کد خبر 1371340
تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۱

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اندیشکده راهبردی تبیین نوشت: با توجه به بن‌بست کنونی در مذاکرات هسته‌ای، به نظر می‌رسد حتی در صورتی که توافق هسته‌ای احیا شود، پایداری آن دشواری‌های بسیاری داشته باشد. مؤلفه‌هایی که در خصوص تداوم توافق هسته‌ای مؤثر هستند را می‌توان چنین برشمرد:

 سیاست داخلی آمریکا

جمهوری‌خواهان توافق هسته‌ای را میراث ناکارآمد دولت اوباما قلمداد می‌کنند و استقرار احتمالی آنان در دو سال آتی در کنگره و کاخ سفید، احتمال خروج دوباره آمریکا از توافق و یا حداقل بدعهدی‌های مکرر و در نتیجه عدم انتفاع ایران از آن را افزایش خواهد داد.

 گذشت زمان

هر چه بازه اجرای توافق به غروب‌های هسته‌ای نزدیک گردد، زیاده‌خواهی‌های آمریکا و متحدانش در اروپا و غرب آسیا درباره تداوم محدودیت‌ها افزایش خواهد یافت. این مسأله می‌تواند احتمال استفاده آمریکا از مکانیسم ماشه و یا اِعمال همان تحریم‌ها با برچسب‌های دیگر برای افزایش فشار بر ایران را افزایش دهد.

 تشدید مواجهه آمریکا با روسیه و چین

 بحران اوکراین و احتمال تشدید تنش‌های آمریکا با چین در حوزه آسیاپاسیفیک، می‌تواند اراده آمریکا و اروپا برای حفظ منافع ایران از برجام را نیز تحت‌الشعاع قرار دهد. زیرا از منظر آنان، تهران قدرتی است که هم‌سو با روسیه و چین، درصدد به چالش کشاندن هژمونی غرب برآمده و تقویت اقتصاد آن می‌تواند مفرّی برای مسکو جهت خنثی‌سازی تحریم‌ها و منبعی برای پکن برای تأمین انرژی باشد.

 با توجه به موارد مذکور، به نظر می‌رسد شکنندگی و ناپایداری توافق هسته‌ای نسبت به قبل افزایش یافته است. بنابراین حتی در صورت احیای توافق، حفظ اهرم‌های توان‌مندی هسته‌ای و امکان تسریع در بازگشت به شرایط پیش از توافق برای بازدارندگی در برابر بدعهدی‌های آمریکا و اروپا، امری ضروری است. البته مناسب است که سناریوهای احتمالی برای فروپاشی توافق نیز مد نظر قرار بگیرد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
    5 0
    رجام یک مصیبت عظمی بود. نه میشد آن را ادامه داد و نه می شود از آن بیرون آمد چون در هر دو صورت متضرر می شویم. اگر ترامپ یک کار خوب کرده باشد آن هم همین خروج از برجام بوده است . هر چند رو ح ا نی بموقع عکس العمل نشان نداد و به ضرر روی ضرر ادامه داد. ولی الآن بهترین کار برای خلاصی از برجام ادامه مذاکره با رعایت شدید خطوط قرمز ایران حتی سرسختانه تر از آن برای جلوگیری ازسواستفاده غربیها است در عین حال کار اصلی عبارت است است از خنثی سازی تحریمها که سلاح تحریم را اولا بی خاصیت ثانیا یخ جلوی آفتاب خواهد کرد.و مهمتر اینکه ما هم از برجام بیرون نیامده ایم و هم عملا برجام دیگر نمی تواند دست برنامه هسته ای را بسته نگه دارد و ضمنا ما در منظر افکار عمومی مقصر نخواهیم بود. دولت باید سرسختانه در مذاکره حاضر باشد ولی کار اصلی همان خنثی سازی تحریمهاست که باید با جدیت دنبال شود همینطور رسیدگی به کسانی که شرایط معیشتی مناسبی ندارند این شرایط با جدیت دنبال شود بعد از مدتی نه طولانی شرایط خوب خواهد شد الحمد لله شرایط هم بگونه شده است که با بالا رفتن قیمت نفت شرایط هم از لحاظ فروش هم از نظر قیمت به نفع ما در جریان است.خدا رو شکر
  • IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
    2 0
    واقعاً چرا باید با وعده‌های دروغ لغو تحریم‌هایی که به بهانه‌های مختلف بر علیه ما وضع شده و مطمئناً هم هرگز لغو نخواهد شد، صنعت هسته‌ای خود را هم، به دست خودمان محدود و تخریب، و جاسوسان آژانس صهیونیست‌ها را پشتیبانی کنیم و اقتصاد کشور را هم شرطی نماییم؟! مذاکره‌ی فرسایشی برای کشور مضر است؛ آمریکا نمی‌خواهد مذاکره کند تا حرف حقی را قبول کند؛ بلکه می‌خواهد مذاکره کند تا حرف باطلی را تحمیل کند. آن‌ها در پشت صحنه‌ی دیپلماسی، گرگ درنده و روباه حیله‌گر هستند. به غربی‌ها هیچ اعتمادی نداریم و معتقدیم به ما کمک نمی‌کنند و هر جا بتوانند ضربه می‌زنند. مطمئناً عدم توافق با شیطان بزرگ قلدر و سه نوچه‌ی اروپائیش از توافق کردنی که در آن، منافع ملّت پامال بشود، عزّت ملّت از بین برود، ملّت ایران با این عظمت، تحقیر بشود، شرف دارد. مطمئناً برجام چکی نیست که قابلیت نقد شدن داشته باشد، بلکه تجربه‌ی تلخی است که از اعتماد به غرب با صرف هزینه‌ی زیاد به‌دست آمده و تاکنون هم اشتباهات زیادی در مواجهه با آن در پیش گرفته شده است؛ اکنون تنها نفعی که می‌توان از این تجربه به‌دست آورد، برداشتن این یوغ از گردن صنعت هسته‌ای و اقتصاد کشور، با عدم بازگشت به مذاکرات، و کوبیدن شجره‌ی خبیثه‌ی برجام بر سر آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان، و خروج قاطعانه و مقتدرانه از برجام با توکل بر خدا، و خنثی‌سازی تحریم‌ها از طریق ایجاد حرکت تولیدی و تحرک اقتصادی داخلی، و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان لازم با اخراج کامل جاسوسان آژانس و جمع‌آوری تمام دوربین‌ها است؛ و این، خواست مؤکد ما از دولت و مجلس انقلابی است که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن هستیم.
  • IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
    0 0
    خخخخه 20 سال نفهمیدین از این کار غیر قانونی آزانس که فراتر از آن با چند کشور توافق کردید باز هم نمی فهمید
    • IR ۱۶:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
      0 0
      خودت فهمیدی چی نوشتی ! یعنی چی خ خ
  • IR ۱۶:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
    0 0
    آمریکایی ها طی چند دهه اخیر بارها و بارها توافقات بین المللی که با دیگران بستند نقض کردند یا بصورت علنی و آشکارا از توافقات بین المللی خارج شدن ! خروج از برجام نه اولین عهد شکنی آمریکایی ها بوده و نه آخرینش بوده ، آمریکایی ها پایبند به هیچ نوع توافقی نبوده و نخواهند بود .. نباید دلخوش و امیدوار به هیچ توافقی با آمریکا باشیم ! آمریکایی ها غربی ها تحت هیچ شرایطی دست از نیرنگ و دشمنی با ما ایرانیان بر نخواهند داشت تحریم مهمترین سلاح آمریکایی ها علیه ما ایرانیان بوده و هست پس ساده لوحانه است اگر تصور کنیم آمریکایی ها دشمنان ما دست از این سلاح بر دارند و تحریم های ایران رو لغو کنند !!! تنها راه حل خنثی سازی تحریم‌های آمریکاست .. نباید اقتصاد کشور رو شرطی کنیم .. حتما" می توانیم از این شرایط عبور کنیم و باعث رشد و خودکفایی کشور خویش باشیم
  • ایران iran IR ۱۶:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
    0 0
    دوستان و هم میهنان گرامیم : بنده بعنوان یک ایرانی که تخصص تاریخ و دوستدار میهنم ایران هستم خدمتان عرض میکنم ، این دشمنی ، دشمنی تمدنی غرب با تمدن شرق ( ایران ) که موضوع تازه و جدیدی نبوده و نیست، دشمنی تمدن غرب با تمدن شرق ایران سری داگراز در تاریخ دارد از دوران ایران باستان تا کنون ادامه داشته و دارد فقط در دوران باستان روم و یونان نمایندگان غرب و دشمن تمدن شرق ( ایران) بودند، در چند قرن اخیر بریتانیا ( انگلستان) و آمریکا نمایندگان غرب و ادامه همان دشمنی تاریخی و کهن با تمدن شرق و دشمنی با ما ایرانیان را نمایندگی کرده و می‌کنند ، هیچ پایانی هم بر این دشمنی غربی ها با ما ایرانیان نیست ، نباید از دشمنان تاریخی میهن عزیزمان توقع دوستی و لغو تحریم ها رو داشته باشیم که خطاست و اشتباه ! پاینده باد ایران

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس