کد خبر 1382844
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۰
شکاف در دولت آمریکا بر سر تحریم‌های روسیه

یک رسانه آمریکایی در گزارشی نوشت، تحریم روسیه بابت درگیری‌های اوکراین شکاف جدیدی در میان دولت آمریکا ایجاد کرده است.

به گزارش مشرق، وبگاه خبری «بلومبرگ» در گزارشی نوشته مقام‌های دولت آمریکا بر سر اینکه تحریم‌ها علیه روسیه را تا چه اندازه می‌توان بدون تضعیف اقتصاد خود آمریکا یا ضربه زدن به اتحاد کشورهای غربی گسترش داد، دچار اختلاف هستند

بلومبرگ نوشت، تیم بایدن از زمان شروع درگیری‌ها در اوکراین از طرح‌های تحریمی علیه روسیه حمایت کرده است اما اکنون این بحث میان مقامات آمریکا داغ شده که «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه به این تنبیهات اقتصادی اهمیتی نداده و به جنگ در اوکراین ادامه می‌دهد.

وبگاه رسانه بلومبرگ به نقل از افرادی که نمی‌خواستند نامشان فاش شود درباره مباحثات داخلی دولت آمریکا نوشت که در حال حاضر بر سر اینکه فشار علیه روسیه تا کجا پیش برود، اختلاف به وجود آمده است.

بر همین اساس، یک گروه که شامل بسیاری از مقامات وزارت امور خارجه آمریکا و کاخ سفید هستند، خواهان اقداماتی سنگین‌تر هستند که به اسم تحریم‌های ثانویه شناخته می‌شوند و معتقدند که می‌توان بر مخالفت‌های انجام شده از سوی برخی متحدان، غلبه کرد.

گروه دیگری از مقامات دولت بایدن که بیشتر آن‌ها در وزارت خزانه‌داری «جانت یلن» حضور دارند، از ایجاد محدودیت بیشتر در اقتصاد نگران هستند که همین حالا نیز از اخلال در زنجیره‌های تأمین، تورم، افزایش قیمت نفت و بحران احتمالی مواد خوراکی رنج می‌برد.

بلومبرگ می‌نویسد، برخی دیگر، از قیمت بالای بنزین در پمپ بنزین‌ها در حالی که چیزی به انتخابات میان‌دوره کنگره باقی نمانده نگران بوده و آن را مولفه‌ای منفی برای دموکرات‌ها می‌دانند. این دسته، یک رویکرد آزمایش نشده را در مد نظر قرار دارند که گذاشتن سقف برای قیمت نفت را شامل شده و به کشورهای مختلف اجازه خرید نفت روسیه را داده اما درآمد مسکو را محدود می‌کند.

این رسانه آمریکایی به نقل از یک فرد مطلع از اوضاع داخلی این کشور نوشت، کناره‌گیری «دالیپ سینگ» معاون مشاور امنیت ملی که مدیریت تحریم‌های دولت را بر عهده داشت، موجب تشدید چالش‌های دولت آمریکا شده است. سینگ اخیراً به هند سفر کرده بود تا به این کشور فشار آورده و آن را از روسیه دور کند.

بلومبرگ افزود کشمکش‌ها در دولت آمریکا، تنش وسیع‌تری را در میان متحدان دو سوی اقیانوس اطلس منعکس می‌کند. یکی از این تنش‌ها در اتحادیه اروپا مشهود است که قصد دارند نفت روسیه را تحریم کنند اما این اقدام با مخالفت برخی اعضا مواجه شده است.

در این گزارش آمده است شمار فزاینده‌ای از مقامات آمریکا به دنبال این هستند که با اقدام علیه کشورها یا شرکت‌هایی که به روسیه در دور زدن تحریم‌ها کمک می‌کنند،  اتحاد میان غربی‌ها را محک بزنند. این دسته از مقامات آمریکایی می‌گویند چنین تحرکاتی باید بر اهداف دقیقی متمرکز بوده و مشابه تحریم‌های گسترده علیه ایران نباشند که تمام کشورهایی که با تهران تبادل داشته باشند را شامل می‌شوند.

در مورد همین رویکرد نیز عده‌ای ابراز مخالفت کرده و برخی مقامات تندرو تر آمریکا نیز می‌گویند با ورود به ماه چهارم درگیری در اوکراین، زمان برای چنین اقداماتی فرا رسیده است. عده‌ای معتقدند فشار بیشتر بر روسیه کارساز نخواهد بود، همان‌طور که در قبال دیگر کشورها مانند کره شمالی و ونزوئلا نیز کارساز نبوده است.  در این میان، عده‌ای که از گذاشتن سقف قیمت برای نفت حمایت می‌کنند، رویکرد محتاطانه‌تری را در نظر دارند.

بلومبرگ می‌نویسد، مباحثات فعلی در دولت آمریکا به ارزیابی گسترده‌تر از اثرگذاری تحریم‌ها نیز رسیده است. دولت بایدن از این استدلال که تحریم‌ها می‌توانند موجب خاتمه سریع‌تر جنگ شوند تغییر جهت داده و این ادعا مطرح است که تحریم‌ها و کنترل واردات و دیگر محدودیت‌ها در دراز مدت و شاید ظرف چند سال موجب تضعیف روسیه شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس