حسین مرعشی

دبیرکل حزب کارگزاران ضمن اذعان به کاهش تورم پرسیده که چرا باید طی ۴ سال متوالی، تورم ۴۰ درصد را تجربه کنیم؟

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون ویژه های خود نوشت: روزنامه سازندگی از قول حسین مرعشی نوشت؛ «اقتصاد ایران با مشکلات کاملاً واقعی و جدی مواجه است و حل و فصل این مشکلات مستلزم انتخاب راهکارهای کاملاًً علمی، هماهنگ و با مدیریت منسجم امکان‌پذیر است. این وضعیت اقتصادی است که ۴ سال متوالی تورم بالای ۴۰ درصد را تجربه کرده است. به‌رغم اینکه روند تورم این روزها کاهنده است ولی در بهترین شرایط پیش‌بینی می‌شود تورم از ۴۰ درصد به ۳۶ درصد کاهش پیدا کند. 

سوال مهم و اساسی این است که ریشه مشکلات کجاست و چرا این روند متوقف نمی‌شود؟

مشکل اول این است که در ایران سقف درآمدهای دولت، عموما با خوش‌بینی در بودجه پیش‌بینی می‌شود اما محقق نمی‌شود. این در حالی است که بســیار سخاوتمندانه درآمدها هزینه می‌شود و هر هزینه‌ای که مربوط و غیرمربوط به دولت است از سبد هزینه‌های دولت حذف نمی‌شـود.

مشکل دوم، موضوع تحریم‌های بسیار سنگین بین‌المللی است. اگرچه مدت کوتاهی اسـت کـه ما می‌توانیم مقدار بیشتری نسبت به دو سه سال پیش نفت خودمان را به شرکت‌های کوچک و فرعی در چین بفروشیم ولو با تخفیف اما آنچه برخی از مسئولان را از واقعیت‌های تلخ تحریم‌های سنگین منحرف کرده این است که گمان می‌برند می‌توانند با این فروش اندک، کشـور و اقتصاد ایران را بـه راحتی اداره کنند. پس نباید تصور کرد که می‌توان با حفظ وضعیت فعلی و گشایش‌های اندک، کشور را در بخش اقتصادی اداره کرد. گشایش‌های کوتاه‌مدت و کوچک، می‌توانند با اندک فشاری دوباره مسدود شـوند.

مشکل سوم ناکارآمدی دستگاه‌های اداری است که در هزینه‌کرد همین بودجه که با کسری مواجه اسـت ســؤال اینجاست که وقتی اقتصاد ایران دچار یک عدم تعادل بسیار وحشتناک شده و برای چهارمین سال مردم تورم ۴۰ درصد را تجربه می‌کنند نباید دولت و مجلـس و مقامـات تصمیم‌گیر امـر اقتصاد ایران را به بهترین کارشناسان اقتصادی ارجاع بدهند؟ نباید بهترین دانشمندان ایرانی که در ایران هستند یا دانشمندان ایرانی که در دسترس هستند را دعوت به همکاری کرد؟»

مرعشی در ادامه می‌نویسد: «آخرین مشکل، گرانی است. آقای رئیس‌جمهور چرا با مردم صادق نیستید؟ چرا به مردم مشکلات واقعی اقتصاد را نمی‌گوئید؟ چرا دائم در پشت‌ تریبون اعلام می‌کنید که معیشت مردم را با مذاکرات گره نزده‌ایم؟ مگر قرار بود که شما گره بزنید؟ گره وجود دارد.  اگر لازم است کشور و تحریم اداره شود به صراحت به مردم بگوئید ما برای دستیابی به یک هدف مهم دیگری باید تورم را تحمل کنیم. چرا سخنانی گفته می‌شود که با واقعیت‌ها منطبق نیست؟ 

خلاصه کلام اینکه مدیریت اقتصاد در اختیار دولت است. دولت سـقف درآمدها را برآورد می‌کند. دولت هزینه‌ها را رقم می‌زند. دولت به کسری بودجه دامن می‌زند. دولت در عرصه بین‌المللی مدیریت اقتصاد بین‌المللی را بر عهده ‌دارد. اگر گرانی وجود دارد و قابل کنترل نیست، علتش در درون دولت است.»

طلبکاری دبیرکل حزب کارگزاران در حالی است که این حزب، از مؤتلفان اصلی دولت مدعی تدبیر و امید بود و این دولت دومین نرخ بالای تورم ظرف چند دهه اخیر را به ارث گذاشته است. البته رکورد اول تورم هم متعلق به دولت سازندگی، یعنی همان دولتی است که آن هم توسط همین تکنوکرات‌های لیبرال‌مآب و غربگرای کارگزاران اداره می‌شد! نخستین سوال از آقای مرعشی این است که چرا هرگاه غربگراها دولت را در اختیار گرفته‌اند، تورم و گرانی به شکل افسارگسیخته افزایش پیدا کرده است؟

نکته دوم این است که وی اعتراف می‌کند تورم در طول ۳ سال قبل از دولت فعلی روند افزایشی داشته  اما طی ۷-۸ ماه اخیر روند کاهشی پیدا کرده است. خب! دولت باید در این زمان محدود و با وجود روندهای تورم‌سازی که ائتلاف مدعیان اعتدال و اصلاحات با سوءمدیریت به یادگار گذاشته‌اند، معجزه و شق‌القمر می‌کرد؟! به رکود کشاندن ۸ ساله اقتصاد کشور با اسم رمز برجام، ضایعه بزرگی است که در کنار شرطی‌سازی اقتصاد به ۹ برابر کردن نقدینگی، ایجاد کسری بودجه بی‌سابقه و استقراض‌های بی‌پشتوانه، به مثابه کارخانه‌ تولید تورم عمل کرده است. در حالی که این روند طی ۸ سال پدید آمده، طبیعی است که اصلاح‌ و تغییر آن زمان می‌برد.

از سوی دیگر دبیرکل کارگزاران در حالی از دولت فعلی طلبکاری می‌کند و آدرس مذاکره دوباره می‌دهد، که هم می‌داند بانی کسری بودجه دولت ائتلافی مورد حمایت وی بوده و هم خبر دارد که این بلبشوی اقتصادی در اثر ادعای رفع تحریم‌ با مذاکره پدید آمده است. او بهتر از هرکس می‌داند شمار تحریم‌ها در دولت سابق، با وجود برجام، بیش از دو برابر شد. با این همه دولت جدید توانسته صادرات نفت را بی‌اعتنا به تحریم‌ها افزایش دهد.

نکته بعدی، ادعای «تحریم‌های بین‌المللی» است و حال آنکه تحریم‌های فعلی، تحریم‌های یکجانبه آمریکاست و نه تحریم‌های بین‌المللی.

از سوی دیگر برخلاف ادعای مرعشی، درآمدهای کشور اکنون ثبات و تنوع بیشتری نسبت به دوره شرطی شدن با برجام پیدا کرده، ضمن اینکه همین مقاومت به علاوه برخی عوامل همسو موجب ۲ تا ۳ برابر شدن قیمت نفت و افزایش درآمدهای نفتی شده است. جهت اطلاع آقای مرعشی حجم تجارت خارجی یک ماه اخیر تقریبا با اوج اجرای برجام (سال ۱۳۹۶) برابری می‌کند.

نهایتا درباره ادعای مرعشی مبنی بر اینکه ریشه مشکلات اقتصادی را در حل نکردن مسئله تحریم دانسته، باید بیانیه چند سال پیش حزب کارگزاران را یادآور شد که پس از اعتراضات مردمی و سوال مجلس از روحانی، تصریح کرده بود «دولت فاقد استراتژی اقتصادی است. اوج سرگشتگی را می‌توان در سیاست ارزی که بستر ویژه‌خواری اخلالگران را فراهم ساخت. دولت فاقد استراتژی و مجمعی از بوروکرات‌های بی‌انگیزه است». در ۳ سال آخر دولت روحانی بالغ بر ۶۰ میلیارد دلار ارز و ۶۰ تن طلا به شکل رانتی واگذار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 33
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • شهرام IR ۰۲:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
    15 1
    تمام مردم میدونند مشکل کجاست
    • IR ۰۵:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
      11 9
      آره مشکل لیبرالهای غربگدان
    • IR ۰۸:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
      2 1
      همیشه از طرف تمام مردم صحبت می کنید خیلی اصرار دارید بگید تمام مردم تمام مردم! شما این تمام مردم رو از کجا آمار گرفتین؟
    • IR ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
      3 0
      دستان جناب مرعشی بارها به وی توصیه کرده اند که خوب است اگر تو به اندازه دانایی ات سخن بگویی نه به اندازه دارایی ات!!!
    • IR ۰۹:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
      1 1
      مشکل شاه بود
    • IR ۱۶:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
      0 1
      مشکل رییس ریش بنفشت بود که تورم 1000 درصدی و فقر و فساد رو به مردم بدخت ایران هدیه کرد حالا هی ماله کشی کن
  • IR ۰۵:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
    10 8
    اصل مشكل به افرادي نظير اقاي مرعشي برميگردد فتنه ٨٨ يادتان هست؟ اين عوارض انجاست و دوست شفيقتان حسن ...
    • IR ۰۷:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
      1 4
      فتنه خودت هستی
  • IR ۰۵:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
    5 3
    ماهیگیری از آب گل آلود و این که مشکلات را گردن دست چپ و راست بیاندازید نتیجه وضع هر روز بدتر میشود
    • IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۳
      0 0
      بله وقتي رئيس دولت بنفش مي گفت آوار تحويل گرفته ام و هشت سال زمان مي برد تا وضعيت به سابق برگردد مي دانستيد که اين رمز تخريب است اما، شما و رفقايتان خوش خوشانتان بود اما امروز که واقعيت جامعه براي رهايي از خسارت محض راه پس و پيش ندارد شما معلم اخلاق شديد . سابقم آرزوست
  • IR ۰۵:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
    2 2
    تحلیلهای مسخره ای! تو باید از ژن خوب صحبت کنی.پس ساکت
  • IR ۰۶:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
    0 1
    بایدازدانشمندام اقتصاددان هاباسوادهااستفاده شودصحبت کنیدنتیجه بگیرید
  • علی IR ۰۶:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
    2 1
    بدبختی ماها اینجاست کشور ما تصمیم گیرنده واحدی نداره و به دست یکی دو نفر اداره نمیشه .هرکی هرکاری دوست داره می کنه اسمشو میزارن مافیا، دست های پشت پرده، دلال ها و ... فقط یه توجیه کثیف
  • Fara hare IR ۰۷:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
    3 2
    حالا هی این جاسوس ها رو محاکمه نکنید و جلو شونو نگیرید به اسم رافات اسلامی تا باز گرای دور زدن تحریم‌ها رو بدن وهمون چند تا شرکت کوچک چینی هم دیگه از ایران نفت نخرند.
  • IR ۰۷:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
    3 1
    من بعنوان یه فردی که داره تو ایران زندگی میکنه و مشکلات و خوشی ها رو با همه وجود احساس میکنه هیچ تفاوتی بین اصلاح طلب و اصولگرا ندیدم. مگر در انتخاب شعار... ما به عزمی بالاتر از شعار نیاز داریم. نه با بی خبری مشکلی حل میشه و نه با دستور مستقیم به گرانی اجناس ارزان.
  • IR ۰۷:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
    4 3
    خدا مردم را از شر غربزده های حفظ کند!
    • خخخ IL ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
      6 2
      بیشتر خدا ما را از شر جاهل ها نادانها امثال تو حفظ کند
    • خخخ US ۰۱:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۰
      1 0
      من از ایران با ای پی ایران پیام میدم
  • IR ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
    4 2
    بیمه مردم رو یهو دوبرابرکردین روحانی کی از این کاراکرده بود
  • IR ۰۸:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
    2 1
    دوستان جناب مرعشی بارها به وی توصیه کرده اند که خوب است اگر تو به اندازه دانایی ات سخن بگویی نه به اندازه دارایی ات!!!
  • علی IR ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
    1 2
    یعنی جواب سوالتان نمیدانید. چون اصلاح‌طلبان بیکفایت و وطن فروش باید جیب خود و خانواده و دختر خاله و پسر خاله شان را پر میکردند و به بهشت موعودشان کشور کانادا فرار میکرذند. علت تورم 40 درصدی همین است. اصلا چرا مثل حزب توده. دارو دسته اصلاح طلبان را غیر قانونی و منحل اعلام میکنند.
  • حسن IR ۰۸:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
    4 0
    چی شد پس؟ قرار بود معجزه کنه. همه چیز که 3 برابر شد.
  • IR ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
    1 0
    برای بعضی ها رکورد شکنی از هرنوع که باشد باعث افتخار است. مرحوم خاله ی من بی سواد بود و به بچه ی یکی از فامیلها که در سال‌های قبل تجدید می شد و سال آخر در خرداد ماه تجدید نشده ، بلکه مردود شده بود تبریک گفته بود.
  • IR ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
    1 1
    فعلا که رکورد دست دولت جوان
  • IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
    2 1
    آنقدر حقوق بازنشستگان کشوری را با توجه به تورم کم دادند برای سرپوشی این حیله گری ودردی شان گفته اند بیایید به شما وام بدهیم. مقدار وام 12 میلیون. آیا این عملکرد وخدمت رسانی پس از 30 سال خدمت است که پول پرداخت کردیم؟ آیا این عدم پاسحگویی وتکریم ورسم امانت داری است؟ حقوق 1400 وفروردین 1401 رانداند کارشان چیست؟که قصور نمودند ایا خودشان یک ماه حقوق نگیرند تحمل دارند؟ نه مجلس نه دولت راجب بازنشستگان و به قانون عمل نکردند
  • برزو IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
    2 1
    شما یا خودتون بیسوادی یا مردم رو بیسواد میدونی ...تورم ۴۰درصد یعنی یه قلم کالا از ده تومن بشه چارده تومن ..در صورتی که مثلاً جو پرک فله ای کیلویی سه تومن بود چارسال پیش سویا فله ای سه الی چارتومن بود ...حالا جو حداقل ۱۸تومن کیلویی و سویا ۲۰حداقل... مثلاً جو شش برابر شده یعنی تورم ششصد درصد...سویا هم پونصد درصد حداقل گران شده ...این آمار ۳۶_۴۰درصد از کجا میارید
    • IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
      0 1
      آقای باسواد کاملا درست می فرمائید که 4 سال پيش جو پرک و سویا ارزان بوده حالا شده گران. خب این دولت که هنوز 9 ماه است تشکیل شده.
  • IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
    2 1
    واقعاً چرا باید با وعده‌های دروغ لغو تحریم‌هایی که به بهانه‌های مختلف بر علیه ما وضع شده و مطمئناً هم هرگز لغو نخواهد شد، صنعت هسته‌ای خود را هم، به دست خودمان محدود و تخریب، و جاسوسان آژانس صهیونیست‌ها را پشتیبانی کنیم و اقتصاد کشور را هم شرطی نماییم؟! مذاکره‌ی فرسایشی برای کشور مضر است؛ آمریکا نمی‌خواهد مذاکره کند تا حرف حقی را قبول کند؛ بلکه می‌خواهد مذاکره کند تا حرف باطلی را تحمیل کند. آن‌ها در پشت صحنه‌ی دیپلماسی، گرگ درنده و روباه حیله‌گر هستند. به غربی‌ها هیچ اعتمادی نداریم و معتقدیم به ما کمک نمی‌کنند و هر جا بتوانند ضربه می‌زنند. مطمئناً عدم توافق با شیطان بزرگ قلدر و سه نوچه‌ی اروپائیش از توافق کردنی که در آن، منافع ملّت پامال بشود، عزّت ملّت از بین برود، ملّت ایران با این عظمت، تحقیر بشود، شرف دارد. مطمئناً برجام چکی نیست که قابلیت نقد شدن داشته باشد، بلکه تجربه‌ی تلخی است که از اعتماد به غرب با صرف هزینه‌ی زیاد به‌دست آمده و تاکنون هم اشتباهات زیادی در مواجهه با آن در پیش گرفته شده است؛ اکنون تنها نفعی که می‌توان از این تجربه به‌دست آورد، برداشتن این یوغ از گردن صنعت هسته‌ای و اقتصاد کشور، با عدم بازگشت به مذاکرات، و کوبیدن شجره‌ی خبیثه‌ی برجام بر سر آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان، و خروج قاطعانه و مقتدرانه از برجام با توکل بر خدا، و خنثی‌سازی تحریم‌ها از طریق ایجاد حرکت تولیدی و تحرک اقتصادی داخلی، و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان لازم با اخراج کامل جاسوسان آژانس و جمع‌آوری تمام دوربین‌ها است؛ و این، خواست مؤکد ما از دولت و مجلس انقلابی است که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن هستیم.
  • ب IR ۱۷:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
    0 0
    سیستم غلط است ، کشور به غلط اداره میشود متولیان به اندازه چند دولت تشریف دارند و قدرتمند هم هستند هیچکس نمی تونه آنها را حذف کنه ،
  • IR ۱۷:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
    0 0
    با اینکه نه دولت روحانی و نه احمدی نژاد را قبول نداشتم،ولی احمدی نژاد و روحانی حداقل دور اول گول زدن هم که برای رای جمع کنی باشه،اوضاع مملکت قابل تحمل بود. ولی آقای رئیسی از همین روز اول شروع دولتش پدر مردم را درآورد.با این دست فرمون من نمی تونم دوره دوم ریاست جمهوری ایشان و وضع کشور را تجسم کنم. خدا به داد این ملت مظلوم و ستمدیده برسه. انشالله
  • IR ۱۸:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
    1 0
    از صدر اسلام تا اوائل سده‌ی چهاردهم هجری قمری، دینار، که یک واحد پول فلزى از جنس طلا با وزن مشخص بود، در میان مسلمانان رایج بود. مزیت این پول آن بود که با گذشت زمان ارزش آن کاهش نمی‌یافت؛ مثلاً قیمت متوسط گوسفند در زمان‌های متمادی، همواره حدود یک دینار بود. این امر باعث می‌شد که وقتی کسی پولی را قرض‌الحسنه می‌داد، در زمان پس گرفتن پولش، متضرر نمی‌شد؛ اما متأسفانه ارزش پول اعتباری بدون پشتوانه‌ی فعلی ریال، دائماً کم می‌شود. لذا اکنون لازم است یک واحد پول ملی جدید داشته باشیم که ارزشش همواره معادل وزن مشخصی از طلا باشد. اگر این واحد جدید معادل یک میلی‌گرم طلای ۲۴ عیار تعریف شود، در این لحظه معادل ۱۷۶۰ تومان (۱۷۶۰۰ ریال) بوده، و یک دلار آمریکا نیز در همین لحظه، تقریباً معادل ۱۶ واحد جدید پول ملی می‌گردد؛ اما قیمت یک گرم طلای ۲۴ عیار همواره براساس تعریف قانونی، هزار واحد جدید پول ملی خواهد بود و این امر باید توسط بانک مرکزی و دولت، نظارت، و با پشتوانه‌ی ذخائر طلای بانک مرکزی، کنترل و مدیریت گردد. به این ترتیب در زمان شروع اجرای طرح تثبیت ارزش پول ملی در برابر طلا، موجودی ریالی تمام حساب‌ها، با توجه به قیمت ریالی طلای ۲۴ عیار در آن لحظه، به معادل واحد جدید تبدیل، و اسکناس‌های ریالی با اسکناس‌های این واحد، به‌تدریج، اما با همان نرخ برابری منجمد شده در لحظه‌ی شروع، جایگزین می‌گردد؛ در نتیجه، هم تمام صفرهای زیادی قیمت‌ها با واحد ریال از بین می‌رود، و هم پول با گذشت زمان دیگر از ارزش نمی‌افتد و دچار تورم نمی‌شود؛ ضمن آنکه سنت قرض‌الحسنه هم احیاء می‌گردد و می‌توان سود را هم از نظام بانکی حذف، و بانک‌داری اسلامی بدون ربا را محقق کرد. این پول در برابر ارزهای خارجی، ارزشش با مرور زمان کم نخواهد شد، زیرا قیمت طلا به هر ارزی که مبنا باشد، در دراز مدت افزایش می‌یابد؛ در نتیجه امکان تبدیل شدن به واحد پول بین‌المللی را هم خواهد داشت. مزیت دیگر این پول آن است که دیگر دلالی طلا، سکه و ارز با این پول سودی نخواهد داشت، زیرا قیمت طلا و سکه به این پول همیشه ثابت است، و قیمت ارز به این پول نیز تک‌نرخی و شناور شده، و به مرور زمان کاهش می‌یابد، و دیگر نیازی به دخالت دولت در بازار ارز وجود نخواهد داشت، در نتیجه نقدینگی بهتر به سمت تولید هدایت خواهد شد.
  • امین IR ۲۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
    0 0
    زمان دولت قبل می گفتن مقصرمردم هستن که به روحانی رای دادن الان هم که یکسال هست دولت جدیدمستقرشده بازهم تا8سال دیگه میگن مقصرروحانیه
  • IR ۲۲:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
    0 0
    مشکل اصلی ،کل مجموعه از همه طیفهاش هست. بعداز چهل سال دیگه همه ظرفیتها و شعارها مصرف شده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس