کد خبر 1376011
تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۰
شانگهای

سرپرست وزارت امور خارجه ازبکستان گفت: به عنوان اولین گام در فرآیند عضویت کامل ایران در سازمان شانگهای، با طرف ایرانی تفاهمنامه مربوط به تعهدات برای ورود به سازمان هماهنگ شده است.

به گزارش مشرق، «ولادیمیر ناراف» سرپرست وزارت امور خارجه ازبکستان پس از دیدار با «ژانگ مینگ» دبیرکل سازمان همکاری شانگهای، در نشست مطبوعاتی در جمع خبرنگاران داخلی و خارجی در مورد تصمیم گیری برای عضویت کامل ایران در سازمان مذکور در دوره ریاست ازبکستان گفت: همانطور که مستحضرید در نشست «دوشنبه» در سال گذشته روسای جمهور کشورهای سازمان همکاری شانگهای تصمیم گرفتند روند ورود جمهوری اسلامی ایران به عنوان عضو کامل سازمان همکاری شانگهای را آغاز کنند.

ناراف افزود: هم اکنون به ریاست ازبکستان برای اجرای این تصمیم اقدامات قابل ملاحظه‌ای انجام شده است. چندین رایزنی با مشارکت دبیرخانه سازمان همکاری شانگهای و طرف ایرانی انجام شده است.

بیشتر بخوانید:

آماده ایم تا صفحات جدیدی در روابط با ایران بگشاییم

سرپرست وزارت امور خارجه ازبکستان اظهار داشت: به عنوان اولین گام در چارچوب مذاکرات با نمایندگان ایران طرح تفاهمنامه در مورد تعهدات طرف ایرانی برای ورود به سازمان همکاری شانگهای هماهنگ شد.

وی خاطرنشان کرد: در این سند تعهدات ایران برای ورود به مقررات بین‌المللی مصوب در چارچوب سازمان همکاری شانگهای درج و همچنین میزان حق عضویت در سازمان‌ها، واحدها و برخی نهادهای دائم سازمان شانگهای به ثبت رسیده است.

ناراف عنوان کرد: هماهنگ شدن این تفاهم نامه از آمادگی طرف ایرانی پس از کسب عضویت برای رعایت اهداف و اصول سازمان همکاری شانگهای، سهم داشتن در توسعه روابط و همکاری‌های متقابل با کشورهای عضو، افزایش اعتبار سازمان همکاری شانگهای در امور بین‌المللی و منطقه‌ای و همچنین تقویت بیش از پیش «روح شانگهای» گواهی می‌دهد.

این دیپلمات ارشد ازبکستان گفت: برنامه ریزی شده این تفاهم نامه در چارچوب نشست «سمرقند» به امضا رسد که پایه‌ای برای حل و فصل موضوع اعطای مقام کشور عضو سازمان همکاری شانگهای به ایران خواهد بود. اگر طرف ایرانی تمام تعهدات خود را انجام دهد از فرصت پیوستن به سازمان به عنوان عضو کامل در نشست سال 2023 میلادی برخوردار خواهد شد.

ناراف همچنین اظهار داشت: مایلم تاکید کنم که توافقات در مورد پذیرش ایران به صفوف سازمان همکاری شانگهای به طور بارز اصل پذیرا بودن سازمان و عزم قطعی کشورهای عضو برای پیروی از آن را تایید می‌کند. ورود ایران منطقه «مسئولیت جغرافیایی» سازمان همکاری شانگهای را توسعه و چشم اندازهای جدیدی را برای توسعه ابتکارات بین منطقه‌ای در زمینه به هم پیوستگی می‌گشاید.

وی در ادامه با اشاره به دیدار با «ژانگ مینگ» دبیر کل سازمان همکاری شانگهای نیز گفت: امروز ما مذاکرات سازنده و مثمر ثمری را برگزار کردیم که طی آن مسائل همکاری‌های همه جانبه بین ازبکستان و سازمان همکاری شانگهای که در سال‌های اخیر به یک سطح کیفی جدیدی توسعه ارتقا یافته است، بررسی کردیم.

دیپلمات ارشد ازبکستان ادامه داد: ما همچنین در مورد افزایش پتانسیل سازمان در زمینه‌های تامین امنیت منطقه‌ای، توسعه اقتصادی پایدار و گسترش روابط فرهنگی تبادل نظر کردیم. به خصوص به ریاست ازبکستان در سازمان همکاری شانگهای توجه خاص شد.

ناراف یادآوری کرد: در گفت و گوها با دبیرکل سازمان همکاری شانگهای در مورد تمهیدات مراسم‌های قریب الوقوع از جمله نشست شورای وزرای امور خارجه، دیدارهای دبیران شورای امنیت، وزرای کشور و دفاع کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای تبادل نظر کردیم.

سرپرست وزارت امور خارجه ازبکستان اظهار داشت: ما همچنین مسائل افغانستان، تنظیم برخوردهای مشترک سازمان همکاری شانگهای در ارائه کمک برای برقراری صلح و ثبات در این کشور را نیز بررسی کردیم.  

سازمان همکاری شانگهای یک سازمان بین المللی بین دولتی است که در تاریخ 15 ژوئن سال 2001 میلادی در شانگهای چین از سوی قزاقستان، چین، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان تاسیس شده است.

در نشست سازمان که روزهای 8 و 9 ژوئن سال 2017 میلادی در شهر آستانه پایتخت قزاقستان برگزار شد، هندوستان و پاکستان عضو دائم سازمان همکاری شانگهای‌ شدند. هم اکنون ایران نیز در حال طی کردن مراحل و فرآیندهای عضویت دائم در سازمان همکاری شانگهای است.

ترکیه، سریلانکا، ارمنستان، آذربایجان، نپال و کامبوج شریک گفت وگو با این سازمان هستند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • شیرازm IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۷
    1 0
    ای کاش پیمان امنیتی مستحکمی میبستن. ازنظراقتصادی اگه بخوان ازتمام ظرفیتشون استفاده کنن وتمام اعضاسطح تجاریشون ببرن بالاتریقیناتحریمهای غرب بی اثرخواهدشدهم برای روسیه هم ایران و... هندوچین وپاکستان وروسیه وترکیه باتوجه جمعیتشون ازمنظراقتصادمیتونن غرب راپشت سربزارن. ازنظرنظامی یکم کارداره پیمان امنیت جمعی ببندن. جاده ابریشمم راه بیافته قدرت به اسیاسرریزمیشه....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس