نکته‌ حائز اهمیت این است که وقتی دزدان دوربین‌های امنیتی را قطع کردند و از کار انداختند هشدار و آلارمی برای گوشی موبایل رئیس شعبه بانک ارسال می‌شود، اما وی مرتکب اهمال‌کاری شده و اهمیتی به این آلارم نمی‌دهد و برای همین قصور، اهمال‌کاری و سهل انگاری بازداشت شده است.


سرهنگ گودرزی ادامه داد: سارقان حدود ۲۵۰صندوق امانات را تخریب کردند و موفق شدند محتویات ۱۶۸صندوق را تخلیه کنند که این موضوع در حال بررسی است.


وی گفت: دزدان پس از انجام سرقت که به‌نظر می‌رسد حدود یک یا ۲ساعت طول کشیده از همان در پارکینگ که وارد شده بودند، خارج شدند.


وی در پاسخ به این سؤال که آیا از دستگاه هوابرش برای تخریب در و صندوق‌ها استفاده شده، گفت: این موضوع هم در حال بررسی است و این احتمال وجود دارد که از دستگاه‌های مخصوص برای تخریب استفاده کرده باشند.


سرهنگ گودرزی در ادامه گفت: به جز رئیس شعبه بانک، ۲نفر از کارمندان دیگر بانک نیز به‌دلیل سهل‌انگاری بازداشت شده‌اند که تحقیقات در این‌باره ادامه دارد.

 

سرقت ناکام 

در جریان تحقیقات پلیس مشخص شده که ۱۵اردیبهشت امسال، یعنی در تعطیلات عید فطر نیز سارقانی قصد ورود به بانکی در مرکز تهران را داشتند تا به صندوق امانات دستبرد بزنند که ناکام مانده بودند. در آن سرقت هم دزدان از در پشت بانک قصد ورود داشتند، اما موفق به از کار انداختن دوربین مداربسته و آژیر خطر نشده و سرقت آنها نافرجام باقی مانده بود.

رئیس پلیس آگاهی تهران درباره این موضوع گفت: این فرضیه مطرح شده که احتمالا سارقان صندوق امانات بانک ملی همان افرادی باشند که قصد دستبرد به بانک دیگری در تعطیلات عید فطر را داشتند که این موضوع نیز توسط تیم پلیس آگاهی به شکل ویژه در حال بررسی است.


رئیس پلیس آگاهی تهران در پاسخ به سؤالی درباره اینکه بررسی‌ها نشان داده پیش از عید به این بانک درباره مسائل ایمنی که ممکن است بانک هدف دستبرد سارقان قرار بگیرد، هشدار داده شده بود، گفت: این موضوع نیز در حال بررسی است.

 

گفت‌وگو با مالباختگان 

روز گذشته در مقابل ساختمان بانکی که هدف سرقت قرار گرفته بود، جمعیت زیادی جمع شده بودند. تعداد زیادی مأمور در آنجا مستقر بودند تا جمعیت را متفرق کنند. از ۲۴ساعت قبل که خبر دستبرد به صندوق امانات بانک در شبکه‌های مجازی منتشر شد، افرادی که صندوق امانات بانک را اجاره کرده بودند به سمت بانک سرازیر شدند تا ببینند آیا نام آنها هم در فهرست مالباختگان قرار دارد یا نه؟ این مسئله یکی از دلایل شلوغ بودن بانک در ظهر روز سه‌شنبه، هفدهم خرداد ماه بود. در ورودی بانک بسته است و به جز ماموران، فقط افرادی که صندوق امانات از بانک اجاره کرده‌اند حق ورود به بانک را دارند تا اظهارنامه پرکنند.


یکی از مالباختگان درحالی‌که پریشان و مضطرب است از بانک خارج شده و با عبور از کنار مأموران به سمت خیابانی در آن حوالی می‌رود تا سوار  ماشینش شود. او می‌گوید: صندوقی که در آن اموال و بهتر بگویم بخش اعظمی از سرمایه زندگی‌ام نگهداری می‌شد، هدف سرقت قرار گرفته است. نمی‌توانم بگویم سرمایه‌ام چقدر بود، اما هرچه داشتم را سرقت کرده‌اند. وی ادامه می‌دهد: امروز صبح (سه‌شنبه) برای پرکردن اظهارنامه به بانک آمدم و ریز اموالم را نوشتم و پای برگه را امضا کردم. اصلا حال خوبی ندارم و هنوز باورم نمی‌شود که چطور به این راحتی می‌توان به این همه صندوق دستبرد زد. مسئله‌ای که مطرح شده این است که چرا نباید این صندوق‌ها بیمه شده باشند. حالا همه ما که اموالمان را از دست داده‌ایم امیدواریم که بانک خسارتی را که به ما وارد شده بپردازد.

 

سارقان حرفه‌ای پشت پرده ماجرا


یکی از مالباختگان کارمند بازنشسته یکی از بانک‌هاست. او که از سال۹۸ اموالش را به صندوق امانات بانک سپرده بود، می‌گوید: فقط می‌توانم بگویم که این سرقت خیلی ماهرانه و حرفه‌ای انجام شده است؛ چون ورود به قسمت صندوق امانات بانک مراحل سختی دارد و نمی‌توان به‌راحتی وارد آنجا شد.


وی ادامه می‌دهد: برای اینکه بخواهیم به صندوق‌ها دسترسی پیدا کنیم باید از ۴در بگذریم. در شیشه‌ای و ‌آهنی و یک در دیگر که در قسمت پایین قرار دارد و در نهایت در اصلی که دری شبیه در گاوصندوق است. اگر بخواهند از دستگاه برش و سنگ برای ورود به آنجا استفاده کنند به جرأت می‌توانم بگویم ۲۰روز زمان می‌برد تا به آنجا برسند. علاوه بر این هر فردی اگر قصد افتتاح صندوق داشته باشد باید از مراحل سختی عبور کند. ابتدا رمزی باید تعیین شود و بعد اثر انگشت و تصویر صورت اسکن می‌شود و در آخر رمز دیگری به همراه کلید در اختیار فردی که صندوق را افتتاح کرده قرار داده می‌شود.

وقتی وارد می‌شویم و اثر انگشت و رمز را وارد می‌کنیم ۲۰ثانیه فرصت داریم کلید را وارد کنیم که اگر تعلل کنیم عملیات قفل می‌شود و باید دوباره از آنجا خارج شویم و بعد برگردیم و دوباره آن عملیات را تکرار کنیم. این یعنی دزدان خیلی حرفه‌ای‌تر از این حرف‌ها بوده‌اند که توانسته‌اند قفل این تعداد صندوق را باز کنند. همانطور که گفتم شاید ۲۰روز زمان ببرد در بزرگ و اصلی با دستگاه برش باز شود و این احتمال وجود دارد که دزدان حرفه‌ای به شکل ماهرانه‌ای این صندوق‌ها را هک کرده باشند.


فرد دیگری که اموالش مورد دستبرد قرار گرفته، می‌گوید: نه‌تنها اموال خودم، بلکه تمام طلا و جواهرات مادرم و مادرشوهرم در صندوق بانک نگهداری می‌شد که من از طریق خبری که در فضای مجازی خواندم متوجه سرقت شدم. باورم نمی‌شد، وقتی به بانک رفتم به من گفتند باید بروی شعبه هفت‌تیر. به آنجا که رفتم اسامی مالباختگان را خواندند و نام من در لیست بود. وی ادامه می‌دهد: به ۲دلیل این بانک را انتخاب کرده بودم؛ چون مختص مشتریان خاص نبود و هر مشتری‌ای می‌توانست صندوق اجاره کند و دلیل دیگر ودیعه و اجاره‌اش بود که نسبت به بانک‌های دیگر مبلغش کمتر بود. من ۱۲میلیون تومان ودیعه دادم و سالی یک‌میلیون تومان پرداخت می‌کردم. به‌نظر من پای سارقان حرفه‌ای در میان است و شاید بتوان گفت از ماه‌ها قبل روی این نقشه کار کردند و اموال مردم را برده‌اند.


زن دیگری که معلم بازنشسته است، می‌گوید: ۲سال است این صندوق را گرفته‌ام. ۱۳میلیون رهن داده بودم و سالی هم حدود ۲میلیون اجاره. فکر می‌کردم اینجا امن است، تمام پس‌اندازم را که حدود یک ‌میلیارد بود در صندوق گذاشته بودم. به‌تازگی هم برای دامادی پسرم سرویس طلا ۲۰۰میلیونی خریده بودم که آن را هم چند روز قبل داخل صندوق گذاشتم. خیالم راحت بود که بانک امن است؛ چراکه می‌ترسیدم خانه‌ام هدف دستبرد سارقان قرار بگیرد، اما تصورم اشتباه از آب درآمد و به‌راحتی دزدان به بانک دستبرد زده و سرمایه‌ام را بردند.

منبع:همشهری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 45
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
    23 7
    هر دم از این باغ بری میرسد تازه تر از تازه تری میرسد.
    • IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
      11 5
      دست شان از دزدها کوتاه است، این بنده خدا ها را گرفتند
    • IR ۱۶:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
      1 4
      وقتی موساد حرام زاده تو تهران به راحتی می چرخه دزدها هم حساب کار دستشون میاد و با خیال راحت تو امنیتی ترین خیابان تهران بانک را خالی می کنند.
    • IR ۱۹:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
      0 3
      دزدها اگر اون رییس بنده خدای! بانک به آلارم توجه میکرد و به پلیس زنگ میزد, 100 درصد در سرقت ناکام میماندند. مقصر اصلی همین رییس بانک است.
    • IR ۱۹:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
      0 2
      صندوق امانات بر خلاف اسم رایج آن صندوق اجاره‌ای است و نه صندوق امانات. چنان که چه در قراردادهای بانک‌های ایرانی و چه در قراردادهای بانک‌های آمریکایی، اروپایی و سایر نقاط جهان شکل حقوقی قرداد منعقد شده میان مشتری و بانک، قرارداد «ودیعه/امانت» نیست بلکه مشتری حجم مورد نیاز خود را در ازای پرداخت دوره‌ای ماهانه یا سالانه از بانک «اجاره» می‌کند. بنابراین بانک‌ها به عنوان مالک، مسئولیتی در قبال «رد امانت» یا گم شدن یا سرقت محتوای صندوق‌های اجاره‌ای ندارند.
    • IR ۲۱:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
      1 0
      مالی که کلا محرمانه و نامعلومه خسارت چی ؟!! 10 میلیونت رو ببرن دست بذار کمر بگو 100 میلیارد جواهراتم رو بردن . اونم میگه چشم بفرما اینم 100 میلیارد خسارت !!
  • علی-قم IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
    28 3
    مردم چطوری ثابت کنند که میزان اموالشان چقدر است، وقتی همه چی را بردند و صندوق ها بیمه نبوده، اشیا قیمتی را چگونه بانک حساب میکند، در این مورد باید خسارت مردم تمام و کمال و حتی بیشتر پرداخت شود و گرنه دیگر کسی به صندوق های امانت بانک ها اعتماد نمیکند و حق هم دارد، رئیس بانک ملی دیروز گفته بود اگر مردم توانستند اثبات کنند در صندوق چی بود ما خسارت را میدهیم، اگر نتوانستند چی، مردم چه تقصیری دارند؟؟؟؟؟
    • IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
      3 4
      خوب اینام حرفی ندارن . دارن میگن چون امانات محرمانه بوده و ما اطلاعی ازش نداریم هر چی که مالباخته ها بگن ( ولو بگن 200 میلیارد طلا و جواهر ) دودستی خسارت رو تقدیم می کنیم . دیگه خود اون طرف و وجدانش میخواد واقعیت بگه میخواد 100 برابر ارزش واقعیش بگه
    • IR ۱۶:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
      0 0
      مگر میشه امانت بگیرن و سندی امضاء نشود بالاخره مال باخته مدرکی دارد که به بانک طلا داده
    • IR ۱۷:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
      0 2
      بانک گفته اگه تونستید ثابت کنید چی توش بوده، نه این که هر کی هر چی گفت، این که اگه تونستید ثابت کنید خیلی وحشتناکه شاید نشه ارزش واقعی اجناس اثبات کرد، بعد صندوق در بانک بوده و بانک باید تمام خسارت را بده
  • IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
    38 1
    آگه کشوری مثل عراق سوریه اوکراین یمن اتفاق افتاده بود که به لحاظ امنیتی ثبات ندارند میشد یک جور توجیه کرد ولی نه در مرکز پایتخت ایران
    • IR ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
      26 1
      در یکی از امنیتی ترین مناطق تهران و بغل گوش ریاست جمهوری وقتی دزدی به این دقت میشه یعنی نیروهای امنیتی خوابند. خدا به داد کشور برسد.
    • IR ۲۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
      1 3
      چه ربطی داره این مدل سرقت ها همه جای دنیا هست حتی کشورهایی که امکانات پیشرفته تری دارند منتها باید اینجا ببینیم عامل انسانی قصور و سهل انگاری کرده یا نه
  • IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
    32 2
    بدبخت از مال باخته ها حالا چطور می تونن ثابت کنند که چقدر پول توی صندوق داشتن؟! کل سرمایه بر باد رفت و اگر خوش شانس باشند غرامت حداقلی می گیرند
    • IR ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
      23 6
      هرگز قابل اثبات نیست در ثانی اغلب در این صندوقها مقادیر زیادی سکه و ارز نگهداری میشه که این کار غیر قانونی است!!! یعنی قطعا نه قابل پیگیری است و نه بانک ملزم به پرداخت خسارت!!!! رفت که رفت !!!
    • IR ۱۵:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
      15 9
      بعضی چیزها قابل قیمت گذاری نیستن مثلا انگشتر نقره عتیقه مادربزرگ جد من پیدا نشه کی میخاد قیمتشو دربیاره
  • IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
    19 2
    مقصر مردم هستن، اخه چرا باید به بانک اعتماد کرد، مگر این بانکها اقتصاد ایران را نابود نکردن
    • IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
      8 4
      بانکها ریشه شر در ایران و جهان هستن خدا ریشه شونو بکنه!
  • IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
    11 9
    دولت باید کل خسارت مردم را بپردازد به دلار .ولو اینکه خسارت یک میلیارد دلار هم باشد.
  • IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
    14 21
    عوضش امنیت داریم!
  • IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
    10 1
    برادر بزرگوار ، این خطای رییس بانک بوده که علیرغم پیامک اطلاع ، اما هیچ کاری نکرده است . هرکسی مسئول وظیفه خویش هست
  • IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
    7 1
    اموال و طلا و جواهرات صورتجلسه و تصویر برداری میشه. اثبات اموال از دست رفته کار سختی نیست اما قیمت گذاری و جبران خسارت صاحبان اموال......حالا بدو دنبالش! !!
    • IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
      6 0
      صندوق امانات محرمانه است و بانک حق صورت برداری ندارد فقط در قرار داد تاکید میشه مواد فاسد شدنی در صندوق قرار داده نشود
  • SMAH1 IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
    6 6
    معلم بازنشسته یک میلیارد از اموالش رو فقط در بانک گذاشته! یک جای کار می لنگد. یا معلمیش روی هواست یا اموالش!
    • IR ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
      1 2
      شایدم ادعاش رو هواست . دیگه الآن افراد میگن خیلی زیاد بگیم بلکه اینا خسارت کم دادن بازم برسه به اصل مالمون خخخخخخخخ
  • سید فروزان CH ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
    21 0
    هر چقدر هم سارقان حرفه ای بوده‌اند ،عواملی در داخل بانک همدست داشتهاند ،رییس بانک یا کارمندان ؟ مشخص خواهد شد ،
    • DE ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
      8 0
      هیچی مشخص نخواهد شد
  • حسين DE ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
    24 0
    يك سرقت كاملًا هاليودى ، در روز روشن ودر مركز شهر يعنى قلب پايتخت،سارقان حرفه ائى با عمليات كاملًا حرفه ائى ، بنظر يه كمى مشكوك مياد فقط يه كمى نه بيشتر. پيدا كنيد پرتقال فروش را……………….؟
    • IR ۱۶:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
      13 6
      وقتی یک دیپلمه رئیس بانک شود البته بعدا کارشناس ارشدش را از دانشگاه آزاد و پیام نور گرفته
  • IR ۱۶:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
    1 2
    حرفه ای ترین سرقت در ایران، احتمال داره سرویس ها امنیتی خارجی هم برای اهداف خاصی پشت این عملیات باشن
  • IR ۱۶:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
    1 0
    همون اول فهمیدیم کار رئیس شعبه وکارمندای دزدش نقش دارند
  • IR ۱۶:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
    0 0
    نبایدنام افراداز لیست صندوقهای دزدیده شده اعلام شود وفقط ازهمه لیست اموال موجود درصندوقشان گرفته شود-
  • IR ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
    1 2
    صندوق امانات یعنی هرکدام بالای یک میلیارد
  • IR ۱۷:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
    2 1
    رییس بانک متهم اصلی است باید از اموال او تمام خسارت ها جبران بشود
  • FR ۱۸:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
    1 0
    البته خیلی عجیبه ... بدون همکاری عوامل داخلی بانک تقریبا محاله !
  • IR ۲۰:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
    0 0
    کارصهیونیستها ومنافقین است مثل دزدی اسناد هسته ای
  • IR ۲۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
    15 1
    مدضوع را پیچیده نکنید ریس شورای شهرتهران گفت صهیونیستها پشت ماجرا بودن
  • سورنا IR ۲۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
    2 0
    دوستان دزد حرفه ای کدومه مگه میشه کار خود خودشونه وای بکجا رسیدیم ؟
  • م د IR ۲۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
    2 0
    تمامی کارکنان بانک باید تحت نظر باشند بی شک این کار خودی است حالا که پول اختلاس نمی تونن داشته باشند سناریو سرقت رو می ریزند 2253
  • IR ۲۲:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
    0 1
    احتمالاً یک تیم نفوذی از خارج کشور بوده اند ....
  • IR ۰۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    0 0
    رئیس بانک و افردی که از این درامد سود میبردند لازمه رد مال و خسارت بدهند
  • IR ۰۳:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    0 0
    احتمالا ازدید صهیونیستها اسناد مهمی در انجا نگهداری میشدکه چنین عملیاتی را انجام دادن
  • محمد IR ۰۶:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    0 0
    با این اوصاف صندوق امانات جای خوبی برای پولشویی و فرار مالیاتی هست چون هیچ کس نمیدونه چی و چقدر پول تو اونجا قایم کردی....
  • شهرام IR ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    0 1
    احتمال داره افرادی که صندوق اجاره داشتن باسارقان درارتباط باشند البته تعدادی ار انها
  • NL ۰۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    0 0
    بانک خبر ندارد چی داشتند و عملا هیچ گونه بیمه ای وجود ندارد و بانک مسولیتی نخواهد داشت. مال باختگان ضرر کردند و اعتماد به صندوق امانات

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس