ازبکستان: ایران سال جاری به عضویت سازمان همکاری شانگهای در می‌آید

بر اساس بیانیه عصر دوشنبه وزارت امور خارجه ازبکستان، ایران تا پایان سال جاری میلادی به عنوان کشور ناظر در سازمان همکاری شانگهای پذیرفته خواهد شد.

به گزارش مشرق از اسپوتنیک، ولادیمیر نوروف سرپرست وزارت امور خارجه ازبکستان در نشستی در مسکو، گفت: امسال در دوره ریاست ازبکستان، ایران به عنوان کشور ناظر در سازمان همکاری شانگهای پذیرفته خواهد شد. همچنین یک یادداشت تفاهم در خصوص تعهدات ایران به عنوان عضو سازمان همکاری شانگهای در سمرقند امضا خواهد شد. 

نوروف افزود که سازمان همکاری شانگهای درخواست بلاروس برای پیوستن به سازمان را دریافت کرده است و مراحل پذیرش مینسک می‌تواند در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در ماه سپتامبر در سمرقند آغاز شود. 

به گزارش مشرق، پیش از این «ژانگ مینگ» دبیر کل سازمان همکاری شانگهای اعلام کرد که ایران ممکن است در سال ۲۰۲۳ به عضویت کامل سازمان همکاری شانگهای درآید. 

همچنین نوروف سرپرست وزارت امور خارجه ازبکستان هم اردیبهشت ماه سال جاری در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چه زمانی ایران به عضویت کامل در می‌آید؟، گفت: طرف ایرانی این فرصت را خواهد داشت که در اجلاس سال ۲۰۲۳ به عنوان یک عضو کامل به این سازمان بپیوندد، در صورتی که به تمام تعهداتی که بر عهده گرفته است، عمل کند.

سازمان همکاری شانگهای یک سازمان بین المللی است که در سال ۲۰۰۱ تأسیس شد. اعضای آن هند، قزاقستان، چین، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان، پاکستان و ازبکستان هستند. 

این سازمان بین المللی بین دولتی است که در تاریخ ۱۵ ژوئن سال ۲۰۰۱ میلادی در شانگهای چین از سوی قزاقستان، چین، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان تاسیس شده است. 

در نشست این سازمان که در روزهای ۸ و ۹ ژوئن سال ۲۰۱۷ میلادی در شهر آستانه پایتخت قزاقستان برگزار شد، هندوستان و پاکستان عضو دائم سازمان همکاری شانگهای‌ شدند. هم اکنون ایران نیز در حال طی کردن مراحل و فرآیندهای عضویت دائم در سازمان همکاری شانگهای است. 

ترکیه، سریلانکا، ارمنستان، آذربایجان، نپال و کامبوج شریک گفت وگو با این سازمان هستند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • LU ۰۳:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
    0 0
    منظورتون عضویت دائمه؟ ایران که خیلی وقت ناظره!
  • جاویدایران NL ۰۴:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
    0 0
    مگه ایران همین چندماه قبل عضو شانگهای نشد؟؟؟؟!!!!!!!!
  • مهدی IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
    0 0
    خیلی هم عالی
  • دلسوز IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
    0 0
    اینکه پارسال نوشتین ب عضویت درومده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس