انگلیس مدعی تلاش روسیه برای پاکسازی نظامی در شمال شرق اوکراین شد

وزارت دفاع انگلیس در تازه‌ترین ارزیابی خود از جنگ در اوکراین مدعی تحرکات جدید روسیه در شمال شرق اوکراین و تلاش برای پاکسازی این منطقه از نیروهای نظامی شد.

به گزارش مشرق، در بیانیه روز چهارشنبه وزارت دفاع انگلیس آمده است: روسیه ۲۲ گردان تاکتیکی را در نزدیکی ایزیوم مستقر کرده است تا بتواند در امتداد محور شمالی دونباس پیشروی کند.

این بیانیه می‌افزاید: روسیه علیرغم تلاش برای شکستن خطوط دفاعی اوکراین، به احتمال زیاد قصد دارد تا برای تصرف شهرهای کراماتورسک و سورودونتسک فراتر از ایزیوم پیشروی کند.

وزارت دفاع انگلیس افزود: تصرف این مکان ها کنترل نظامی روسیه بر شمال شرقی دونباس را تثبیت و نقطه عطفی را در ادامه تلاش های آنها در جهت قطع ارتباط نیروهای اوکراینی در منطقه ایجاد می کند.

رئیس جمهور روسیه روز ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۵ اسفند نیز عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. درگیری‌ها در اوکراین و واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.

این درحالیست که انگلیس از زمان آغاز جنگ اوکراین، به بازیگر فعالی در عرصه این نبرد تبدیل شده و با اتخاذ مواضع ضد روسی، ارسال تسلیحات و تجهیزات نظامی و اعمال تحریم‌ علیه روسیه به تنش‌ و درگیری‌ها دامن زده است.

بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس دیروز در ادامه اظهارات تحریک‌آمیزی که عملاً این کشور را در آستانه تقابل نظامی مستقیم با مسکو قرار داده است، جنگ اوکراین را فصلی حماسی در تاریخ این کشور خواند.

وی با ایراد سخنانی در پارلمان اوکراین گفت: هنگامی که کشور من در طول جنگ جهانی دوم با تهدید تهاجم مواجه شد، پارلمان ما - مانند شما - در طول درگیری به جلسات خود ادامه داد و مردم بریتانیا چنان اتحاد و عزمی را نشان دادند که ما از زمان بزرگترین خطر خود به عنوان بهترین ساعت خود یاد می‌کنیم.

جانسون ادعا کرد: «اکنون بهترین ساعت برای اوکراین است، فصلی حماسی در داستان ملی شما که برای نسل‌های آینده به یادگار خواهد ماند و بازگو خواهد شد.»

نخست وزیر انگلیس همچنین افزود: «امروز پیامی برای شما با این محتوا دارم که اوکراین، پیروز میدان خواهد بود و آزاد خواهد شد.» او تاکید کرد که انگلیس، هر آن چه در توان دارد را برای پاسخگو ساختن روسیه در قبال جنایات جنگی که در اوکراین مرتکب شده، به کار خواهد بست.

جانسون از کمک‌های نظامی جدید به کی‌یف به ارزش ۳۰۰ میلیون پوند خبر داد و گفت: «تلاش‌ها برای حمایت از کی یف در مواجهه با جنگ پوتین را افزایش دادیم.»

ولادیمیر پوتین پیشتر در اظهارنظری نخست وزیر انگلیس را دشمن شماره یک روسیه خواند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس