کد خبر 1373933
تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۴
پکن: آمریکا فقط ادعای گفت‌و‌گو می‌کند

نماینده دائم چین در سازمان ملل در نشست شورای امنیت، از مواضع سیاست خارجی آمریکا به شدت انتقاد کرد.

به گزارش مشرق، «ژانگ جون»  نماینده پکن در نشست شورای امنیت سازمان ملل با موضوع کره شمالی اعلام کرد که واشنگتن فقط به صورت لفظی درباره آمادگی برای گفت‌وگو ادعا می‌کند.

نماینده دائم چین در سازمان ملل در این نشست گفت: «در حال حاضر، سمت تنش وضعیت در شبه جزیره کره برجسته است و چشم انداز تشدید فزاینده، نگران کننده است. چین از همه طرف‌ها می‌خواهد که آرامش و خویشتنداری را حفظ کنند، به مسیر صحیح گفت‌وگو و مشورت پایبند باشند و از هر اقدامی که ممکن است تنش‌ها را تشدید کند یا به اشتباه محاسباتی منجر شود، بپرهیزند».

دیپلمات ارشد چینی به اعضای شورای امنیت گفت: «ما صمیمانه از بهبود روابط بین کره شمالی و کره جنوبی و ارتقای آشتی و همکاری حمایت می‌کنیم. ما مشتاق هستیم که وضعیت در شبه جزیره به سمت تنش‌زدایی و توسعه مثبت حرکت کند».

وی ادامه داد: «موضوع شبه جزیره کره را باید به صورت تاریخی و همه‌جانبه بررسی کرد تا به علل و پیامدهای موضوع پی برد. پس از سال ۲۰۱۸، تنش زدایی کلی از وضعیت در شبه جزیره صورت گرفت. کره شمالی مجموعه‌ای از اقدامات را برای خلع سلاح اتمی و کاهش تنش اتخاذ کرد. رهبران کره شمالی و ایالات متحده رو در رو در سنگاپور ملاقات کردند و به اجماع مهمی در مورد ایجاد نوع جدیدی از روابط کره شمالی و آمریکا، ایجاد مکانیسم صلح در شبه جزیره و پیشبرد روند خلع سلاح اتمی در شبه جزیره دست یافتند».

پکن: آمریکا فقط ادعای گفت‌وگو می‌کند

دیدار ترامپ و کیم در سنگاپور

به گفته ژانگ جون، «متاسفانه طرف آمریکایی بعدا موضع خود را زیر پا گذاشت و در قبال ابتکارات مثبت کره شمالی مطابق با اصل اقدام برای اقدام عمل نکرد که منجر به بن‌بست حل نشدنی در گفت‌وگوی کره شمالی و آمریکا شد و بر بی‌اعتمادی متقابل بین این دو افزود و روند خلع سلاح اتمی در شبه جزیره را متوقف کرد».

نماینده پکن در سازمان ملل تصریح کرد: «گفت‌وگو و مذاکره تنها راه صحیح برای حل مساله شبه جزیره است. ایالات متحده یک طرف مستقیم در موضوع شبه جزیره و کلید خروج از بن بست در دست ایالات متحده است. بر این اساس، باید اقدامات مشخصی برای پاسخ مثبت به نگرانی‌های منطقی کره شمالی انجام دهد و شرایطی را برای از سرگیری زودهنگام گفت‌وگوها ایجاد کند».

وی با انتقاد از مواضع واشنگتن ادامه داد: «اگرچه طرف آمریکایی به طور شفاهی ادعا می‌کند که مایل به گفت‌وگوی بی قید و شرط است، اما وقتی پای اقدام و عمل می‌رسد، به تشدید تحریم‌ها و اعمال فشار ادامه می‌دهد. واضح است که این اقدامات، سازنده نیست».

دیپلمات ارشد چین همچنین گفت: «پیش نویس قطعنامه جدید پیشنهاد شده ایالات متحده با طرح فصل هفتم منشور سازمان ملل، بر تحریم‌های بیشتر متمرکز شده است که راه مناسبی برای رسیدگی به وضعیت فعلی در شبه جزیره نیست».

به گفته او، «شورای امنیت (سازمان ملل) طی سالیان متمادی قطعنامه‌های متعددی را در مورد موضوع شبه جزیره تصویب کرده که ضمن مجاز کردن تحریم‌ها، بر ضرورت حل مسالمت آمیز، سیاسی و دیپلماتیک موضوع اتمی در شبه جزیره نیز تاکید کرده است».

پکن: آمریکا فقط ادعای گفت‌وگو می‌کند

ژانگ جون ادامه داد: «همه اینها شایسته توجه برابر ما هستند. تحریم‌ها فقط یک ابزار برای رسیدن به هدف هستند و همیشه باید در خدمت هدف کلی حل و فصل سیاسی باشند. معادل‌ قرار دادن تحریم‌ها با تلاش‌های دیپلماتیک یا جایگزینی آنها، وارونه انجام دادن کامل کار است و به نتیجه مطلوب نمی‌رسد».

نماینده پکن در سازمان ملل گفت: «به رغم این واقعیت که تحریم‌ها همین حالا هم اثرات انسانی منفی و آسیب‌های جانبی به سایر کشورها داشته است، کشورهای مربوطه همچنان این موضوع را انکار می‌کنند و این با نتیجه‌گیری‌های نهادهای بین‌المللی بشردوستانه مختلف و هیئت کارشناسان کمیته ۱۷۱۸ مغایر است».

وی ادامه داد: «در واکنش به آخرین وضعیت، چین و تعدادی از اعضای شورا(ی امنیت)، همگی پیشنهادهای معقولی برای بررسی راه‌هایی برای انجام اقدامات قوی و ترویج راه‌حل سیاسی برای موضوع شبه جزیره ارائه کرده‌اند، به نحوی که به بهترین نحو اجماع شورا را به دست آورد».

به گفته این دیپلمات، «پیش‌نویس قطعنامه ارائه شده توسط چین و روسیه نیز دقیقا برای همین منظور است. متاسفانه، ایالات متحده چشم خود را به روی پیشنهادات معقول چین و سایر اعضای مربوطه شورا بسته است و همچنان به طرز خرافه‌گونه مجذوب قدرت جادویی تحریم‌ها است».

ژانگ جون ادامه داد: «ما اعتقاد داریم که اگر ایالات متحده نگرش منفی خود را تغییر دهد، امکان اجماع اعضای شورا وجود دارد. امیدواریم اعضای شورا پیش نویس قطعنامه مشترک چین و روسیه را مورد توجه جدی قرار دهند».

پکن: آمریکا فقط ادعای گفت‌وگو می‌کند

روسیه و چین

نماینده پکن در سازمان ملل گفت: «چین به عنوان همسایه نزدیک شبه جزیره به شدت نگران وضعیت شبه جزیره است و همواره بر حفظ صلح و ثبات در شبه جزیره، خلع سلاح اتمی شبه جزیره و حل مشکلات از طریق گفت‌وگو و رایزنی تاکید کرده است. ما از همه طرف‌های ذی‌ربط حمایت می‌کنیم که صلح و ثبات کلی در شبه جزیره را در اولویت قرار دهند، به مسیر گفت‌وگو و مذاکره پایبند باشند...گفت‌وگوهای معنادار را زودتر از سر بگیرند، و به صورت متعادل راه‌های موثر برای حل و فصل نگرانی‌های مشروع یکدیگر را بررسی کنند. چین به طور جدی نگران برخی تحولات منفی اخیر است».

این مقام ارشد چین سپس به توافق سه جانبه اتمی و نظامی آمریکا و انگلیس دو عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل با استرالیا اشاره کرد و به شدت از مواضع واشنگتن و لندن انتقاد کرد. او گفت: «برخی کشورها خواستار خلع سلاح اتمی کره شمالی هستند، در حالی که خودشان همکاری در زمینه زیردریایی‌های اتمی را ترویج می‌کنند که خطرات جدی اشاعه اتمی را به دنبال دارد».

ژانگ جون افزود: «برخی از کشورها ابراز نگرانی می‌کنند که در مورد توسعه نظامی کره شمالی وجود دارد در حالی که در عین حال با جنجال زیاد، سیستم تسلیحات تهاجمی خود مانند سلاح‌های ابرفراصوت را توسعه می‌دهند یک سیاستمدار خاص در یک کشور خاص حتی تا آنجا پیش رفت که علنی از بحث درباره اشتراک‌گذاری اتمی به بهانه پرداختن به تهدیدات امنیتی دفاع کرد».

وی در پایان سخنان خود گفت: «"ابتکار امنیت جهانی چین"، راهنمای مهمی برای حل مساله شبه جزیره است. امنیت را نمی‌شود تقسیم کرد. امنیت یک کشور نمی‌تواند مبتنی بر ناامنی یک کشور دیگر باشد. چنین مفهومی در هر مکان و هر زمان کار می کند. چین بار دیگر از همه طرف‌های ذی‌ربط می‌خواهد که به طور مشترک صلح و ثبات در شبه جزیره را گرامی بدارند و حفظ کنند، برای ترویج ایجاد مکانیسم صلح و روند خلع سلاح اتمی در شبه جزیره با یکدیگر همکاری و نقش سازنده‌ای در این راستا بازی کنند».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس