لاوروف: غرب به دنبال تخریب روابط کشورهای آسیای مرکزی با روسیه است

وزیر خارجه روسیه پس از نشست شورای وزیران کشورهای مشترک المنافع اعلام کرد که آمریکا، اتحادیه اروپا و ناتو به دنبال اعمال نفوذ در آسیای مرکزی و تخریب روابط ائتلاف های این منطقه هستند.

به گزارش مشرق به نقل از اسپوتنیک، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه برای رسیدگی به موضوعات مختلف منطقه‌ای از جمله حل و فصل مسائل بین آذربایجان و ارمنستان و همچنین همکاری بین کشورهای مشترک المنافع (CIS) وارد دوشنبه پایتخت تاجکستان شد.

لاوروف با اشاره به تلاش‌های غرب برای افزایش نفوذ خود در آسیای مرکزی اعلام کرد که کشورهای غربی در تلاشند تا به روابط متحدان در ائتلاف‌هایی مانند کشورهای مشترک المنافع، سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO)، سازمان همکاری‌های شانگهای (SCO) و اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) آسیب زنند.

وی در این باره گفت: ما در مورد وضعیت آسیای مرکزی، از جمله با در نظر گرفتن تلاش‌هایی در رابطه با این منطقه که توسط غربی‌ها یعنی ایالات متحده، اتحادیه اروپا و اعضای ناتو انجام می‌شود، بحث کردیم. این تلاش‌ها با هدف تقویت نفوذ در منطقه از طریق آسیب رساندن به روابط در چارچوب سازمان پیمان امنیت جمعی، کشورهای مشترک المنافع، سازمان همکاری شانگهای و اتحادیه اقتصادی اوراسیا هستند.

وزیر خارجه روسیه در ادامه با انتقاد شدید از تحریم‌های غرب برضد مسکو، گفت: در اینجا البته تحریم‌ها برای ایفای نقش در از بین بردن این روابط طراحی شده اند و غرب نیز این مسئله را پنهان نمی‌کند. وقتی آمریکایی‌ها کشورهای آسیای مرکزی را در سطوح مختلف جمع می‌کنند، مستقیماً به آنها می‌گویند که همکاری با روسیه را ادامه ندهید چرا که در کل روسیه یک کشور ویران شده است، پس روی ما حساب کنید. من عملاً نقل قول می‌کنم. آنها در مورد چین هم همین را می‌گویند، زیرا به قول خودشان، چین جرأت نقض تحریم‌های غرب را نخواهد داشت.

لاوروف در پایان و با اشاره به تمایل اوکراین برای عضویت در اتحادیه اروپا، افزود: همکاران اوکراینی علناً اعلام می‌کنند که آماده به دست آوردن وضعیت عضویت در اتحادیه اروپا و وضعیت غیرهسته‌ای هستند و این مسئله برخلاف آن چیزی است که رئیس‌جمهور اوکراین در کنفرانس مونیخ در ژانویه گفت مبنی بر اینکه دست کشیدن کی یف از سلاح‌های هسته‌ای اشتباه بود. در عین حال، آنها به هر طریق ممکن سعی می‌کنند بر تمایل خود برای عضویت در اتحادیه اروپا تأکید کنند.

مسئله خروج اوکراین از وضعیت بی طرفی مبنی بر عدم عضویت در هرگونه ائتلاف غربی که منجر به بر هم زدن موازنه قوا در منطقه اروپای شرقی می‌شود و در خواست و تمایل این کشور جهت عضویت در اتحادیه اروپا و همچنین ائتلاف نظامی ناتو، یکی از عمده عوامل شروع درگیری‌ها در این کشور به شمار می‌آید.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
    0 0
    آمریکا با جنگ رسانه ای هر چه بیشتر بر تنورجنگ می دمد تا سر و کله گاوهای بولوند چشم آبی بیشتری پیدا شود ـــــ آمریکا ؛ گاوهای بولوند چشم آبی شیرده پرورش می دهد ــــــ سرانجام با توطئه ودخالت های آشکار و نهان و کارگردانی آمریکا ؛ و بازی موفق مهره یهودی ــ رییس جمهور به ظاهر دلقک اوکراین ــ در یک جنگ زرگری تمام عیار(سیاست تحریک حداکثری)؛ پای روسیه در باتلاق جنگ اوکراین وارد شد. اکنون آمریکا به کمک رسانه هایش از روسیه غولی می سازد که هر لحظه تصمیم دارد کشورهای اروپایی را یک لقمه چپ کند. و بدین ترتیب ؛ آمریکای پس از ترامپ ؛ با انبوهی از مشکلات ؛ موفق گردید ، بحران های خود را صادر نماید. با افزایش سرسام آور نفت ؛ از یک سو ؛ اقتصاد چین را مهار می کند و از سوی دیگر؛ مهار دو جانبه ای در اروپا ایجاد نماید: 1ـــ روسیه را با تحریم اقتصادی و تهاجم رسانه ای و بحران های سیاسی مهار زده و به سقوط بکشاند . و 2ـــ نژاد جدید گاوهای شیرده؛ این بار؛ بولوند چشم آبی اروپایی (آلمان ، فرانسه ؛ فنلاند ؛ سوئد ، هلند؛ نروژ ؛ لهستان و .....) را ــ همانند گاوهای شیرده خلیج فارس ــ سر کیسه کند و کارخانه های اسلحه سازی خود را رونق بخشد و سلاح های بنجل خود را به اروپایی ها بیندازد. از نتایج بدیهی این آتش افروزی آمریکایی : 1- فرار سرمایه های اروپایی به آمریکا 2- فرار مغزهای اروپایی به آمریکا 3- فرار سایر نخبگان (هنری ؛ ورزشی و..... ) اروپایی به آمریکا می باشد. و برای قدردانی از بازی موفق دلقک اوکراینی ؛ در فریب روسیه ؛ به جای اسکار ؛ جایزه صلح نوبل به او داده می شود. زلنسکی: «من تبعه رژیم صهیونیستی هستم و شهروند اسرائیل! اما در اوکراین زندگی می‌کنم» به خاطر بیآوریم: آمریکایی ها ؛ به کابوی Cowboy معروفند. کابوی یعنی گاوچران یعنی: متخصص شناسایی ، به دام انداختن ؛ رام سازی و پرورش گاو وحشی . سر و کله گاوهای بولوند چشم آبی پیدا شد ـــــ گاوهای بولوند چشم آبی آماده شیر دهی می شوندــــ

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس