بلینکن: اوکراین قول داده از موشک‌ دوربرد علیه اراضی روسیه استفاده نکند

وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه در کنفرانس خبری گفت که اوکراین تضمین داده که از موشک‌های دوربردی که به این کشور داده می‌شود علیه اراضی روسیه استفاده نکند.

به گزارش مشرق، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه گفت که اوکراین با حمایت انسانی و نظامی از سوی آمریکا و تمامی کشورهای ناتو در حال ادامه مبارزه با شجاعت بسیار زیاد است.

وی که در کنفرانس خبری مشترک با «ینس استولتنبرگ» دبیر کل ناتو صحبت می‌کرد، افزود: «به تسریع ارسال تسلیحات به اوکراین ادامه خواهیم داد تا در هرگونه مذاکراتی که در آینده با روسیه برگزار خواهد کرد، در موضع قوی قرار داشته باشد».

پوتین درصدد گسسته کردن اروپا بود

وزیر امور خارجه آمریکا مدعی شد: «پوتین از طریق حمله به اوکراین درصدد گسسته کردن اروپا بود اما نتیجه‌ای که حاصل شد، عکس این خواسته پوتین بود».

وی گفت: «تاکید می‌کنیم که از هر وجب خاک کشورهای ناتو حمایت خواهیم کرد و در تلاش برای متوقف کردن تجاوز هستیم».

بلینکن گفت: «درخواست فنلاند و سوئد برای پیوستن به ناتو همچنان در حال بررسی بوده و از درخواست این کشورها برای پیوستن به ناتو حمایت می‌کنیم».

وزیر امور خارجه آمریکا گفت: «این روسیه بود که به اوکراین حمله کرد و بهترین راه برای جلوگیری از تشدید اوضاع این است که روسیه حملات خود را متوقف کند».

وی در ادامه گفت: «رئیس جمهور بایدن از همان ابتدای حمله روسیه به اوکراین شفاف بوده و به صورت مستقیم با پوتین ارتباط برقرار کرده است».

تحریم‌های بی‌سابقه‌ای را علیه روسیه اعمال کردیم

بلینکن اضافه کرد: «تحریم‌های بی‌سابقه‌ای را علیه روسیه اعمال کردیم تا بر این کشور فشار وارد آورده و آن را به توقف حملات مجبور کنیم».

آمریکا و کشورهای اروپایی از ابتدای عملیات نظامی روسیه در اوکراین، تحریم‌های متعددی را علیه مسکو اعمال کردند. «چارلز میشل» رئیس شورای اروپا بامداد دوشنبه در پیامی توئیتری اعلام کرد که کشورهای عضو این اتحادیه برای تحریم بخش اعظم واردات نفت از روسیه به توافق رسیدند.

میشل در این بیانیه توضیح داد: «روی ممنوعیت واردات نفت روسیه به اتحادیه اروپا توافق حاصل شد. این امر بلافاصله بیش از دو سوم واردات نفت از روسیه را پوشش می‌دهد و منبع عظیمی از تامین مالی ماشین جنگی این کشور را کاهش می‌دهد».

وی همچنین افزود: «این حداکثر فشار بر روسیه برای پایان دادن به جنگ است. این بسته تحریمی شامل سایر اقدامات سختگیرانه شامل، قطع ارتباط اسبربانک به عنوان بزرگترین بانک روسیه از شبکه سوئیفت، ممنوعیت پخش ۲ شبکه دولتی روسی و تحریم افراد مسئول جنایات جنگی در اوکراین می‌شود».

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه کنفرانس خبری خود گفت: «روسیه به حملات خود همچنان ادامه می‌دهد و در تلاش هستیم تا هر آنچه را که اوکراین برای مقابله با این جنگ نیاز دارد تامین کنیم تا موضعش در مذاکرات قدرتمندانه باشد».

با تغییر اوضاع در شمال سوریه مخالف هستیم

بلینکن به اوضاع در شمال سوریه نیز اشاره کرد و گفت: «با هرگونه تشدید اوضاع در شمال سوریه مخالف بوده و خواستار حفظ شرایط کنونی در این منطقه هستیم».

در هفته‌های گذشته بار دیگر زمزمه عملیات دیگری از سوی ترکیه در مناطق شمالی و شمال شرق سوریه علیه شبه‌نظامیان کُرد به گوش می‌رسید و شرایط میدانی نیز آبستن حوادث جدیدی شده است.

با این حال، یک منبع مطلع در میان گروهک «الجیش الوطنی السوری» (ارتش آزاد سابق و وابسته به آنکارا) به وبگاه العربی الجدید گفت که چند شب پیش نشستی میان فرماندهان نظامی ترکیه و سرکردگان گروهک‌ها در منطقه «حوار کلس» در مرز سوریه با ترکیه برگزار شده و ترک‌ها به فرماندهان گروهک‌ها گفته‌اند که هنوز قصد آغاز عملیات را ندارد و زمان آن فعلا مشخص نیست.

به گفته وی، به نظر می‌رسد که مخالفت منطقه‌ای و جهانی با هرگونه تغییری در شرایط میدانی شمال سوریه، آنکارا را مجبور کرده تا عملیات نظامی خود را به تأخیر بیندازد. عملیاتی که گفته شده با هدف توسعه «منطقه امن» برای بازگرداندن تعداد زیادی از پناهندگان سوری و عقب‌تر راندن شبه‌نظامیان کُرد از مرز ترکیه انجام خواهد گرفت.

اوکراین تضمین داده از موشک‌های دوربرد علیه سرزمین‌های روسیه استفاده نکند

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه سخنان خود گفت: «اوکراین تضمین‌هایی را به ما داده که تسلیحات موشکی دور بردی که به این کشور ارسال خواهیم کرد علیه سرزمین‌های روسیه استفاده نخواهد شد».

روزنامه وال استریت امروز ژورنال گزارش داد، دولت بایدن قصد دارد به عنوان بخشی از تلاش‌ها برای تقویت ارتش اوکراین، موشک‌های هدایت‌شونده دقیقی را در اختیارش قرار دهد که می‌توانند اهداف را از فاصله بیش از ۶۰ کیلومتر هدف قرار دهند.

منابع مطلع آمریکایی روز سه شنبه (دیروز) به این روزنامه خبر دادند، سامانه‌های پرتابی چندگانه موشکی که در حال بررسی هستند می‌توانند دو برابر بیشتر از بُرد هوویتزر M777 شلیک کنند؛ سامانه‌ای که واشنگتن قبلا به اوکراین تحویل داده است.

این روزنامه بدون اشاره به تعداد دقیق موشک‌های هدایت‌شونده دارای برد بیش از ۶۰ کیلومتر که آمریکا می‌خواهد به اوکراین بدهد، خبر داد که در صورت تایید ارسال این موشک‌ها، اولین محموله ظرف چند هفته به اوکراین تحویل داده می‌شود.

روسیه باعث افزایش جهانی مواد غذایی است

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه سخنانش مدعی شد که توقف صادرات غلات اوکراین و محاصره‌ای که روسیه علیه بندر اودسا اعمال کرده باعث افزایش جهانی قیمت مواد غذایی شده است.

وی افزود: «این موضوع صحیح نبوده که تحریم‌های اعمالی علیه روسیه باعث افزایش جهانی قیمت مواد غذایی شده است».

بلینکن گفت: «بسیاری از کشورهای جهان می‌دانند که بحران کنونی غذا تا حدود زیادی به دلیل جنگ روسیه علیه اوکراین است».

وزیر امور خارجه آمریکا گفت: «بهترین برآوردهای ما این است که جنگ کنونی در اوکراین برای ماه‌های آتی ادامه خواهد یافت».

بلینکن گفت: «در تلاش هستیم تا حمله روسیه به اوکراین را در نزدیک ترین زمان ممکن متوقف کرده و مذاکرات میان دو کشور آغاز شود».

وی گفت: «سازمان ملل در تلاش برای رسیدن به راه حلی است که کشتی‌های حامل غلات و مواد غذایی که در بندر اودسای اوکراین قرار دارند، بتوانند عبور کنند».

این در حالی است که «دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه روز پنجشنبه گفت غرب فقط باید خودش را مقصر بحران غذایی در جهان بداند که ناشی از مشکلاتی است که عرضه غلات اوکراین را به بازارهای جهانی با دشواری مواجه کرده است.

پسکوف ضمن رد اتهامات علیه روسیه، تاکید کرد که برای حل بحران کمبود غلات در جهان باید تحریم‌های غیرقانونی علیه مسکو لغو شود.

سخنگوی کرملین اظهار داشت: «آنها (غرب) باید آن تصمیمات غیرقانونی (تحریم روسیه) را لغو کنند - [محدودیت‌هایی] که از اجاره کشتی‌ها توسط شرکت‌ها، صادرات غلات و غیره جلوگیری می‌کند - تا عرضه از سر گرفته شود».

روسیه و اوکراین مجموعا نزدیک به یک سوم عرضه جهانی گندم را تشکیل می‌دهند. اوکراین همچنین صادرکننده عمده ذرت، جو، روغن آفتابگردان و روغن کلزا است. روسیه و بلاروس نیز بیش از ۴۰ درصد از صادرات جهانی پتاس مواد مغذی محصول را تشکیل می‌دهند.

به گفته سازمان ملل ۳۶ کشور جهان بیش از نیمی از نیاز گندم خود را از طریق اوکراین و روسیه تأمین می‌کنند که از جمله آن‌ها می‌توان به لبنان، سوریه، یمن، سومالی و کنگو اشاره کرد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
    8 0
    آقای بلیکن بی منطق و مزخرف چرا داری قُپی میایی؟؟؟ اگه اوکراین جرات استفاده از موشک‌های دور برد را داشته باشه که قطعا" استفاده خواهدکرد. اگه قول داده باشه از آنها بر علیه روسیه استفاده نکند ، خُب برای چی آنها را تحویل گرفته؟؟ آنها را تحویل گرفته که باهاشون سرکه ی ۷ ساله درست کنه؟؟!!!!!!!!! سران و مقامات آمریکایی چقدر دروغگو و بی منطق و نفهم هستند!!!!!!!!!!!!!
    • ماشین IR ۰۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      0 0
      یعنی نمیشه باهاش مثلاً مواضع روس ها رو در دونباس از یه فاصله ایمن تر زد ؟ ندزدنت باهوش خخخخخخ
    • IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      0 0
      آمریکا با جنگ رسانه ای هر چه بیشتر برطبل جنگ می کوبد تا سر و کله گاوهای بولوند چشم آبی بیشتری پیدا شود ـــــ آمریکا ؛ گاوهای بولوند چشم آبی شیرده پرورش می دهد ــــــ سرانجام با توطئه ودخالت های آشکار و نهان و کارگردانی آمریکا ؛ و بازی موفق مهره یهودی ــ رییس جمهور به ظاهر دلقک اوکراین ــ در یک جنگ زرگری تمام عیار(سیاست تحریک حداکثری)؛ پای روسیه در باتلاق جنگ اوکراین وارد شد. اکنون آمریکا به کمک رسانه هایش از روسیه غولی می سازد که هر لحظه تصمیم دارد کشورهای اروپایی را یک لقمه چپ کند. و بدین ترتیب ؛ آمریکای پس از ترامپ ؛ با انبوهی از مشکلات ؛ موفق گردید ، بحران های خود را صادر نماید. با افزایش سرسام آور قیمت نفت ؛ از یک سو ؛ اقتصاد چین را مهار می کند و از سوی دیگر؛ مهار دو جانبه ای در اروپا ایجاد نماید: 1ـــ روسیه را با تحریم اقتصادی و تهاجم رسانه ای و بحران های سیاسی ، بایکوت ورزشی و .... مهار زده و به سقوط بکشاند . و 2ـــ نژاد جدید گاوهای شیرده؛ این بار؛ بولوند چشم آبی اروپایی (آلمان ، فرانسه ؛ فنلاند ؛ سوئد ، هلند؛ نروژ ؛ لهستان و .....) را ــ همانند گاوهای شیرده خلیج فارس ــ سر کیسه کند و کارخانه های اسلحه سازی خود را رونق بخشد و سلاح های بنجل خود را به اروپایی ها بیندازد. از نتایج بدیهی این آتش افروزی آمریکایی : اروپای ساحل آرامش را طوفان زده نموده و در نتیجه 1- فرار سرمایه های اروپایی به آمریکا 2- فرار مغزهای اروپایی به آمریکا 3- فرار سایر نخبگان (هنری ؛ ورزشی و..... ) اروپایی به آمریکا می باشد. و برای قدردانی از بازی موفق دلقک اوکراینی ؛ در فریب روسیه ؛ به جای اسکار ؛ جایزه صلح نوبل به او داده می شود. زلنسکی: «من تبعه رژیم صهیونیستی هستم و شهروند اسرائیل! اما در اوکراین زندگی می‌کنم» به خاطر بیآوریم: آمریکایی ها ؛ به کابوی Cowboy معروفند. کابوی یعنی گاوچران یعنی: متخصص شناسایی ، به دام انداختن ؛ رام سازی و پرورش گاو وحشی . سر و کله گاوهای بولوند چشم آبی پیدا شد ـــــ گاوهای بولوند چشم آبی آماده شیر دهی می شوندــــ
    • IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      1 0
      # آمریکا را ویران کنید.
  • IR ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
    1 4
    امیدوارم اوکراین روسیه را سر جا بشونه و اراضی اشغالی خودش به علاوه کریمه رو باز پس بگیره یاد رشادتهای سردار عباس میرزا افتادم که تنها در مقابل روس دو سال ایستاد و اگر شورش ترکمنها نبود چه بسا بر روسیه پیروز هم میشد
    • ش. AE ۰۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      3 0
      زیاد امیدوار نباش شنیدی میگن سگ ها شبیه صاحب شون هستن اوکراین هم قولش مثل اربابش آمریکا هست شما مثل اینکه اصلا از تاریخ اوکراینی مردم این کشور هیچی نمیدونی بنابراین تا الان که غرب با قرار دادن گوشت جلوی توپ موفق بوده و روسیه به اهدافش رسیده پس زیاد امیدوار نباش
    • FR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      3 1
      فعلا که روسیه نه تنها اوکراین و اروپا بلکه امریکا و ناتو جنایتکار را سر جای خود نشانده
  • IR ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
    0 2
    آذری تو آریایی هستی----دودمان زیک یا زیخ یکی از هفت دودمان پارتی بودند که در سرزمین ماد و آذربایجان در شمال غربی ایران در قلمرو شاهنشاهی اشکانی و ساسانی فرمانروایی می‌کردند. این دودمان ایران بزرگ را در دوران اشکانیان و سپس در دوران شاهنشاهی ساسانی همراه با دودمان پادشاهی و ۵ دودمان دیگر (اسپندیاذ، اسپهبد، سورن، کارن و مهران،) اداره می‌کردند
  • امیر IR ۲۲:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
    0 0
    قضیش مثل اون مادری میمونه که با دمپایی وایساده پایین درخت میگه بچه بیا پایین نمیزنمت
  • سایکوتیک IR ۲۳:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
    1 2
    ترکیب موتور چهار موشک برد آنرا به ٧٥٠ کیلومتر خواهد رساند و اوکراین توانایی آنرا دارد خرج و نوع آن را هم که در جاولین دیده ایم. هدف هم رادار ها و مرکز ارتباط ماهواره ای روسیه است. اگر اوکراین موفق بشود حمله پیشدستانه ی ناتو انجام خواهد گرفت و سپس ترکیه فنلاند قرقیزستان ازبکستان و آذربایجان و لهستان پیشروی را شروع خواهند کرد و اگر هم نشد اوکراین که بلاخره یک قربانی مفروض بوده است و تا آخر قورت داده میشود تا انسجام ناتو هم بیشتر از قبل حفظ شود
  • IR ۰۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
    0 0
    انسان از این ناراحت میشه که آمریکا اذهان عمومی جهان رو ... فرض کرده / بهش می دم و اما قول داده استفاده نکند یه ادعای مزخرفی است / گربه وقتی تو یه اتاق گیر میفته چنگ میزنه به هرچی که میتونه تا بتونه فرار کنه / اوکراین هم الان حکم همون گربه رو داره که گیر افتاده / البته بابت اینکه آمریکا میخواد چنین کاری بکنه نگرانی وجود ندارد چون آمریکا خودش تو دردسر میفته چه این تسلیحات بدست اوکراین بیفته و ازش استفاده کنه چه بدست تروریست های که آمریکا فرستاده به اوکراین استفاده کنند روسیه مسیولیت این امر رو متوجه آمریکا خواهد دانست و بمثابه دخالت و رویارویی مستقیم آمریکا در مقابل روسیه تلقی خواهد شد / روسیه هدفش رو جلوگیری از نظامی گری و نازیسمی شدن اوکراین مطرح کرده و بقول برخی از کارشناسان ، روسیه به مدارکی دست پیدا کرده که اوکراین می‌خواسته به روسیه حمله کند و روسیه حمله پیش‌دستانه ای رو انجام داده است / لذا اگر این محموله موشکی ارسالی به اوکراین باز توسط روسیه مورد هدف قرار بگیرد در جهت همان هدفی است که روسیه از حمله خودش به اوکراین اعلام کرده / و اینگونه نخواهد بود که روسیه تماشاگر این تحرکات غرب و اروپا باشد چه اوکراین قول داده باشد چه نداده باشد ؛)))
  • IR ۰۲:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
    0 1
    اینهمه روسیه بمبارانش کرد کشور براش نذاشت مردمشو کشت از کودکان و زنان نگذشت بعد قول بده نزنتش. بابا 8 سال با صدام جنگیدیم پدرشو در اوردیم هنوز داریم فحش و لعنت میدیم و در بنیادهای شهدا رو گرفتیم باز ول کن نیستیم والا اگه رو قولش بایسته مرده
  • CA ۰۲:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
    0 0
    تحریم های بی سابقه بحران های بیسابقه قحطی و گرانی رو هم برای اروپا و امریکا به ارمغان اورده از جمله بحران قحطی ظاهرا لاینحل شیر خشک بچه در امریکا
  • CZ ۰۴:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
    2 0
    مطمینا جنگ جهانی سوم شروع خواهد شد. روسیه گفته اگر سلاحهای ارسالی به اوکراین علیه خاک روسیه استفاده گردد بعنوان تجاوز به خاک روسیه محسوب شده و مراکز تامین کننده اروپایی را مورد حمله قرار خواهد داد. برای همین احتمال جنگ جهانی سوم بسیار بسیار محتمل است. اولین حمله نیز احتمالاً لهستان لیتوانی استونی اسلوونی خواهد بود.
  • FR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
    1 0
    که ضد نیروهای روسیه و روس تبارها در دنباس استفاده کند همان جایی که روسیه بخاطر آن وارد جنگ شد ؟! دیگه مشت امپراطوری دروغ غرب در جهان باز شده و این مسخره بازی‌ها کسی را گول نمیزند
  • IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
    0 0
    روسها بخاطر نسل کشی روسها در اوکراین وارد جنگ شدند شانس اوکراینی ها نزدیک به صفر است
  • IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
    0 0
    خوب امریکا به بهانه بمب شیمیایی به عراق حمله کرد هیچ چی هم پپدا نکرد فقط یک میلیون نفر مردم عراق را کشت روسیه هم باید یک میلیون نفر ازصیونیست ها را باید بکشد تا خودش را به امریکا برساند و اینطوری ضایع نشود
  • IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
    0 0
    تاکتیک امریکا در تمام دنیا علیه ایران و روسیه همان تاکتیک داعش است یعنی سنگر گیری در شهر و گروگان گیری مردم و ایجاد جنگ درون شهری است روسیه باید بمانند سوریه ارایش نظامی پیدا کند نه ستون کشی تانک

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس