تحریم روسیه ثابت کرد پیوند با اقتصاد اروپا مصونیت‌زا نیست

چسبندگی اقتصاد روسیه به اتحادیه اروپا به گونه ای بود که کمتر کسی فکر می کرد حتی اروپایی ها هم دنبال تحریم روسیه بروند.

به گزارش مشرق، با نگاهی به داده‌های مراکز بین‌المللی اقتصادی که وضعیت اقتصاد روسیه را پیش از وقوع درگیری نظامی بین این کشور و اوکراین را نشان می‌دهد حاکی است در سال گذشته تولید ناخالص داخلی روسیه چیزی حدود ۱.۷۱ تریلیون دلار بوده است که نسبت به سال ۲۰۲۰ رشد ۴.۷ درصدی را داشته است.

بر اساس آمارهای رسمی این کشور در میان کشورهای جهان رتبه ششم بزرگترین کشور از لحاظ اقتصاد را به خود اختصاص داده بود به طوری که بیشترین تبادلات تجاری را با اتحادیه اروپا و انگلیس داشته است.

اگر دقیق‌تر به این تبادلات تجاری نگاه بی اندازیم حجم صادرات روسیه به اتحادیه اروپا حدود ۴۶ درصد و حجم واردات از کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز حدود ۳۹ درصد بوده است.
که این اعدام و ارقام در سال‌های گذشته تا حدودی در همین رنج بوده و تغییر چشمگیری نداشته است.

نکته جالب توجه در این است که بخش اعظمی از اقتصاد روسیه روی پایه انرژی می‌چرخد به طوری که این کشور یکی از قطب‌های تولیدکننده نفت و گاز و حتی انرژی‌های غیر فسیلی و تجدید پذیر است.

این کشور بزرگترین تأمین کننده گاز اروپا به شمار می‌رود به طوری که کشورهای اروپایی علی رغم فشار آمریکا تاکنون نتوانستند جایگزینی برای گاز روسیه پیدا کنند و حتی قطر با صادرات ال ان جی نیز نتوانسته است گزینه مناسبی برای جایگزینی روسیه باشد.

با این شرایط چه کسی فکر می‌کرد درگیری نظامی روس‌ها و اوکراین موجب شود تا این کشور از نظر شدت تحریم‌های اقتصادی که از سوی اتحادیه اروپا و آمریکا واقع شده است حتی ایران را هم پشت سر بگذارد. به طوری که بیشترین تحریم‌های تاریخ روسیه در همین یک ماه گذشته اعمال شده است و حتی این کشور از نظر صادرات انرژی نیز مورد تحریم قرار گرفته است.

در سال‌های گذشته جریان فعال در حوزه اجرایی کشور و همچنین کارشناسان سیاسی و اقتصادی وابسته به این جریان همواره در محافل خصوصی و عمومی اعلام می‌کردند ایران باید از طرق مختلف بتواند چسبندگی اقتصادی با اروپا ایجاد کند زیرا در این صورت است که این کشورها به دلیل نیاز به اقتصاد ایران هرگز به دنبال تحریم علیه ما نخواهند رفت.

شاید یکی از دلایل مذاکرات سیاسی ایران و غرب که در دولت یازدهم و دوازدهم شدت گرفت نیز همین موضوع بود که نتیجه‌اش برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به برجام شد.
در طول عمر کوتاهی که از برجام نیز می‌گذشت با تمام خوبی‌ها و بدی‌ها، مسئولان دولتی در وزارت خانه‌های اقتصادی سعی کردند تا به انحای مختلف وابستگی کشور را به اروپا افزایش دهند که نمونه عینی آن را می‌توان به خرید هواپیما، ورود شرکت‌های خودروسازی اروپایی، تغییر شیوه قرارداد توسعه میادین نفتی و گازی و مذاکره با کشورهای اروپایی در قالب این شیوه جدید قراردادی اشاره کرد.

حتی مسئولان ارشد صنعت نفت کشور بارها اعلام کردند اگر تولید نفت ایران به روزانه ۶ میلیون بشکه در روز برسد هرگز اروپا و آمریکا دنبال تحریم‌های نفتی نخواهند رفت اما می‌بینیم کشوری به گستردگی روسیه که یکی از قطب‌های اقتصاد جهان به شمار می‌رود به راحتی مورد تحریم قرار می‌گیرد حتی اگر این تحریم‌ها به زیان کشورهای اروپایی باشد.

آنچه در طول مدتی که از جنگ روسیه و اوکراین می‌گذرد و شرایط اقتصادی که علیه این کشور فراهم شده نشان می‌دهد کشورهای مورد تحریم از سوی غرب می‌توانند با سیاست گذاری و دیپلماسی اقتصادی مناسب این تحریم‌ها را تا حدود زیادی خنثی کنند؛ که بهترین راه کار تشکیل باشگاه کشورهای تحریم شده از سوی غرب است.

تجمیع ظرفیت‌های کشورهای تحریم شده به خصوص دو کشور عضو بریکس یعنی چین و روسیه در کنار قدرت‌های اقتصادی منطقه مانند ایران، سوریه، عراق، لبنان و یمن که محور مقاومت را تشکیل می‌دهند بعلاوه دامنه نفوذ جمهوری اسلامی در آمریکای لاتین و آفریقا یک انرژی بی بدیلی را خلق می‌کند که می‌توان از طریق تشکیل باشگاه کشورهای تحریم شده و یا "باشگاه تحریمی‌ها" رژیم جامع تحریم‌های یک جانبه آمریکا و غرب را بی اثر یا حداقل کم اثر کند.

تشکیل این باشگاه علاوه بر هم افزایی کشورهای تحریم شده، توافقات پولی چند جانبه، ارائه راه حل‌هایی برای جایگزین‌های سوئیفت و نظام ارتباطی مالی بین بانکی بین‌المللی می‌تواند منتهی به ایجاد ساختاری جایگزین اوفک هم در سطح ملی کشورها و هم در سطح این باشگاه بین‌المللی شود.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
    1 0
    آمریکا ؛ گاوهای بولوند چشم آبی شیرده پرورش می دهد ــــــ سرانجام با توطئه ودخالت های آشکار و نهان و کارگردانی آمریکا ؛ و بازی موفق مهره یهودی ــ رییس جمهور به ظاهر دلقک اوکراین ــ در یک جنگ زرگری تمام عیار(سیاست تحریک حداکثری)؛ پای روسیه در باتلاق جنگ اوکراین وارد شد. اکنون آمریکا به کمک رسانه هایش از روسیه غولی می سازد که هر لحظه تصمیم دارد کشورهای اروپایی را یک لقمه چپ کند. و بدین ترتیب ؛ آمریکای پس از ترامپ ؛ با انبوهی از مشکلات ؛ موفق گردید ، بحران های خود را صادر نماید. و مهار دو جانبه ای در اروپا ایجاد نماید: از یک سو روسیه را با تحریم اقتصادی و تهاجم رسانه ای و بحران های سیاسی مهار زده و به سقوط بکشاند . و از سوی دیگر ؛ نژاد جدید گاوهای شیرده؛ این باربولوند چشم آبی اروپایی (آلمان ، فرانسه ؛ فنلاند ؛ سوئد ، هلند؛ نروژ ؛ لهستان و .....) را ــ همانند گاوهای شیرده خلیج فارس ــ سر کیسه کند و کارخانه های اسلحه سازی خود را رونق بخشد و سلاح های بنجل خود را به اروپایی ها بیندازد. از نتایج بدیهی این آتش افروزی : 1- فرار سرمایه های اروپایی به آمریکا 2- فرار مغزهای اروپایی به آمریکا 3- فرار سایر نخبگان (هنری ؛ ورزشی و..... ) به آمریکا می باشد. و برای قدردانی از بازی موفق دلقک اوکراینی ؛ در فریب روسیه ؛ به جای اسکار ؛ جایزه صلح نوبل به او داده می شود. زلنسکی: «من تبعه رژیم صهیونیستی هستم و شهروند اسرائیل! اما در اوکراین زندگی می‌کنم» به خاطر بیآوریم: آمریکایی ها ؛ به کابوی Cowboy معروفند. کابوی یعنی گاوچران یعنی: متخصص شناسایی ، به دام انداختن ؛ رام سازی و پرورش گاو وحشی .
    • احمد شیرازی IR ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
      0 0
      چه خوب گفتی برادر
  • IR ۱۷:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
    2 0
    مذاکره فرسایشی نباید بشود؛ نباید جوری باشد که طرف‌ها بخواهند همین طور مدام این مذاکره را کش بدهند که این برای کشور ضرر دارد. این جور نیست که آمریکا بخواهد مذاکره کند تا اینکه یک حرف حقی را قبول کند؛ نه، می‌خواهد مذاکره کند تا یک حرف باطلی را تحمیل کند. مطمئناً عدم توافق با شیطان بزرگ قلدر و سه نوچه‌ی اروپائیش بزرگترین موفقیت در مذاکرات است. آن‌ها در پشت صحنه‌ی دیپلماسی، گرگ درنده و روباه حیله‌گر هستند. تجربه‌ی برجام در دولت قبل به ما نشان داد که اعتماد به غرب جواب نمی‌دهد، لذا ما به غربی‌ها هیچ اعتمادی نداریم و معتقدیم که به ما کمک نمی‌کنند و هر جا بتوانند ضربه می‌زنند. بهترین راه این است که بدون هیچ‌گونه توافقی، مذاکرات را تا بیستم فروردین روز ملی فناوری هسته‌ای تعلیق کنیم؛ چنانچه تا آن تاریخ تمام تحریم‌ها لغو شد و این امر راستی‌آزمایی گردید و تمام مطالباتمان هم وصول شد، به مذاکرات برگردیم و در غیر این‌ صورت در همان روز این شجره‌ی خبیثه‌ی برجام را که از روی زمین ناپاک و بی‌ثمر اعتماد به غرب برکنده شده و ثبات و قراری ندارد را برداریم و آن را بر سر آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان بکوبیم و با اقتدار از برجام خارج شویم. نباید گذاشت اقتصاد کشور بیش از این شرطی شود؛ کار عمده خنثی کردن تحریمها از طریق ایجاد حرکت تولید داخلی و تحرک اقتصادی داخلی است.
  • IR ۱۷:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
    2 0
    توافق نکردن از توافق کردنی که در آن، منافع ملّت پامال بشود، عزّت ملّت از بین برود، ملّت ایران با این عظمت، تحقیر بشود، توافق نکردن شرف دارد بر یک چنین توافق کردنی.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس