کد خبر 1382665
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۶
نفت

برخی منابع از آمادگی ریاض برای افزایش تولید نفت خود در صورتی که تولید نفت روسیه به علت تحریمهای ناشی از جنگ اوکراین کاهش پیدا کند، خبر دادند.

به گزارش مشرق، فایننشال تایمز به نقل از برخی از منابع از آمادگی سعودی برای روانه کردن نفت به بازار در صورتی که تولید نفت روسیه به سبب تحریم کاهش پیدا کند، خبر داد.

همزمان بلومبرگ گزارش داد: پس از آمادگی عربستان برای تزریق نفت به بازار در صورت کاهش نفت تولیدی روسیه به سبب تحریم های ناشی از جنگ اوکراین، قیمت هر بشکه نفت به زیر ۱۱۳ دلار دلار رسید.

لازم به ذکر است که مواضع اعلامی عربستان در ابتدا بی طرفی در جنگ اوکراین بوده اما مقاومتی که ریاض در قبال درخواست دولت بایدن برای افزایش تولید نفت نشان می داد در عمل به نفع روسیه بود چرا که به استفاده این کشور از اهرم انرژی در قبال دولت های غربی کمک می کرد و قدرت چانه زنی آن را افزایش می داد اما طی چند ماه گذشته بعد از جنگ اوکراین نشانه هایی در روابط امریکا و عربستان مشاهده می شود که از آب شدن یخ های روابط میان دولت بایدن و محمد بن سلمان و از سرگیری همکاری دو طرف در مسائل منطقه ای حکایت دارد که در نهایت می تواند همکاری دو طرف را در جنگ اوکراین هم به همراه داشته باشد.

بیشتر بخوانید:

ثبت رکورد جدید قیمت بنزین در آمریکا

به نظر می رسد این تحولات حاصل سفرمحرمانه اخیرا ویلیام برنز رئیس سیا به ریاض بود. درواقع دولت بایدن امتیازاتی به طرف سعودی داد تا بلکه بتواند رضایت و موافقت آن را برای خارج کردن عربستان از بی طرفی در جنگ اوکراین و همراه کردن آن با اعمال تحریم های فراگیرغرب علیه روسیه از طریق افزایش سقف تولید نفت بدست آورد و عربستان چراغ سبز لازم را برای تامین درخواست امریکا نشان داده است.

اگر چنانچه عربستان تسلیم فشارهای دولت بایدن برای افزایش سقف تولید و عبور از سهمیه ها شود رقابت های درونی در میان اوپک و غیر اوپک از سرگرفته خواهد شد و با افزایش تولید، بهای نفت دوباره در مدار سیر نزولی قرار خواهد گرفت؛ بخصوص آنکه بعد از جنگ اوکراین امیدهای ایجاد شده برای رشد اقتصادی جهان در دوره پسا کرونا ضعیف شده است و آمارهای منتشره از کاهش رشد اقتصادی دولت ها حکایت دارد که نیاز به مصرف نفت را نیز کاهش می دهد.

در واقع بهای نفت بعد از آن رو به افزایش گذاشت که اوپک پلاس با مشارکت تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک و در راس آن با رهبری و محوریت عربستان و روسیه به عنوان دو کشور بزرگ تولید کننده نفت شکل گرفت و اکنون دولت بایدن با درخواست از عربستان برای افزایش سقف تولید نفت، بقای اوپک پلاس را هدف قرار داده است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس