1

در پاکستان عمران خان گمان می‌کرد که می‌تواند مانند رهبر آک پارتی (حزب عدالت و توسعه) به‌مرور نظامی‌ها را از قدرت بازنشسته کرده و با حذف رقیبان داخلی جریان سیاسی را یکدست کند.

سرویس جهان مشرق- بالاخره و پس از کش‌وقوس‌های فراوان عمران خان از سمت نخست‌وزیری پاکستان برکنار شد. در تاریخ پاکستان هیچ نخست‌وزیری نتوانسته است مأموریت ۵ ساله خود را به‌صورت کامل به اتمام برساند؛ اما عمران خان اولین نخست‌وزیری است که توسط مجلس آن کشور رأی عدم اعتماد گرفته و از قدرت کنار رفته است. در رأی‌گیری پارلمان ۱۷۴ رأی مخالف از ۳۴۲ نماینده مجلس باعث سلب صلاحیت خان شد. البته برخی گمان می‌کردند که عمران خان می‌تواند تا برگزاری انتخابات به‌عنوان اپوزیسیون به فعالیت خود ادامه داده و بار دیگر وارد کارزار مبارزات شود، اما اظهارات برخی از رهبران سیاسی پاکستان نشان می‌دهد که ستاره بخت آقای نخست‌وزیر رو به افول بوده و احتمالاً او شانسی برای بازگشت به قدرت نخواهد داشت.

مریم نواز دختر نخست‌وزیر مشهور پاکستان نواز شریف اعلام کرده است که عمران خان باید دادگاهی و مجازات شود! خانم نواز در رشته توییتی نوشته است: «هیچ‌کس نباید برای حفظ کرسی خود، قانون اساسی پاکستان را تحریف کند.» در محافل سیاسی پاکستان گفته‌شده است که شهباز شریف، برادر نواز شریف شانس بالایی برای تشکیل دولت دارد. در صورت انتخاب یکی از اعضای خانواده  شریف به سمت نخست‌وزیری دوئل سیاسی در اسلام‌آباد را حزب مسلم لیگ (شاخه نواز) از رقیب تازه متولدشده؛ اما قدرتمند خود (انصاف) خواهد برد.

چرا دولت عمران خان سقوط کرد؟ / آماده‌باش آمریکا به گروهک تروریستی ارتش آزادی‌بخش بلوچ!

کریکت باز سابق تیم ملی پاکستان بعد از برکناری از قدرت واکنشی به تحولات سیاسی نشان نداده است؛ اما او چند هفته قبل از حذف از معادلات سیاسی در جمع هوادارش گفته بود که اگر از دولت برکنار شوم، برای شما خطرناک‌تر خواهم بود. الآن ساکت در دفترم می‌نشینم؛ اما اگر به خیابان‌ها بیایم، جایی برای پنهان شدن نخواهید داشت و به لندن فرار خواهید کرد!

تحولات سیاسی در کشور پاکستان اتفاق عجیب‌وغریبی نیست؛ کودتای ژنرال‌ها و ترورهای گاه‌وبیگاه باعث شده است تا دولت میان احزاب و گروه‌های مختلف دست‌به‌دست شود؛ گفته می‌شود که در پاکستان نزدیک به ۶۰ درصد قدرت در اختیار احزاب سیاسی و مابقی آن در انحصار ارتش قرار دارد. همین تعارض شدید در کانال‌های قدرت باعث شده است که تغییرات سیاسی در این کشور برای بسیاری از مردم عادی باشد.

چرا دولت عمران خان سقوط کرد؟ / آماده‌باش آمریکا به گروهک تروریستی ارتش آزادی‌بخش بلوچ!

تاوان عبور از ارتش!

اگر به انتخابات نخست‌وزیری پاکستان در سال ۲۰۱۸ بازگردیم خواهیم دید که حزب انصاف در برابر دو حزب استخوان‌دار و قدیمی مسلم لیگ و مردم (متعلق به خاندان بوتو) شانس بالایی برای کسب قدرت نداشت. در آن انتخابات حزب عمران خان با حمایت ارتش توانست از دو رقیب جدی خود پیشی گرفته و دولت تشکیل بدهد. ارتش به دنبال آن بود که در برابر دو حزب سنتی پاکستان آلترناتیو جدیدی را ایجاد کرده و مثلث قدرت تشکیل دهد. در سه سال گذشته رابطه عمران خان و ارتش تقریباً مسالمت‌آمیز بوده است. قمر جاوید باجوا رئیس ستاد ارتش پاکستان باسیاست‌های عمران خان همراه بوده و در برخی موارد ازجمله گردش به شرق و نیز عادی‌سازی روابط با هند با عمران خان هم‌دلی کرده است. اما اختلافات از روزی آغاز شد که عمران خان سر به ناسازگاری گذاشته و در انتخاب رئیس جدید سازمان اطلاعات پاکستان با ارتش دچار تنش شد.

درحالی‌که ارتش می‌خواست با استفاده از ماکت سیاسی عمران خان مشارکت بیشتری در قدرت داشته باشد، او پس از سه سال همکاری با ارتش، فکرهای دیگری در سر داشته و می‌خواست سلطه نظامی‌ها را در سیاست پاکستان کم‌رنگ کند. ایندین اکسپرس در تحلیلی دراین‌باره می‌نویسد: عمران خان نمی‌خواست دیگر پیرو ارتش باشد، اما او به‌اندازه ذوالفقار علی بوتو کاریزما نداشت که بتواند در مجادلات سیاسی با ارتش مقاومت کند. برخی معتقدند که مهم‌ترین دلیل سقوط دولت عمران خان بدعهدی او به قول و قراهایی است که پیش از انتخاب به‌عنوان نخست‌وزیر با ارتشی‌ها گذاشته است. درحالی‌که پارلمان پاکستان عمران خان را برکنار کرد، ارتش در بیانیه‌ای اعلام بی‌طرفی کرده است. می‌گویند در این ماجرا سکوت علامت رضاست! حالا عمران خان باید تاوان بدعهدی خود به ارتشی‌ها را پرداخت کند.

چرا دولت عمران خان سقوط کرد؟ / آماده‌باش آمریکا به گروهک تروریستی ارتش آزادی‌بخش بلوچ!

مردی که می‌خواست شبیه اردوغان باشد!

عمران خان خیلی دلش می‌خواست شبیه نخست‌وزیر ترکیه اردوغان باشد. شیرین مزاری وزیر حقوق بشر پاکستان و از چهره‌های نزدیک به او سال قبل در یادداشتی نوشته بود که اسلام‌آباد و استانبول می‌توانند دو برادر نزدیک به هم باشند؛ با سرنوشتی شبیه به یکدیگر! در پاکستان عمران خان گمان می‌کرد که می‌تواند مانند رهبر آک پارتی (حزب عدالت و توسعه) به‌مرور نظامی‌ها را از قدرت بازنشسته کرده و با حذف رقیبان داخلی جریان سیاسی را یکدست کند.

عمران خان در این اندیشه بود که با ایجاد نفرت عمومی از نواز شریف (نخست‌وزیر سابق و لندن نشین پاکستان) و بازی روی لبه پان ناسیونالیستی و نیز فشار روی آصف علی زرداری و برجسته کردن مسئله فاسد خانوادگی در احزاب سیاسی آن‌ها را از رینگ قدرت بیرون کرده و بعد به سراغ نظامی‌ها رفته و با یک تسویه‌حساب اساسی حزب انصاف را بالاتر از رقبا بی‌بدیل گرداند. عمران خان در خیالات خود گمان می‌کرد که ارتش تنها بازویی برای اجرای فرامین او خواهد بود. این رؤیا خیلی زود به کابوس بدل شد.

چرا دولت عمران خان سقوط کرد؟ / آماده‌باش آمریکا به گروهک تروریستی ارتش آزادی‌بخش بلوچ!

عمران خان مانند اردوغان سعی می‌کرد با گرفتن مواضع سینوسی راه او را برود، او یک روز مواضع ضد غربی می‌گرفت و روز دیگر به آمریکا مسافرت می‌کرد؛ روز دیگر رأی‌گیری مجمع عمومی سازمان ملل علیه حمله روسیه به اوکراین رأی می‌داد اما با سفر به مسکو سعی می‌کرد برای پوتین دلبری کند! عمران خان معتقد بود باید مثل ترکیه سیاست موازنه منفی و تاجر گونه با جهان بگیرد تا در هر نوسانی بالاترین منافع را کسب کند. عمران خان باوجودآنکه در برخی سخنرانی‌هایش مواضعی ضد رژیم صهیونیستی می‌گرفت؛ اما در عمل در همکاری با امارات موافقت خود با پیمان ابراهیم را نشان داده بود. اقدامات عمران خان موبه‌مو شبیه به اردوغان بود. او گمان می‌کرد که سیاست خارجه مانند فروشگاهی است که می‌توان روی هرکدام از ارکان آن قیمت گذاشته و روی آن معامله کرد. در این ماجرا اگرچه اردوغان توانست از کودتای شبانه جان سالم به دربرده و قدرت را در ترکیه قبضه کند؛ عمران خان چنین سرنوشتی نیافت و خیلی زود از کار برکنار شد.

چرا دولت عمران خان سقوط کرد؟ / آماده‌باش آمریکا به گروهک تروریستی ارتش آزادی‌بخش بلوچ!

قمار عمران خان با آمریکایی‌ها

به‌صورت سنتی پاکستان در بلوک آمریکایی‌ها قرار دارد، اما دولت عمران خان به دلیل اعمال سیاست‌های سینوسی در جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی مسیری برخلاف دیگر دولت‌ها را پیش گرفت. عمران خان می‌خواست در خلاف جهت رودخانه‌ای شنا کند که پر از سنگلاخ‌های تیز و گرداب‌های خطرناک بود. درحالی‌که هندی‌ها سعی داشتند با ایجاد تعارض استراتژیک در منطقه تنگه مالاکا برای چینی‌ها (به سود آمریکا) محدودیت در طرح یک جاده یک کمربند ایجاد کنند. پاکستان به داد پکن رسیده و با سرمایه‌گذاری سنگین ۴۰ میلیارد دلاری تحت پروژه (همکاری اقتصادی چین پاکستان) و احداث راه از کاشغرتا بندر گوادور در پاکستان نه‌تنها مانع‌تراشی هندی‌ها دور زده شد؛ بلکه مسیر انتقال کالا نزدیک به ۶ هزار کیلومتر کمتر گردید.

پاکستان به چینی‌ها کمک کرد تا هم مسیر ترانزیتی خود را گسترده کنند و هم هندی‌ها مهار شوند. این مسئله برای واشنگتن غیرقابل‌تحمل بود. باز شدن پای چینی‌ها به اقیانوس هند و عبور از دروازه سینکیانگ باعث می‌شد در چنگ اقتصادی چین یک امتیاز بزرگ در مقابل رقیبش آمریکا به دست بیاورد. نگاه عمران خان این کردیدور اقتصادی بود و به اخطار آمریکا در این ماجرا توجه نکرد.

چرا دولت عمران خان سقوط کرد؟ / آماده‌باش آمریکا به گروهک تروریستی ارتش آزادی‌بخش بلوچ!

عمران خان گمان می‌کرد که هر بیشتر به آمریکا فشار بیاورد؛ واشنگتن مجبور است بیشتر به او امتیاز بدهد؛ به‌عنوان نمونه در دوره عمران خان حضور نظامی آمریکا در پاکستان به‌شدت کاهش یافت و پروازهای پهپادها و جنگنده‌های آمریکایی از بیش از ۴۰۰ مورد در سال به کمتر از ۲۰ مورد در سال آن‌هم بااطلاع دولت پاکستان رسید که نمونه آن را می‌توان در اظهارات آمریکایی‌ها در مقطع سقوط کابل یافت جایی که آمریکایی‌ها اعلام کردند امکان پرواز نزدیک به خاک افغانستان و رصد اطلاعاتی از نزدیک را ندارند و رصد اطلاعاتی از راه دور انجام می‌شود! این ماجرا نشان می‌داد که حضور نظامی آمریکا در پاکستان به طرز قابل‌توجهی کم شده است.

در دوره نخست‌وزیری عمران خان حضور نظامی آمریکا به پایگاه شهباز و پایگاه کویته که آن‌هم صرفاً با اهداف مبارزه با مواد مخدر صورت می‌گیرد محدود شد درحالی‌که قبل از آن آمریکا پایگاه شمسی و تقریباً کل آسمان پاکستان را در اختیار داشت. این ماجرا باعث شد تا ارتش پاکستان نسبت به اقدامات عمران خان حساس شده و چسبندگی شدید نسبت به آمریکا باعث شد؛ دولت خان آرام‌آرام توسط مخالفان محاصره شود. این زخم زمانی سرباز کرد که در آغازین روزهای جنگ اوکراین عمران خان به مسکو سفرکرده و با پوتین دیدار کرد. جالب آنکه دفتر پوتین به عمران خان اعلام کرده بود که این دیدار در این بازه زمانی به صلاح نیست، اما اصرار نخست‌وزیر پاکستان برای دیدار با پوتین باعث شد؛ رئیس‌جمهور روسیه پذیرای عمران خان شود.

چرا دولت عمران خان سقوط کرد؟ / آماده‌باش آمریکا به گروهک تروریستی ارتش آزادی‌بخش بلوچ!

کلید زدن پروژه بی‌ثبات‌سازی در همسایگان شرقی

عمران خان با همه اشتباهات سیاسی می‌توانست ضریب ثبات در منطقه را بالا ببرد، به‌صورت طبیعی آمریکایی‌ها نمی‌خواهند دو رقیب قدرتمند آن‌ها (ایران و چین) کردیدور استراتژیک در منطقه را تکمیل کرده و واشنگتن را از مناسبات آن حذف کنند. بی‌ثباتی در پاکستان می‌تواند به‌سوی همسایه شمالی آن (افغانستان) نیز سرریز شده و سه عنصر مؤثر در معادلات یعنی تهران، مسکو و پکن دچار ضرر شوند. تحرکات اخیر گروه تروریستی ارتش بلوچستان (BLA) را باید در همین خط تحلیل کرد.

چرا دولت عمران خان سقوط کرد؟ / آماده‌باش آمریکا به گروهک تروریستی ارتش آزادی‌بخش بلوچ!

هم‌زمان با آغاز بازی‌های المپیک زمستانی در پکن، گروه تروریستی ارتش آزادی‌بخش بلوچ در منطقه گالوان شبیخون سنگینی به ارتش پاکستان زد، پس‌ازآن ماجرا عمران خان در یک سخنرانی از سربازان کشته‌شده در آن ماجرا تقدیر کرد. در سال‌های اخیر گروه‌های تروریستی در ایالت بلوچستان بیشتر به یکدیگر نزدیک شده و هویت گرا شده‌اند. نقش آمریکایی‌ها در سازمان‌دهی این گروهک‌ها قابل‌تأمل است. در این شرایط هر چه ارتش پاکستان درگیر مقابله با گروه‌های تروریستی شود، میزان بی‌ثباتی در دوران بدون دولتی در پاکستان بالا خواهد رفت. در این وضعیت هوشمندی طالبان از اهمیت بالایی برخوردار است!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 39
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 17
  • IR ۱۸:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    20 39
    تورم در پاکستان به ۱۲ درصد رسید مردم معترض شدند نخست وزیر برکنار شد و اینجا با تورم ۴۰ درصدی ما چقدر خوشبختیم
    • IR ۲۱:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
      29 18
      ایران اسلامی را با پاکستان تروریستی یکی میکنی! جهالت تا چه حد
    • علی IR ۲۱:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
      21 2
      این چه مقایسه ای است بین ایران و پاکستان
    • IR ۲۱:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
      25 1
      کارشناس گرامی ،سقوط عمران خان به خاطر تورم نبود
    • IR ۲۳:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
      11 1
      بر کناری عمران خان از قدرت از جانب احزاب سیاسی و ارتش پاکستان بود البته پشت پرده آمریکا بود دلایل کاملا" سیاسی داشت .. هیچ ارتباطی به شرایط اقتصادی و تورم نداشت !
  • DE ۱۸:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    9 1
    انتخابات نخست وزیر جدید مدتهاست در آمریکا گرفته شده است.
  • IR ۱۸:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    18 23
    هوشمندی طالبان؟؟؟؟؟ امریکا با خروجش از افغانستان هزینه های امنیتی ما را چندیدن برابر کرده، اسرار بر خروج امریکا از منطقه خیلی به ضرر اقتصاد ایران هست
    • عبدالله IR ۲۱:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
      21 12
      اربابت آمریکا یعنی شیطان بزرگ چه تو وامثال تو بخواین چه نخواین از منطقه شوت میشه. به تو وامثال تو نوکران شیطان بزرگ تسلیت میگم.
    • IR ۲۳:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
      5 4
      آمریکا برای ما امنیت ایجاد نکرده بود که رفتنش باعث نا امنی ما بشود ، اشغالگران آمریکایی افغانستان باید می رفتند ولی خوب طالبان هم بدترین گزینه بود برای افغانستان که انتخاب ٱمریکایی ها بود طی توافقات دوحه قطر آمریکا و اعضای گروه تروریستی طالبان به توافق رسیدن آمریکا افغانستان را تحویل گروهک تروریستی طالبان بدهد. مسئولین ما باید هوشیار باشند اجازه ندهند افاغنه به این صورت میلیونی وارد کشور ما شوند و نا امنی و هزینه مضاعف در تولید کنند
    • احمد IR ۲۲:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
      0 0
      طالبان نشون داد که واقعا یک جنبش مقاومت اسلامی در برابر امریکا بوده و بعد از اخراج امریکایی ها خوب شرایط را مدیریت کرد. انشاءالله در سایه همکاری جمهوری اسلامی ایران با همه گروه های مقاومت اسلامی و ضدامریکایی شاهد شکستهای پیاپی غرب در جهان اسلام باشیم.
  • IR ۱۹:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    19 9
    شمارو به پیر به پیغمبر به مقدساتتون به هرچی میپرستین قسم فکری به حال گرونی بکنین . قیمت اینترنت و ماشین های بیکیفیت داخلی . به قرآن قسم ناراحتی اعصاب گرفتیم از این گرونی . من دو ماهه دارم قرص سرترالین میخورم شما را به قرآن قسم فکری کنین به حال ما .
    • IR ۱۹:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
      17 12
      بجای قرص خوردن کمتر در فضای مجازی بچرخ تا اعصابت آرام تر شود در ضمن پاک کردن گند ۸ ساله دولت اصلاح طلب بنفش حداقل ۲ تا ۳ سال برای آوار برداری و عادی شدن زمان لازم دارد
    • پری مجرد 46 ساله IR ۲۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
      3 17
      وای اگر خامنه ای حکم جهادم دهد.
    • IR ۲۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
      3 10
      برادران ما اینقدر دل مشغولی برای خودشان رسم کردن و گرفتاری مردم اولویت نود و نهم است
    • یک استقلالی IR ۲۰:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
      7 6
      بابا راست میگه بنده خدا گرونی سرسام آور شده مردم زیر فشار اقتصادی کمرشون خم شده ملت افسردگی گرفته چرا هیچ کس به داد ما نمیرسه مگر کشور امام زمان نیست پس چرا حضرت به فریادمون نمیرسه
    • سیمین IR ۲۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
      5 1
      خود کرده را تدبیر نیست...
    • به یک استقلالی IR ۲۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
      24 0
      در کشور امام زمان؟ خودت باورت شده؟ در کشور امام زمان ربا نیست. بی حجابی نیست. رشوه نیست. فساد سازمان یافته نیست. اطاعت از دستورات فیفا و یونسکو به جای قرآن و عترت نیست. برجام نیست و ... تازه با همه اینها بدون جنگ بزرگ با تمام دنیا و ایجاد حکومت جهانی اسلام، آن رفاه و آسایش هرگز رخ نمی دهد و به فرموده امام صادق علیه السلام آن پیروزی جز در غرقاب خون و عرق به دست نمی آید.
    • به یک استقلالی IR ۲۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
      31 0
      در کشور امام زمان؟ خودت باورت شده؟ در کشور امام زمان ربا نیست. بی حجابی نیست. رشوه نیست. فساد سازمان یافته نیست. اطاعت از دستورات فیفا و یونسکو به جای قرآن و عترت نیست. برجام نیست و ... تازه با همه اینها بدون جنگ بزرگ با تمام دنیا و ایجاد حکومت جهانی اسلام، آن رفاه و آسایش هرگز رخ نمی دهد و به فرموده امام صادق علیه السلام آن پیروزی جز در غرقاب خون و عرق به دست نمی آید.
  • IR ۱۹:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    0 0
    جلسه رسمی پارلمانی پاکستان در نخستین ساعات بامداد یکشنبه با حضور نمایندگان جناح مخالف به ریاست «ایاز صادق» رئیس مجلس از جناح مخالف در شهر اسلام‌آباد برگزار شد. این دومین جلسه رای گیری برای عدم اعتماد به نخست وزیر در طول یک هفته اخیر به شمار می‌رود. «شهباز شریف» رئیس حزب مسلم لیگ نواز به عنوان رهبر اپوزیسیون، طرح عدم اعتماد به نخست وزیر را بار دیگر قرائت و سپس این طرح به رأی گذاشته شد و با ۱۷۴ رأی موافق نمایندگان جناح مخالف، عدم اعتماد علیه عمران‌خان نخست وزیر پاکستان تصویب شد.
  • IR ۱۹:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    26 1
    متنی بشدت غیر منصفانه و به دور از توجه به واقعیات پاکستان بود. واقعیت است که عمران خان به خوبی می دانست بردن نام امام خمینی و تلاش برای نزدیک شدن به ایران مایه خشم سعودی و آمریکا و قطع کمکهای مالی به کشور فقیر نگهداشته شده پاکستان می شود. اما از روی اعتقاد اینکار را کرد و امید هم البته داشت که چین از فرصت استفاده کند و از پاکستان حمایت کند. متاسفانه چین چه در ماجرای اوکراین و چه در پاکستان ثابت کرد که جایی که پای پول دادن برای حفظ متحدانش برسد، به هیچ وجه نه مانند سعودیها اهل بذل و بخشش و کمک مالی نیست و البته شعور کافی هم ندارد که بفهمد جایی که کشورها نیاز فوری به پول دارند، حرف زدن از قراردادهای بلد مدت بی معنی است و تا در قدم اول متحدان خود را حفظ نکنند نمی توانند به فکر قراردادهای طولانی مدت باشند. نتیجه این شد که بعد از مدتی عمران خان دید چاره ای جز بازگشت به رابطه با امارات و آمریکا و سعودی ندارد و بحران اقتصادی پاکستان جز با مسکن کمک خارجی درمان نمی شود. اما همین سفر به آمریکا سبب آن شد که آمریکا مطمئن شود دیگر عمران خان از حمایت چین ناامید شده است. از سوی دیگر سفر وی روسیه با هدف دریافت کمک از روسیه بود اما این سفر خیلی دیر انجام شد و در شرایطی که با حماقتهای پوتین و خیانتهای ارتش روسیه، اوکراین به جهنمی برای روسیه تبدیل شده است، نه تنها روسیه کمکی به او نمی کند بلکه پاکستان مجبور است برای آنکه بیشتر مورد خشم آمریکا قرار نگیرد علیه روسیه در سازمان ملل رای هم بدهد. این است واقعیتی که نویسنده نمی بیند و اسمش را مواضع سینوسی عمران خان می گذارد. حال آنکه عمران خان از هر نظر متفاوت با اردوغان است.
    • حسنی IR ۲۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
      0 8
      اتفاقا این تحلیل بسیار نزدیک به واقعیت بود عمران خان هیچ اعتقادی به حرفهایی که میزد نداشت؛ فکر میکرد اگر اسم ایران بیاره آمریکا میترسه و کمک مالی میده تحرکش به سمت روس هم شبیه اردوغانه چطور دنبال کمک مالی از روسیه بود وقتی علیه او رای میداد تو سازمان ملل سیاست خارجی با خیالات شما خیلی فرق داره
    • IR ۲۱:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
      1 2
      مطلب خودتان را قرائت کنید متوجه سینوسی میشوید . ضمنا دلیل تشکیل پاکستان به کدام اهداف بوده ، چرا هندی ها مانند پاکستانی ها علیرغم اطلاع از چگونگی واقعه . باز ملجا و پناهشان انگلیس و آمریکاست . باور کنیم استقلال هند ابتر مانده همانطور که در پاکستان قرار نبود. همچنان رویه بارز چندین دهه ای را شاهد هستیم .
    • به حسنی IR ۲۲:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
      12 1
      اردوغان اتفاقا در سوریه وارد جنگ با روسبه شد. اردوغان هیچ گاه تلاش نکرد در دوره نخست وزیری و ریاست جمهوری خود را از لحاظ ایدئولوژیک علاقمند به انقلاب اسلامی ایران نشان دهد. اردوغان هرگز تلاش نکرد رابطه آمریکا یا سعودی را کاهش دهد. اینقدر بی انصاف نباشید.
  • IR ۱۹:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    7 0
    همینکه مطبوعات زنجیری افسادطلبان به عنوان سرمایه های اسرائیل در ایران از عزل عمران خان جشن گرفتن برای فهمیدن ریشه های این عزل کافی است
  • اطلس IR ۱۹:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    2 4
    شما فکر کردید اردوغان قادر بود به تنهایی قدرت نظامیان را کم یا کنترل کند ؟؟؟؟؟ اشتباهی که عمران خان با الگو قراردادن اردوغان ریس حزب عدالت قادر به انجام آن نبود ،حمایت و کمک ایران در به شکست کشاندن کودتای ترکیه بوده و گروه نظامیان و ارتش ترکیه به مراتب تجربه و تبحر کودتاگری بیشتری نسبت به ارتش پاکستان داشتند تاریخ کشور ترکیه گواه حرفهای من است
  • IR ۲۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    3 3
    این هم عاقبت یکی از طرفداران پوتین .
  • رضا IR ۲۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    5 3
    رفقای اردوغان چپ راست کله پا میشوند و اگر ایران الان نبود اردوغان تا حال کله پا شده بود
    • IR ۲۱:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
      5 6
      بزرگترین اشتباه در ایران سیاست جانبدارانه از اردوغان در کودتای ترکیه و اشتباه فرجام حمایت از روسیه در تجاوز روسیه و هم آوایی با روسیه در سیاستهای کلان ایت.
  • IR ۲۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    2 1
    پاكستان اززمان اسقلاق تاكنون روابط ويژهاى باغرب بخصوص با امريكا داشت وشعارهاى انتخاباتى احزاب سياسى حول مسائل داخلى شكل ميگرفت ودولت ها تشكيل ميشد عمران خان اين بازى را بهم زد واستقلاق كشوروسياست خارجى راعمده كرد كه درشرايط فعلى نگاه مردم سرتاسر كشوررا تحت تاثير استقلال خواهى عمران خان قرارخواهد داد وبه سوى اشان خواهند رفت
    • IR ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
      4 3
      آیا رفتن تو دامن پوتین استقلال خواهی است ؟
    • به ۲۱:۰۵ IR ۲۲:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
      29 4
      بله . قطعا هست. بیشترین نفوذ روسیه حداکثر در خد دوستی دیپلماتیک است. به کنترل سراسری امور مالی و نظامی و رسانه ای نمی رسد.
  • IR ۲۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    0 0
    عمران خان میخواست اما کامل نبود ، اگر بتواند به فعالیت سیاسی ادامه دهد با پند و عبرت از سیاست های اشتباه خود ، اصلاحات واقعی بمنظور رهائی واقعی پاکستان را در دستور کار خود قرار دهد . شاید در آینده توفیقاتی داشته باشد . پاکستان وابستگی های متعددی دارد که ضعف دول را در پی دارد و ناچار به بیرون وابسته . و ارتش بعنوان تنظیم کننده و حافظ منافع عمل میکند
  • IR ۲۱:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    5 0
    راهش فقط و فقط قوی شدن و اتکا به توان داخلی است ولاغیر
  • ناشناس IR ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    2 2
    پاکستان کشور هزار رنگی ااست که حتی امریکاهم جرات زیادی دخالت رو نداره وهرچه برسرش میاد بخاطر نبود رهبری مقتدر ومردمی بگوش فرمان رهبر است درود به رهبری خودمان که باتمام این مسئولین بی مسیولیت هنوز پابرجاست
  • IR ۰۲:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
    1 0
    اللهم العجل لولیک الفرج ________ (فارغ از متن این خبر) لطفا برای ظهور امام زمان ع دعا کنیم ______ اللهم العجل لولیک الفرج
  • IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
    0 1
    واقعا ایران به لطف جمهوری اسلامی جزیره ی ثباته در این منطقه ی عجیب غریب و با این همسایه های عجیب غریب
  • IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
    0 0
    عمران خان -اردوغان - نمی دونم کی و کی را ول کنین مملکت خودتون رابچسبین هر بار که از خانه بیرون میریم و در فروشگاهها به اتیکت قیمتها نگاه می کنیم بخصوص مواد غذایی وحشت می کنیم هر بار بالاتر میره آخه چقدر؟اونهایی که نمی تونن و ندارن چکار کنن آخه تا کی این وضعیت باید ادامه داشته باشه؟
    • سید محمد طلبه مشهد IR ۰۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
      0 0
      ماخودمان جنگ داریم ودرگیریم باخودمان وفرصت فکر کردن بدیگران را نداریم وکسی هم ازماتوقع کمک ندارد چون خودمان جنگ زده ایم ...
  • BE ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
    2 2
    دو رقیب قدرتمند آمریکا ایران و چین؟؟ چه توهمی!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس