کد خبر 1366496
تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۴
تجربه ایران، ناکارآمدی تحریم ها را اثبات کرد

فارن پالیسی ضمن مقایسه روسیه با ایران و ذکر بی نتیجه بودن اعمال تحریم ها بر ایران، در برآوردی مشابه درباره مسئله روسیه، راهکار را در جایگزین های دیگر به غیر از اعمال تحریم ها می جوید.

به گزارش مشرق، نشریه «فارن پالیسی» در مقاله‌ای با اشاره به بی اثر بودن سیاست اعمال تحریم‌ها و با تاکید بر نمونه ایران، اعلام کرده که اعمال تحریم‌ها بر مسکو، تأثیری بر سیاست‌ها و تصمیمات «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه ندارد.

بیشتر بخوانید:

مخالفت آرژانتین با تحریم‌های ضد روسیه

فارن پالیسی در ادامه و با ذکر ادعاهایی در رابطه با به اصطلاح جنایات روسیه در کشتار غیرنظامیان و تخریب اماکن عمومی در اوکراین می‌نویسد که کشورهای مختلف با اخراج دیپلمات‌های روسی، نسبت به این مسائل واکنش نشان داده‌اند.

در ادامه خلاصه‌ای از مقاله فارن پالیسی آورده می‌شود:

ماشین اعمال تحریم‌ها از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا با قدرت تمام در این زمینه فعال شده است و روسیه هدف اعمال تحریم‌ها و اقدامات تنبیهی متعددی قرار گرفته است، به طوری که در اندک زمانی، این کشور ایران را که متحمل بیشترین تحریم‌ها از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا شده است، پشت سر گذاشت.

تحریم‌ها برای دهه‌ها به‌طور تدریجی به‌عنوان ابزاری برای اعمال فشار مورد استفاده قرار گرفته‌اند و ایالات متحده اصلی‌ترین استفاده‌کننده این اقدامات قهری است. در حال حاضر، حداقل ۲۴ کشور هدف تحریم‌های ایالات متحده قرار گرفته‌اند، تحریم‌هایی که یا جزئی هستند و در مورد جنبه‌های خاصی از تجارت با نهادهای یک کشور اعمال می‌شوند، مانند مواردی همچون نیکاراگوئه و ونزوئلا و یا به طور کامل تجارت با یک کشور را قطع می‌کنند مانند آنچه در مورد ایران اتفاق می‌افتد.

تحریم‌های ایران که از سال ۱۹۷۹ (۱۳۵۷) اعمال شده است می‌تواند مثالی مناسب برای این مسئله باشد که تحریم‌ها اثری بر تغییر رفتار یک دولت ندارد.

تحریم‌های ایران که توسط دولت «جیمی کارتر» رئیس جمهور وقت آمریکا به بهانه مسئله گروگان گیری اعمال شد، بعدها نیز به بهانه‌های دیگر از جمله مسائل مرتبط با حقوق بشر و همچنین مهمترین دستاویز آمریکا یعنی مسئله هسته‌ای ایران، با شدت و حدت بیشتری ادامه یافت به طوری که عملاً دسترسی این کشور به بخش‌های بانکی و مالی بین‌المللی قطع شده است.

تحریم‌های مذکور که در کمپین «فشار حداکثری» «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده، به اوج خود رسید، شکست خورده است. علی رغم همه این مسائل، تحریم‌ها کمک چندانی به تغییر رفتار و سیاست‌های کلی دولت ایران نکرده است. تهران یاد گرفته است که چگونه از تحریم‌ها به سلامت عبور کند و راه‌حل‌هایی برای پشت سر گذاشتن تحریم‌ها بیابد.

روسیه نیز دارای بسیاری از نشانه‌های الگوی حکومت ایران است. روسیه همچنین یک قدرت بزرگ جهانی است و با هزینه دفاعی سالانه ۶۱.۷ میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۰، به دومین ارتش بزرگ جهان می بالد. این کشور سلاح‌های خود را تولید می‌کند و مقادیر زیادی از جمله جت‌های جنگنده را به مشتریان سنتی صادر می‌کند.

تحریم‌ها، هر چند که فراگیر و تند باشند، چنین جنگجوی نظامی مانند روسیه را به زانو در نمی‌آورد یا آن را از تجاوز بیشتر در اوکراین باز نمی‌دارد، و از ماجراجویی‌های احتمالی آن در اروپا جلوگیری نخواهد کرد.

تجربه ایران هشداری است مبنی بر اینکه تحریم‌ها نمی‌تواند کشورها را متوقف کند به‌ویژه با توجه به خلاءهای قانونی متعدد سیستم مالی بین‌المللی و کاهش کشش دلار آمریکا که به تدریج جای خود را به سایر ارزهای محلی می‌دهد.

تحریم‌ها ممکن است هنوز هم طرفدارانی داشته باشند که آنها را جایگزینی برای کارزارهای نظامی و جنگ‌های پرهزینه می‌دانند، اما حقیقت این است که با اضافه شدن کشورهای بیشتری به فهرست کشورهای تحریم‌شده، قدرت آن‌ها از بین می‌رود، به این معنی که آنها در حال یادگیری این مسئله هستند که چگونه می‌توان تحت تحریم‌ها زندگی کرد و آنها را دور زد و این دانش را با سایرین نیز به اشتراک گذاشت.

در مورد روسیه، آنچه باید انجام شود تا اطمینان حاصل شود که ماجراجویی نظامی وحشتناک این کشور در اوکراین به پایان می‌رسد و خصومت آن اصلاح می‌شود، ساخت ترکیبی از دیپلماسی، طرد و اقدام قانونی است. در این زمینه، طرد با انزوا تفاوت اساسی دارد. عضویت روسیه در سازمان‌های بین‌المللی که به این کشور نفوذی می‌دهد که در حال حاضر در امور جهانی دارد، حقی است که باید از آن محروم شود. اخراج روسیه از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد و شورای اروپا اولین گام‌های مؤثر در این راستا بود.

کشورهایی که موافق هستند اقدام روسیه در اوکراین قابل چشم پوشی نیست، باید مصونیت دیپلماتیک پوتین و سایر مقامات عالی رتبه را لغو کنند. عضویت در مجامع بین المللی و آزادی سفر به کشورهای مختلف امتیازاتی است که برای مقامات روسیه مشروعیت قابل توجهی دارد و اگر جهان هماهنگ عمل کند می‌توان مقامات روسیه را از این مزایا محروم کرد. اگر اعضای دولت روسیه طی مراحلی عناصر نامطلوب اعلام شوند، ممکن است در خارج از کشور با عواقب قضائی مواجه شوند.

اینها برخی از گزینه‌هایی هستند که جامعه بین‌المللی می‌تواند برای سرزنش روسیه و اطمینان از خاموش شدن آتش جنگ در اوکراین قبل از اینکه چرخه‌های خونریزی در آینده را ایجاد کند، استفاده کند. اگر این بدیل ها با احتیاط اجرا شوند، کرملین متوجه هزینه‌های ادامه حمله به اوکراین خواهد شد. با این حال، نباید آنها را به عنوان یک عصای جادویی در نظر گرفت که می‌توان با تکان دادن آن به سرعت شرایط عادی را به جهانی بازگرداند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • حسینی IR ۱۶:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    11 4
    تحریم ها فلج کننده هستن مثل اقتصاد ایران این نویسنده مطمئنا تحریم ندیده از روی تئوری حرف میزنه
    • IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
      0 0
      آمریکا بر تنورجنگ می دمد تا سر و کله گاوهای بولوند چشم آبی بیشتری پیدا شود ـــــ آمریکا ؛ گاوهای بولوند چشم آبی شیرده پرورش می دهد ــــــ سرانجام با توطئه ودخالت های آشکار و نهان و کارگردانی آمریکا ؛ و بازی موفق مهره یهودی ــ رییس جمهور به ظاهر دلقک اوکراین ــ در یک جنگ زرگری تمام عیار(سیاست تحریک حداکثری)؛ پای روسیه در باتلاق جنگ اوکراین وارد شد. اکنون آمریکا به کمک رسانه هایش از روسیه غولی می سازد که هر لحظه تصمیم دارد کشورهای اروپایی را یک لقمه چپ کند. و بدین ترتیب ؛ آمریکای پس از ترامپ ؛ با انبوهی از مشکلات ؛ موفق گردید ، بحران های خود را صادر نماید. با افزایش سرسام آور نفت ؛ از یک سو ؛ اقتصاد چین را مهار می کند و از سوی دیگر؛ مهار دو جانبه ای در اروپا ایجاد نماید: 1ـــ روسیه را با تحریم اقتصادی و تهاجم رسانه ای و بحران های سیاسی مهار زده و به سقوط بکشاند . و 2ـــ نژاد جدید گاوهای شیرده؛ این بار؛ بولوند چشم آبی اروپایی (آلمان ، فرانسه ؛ فنلاند ؛ سوئد ، هلند؛ نروژ ؛ لهستان و .....) را ــ همانند گاوهای شیرده خلیج فارس ــ سر کیسه کند و کارخانه های اسلحه سازی خود را رونق بخشد و سلاح های بنجل خود را به اروپایی ها بیندازد. از نتایج بدیهی این آتش افروزی آمریکایی : 1- فرار سرمایه های اروپایی به آمریکا 2- فرار مغزهای اروپایی به آمریکا 3- فرار سایر نخبگان (هنری ؛ ورزشی و..... ) اروپایی به آمریکا می باشد. و برای قدردانی از بازی موفق دلقک اوکراینی ؛ در فریب روسیه ؛ به جای اسکار ؛ جایزه صلح نوبل به او داده می شود. زلنسکی: «من تبعه رژیم صهیونیستی هستم و شهروند اسرائیل! اما در اوکراین زندگی می‌کنم» به خاطر بیآوریم: آمریکایی ها ؛ به کابوی Cowboy معروفند. کابوی یعنی گاوچران یعنی: متخصص شناسایی ، به دام انداختن ؛ رام سازی و پرورش گاو وحشی . سر و کله گاوهای بولوند چشم آبی پیدا شد ـــــ گاوهای بولوند چشم آبی آماده شیر دهی می شوندــــ
  • IR ۱۶:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    11 1
    پراید 200 میلیونی برنج 130 هزار تومانی و .... همه از نتایج ناکارامدی تحرمیهاست.
  • Sgj IR ۱۷:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    7 2
    عجب رویی دارید... ناکارآمدی تحریم ها؟!خخخخخخخ
  • CZ ۱۹:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    5 1
    اتفاقا کاملا موثر بوده و اقتصاد ایران رو فلج و باعث منزوی شدن ایران شده
  • بیی IR ۱۹:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    2 1
    از وضع مردم معلومه
  • ب IR ۲۰:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    4 0
    تحریم ها تاثیری در رفتار مسولین نداشته ، ولی پدر مردم را در آورده است هزینه را مردم متوسط و پایین می پردازند
  • ایرانی IR ۲۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    2 0
    تحریم ها ایران رو فلج کرده هیچ وکلیه ایرانیان خارج از کشور رو نیز فلجکرده مخصوصا عدم تصویب
  • IR ۲۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    2 0
    اینا چقدر وقیح هستن مردم و خانواده ها و جوونا زیر گرانی نابود شدن بعد میگید تحریم ها اثر نکرد البته از یک نظر درسته تحریم ها روی مسئولان و اقا زاده ها و ......اثر نکرد چون بهترین زندگی و درامد دارن
  • خسرو IR ۲۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    1 0
    پراید 20 تومنی شده 190 مردم راهشو پیدا کنند .......می کنند
  • UA ۲۱:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    1 0
    تحریم زمانی موثری هست که علتی وجود داشته باشه که کشورهای دیگه همراهی کنند. در صورتی که زمانش برسه کشورها طبق منافع خودشون عمل میکنند چون قدرت امروز متکثر هست و البته از لیبرالیسم هشتاد سال هست که صدمه خورده آمد برای همین لیبرالیسم بصورت صد در صد حذف خواهد شد و این ترکیب سازمان ملل هم تغییر خواهد کرد و کشورهایی که یکجانبه تحریم کنند کلا از اقتصاد زمین حذف خواهند شد و این در مورد صهیونیست ها دارد اتفاق می‌افتد. در قضیه تحریم نفت و گاز روسیه و یا تحریم یواشکی چین دیدیم که کشور با منافع مستقلی با صهیونیست ها همراه نشد البته چند ماه آینده نشان خواهد داد که تحریم های احمقانه صهیونیست ها چنان بلایی سرشان خواهد آورد که در تاریخ بنویسند.در ضمن بخاطر جنایات صهیونیست ها عواقب بسیار شدیدی مناظرسان هست که باعث حذف صد درصدی این رژیم جنایتکار از تمامی زمین برایشان بدنبال خواهد اورد
  • فاراک IR ۲۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    0 0
    چجوری دیگه به خاک سیاه بشینیم که بفهمی
  • نیما IR ۲۲:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    0 0
    دیگه چجوری باید نابود بشیم که بفهمید که تحریم واقعا اثر داره
  • مهدی IR ۲۲:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    0 0
    پس‌چرا برای لغو تحریمها دروین مذاکره صورت میگیره ؟ اگر تاثیر ندارند چرا باید لغو شوند ؟ پس یعنی موافق تحریم هستید چون بی تاثیر هستند
  • IR ۲۲:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    0 0
    تحریم‌ها تاثیری نداشته؟ کاش وجدان داشتید
  • ناشناس IR ۲۳:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    0 0
    البته تجربه مسئولان ایران، ناکارآمدی تحریم ها را اثبات کرد
  • IR ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    0 0
    واقعاً چرا باید با وعده‌های دروغ لغو تحریم‌هایی که به بهانه‌های مختلف بر علیه ما وضع شده و مطمئناً هم هرگز لغو نخواهد شد، صنعت هسته‌ای خود را هم، به دست خودمان محدود و تخریب، و جاسوسان آژانس صهیونیست‌ها را پشتیبانی کنیم و اقتصاد کشور را هم شرطی نماییم؟! مذاکره‌ی فرسایشی برای کشور مضر است؛ آمریکا نمی‌خواهد مذاکره کند تا حرف حقی را قبول کند؛ بلکه می‌خواهد مذاکره کند تا حرف باطلی را تحمیل کند. آن‌ها در پشت صحنه‌ی دیپلماسی، گرگ درنده و روباه حیله‌گر هستند. به غربی‌ها هیچ اعتمادی نداریم و معتقدیم به ما کمک نمی‌کنند و هر جا بتوانند ضربه می‌زنند. مطمئناً عدم توافق با شیطان بزرگ قلدر و سه نوچه‌ی اروپائیش از توافق کردنی که در آن، منافع ملّت پامال بشود، عزّت ملّت از بین برود، ملّت ایران با این عظمت، تحقیر بشود، شرف دارد. مطمئناً برجام چکی نیست که قابلیت نقد شدن داشته باشد، بلکه تجربه‌ی تلخی است که از اعتماد به غرب با صرف هزینه‌ی زیاد به‌دست آمده و تاکنون هم اشتباهات زیادی در مواجهه با آن در پیش گرفته شده است؛ اکنون تنها نفعی که می‌توان از این تجربه به‌دست آورد، برداشتن این یوغ از گردن صنعت هسته‌ای و اقتصاد کشور، با عدم بازگشت به مذاکرات، و کوبیدن شجره‌ی خبیثه‌ی برجام بر سر آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان، و خروج قاطعانه و مقتدرانه از برجام با توکل بر خدا، و خنثی‌سازی تحریم‌ها از طریق ایجاد حرکت تولیدی و تحرک اقتصادی داخلی، و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان لازم با اخراج کامل جاسوسان آژانس و جمع‌آوری تمام دوربین‌ها است؛ و این، خواست مؤکد ما از دولت و مجلس انقلابی است که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن هستیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس