کد خبر 1373811
تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۴:۰۰
ترور و گلوله؛ تاوان انعکاس جنایات صهیونیستها

ترور خبرنگاران و تصویر برداران و حمله به دفاتر آنها همواره از اهداف اصلی رژیم صهیونیستی برای جلوگیری از برملا شدن جنایاتش علیه ملت فلسطین است.

به گزارش مشرق، تاریخ تجاوزگری رژیم صهیونیستی مملو از ترور، قتل، ضرب و شتم و  ویران کردن دفاتر رسانه های نوشتاری، دیداری و شنیداری فلسطینی و بین المللی بوده است که در این گزارش به بهانه قتل شیرین ابوعاقله، نگاهی به سابقه و وضعیت برخورد صهیونیست ها با جامعه رسانه ای و خبری در سرزمین های اشغالی داریم.

نهادهای حامی خبرنگاران و روزنامه نگاران و سازمان های حقوق بشری فلسطینی و بین المللی در کنار خود رسانه ها تلاش کرده اند که جنایت های نیروهای رژیم صهیونیستی علیه خبرنگاران و تصویربرداران را افشاگری کرده و از جامعه بین المللی بخواهند که جلوی این تجاوزگری صهیونیستها را بگیرند.

رژیم صهیونیستی همواره تلاش کرده است تا صدای رسانه ها و روزنامه نگاران مستقل را خاموش کرده و آنها را اراضی اشغالی اخراج و مقرها و دفاتر آنها بویژه در نوار غزه بمباران کند تا با این کار جلوی رسیدن حقایق موجود در سرزمینفلسطین و جنایات مداوم خود علیه شهروندان فلسطینی را بگیرد.

صهیونیستها در این راه به ترور، ضرب و شتم، محدودیت برای کار خبرنگاران و روزنامه نگاران مستقل و بازداشت آنها دست زده اند.

ترور و گلوله؛ تاوان انعکاس جنایات صهیونیستها

سندیکای روزنامه نگاران فلسطین در آوریل سال ۲۰۱۹ میلادی اعلام کرد که رژیم صهیونیستی ۱۰۲ روزنامه نگار و خبرنگار فلسطینی را از سال ۱۹۷۲ میلادی به شهادت رسانده است.

«ناصر ابو بکر» رئیس سندیکای روزنامه نگاران فلسطینی در آن زمان گفت که ۱۹ نفر از مجموع این ۱۰۲ نفر از سال ۲۰۱۴ میلادی به این سو به شهادت رسیدند.

وی گفت که تنها در چهارماه اول سال ۲۰۱۹ میلادی ۱۳۶ مورد حمله به خبرنگاران از سوی نظامیان صهیونیست ثبت شد و این آمار در سال ۲۰۱۸ میلادی ۸۳۸ مورد بود که بارزترین آن شهادت یاسر مرتجی و احمد ابوحسین دو خبرنگار فلسطینی است.

رئیس این سندیکا اعلام کرد که در سال ۲۰۱۸ میلادی ۴۷ مورد زخمی شدن خبرنگاران با گلوله جنگی و ۱۸۹ مورد با گاز اشک آور و ۱۷ مورد با گلوله های فلزی با غلاف پلاستیکی و ۵۲ مورد بازداشت خبرنگاران را ثبت کرده است.

ابوبکر در ماه مه سال ۲۰۲۰ میلادی نیز گفته بود که شمار روزنامه نگاران و خبرنگاران فلسطینی که به ضرب گلوله صهیونیست ها از سال ۲۰۰۰ میلادی به شهادت رسیده اند، ۵۱ نفر است.

«تحسین الاسطل» معاون سندیکای روزنامه نگاران فلسطینی نیز گفته است که این سندیکا سالانه بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ مورد تعرض، حمله و جنایت علیه روزنامه نگاران و خبرنگاران را ثبت می کند.

ترور و گلوله؛ تاوان انعکاس جنایات صهیونیستها

در همین راستا، مرکز آزادی های رسانه ای «مدی» در رام الله اعلام کرده است که رژیم صهیونیستی در طول تجاوزگری نظامی سال ۲۰۰۹ میلادی خود به منطقه نوار غزه چهار خبرنگار و در طول تجاوزگری نظامی خود در سال ۲۰۱۲ میلادی به این منطقه سه خبرنگار و در تجاوزگری سال ۲۰۱۴ میلادی خود ۱۶ روزنامه نگار و خبرنگار را به قتل رسانده است.

رژیم صهیونیستی در جریان تجاوز نظامی ۵۱ روزه خود به نوار غزه در سال ۲۰۱۴ میلادی ۱۶ روزنامه نگار و خبرنگار را به قتل رساند که عبدالله مرتجی روزنامه نگار فلسطینی، سیمونی کامیلی عکاس ایتالیایی خبرگزاری آسوشیتدپرس و علی شهده ابوعنفش مترجم فلسطینی او از جمله آنها بودند.

در این مدت چند خبرنگار و عکاس از جمله مامون ابو ریانه عکاس شرکت میدیا کام و احمد نصر تصویر بردار شبکه تلویزیونی الاقصی نیز زخمی شدند.

ارتش رژیم صهیونیستی در این تجاوزگری همچنین برج الپاشا را با موشک هدف قرار داد که دهها دفتر رسانه های مکتوب فلسطینی و رسانه های دیداری و شنیداری از جمله رادیو صوت الشعب در آن قرار داشت.

این رویکرد رژیم صهیونیستی در جریان تجاوز نظامی این رژیم در سال ۲۰۲۱ میلادی علیه غزه نیز ادامه یافت؛ به گونه ای که در طول این تجاوزگری، ۳۷ مرکز رسانه ای منهدم شد.

ناصر ابوبکر رئیس سندیکای روزنامه نگاران فلسطینی گفت که خبرنگاران و روزنامه نگاران در طول این تجاوزگری صهیونیست ها، در بطن درگیری برای پوشش حقیقت بودند و رژیم صهیونیستی ۳۷ مرکز و دفتر رسانه ای را هدف قرار داد که ۳۴ مرکز به طور کامل منهدم شد.

وی خاطرنشان کرد: از کمتر از چهار هزار روزنامه نگار و خبرنگار فلسطینی، کسی نیست که در میدان آسیب ندیده باشد.

ناصر ابوبکر خاطرنشان کرد که ۸۰ خبرنگار در نوار غزه در مدت تجاوزگری صهیونیست ها به غزه در سال ۲۰۲۱ میلادی زخمی شدند و ۱۵ روزنامه نگار به طور کامل خانه های خود را از دست داده و با خانواده خود آواره شدند.

به گفته او، رژیم صهیونیستی در همین راستا برجهای الجلاء و الجوهره و الشروق در غزه را که دفاتر رسانه ای در آن بود، هدف قرار داد.

در انهدام برج الجوهره مقر ۱۲ رسانه از جمله دفاتر دو روزنامه فلسطین و العربی الجدید و شبکه های العربیه و المملکه و خبرگزاری "ای. پی. ای" ویران شد.

مقر رادیو و شبکه تلویزیونی الاقصی و شبکه تلویزیونی فلسطین الیوم نیز جزء شش نهاد رسانه ای بود که در برج الشروق منهدم شدند اما انهدام برج الجلاء و فروپاشی آن جلوی دوربین رسانه های جهانی بارزترین مصداق حمله به مقر رسانه ها از سوی رژیم صهیونیستی بود. در این حمله دفاتر هشت رسانه از جمله دفاتر و استدیوهای شبکه الجزیره و مقر خبرگزاری آسوشیتدپرس تخریب شد.

ترور و گلوله؛ تاوان انعکاس جنایات صهیونیستها

حمله به این دفاتر رسانه ای بعد از آن انجام شد که شبکه الجزیره و سایر رسانه ها جنایت صهیونیست ها علیه غیرنظامیان فلسطینی در خیابان الوحده در مرکز غزه و بیرون آوردن قربانیان از زیر آوارها را پوشش خبری دادند. در این جنایت صهیونیست ها بیش از ۴۵ فلسطینی شهید شدند.

سازمان خبرنگاران بدون مرز نیز در ماه مه سال ۲۰۲۱ میلادی هدف قرار دادن مقرها و دفاتر رسانه ها در جریان تجاوزگری صهیونیست ها به غزه در این سال را در سطح "جنایت جنگی" توصیف و از شکایت خود در این رابطه به دادگاه کیفری بین المللی خبر داد.

این وضعیت در کرانه باختری رود اردن نیز در جریان است و نظامیان رژیم صهیونیستی به طور روزانه به برخورد خود با خبرنگاران و روزنامه نگاران مستقل که می خواهند تجاوزگری و حملات آنها علیه شهروندان فلسطینی را پوشش خبری داده و واقعیت ها را به جهان مخابره کنند، ادامه می دهند.

ترور، حمله و ضرب و شتم خبرنگاران و تصویربرداران در حین پوشش درگیری صهیونیست ها علیه فلسطینی ها از جمله این برخوردها است.

معاذ عمارنه از جمله تصویربرداران فلسطینی است که در سال ۲۰۱۹ میلادی در جریان پوشش درگیری نظامیان صهیونیست با فلسطینی ها در غرب شهر الخلیل در کرانه باختری چشم چپ خود را براثر اصابت گلوله این نظامیان از دست داد.

راه دیگری که رژیم صهیونیستی برای سرکوب خبرنگاران در پیش گرفته است، بازداشت و زندانی کردن آنها است.

ترور و گلوله؛ تاوان انعکاس جنایات صهیونیستها

باشگاه الاسیر -نهاد غیردولتی فلسطینی ویژه امور اسیران فلسطینی- ماه جاری میلادی اعلام کرد که هم اکنون ۱۵ خبرنگار فلسطینی در زندان های رژیم صهیونیستی به سرمی برند.

براساس اعلام این نهاد، رژیم صهیونیستی شرایط بازداشت بسیار سخت گیرانه ای علیه خبرنگاران اعمال کرده است و به پیگرد روزنامه نگاران فلسطینی و اعمال محدودیت علیه آنها ادامه می دهد.

این درحالی است که سندیکای روزنامه نگاران فلسطینی در سال ۲۰۲۱ میلادی ۸۷۰ مورد و از آغاز سال ۲۰۲۲ میلادی دهها مورد تعرض به خبرنگاران از جمله تیراندازی به آنها را به ثبت رسانده است.

الاسطل معاون سندیکای روزنامه نگاران فلسطین از سازمان ملل متحد خواسته است که به مسئولیت خود در حفاظت از جان خبرنگاران و محاکمه و بازخواست صهیونیست های عاملِ جنایت علیه روزنامه نگاران فلسطینی عمل کند.

«صالح المصری» هماهنگ کننده کمیته حمایت از روزنامه نگاران در فلسطین نیز تاکید کرده است که رژیم صهیونیستی "جنایت جنگی" علیه روزنامه نگاران مرتکب شده است.

در همین راستا، اتحادیه بین المللی روزنامه نگاران و سندیکای روزنامه نگاران فلسطینی و مرکز بین المللی عدالت برای فلسطینی ها "ICIP" ماه جاری میلادی در بیانیه مشترکی اعلام کردند که به دادگاه کیفری بین المللی به خاطر اقدام "اسرائیل" در ارتکاب "جنایت جنگی" علیه خبرنگاران در سرزمین فلسطینی شکایت کرده اند.

در این بیانیه آمده است: دفتر دادستانی کل دادگاه در فلسطین اعلام کرد که این شکایت را در ۲۵ آوریل گذشته به طور رسمی دریافت کرده است.

مرکز حقوق بشر فلسطینی المیزان نیز با اشاره به موارد قتل و ضرب و شتم خبرنگاران و تخریب تجهیزات آنها تاکید کرده است که این اقدامات نقض خطرناک حقوق بشر و قواعد قانون بین المللی بشردوستانه است.

سندیکای روزنامه نگاران فلسطینی نیز از جامعه بین المللی و نهادهای حقوق بشری خواسته است تا گام های عملی برای ایفای وظیفه خود برای حفاظت از جان خبرنگاران و دفاتر آنها بردارند.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۳
    0 0
    یک هزارم جنایتهای تورکیه با آف شانزده هفته ای دوبار در مناطق کورد نشین ترکیه و شمال عراق و سوریه نیست
  • DE ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۳
    0 0
    پیراهن خونی عثمان تاریخ همیشه تکراراست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس