1

پاکستان مجهز به بمب‌های هسته‌ای در برابر شرارت آمریکایی‌ها به گوشه رینگ رفته است، درحالی‌که ایران با تکیه بر اراده و بدون تعارف سیاسی، دشمن را مجبور کرده است تا بساطش را از منطقه جمع کند.

سرویس سیاست مشرق- دو روز پس از ماجرای یازدهم سپتامبر و فروریختن برج‌های تجارت جهانی، ژنرال "جان ابی زید" فرمانده ستاد مرکزی ارتش آمریکا با پرویز مشرف تماس گرفته و با رساندن یک پیام کوتاه تلفن را قطع می‌کند.

پیشکار رئیس‌جمهور پس از پایان این مکالمه کوتاه از رئیس خود می‌پرسد که چه چیزی باعث بهت شدید او شده است! مشرف بدون پاسخ به سوال شروع به قدم زدن بی‌وقفه در حیاط کاخ ایوان صدر کرده و از منشی خود می‌خواهد فرماندهان ارتش را برای جلسه ای مهم دعوت کند. مشرف به سران نظامی می‌گوید که آمریکایی‌ها از او خواسته‌اند تا در ۴۸ ساعت آینده فرماندهی کنترل مراکز هسته‌ای پاکستان به‌صورت کامل در اختیار نیروهای ویژه سازمان سیا قرار بگیرد.

مشرف ‌به فرماندهان ارتش می‌گوید که ابی زید تهدید کرده است که اگر دستور جورج بوش اجرا نشود، کلیه تأسیسات هسته‌ای پاکستان بمباران خواهد شد. نتیجه جلسه فرماندهان ارتش با رئیس جمهور وقت آن بود که کنترل هسته ای پاکستان از دست دولت خارج شد.

روزنامه معروف جنگ آن روزها در یک سرمقاله مهم علیه پرویز مشرف نوشت که صدای پاکستان را باید از  کاخ سفید شنید. پس از آن ماجرا شایعه شد که بخش مهمی از تحولات سیاسی و امنیتی در همسایه جنوب شرقی بااراده کشورهای خارجی پیش رفته  تا جایی که برخی می‌گویند دوران کودتاهای ژنرال‌ها در پاکستان تمام‌ شده است، زیرا با یک علامت اشاره از لندن یا واشنگتن، دولت اسلام‌آباد خودش را با غربی‌ها هماهنگ می‌کند.

سرنوشت نخست‌وزیران پیشین در انتظار «عمران خان»/ تفاوت ایران و پاکستان در مقابله با باج‌خواهی آمریکایی‌ها در چیست؟

پاکستان در سال‌های اخیر در ناکارآمدی بروکراسی دولتی، فساد سازمان‌یافته و معضلات گسترده سیاسی و اقتصادی و حتی تبعات ناشی از افراط‌گرایی‌های مذهبی دست‌وپا زده است. تغییر مداوم دولت‌ها نیز نتوانسته است بار معادلات را تغییر داده و هر بار تغییر دولت با علامت احزاب داخلی و تمایل خارجی همان مسیر قبلی پیموده شده است. مشکلات عمران خان آخرین نخست‌وزیر پاکستان نیز درست از روزی شروع شد که اسلام‌آباد درگرفتن وام‌های خارجی از صندوق بین‌المللی پول با مشکل روبرو شده و چرخش سیاسی محسوس از غرب به شرق در حوزه روابط خارجی پاکستان لمس شد. آمریکایی‌ها نمی‌توانستند این شرایط را تحمل کنند. از دست دادن یک‌مهره مهم امنیتی در نقطه گریز ارتباط با چین مسئله‌ای نبود که واشنگتن به‌سادگی از روی آن عبور کند، همین مسئله باعث شد تا عمران خان در نقطه سقوط قرار بگیرد.

نخست‌وزیر پاکستان گمان می‌کرد که می‌تواند به‌مانند همسایه غربی خود (جمهوری اسلامی ایران) روی پای خود ایستاده و سیاست‌های منطقه‌ای را مطابق میل خودش تغییر دهد؛ اما ستاره بخت با او یار نبود؛ زیرا نه اسلام‌آباد تهران بود و نه سایه هژمونی پاکستان به‌اندازه ایران شعاع داشت، برای همین درست پس از بازدید نخست‌وزیر پاکستان از کاخ کرملین و دیدار با پوتین، عمران خان  با اشاره آمریکایی‌ها احزاب مؤتلف با خود (حرکت متحده قومی، مسلم لیگ شاخه قائد اعظم و حزب عوامی بلوچستان) را ازدست‌داده و دو حزب استخوان‌دار و قدیمی مسلم لیگ (شاخه نواز) و حزب مردم مقدمات نقشه رأی عدم اعتماد به او را در مجلس چیده‌اند.

مردی که می‌خواست شرایطی را فراهم کند که پاکستان روی پا خود بایستد، حالا در موقعیتی لرزان نظاره‌گر آخرین لابی‌های سیاسی در مجلس شوری(شورای) پاکستان است که البته عمران خان در اقدامی پیشدستانه آن را منحل کرد.

سرنوشت نخست‌وزیران پیشین در انتظار «عمران خان»/ تفاوت ایران و پاکستان در مقابله با باج‌خواهی آمریکایی‌ها در چیست؟

عمران خان ایستاده در برابر تندبادها!

پیچ سیاست‌های آمریکایی‌ها در قبال شبه‌قاره با توجه به بازی چینی‌ها تنظیم می‌شود. در یک دهه اخیر چین سرمایه‌گذاری‌های سنگین اقتصادی در پاکستان انجام داده تا خط انتقالی پروژه یک جاده یک کمربند را محکم کند. پکن در کریدور اقتصادی چین و پاکستان (CPEC) نزدیک به ۴۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده است. این سطح از سرمایه‌گذاری نشان می‌دهد که پاکستان وارد دوران جدیدی از توسعه اقتصادی شده است. نکته جالب آن بود که پکن بدون توجه به وضعیت ناپایدار میان پاکستان و هند طرح‌های اقتصادی خود را پیش می‌برد، گویی از نگاه چین دیگر دهلی و اسلام اباد  یک دشمن رام برای طرفین محسوب شده و می‌تواند در معادلات اقتصادی سهم داشته باشند!

سخنان فرمانده ارتش پاکستان نشانه‌هایی از این ماجراست، ۱۸ مارس ۲۰۲۱ ژنرال قمر جاوید باجوا، در محل موسسه مطالعات استراتژیک اسلام‌آباد (ISSI) طی سخنرانی کم‌سابقه و بسیار مهمی با تأکید بر اهمیت کلیدی روابط پایدار بین هند و پاکستان برای بهره‌گیری از پتانسیل‌های جنوب و مرکز آسیا، گفت: «وقت آن رسیده که گذشته را دفن کنیم و روابط خود را با هند از سر گیریم.»

ژنرال باجوا همچنین اضافه کرد: «متأسفانه این پتانسیل همیشه قربانی اختلاف‌ها و مسائل بین این دو کشور هسته‌ای همسایه بوده است.» درعین‌حال ژنرال باجوا ضمن تأکید بر رویکرد محوری پاکستان در خصوص مسئله کشمیر، تصریح کرد: «درگیری‌های کشمیر به‌طورقطع در نقطه کانونی این اختلاف است. باید بدانیم که بدون حل‌وفصل مسالمت‌آمیز اختلاف‌های کشمیر، روند آشتی در شبه‌قاره هرگز ممکن نخواهد شد.» ژنرال باجوا در ادامه با اشاره به نقش ایالات‌متحده در پایان دادن به اختلاف‌های منطقه‌ای گفت: «ما احساس می‌کنیم که زمان آن رسیده که به‌سوی آینده حرکت کنیم، اما برای ادامه روند صلح یا گفتگویی معنادار، همسایه ما باید زمینه‌ای مساعد، به‌ویژه در کشمیر اشغالی، به وجود آورد.»

آن روزها اظهارات فرمانده ارتش پاکستان بی‌سابقه ارزیابی شد. بعدازآن سخنرانی طوفانی عمران خان پا را فراتر گذاشته و خواهان خرید پنبه و شکر از هند شد! البته نخست‌وزیر پاکستان تحت‌فشار احزاب ملی‌گرا مجبور شد پیشنهاد خود را پس بگیرد.

سرنوشت نخست‌وزیران پیشین در انتظار «عمران خان»/ تفاوت ایران و پاکستان در مقابله با باج‌خواهی آمریکایی‌ها در چیست؟

 آن روزها عمران خان سرمست از گشایش‌های اقتصادی گمان می‌کرد که می‌تواند بدون آنکه واشنگتن را راضی نگه دارد، به سمت چینی‌ها چرخیده و ورق‌های بازی‌های امنیتی و اقتصادی را روی میز بازی دهد. عمران خان تحولات را نشانه‌ای از تغییر پارادایم سیاسی ارزیابی کرده و دریکی از سخنرانی خای خود اعلام کرد که پاکستان در حال تغییر رویکرد از ژئواستراتژیک به ژئواکونومی است. معنای این جمله چنین بود که اسلام‌آباد تنها مهره‌ای مسلح در شبه‌قاره نبوده و آماده باز کردن پنجره‌ها در فرآیند توسعه اقتصادی است.

به نظر می‌رسد که این تغییر پارادایم کار دست عمران خان داده و نخست‌وزیر پاکستان با همان وضعیتی روبرو شده است که پیش‌ازاین نواز شریف یا زرداری و حتی پرویز مشرف هم در دوره خود در پیشبرد آن با مشکل مواجه شدند. isi(سازمان اطلاعات ارتش پاکستان) خیلی زود متوجه شد که دنده‌معکوس عمران خان از غرب به شرق هزینه بالا روی دست اسلام‌آباد گذاشته و موجودیت نهادی آن را ممکن است از بین ببرد. برخی تحلیل گران اعتقاددارند که قمار بزرگ عمران خان روی عبور از آمریکایی‌ها کار دست او داده است.

ارتش پس از اعلام وصول عدم کفایت نخست‌وزیر اعلام بی‌طرفی در ماجرا کرده است. پس از بالا گرفتن ماجرا و شعارهای ضد ارتش توسط هواداران عمران خان (PTI) ژنرال قمر جاوید باجوا در حاشیه کنفرانس امنیتی اسلام‌آباد اعلام کرد که پاکستان به حضور در اردوگاه‌های غرب و شرق اعتقادی ندارد و به روابط خوب با همه کشورها علاقه دارد. او در ادامه به روابط استراتژیک پاکستان با آمریکا، بریتانیا و چین اشاره کرد و حمله روسیه به اوکراین را تجاوز نامید. همچنین باجوا روز گذشته با خلیل زاد فرستاده سابق آمریکا در امور افغانستان دیدار کرد. هدف این دیدار کمک به بهبود روابط پاکستان با آمریکا عنوان‌شده است.

سرنوشت نخست‌وزیران پیشین در انتظار «عمران خان»/ تفاوت ایران و پاکستان در مقابله با باج‌خواهی آمریکایی‌ها در چیست؟

مردم به خیابان بیایند!

پس از فشار مجلس برای رأی عدم‌کفایت سیاسی به عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان در یک سخنرانی عمومی یک دولت خارجی را عامل برنامه‌ریزی سرنگونی دولت خود قلمداد کرده، او با نشان دادن یک نامه که در دستانش بود اعلام کرد که این نامه سندی است که آن را یک دولت خارجی برای او ارسال کرده و این سند نشان می‌دهد که دولت خارجی به دنبال ساقط کردن حکومت او است، اما برای صلاح کشورش فعلاً سکوت می‌کند و بعدها بیشتر سخن خواهد گفت.

او در سخنرانی زنده روز بعد خود درحالی‌که از توطئه یک کشور خارجی صحبت می‌کرد به‌صورت ناخودآگاه نامی از آمریکا به زبان آورد و بلافاصله سخنش را تصحیح نمود و گفت نمی‌خواسته اسمی از کشوری بیاورد. وزارت امور خارجه آمریکا بلافاصله ادعای عمران خان را تکذیب نمود و مدعی شد دخالتی در مسائل داخلی پاکستان نکرده است. عمران خان روز شنبه در سخنرانی تلویزیونی از جوانان حامی خودخواسته هم‌زمان با رأی‌گیری در مجلس، علیه توطئه خارجی در خیابان‌ها راهپیمایی کنند.

سرنوشت نخست‌وزیران پیشین در انتظار «عمران خان»/ تفاوت ایران و پاکستان در مقابله با باج‌خواهی آمریکایی‌ها در چیست؟

او هم‌چنین در سخنرانی خود در جمع هوادارانش از سایه مردی لندن نشین سخن به میان آورد و مدعی شد او در حال توطئه علیه او و هدایت این جریان است. اشاره او به نواز شریف رهبر حزب مسلم لیگ است که بعد از ساقط شدن حکومتش و به وجود آمدن پرونده‌های قضایی متعدد علیه او پاکستان را ترک کرده و در لندن ساکن شده است.

 شب گذشته متحدان سابق عمران خان با سران احزاب اپوزسیون دیدار کرده‌اند، خبرها حکایت از توافق میان طرفین دارد، تاکنون جهانگیرترین و عبدل علیم خان مخالفت خود با عمران خان را علنی کرده‌اند. عمران خان در یک بیانیه از هوادارانش خواسته به خیابان بیایند، نخست‌وزیر پاکستان در انتهای اطلاعیه خود نوشته است که بی‌طرفی یعنی ایستادن در طرف بد!

عمران خان گفته است که عده‌ای او را بین سه گزینه مخیر کرده‌اند: استعفا، برگزاری انتخابات زودهنگام و عزل از طریق استیضاح، او گفته هرچند با برگزاری انتخابات زودهنگام مشکلی ندارد، اما استعفا نمی‌دهد و تا لحظه آخر به مبارزه ادامه خواهد داد.

گفتنی است تاکنون هیچ نخست‌وزیری موفق نشده در تمام دوره پنج‌ساله پارلمان روی کار بماند. گفته می‌شود که در صورت کنار رفتن عمران خان، نخست‌وزیر آینده از حزب مسلم لیگ شاخه نواز انتخاب خواهد شد. شهباز شریف در ائتلاف با حزب تحریک انصاف و بلاول بوتو رهبر حزب مردم می‌تواند با دیگر یک دولت غرب‌گرا را تشکیل بدهند.

سرنوشت نخست‌وزیران پیشین در انتظار «عمران خان»/ تفاوت ایران و پاکستان در مقابله با باج‌خواهی آمریکایی‌ها در چیست؟

راه نیمه‌تمام در پاکستان در الگوبرداری از تهران

عمران خان گمان می‌کرد که با افزایش مزیت همکاری اقتصادی با چین و نیز تغییر در معادلات ژئوپلتیکی با روسیه و ایجاد صف‌بندی سیاسی جدید آسیای مرکزی در برابر عدم اجازه تأسیس پایگاه آمریکایی در پاکستان می‌تواند موازنه مثبت ایجاد کرده و با کنترل بازی با آمریکایی‌ها گردش‌به‌چپ را تکمیل کند؛ اما این تغییر راهبردی بزرگ برای اسلام‌آباد چند خطای بزرگ داشت!

عمران خان برخلاف همسایه غربی خود (ایران) از مزیت‌های لازم برای ابراز راهبردهای مستقل در ارتباط با کشورهای همسایه و قدرت‌های بین‌المللی برخوردار نیست، درحالی‌که تهران با ایستادن روی پای خود توانسته است اقتصاد خود را درون‌گرا کرده و سازمان تحریم‌های غربی را دچار فروپاشی کند؛ عمران خان برای گرفتن یک وام بین‌المللی مجبور شد عضو FATF شود، درحالی‌که جمهوری اسلامی ایران با اتکا به بازدارندگی ترکیبی بازیگری مهم در تحولات منطقه‌ای است، عمران خان با فشار شدید سعودی در خارج کردن سربازان خود در ائتلاف ضد یمنی روبرو شد.

سرنوشت نخست‌وزیران پیشین در انتظار «عمران خان»/ تفاوت ایران و پاکستان در مقابله با باج‌خواهی آمریکایی‌ها در چیست؟

 تفاوت میان تهران و اسلام‌آباد از زمین تا اسمان است، درحالی‌که اینجا در ایران برای تحولات ژئو استراتژیکی خود به‌تنهایی تصمیم گرفته و آن را اجرا می‌کنیم؛ شبکه احزاب غرب‌گرا و نفوذ آن در ارتش به‌سادگی رؤیاهای نخست‌وزیر پاکستان را بر باد داد. سقوط دولت عمران خان تراژدی مهم از فصل استقلال و ایستادگی یک ملت است.

پاکستان این روزها در یک آزمون بزرگ قرار دارد، اسلام آباد مجهز به بمب‌های هسته‌ای در برابر شرارت آمریکایی‌ها به گوشه رینگ رفته است، درحالی‌که ایران موشکی  با تکیه بر اراده راستین، بدون تعارف سیاسی  دشمن را مجبور کرده است تا بساطش را از افغانستان، عراق، سوریه و یمن جمع کرده و حداقل تا مرز اردن عقب‌نشینی کند.

درحالی‌که موشک‌های بالستیک ایران چشم فتنه را در اربیل، عین الاسد و تل‌آویو کور کرده است؛ دولت پاکستان اراده‌ای از خود برای استفاده نیروی بازدارنده در برابر دشمن ندارد. وضعیت این روزهای پاکستان و عمران خان در برابر اقتدار ایران در برابر دشمن همان معجزه‌ای است که رهبر انقلاب اسلامی در وصف آن می‌فرمایند: معنای استقلال این است که یک ملّتی سرنوشت خودش را خودش تعیین کند. خروجی مذاکرات وین نشانه‌ای بر همین ماجرا در جنگ اراده‌هاست!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 86
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • NL ۰۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
    اگر به عمران خان کمک کنیم ممکنه او هم مثل اردوغان به ما خیانت کنه پس ولش کنید تا به حال خودش از قدرت عزل بشه.
    • IR ۰۶:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
      65 2
      مقایسه عمران خان با عردوغان پاشای متوهم و حامی صهیونیست های کودکش بسیار اشتباه است
    • US ۰۷:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
      35 2
      کلا اگر آدم غذا بخورد ممکن است مسموم شود پس کلا بهتر است غذا نخورد.
    • جهودشناس IR ۰۸:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
      4 23
      بنظر منم کمک به عمران خان اشتباه است چون ما نباید درگیر این قضیه بشیم. ایران باید بیرون از این قضیه بماند. چون امروز که رژیم طالبان در افغانستان روی کار هست نباید به عمران خان کمک کرد. عمران از قبیله «پشتونهای نیازی» هستش و به طالبان نزدیکه. با روی کار آمدن رژیم غربگرا در پاکستان، و با توجه به ضد طالبان بودن مردم در تاجیکستان و چین، طالبان به شدت منزوی خواهد شد و این به سود ماست.
    • احمد IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
      21 0
      میگم، تو زیاد فکر نکن. چطوره سر خودت رو زیر آب بکنیم چون شاید بعد برای ما دردسر درست کردی؟
    • به جهود شناس IR ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
      54 1
      جناب جهود شناس برایم مسلم شده که خودت جهود هستی والا همیشه علیه مسلمانان و در جهت منافع اسراییل موضع نمی گرفتی. طالبان به چه جرمی منزوی شود جز اجرای احکام اسلام، بیرون راندن آمریکا و قطع کشت مواد مخدر؟
    • DE ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
      48 5
      نباید به عمران خان کمک کرد. عمران از قبیله «پشتونهای نیازی» هستش و به طالبان نزدیکه. با روی کار آمدن رژیم غربگدا خخخح در پاکستان، و با توجه به ضد طالبان بودن مردم در تاجیکستان و چین.. اصلن مردم چین میدونند طالبان خوراکیه طالبیه تزرزقیه چرا چرت مینویسی ، طالبان به شدت منزوی خواهد شد و این به سود ماست که یک رژیم غربگدا در پاکستان بیاد روی کار تا امریکا ارباب ما غربگداها بتونه در پاکستان یه ۵۰۰۰۰ نفری سرباز پباده کنه برای کمک به زالوسکی و هم مرز ایران بشه و ایران بشه اوکراین بعدی.
    • IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
      3 4
      آمریکا ؛ گاوهای بولوند چشم آبی شیرده پرورش می دهد ــــــ سرانجام با توطئه ودخالت های آشکار و نهان و کارگردانی آمریکا ؛ و بازی موفق مهره یهودی ــ رییس جمهور به ظاهر دلقک اوکراین ــ در یک جنگ زرگری تمام عیار(سیاست تحریک حداکثری)؛ پای روسیه در باتلاق جنگ اوکراین وارد شد. اکنون آمریکا به کمک رسانه هایش از روسیه غولی می سازد که هر لحظه تصمیم دارد کشورهای اروپایی را یک لقمه چپ کند. و بدین ترتیب ؛ آمریکای پس از ترامپ ؛ با انبوهی از مشکلات ؛ موفق گردید ، بحران های خود را صادر نماید.
    • IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
      0 1
      آیا برا چین فرقی با تفاوتش داره
    • DE ۱۶:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
      4 0
      یک غربگدا رفت پیش پزشک و از ناراحتی کمردر و زانودرد شکایت کرد و گفت تمام ستون فقرای! من هم غراضه شده دکتر معاینه کرد گفت سالهاست زیر فشاری و بحخاطر همین وزن سنگین داری خُرد و خمیر میشی .بیمار گفت آقای دکتر من چطور تحت فشارم . پزشک گفت عمو سالهاست امریکا سوارته
    • IR ۲۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
      2 2
      یک غربگدا رفت پیش پزشک...جواب ...بجای شعار دادن بر علیه غرب کالاهای غربی و دانشگاههای غرب را تحریم کنی. برق و اینتر نت و تلفن و علم پزشکی و داروهای یا لیسانس غرب را تحریم کنید .
    • IR ۲۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
      1 5
      آقای دشمن غرب همین نرم افزارهای اینترنت چه ویندوز باشه چه لینوکس چه اندروید مال غربی ها است ...
  • IR ۰۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
    49 2
    گزارش بسیار جامع و مفیدی بود، عمران خان مرد بزرگی است در مجموع دولت ایشان عملکرد و نظر خوب و ارتباطات مثبت و سازنده ای با ایران داشتند
  • ﻣﺠﺘﺒﻲ IR ۰۲:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
    8 54
    اﺯﺯﻧﺪﮔﻲ ﻣﺮﺩﻡ ﻛﺸﻮﺭ ﻫﻢ ﻣﻴﮕﻔﺘﻴﺪ
    • IR ۰۵:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
      28 6
      چه ربطی داره
    • محمد IR ۰۶:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
      47 7
      وضعیت مردم پاکستان با وجود امتیازات فراوانی که به آمریکا می دهد بسیار بدتر از مردم ایران است اما اینجا بسیار سیاه نمایی می شود
    • IR ۰۶:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
      8 2
      در اخبار دیگه هست. کور بودی؟! مرگ بر منافق
    • محمد IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
      6 1
      تا امثال شما ها تو این کشور باشن وضعیت همین هست که هست
    • IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
      16 2
      زندگی مردم پاکستان و مصر و هند که وابسته به آمریکان فکر میکنی گل و بلبله؟ ما مشکلات داریم و مستقلیم و ان شالله حلش میکنیم. ولی اونها مشکلات دارن، اختیار خودشون رو هم ندارن و این درده!
    • IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
      20 1
      متاسفانه مردم زیادی در زندگی خود میلیاردها تومان خرج سگ و گربه شان میکنند در حالی که همسایه اش نیازمند است
  • IR ۰۲:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
    18 62
    یاد اون دوستانی افتادم که میگفتن امریکا فکر کرده هنوز ابر قدرته. فرق روسیه و امریکا در همینه. بدون خونریزی و بدون هزینه یه دولت رو تغییر میده. چون برخلاف روسیه هر متحدی که امریکا داره اوضاح اقتصادی خوبی داره و هرچی گدا گشنه و داغونه متحد روسیه هستن. چرا؟ چون داره مثل زامبی ازشون تغذیه میکنه. متاسفانه برخی از دوستان چون به صورت مادرزادی جای معده و مغزشون جابجاست هرگز متوجه نمیشن و همچنان از این که روسیه سوارشون باشه خوشحالن
    • IR ۰۶:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
      23 2
      مصر رو ببین، افغانستان اشرف غنی، لیبی قذافی، حتی هند با آمار بالای فقر، چند نمونه رو بایذ ذکر کرد تا شماها باورتون بشه رابطه با آمریکا کشوری رو به پیشرفت نمی رسونه، این تفکر تو هشت سال گذشته کم خسارت به این کشور زد؟
    • وطن دار IR ۰۶:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
      11 2
      ببین من نه شرقی ام نه غربی ولی این جمله ای که گفته بر خودت بیشتر تطابق داره امریکا ابر قدرته؟؟؟؟نه عزیز فریب نخور نه امریکا ابرقدرته نه روسیه نه چین ابر قدرت فقط خداست وبس.
    • IR ۰۶:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
      12 4
      البته زامبی خود آمریکاست و در واقع آمریکا متحد نداره فقط قربانی داره اوضاع اقتصادی خود آمریکا هم با وجود این همه چپاول و غارت بقیه، چندان تعریفی نداره تنها تفاوت آمریکا با روسیه یا قدرتهای دیگه ی مستقلتر دنیا، وجود غولهای رسانه ای و هالیووده نه اینکه آمریکا حتما اوضاع اقتصادی بهتری داره
    • IR ۰۷:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
      14 1
      پس حتما من بودم که به ویتنام و عراق و افغانستان حمله کردم یا با راه انداختن کودتاهای خونین و کشتار وحشیانه یه زمانی حکومت شیلی و ایران و غیره و غیره رو تغییر دادم در واقع دخالت‌های آمریکا حتی اگه به صورت کودتاهای رنگین هم اتفاق بیفته بدون خونریزی نیست، چقدر امثال تو خائنید
    • IR ۰۷:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
      16 1
      زامبی که آمریکاست، مغز هم دقیقا همون چیزیه که تو نداری، اگه مغز داشتی تاریخ خشونت و وحشی گری آمریکا که هنوز هم ادامه داره رو نادیده نمی گرفتی
    • IR ۰۷:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
      7 1
      معلوم شد تو کله‌ات به جای مغز ...آمریکا، دولت‌های وابسته‌شو تغییر میده. روسیه که مدافع همه افکارش نیستیم، دولت وابسته به دشمنش رو زده له کرده. نوکرای ساده‌لوح رو سرکیسه کنی قدرت‌مندی یا دشمنای بزرگت رو؟! با این مغز اومدی مؤمنین و انقلابی‌ها رو تحلیل کنی؟! وانگهی، متحدی آمریکا مثل افغانستان و پاکستان و عراق ثروت‌مندن، نه دشمنانش مثل ایران و چین و روسیه گشنه. ثالثا، ما که گفته بودیم آمریکا و نوکراش دزدن و با اموال غارت کرده از ایران و روسیه و عراق و سوریه و آفریقا و آمریکای لاتین به زندگی انگلی ادامه میدن. منتهی انگل‌های آمریکا می‌گفتن نه! خودتم اذعان کردی آمریکا دزده. البته اینا رو برای چون تو نگفتم. برای مردم اهل فهم گفتم.
    • IR ۰۷:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
      7 1
      معلوم شد تو کله‌ات به جای مغز .... آمریکا، دولت‌های وابسته‌شو تغییر میده. روسیه که مدافع همه افکارش نیستیم، دولت وابسته به دشمنش رو زده له کرده. نوکرای ساده‌لوحت رو سرکیسه کنی قدرت‌مندی یا دشمنای بزرگت رو؟! با این مغز اومدی مؤمنین و انقلابی‌ها رو تحلیل کنی؟! وانگهی، نه متحدین آمریکا مثل افغانستان و پاکستان و عراق ثروت‌مندن، نه دشمنانش مثل ایران و چین و روسیه گشنه. ثالثا، ما که گفته بودیم آمریکا و نوکراش دزدن و با اموال غارت کرده از ایران و روسیه و عراق و سوریه و آفریقا و آمریکای لاتین به زندگی انگلی ادامه میدن. منتهی انگل‌های آمریکا می‌گفتن نه! خودتم اذعان کردی آمریکا دزده و کودتاچی هم که خط اول گفای هست. حالا هم اومدی میگی با یه کودتاچی ارتباط بگیرید براتون خوبه! البته اینا رو برای چون تو نگفتم. برای مردم اهل فهم گفتم.
    • IR ۰۷:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
      4 0
      آخه نابغه اولا که از همین حرکت آمریکا مشخصه، متحد در رابطه با آمریکا بی معنیه، اتحاد یه رابطه متوازنه نه اینکه آمریکا نقش انگل رو بازی کنه و بخواد حکومت یه کشوری رو عوض کنه، پس اینجا اتحاد معنی نداره آمریکا اربابه و بقیه رعیت، ثانیا آمریکا افول کرده چون در رابطه با قدرت‌های دیگه فقط ادعا میکنه، قدرت‌های بیشتری در برابر آمریکا در حال شکل گیری هستن که آمریکا هیچ غلطی جز تهدید و تحریم در برابرشون نمیکنه
    • IR ۰۷:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
      7 1
      شما خواستی استقلالتو بده اقتصاد خوب بگیر. قصد توهین ندارم اما موجوداتی هم دقیقا ماجراش همینه.
    • US ۰۷:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
      9 1
      به هر حال داشتن مغز ولو جای معده باشد بهتر از کلا مغز نداشتن است. اگر مغز داشتید می دیدید همین پاکستان بدبخت از نوکران و متحدان آمریکا است.
    • گریه زمین DE ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
      13 1
      تمامی کشورهایی که به امریکا آویزان شده اند و به قول خودشان اقتصادشان نیز پیشرفت کرده است از قبیل آلمان کره ژاپن.در واقع اقتصاد کشورهایشان به یک ریسمان نازک آویزان است بنابرین کافی است که همین کشور های نوکر صفت که از ترس به امریکا باج داده اند و صدها پایگاه های نظامی امریکا را در کشورهایشان بنا کرده اند بطوریکه صدها کیلومتر از سرزمین های کشورهایشان در تصرف ارتش امریکا می باشد، یک حرف بر علیه امریکا بزنند و از امریکا حرف شنویی نکنند ،آنگاه خواهید دید که اقتصاد پیشرفته کشورهایشان یک شبه به روز سیاه خواهد نشست و جوامع هایشان از گرسنگی و بیکاری به جان هم خواهند افتاد
    • IR ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
      6 1
      مثل اینکه امریکا سوار فکرت شده و متوجه نیستی.
    • IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
      6 1
      حالا تو آی کیو که امریکا سوار فکرته وضع خیلی خوبی داری؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!
    • IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
      6 0
      آره کاملا مشخصه چطور آمریکا بدون جنگ و کودتا دولتها رو تغییر میده و کاملا معلومه چطور آمریکا از متحدان خود حمایت میکنه
    • IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
      3 0
      آمریکا در اذهان واداده ای مثل تو هنوز ابرقدرت هست ، در ضمن معنی بدون خونریزی رو در سرنگونی دولتها در جهان از کودتای پینوشه تا کودتاهای مختلف در پاکستان و کودتای ۲۸ مرداد در ایران و ...گرفته تا دخالتهای نظامی و سرنگونی دولتها و حکومت های عراق و افغانستان و پاناما و لیبی و ویتنام و ...فهمیدیم
    • IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
      2 0
      امان از نادانی مگر اوکراین متحد آمریکا و اروپا نیست ؛ نمی بینی که چطور زلنسکی به التماس افتاده نمی بینی آمریکا چطور ان را رها کرد تا آنجا که حتی اسراییل منحوس هم دیگر امیدی به حمایت آمریکا در برابر عملیات ویژه محور مقاومت علیه خود ندارد
  • mojtaba SE ۰۳:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
    30 6
    کشوری که دارای نظام (رهبر ارتش سازمان امنیت)نباشه ،یعنی رهبرش امریکا باشه و ارتش و سازمان امنیتش ابزار امریکا باشه ,بهتر از روزگار پاکستان نخواهد بود(حالا دکور بمب اتم هم داشته باشه)..البته عمرخان سعی کرد بتونه رهبر باشه و پایگاه مردمی داشته باشه،اما نفهمید که چرا رهبر ایران بالای 5 میلیون فدای داره..تمام "کشورهای که از ما با زور تجزیه شدن ,تاریخ ثابت کرد که بزور جزئی از ایران نبودن ,بلکه امنیت و رفاهشون و آینده شان با ما گره خورده بود ,افغانستان و پاکستان و عراق نمونه های بارز هستند ..پاینده ابرقدرت ایران پاینده رهبر عزیزم
    • IR ۰۷:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
      6 13
      نیمه دوم نظر شما درست نیست. ۲۸ میلیونی که با وجود شرایط بد اقتصادی، کرونا و تبلیغات وسیع دشمن، پای صندوق‌های رای آمدند، فکر کردی به عشق کی آمدند؟! اسلام و حضرت امام خامنه‌ای. خیلیا هم نتونستن بیان یا دچار اشتباه محاسباتی شدن. زیر ۱۸ ساله‌ها رو هم حساب کن. تعداد فدایی‌های ولایت چقدر شد؟ فدایی‌ها رو صرفا از زیر یک تابلو حساب نکن... و اما تجزیه سرزمین‌ها الزاما با موافقت مردمش نیست. بعدا مردم با شرایط خو می‌گیرن. اما در ابتدا خیلیا مخالفن. مثل بحرین و ... . سیاست رو خطی و تک‌بعدی تحلیل نفرمایید.
    • IR ۰۸:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
      22 9
      ابرقدرت چی...ابرقدرت رو شخص وحکومت تعیین نمیکنه ابرقدرت رو جهانیان مشخص میکنن ...کشوری که درعرض ۵سال ارزش پول ملیش هزار درصد کم شده نه تنها ابرقدرت نیست حتی جهان چهارمم نیست باحرف کسی ابرقدرت نمیشه..کره شمالی هم ادعای ابرقدرتی داره کشوری که برای آرایش مو مردمش هم محدودیت می‌ذاره آیا ابرقدرته ابرقدرت بودن مسئولیت جهانی داره هم در اقتصاد هم سیاست کجای اقتصاد ایران نشون میده ما پیشرفت کردیم ایران هنوز هم وارد کننده کالاهای اساسین از برنج روغن وشکر تاخوراک دام وگندم الکی تو رویای ابرقدرتی نباشید
    • IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
      4 10
      سلام و درود خدمت دوستانی که از جراحی‌های اقتصادی و فساد و حرکت آهسته مملکت ما در جهت پیشبرد اقتصاد و بهبود فروش در کشورهای متحد ما ناراحتن، ببینید عقب ماندگی‌ها در کدام سالها بوده، و پیشرفت‌ها در کدام سال‌ها، ما به ناچار باید راهی برای چیره شدن بر این چمبره اختاپوس غرب بر سرزمین ایران و دنیا عرض کنم بابد برای ایجاد یک نظام ساختاری اقتصادی نوین هزینه داد و این رو در ذهنتون داشته باشید که با تفکر امپریال دنیا آباد نخواهد شد
  • رضا IR ۰۳:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
    0 8
    جنگ اراده ها !
  • کورو‌ش کبير FR ۰۴:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
    13 43
    معني استقلال رو هم فهمیدیم. یعنی گشنگی کشیدن و پروار شدن شکم یک عده تندرو
    • IR ۰۷:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
      9 2
      عمله‌های شیطان رو ندیدم الا به این که با دروغ و نیرنگ همراهند. مگر پاکستان مستقل شد که استقلالشو دیدی و فهمیدی؟! خواست مستقل شود، اما چوب وابستگی قبلی‌اش رو خورد. دقیقا نسخه‌ای که بهت گفتن این جا تبلیغ کنی. استقلال یعنی عدم وابستگی. عدم وابستگی، معنایش گرسنگیست یا تأمین؟! نقشه ثابت آمریکاست که اهمیت استقلال را از طریق نوکرانش زیر سؤال ببرد.
  • IR ۰۵:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
    24 5
    اگه بیاد بسمت ایران ، و واقعا روی حرفش وایسته مطمئن باشه میشه آمریکا رو شکست داد
  • حسن مزوجی IR ۰۵:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
    5 55
    مرگ بر عمران خان این دست نشانده آمریکا
    • IR ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
      11 0
      مرگ بر آمریکا این دستنشاندهٔ کیم جونگ اون!!!
    • IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
      10 0
      اگر عمرا ن خان دست نشانده آمریکا بود که او را حلوا حلوا می کردید عین زلنسکی
  • US ۰۵:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
    36 7
    کودتای آمریکایی نرم به راحتی رخ داد. در انتخابات بعدی عمران خان همان بخش را پارلمان را هم از دست خواهد داد. دولت نواز شریف با حمایت کامل آمریکا و با رویکرد بشدت ضد روسی و ضد ایرانی و طرفدار سعودی به قدرت می رسد.
  • حامد IR ۰۵:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
    52 6
    یاد رییس دولت بنفش افتادم که می گفت: ببینید پاکستان با قبول fatf و اجرای کامل آن در آینده پله های ترقی رو پرواز می‌کنه. اینم نتیجه اعتماد به غرب و غربگدایی
    • جهودشناس IR ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
      9 1
      شاید ندانید. FATF درواقع یک رزرو مالی برای قوم یهود بوده که یهودیان بین المللی برای تحولات پس از نظم نوین یهودی ساختند. یعنی بهتر براتون توضیح بدم که در آینده هر کشوری که حقیقتاً عضو FATF باشه، نظام اقتصادی یهودمحور خواهد داشت. دو کشور چین و روسیه بطور حقیقی عضو نیستند ولی بنا بر درخواست و خواهش و تمنای یهودیان از این دو کشور، برای ترویج و تشویق بقیه کشورهای جهان دوم و سوم، چین و روسیه خودشون رو عضو معرفی کردند. از امروز به بعد کشورهای بدبختی که عضو جهان سوم و دوم هستند، یکی پس از دیگری به صورت نوبتی به ورطه کمونیسم کشیده خواهند شد و پول ملی آنها یکی از زیرگروه‌های بیت کوین خواهد شد. در آفریقا 5 اتحادیه کمونیستی ایجاد خواهد شد و به این شیوه ثروتشان توسط یهود بالا کشیده خواهد شد و ارز آینده آنها همان بیت کوین ولی با نام پوششی دیگر خواهد بود. (مثلاً فلان کوین).
    • DE ۱۸:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
      0 0
      جهود شناس تو صیه ماکنم کتاب .... را بخوان تا متوجه بشی صهیونیستها کل امریکا و اتحادیه اروپا و سران مرتجع عرب و رسانه های ..... دنیا را در دست دارند . کل اسلحه سازهای امریکا و هالییود دست صهی.ونیستهاست کجا رفتی بند کردی به کمونیست هرچه غربگداهای ما مسلمونند چین و روسیه هم کمونیست هستند . کمونیست روی کاغذ کمونیست در عمل وجود ندارد. تمام شد ته دیکش را هم خوردند.جهان تک قطبی فعلا دست امریکائیست که زیر دست صهیونیستهاست.
  • IR ۰۶:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
    4 24
    نمی دانم متوجه هستید یا نه ولی بدانید که در دنیای سیاست سادگی است اگر کسی به شما ابراز محبت کرد شما زود باور کنید! عمران خان و اشرف غنی هر دو مهره آمریکا بودند و آمریکا در حال انجام پروژه جدید برای افغانستان و پاکستان است. آمریکا هیچ گاه از طالبان شکست نخورد و هیچ گاه پاکستان با آمریکا مقابله نکرد!
    • IR ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
      11 2
      از نظر امثال شما برگی در دنیا بی اذن امریکا نمی افتد. چون نمی خواهید آبروریزی آمریکا و شکست او را باور کنید.
  • IR ۰۷:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
    6 1
    خواستم بگم دلدادگان آمریکا خوب ببینند. یادم افتاد جهل این جماعت، بر اثر ناآگاهی نیست. بی‌عملی، بی‌تقوایی، گناه و دوری از خدا است که نمی‌توانند درست ببینند. وگرنه همه چی رو پرده هست. در هر گوشه دنیا هر کی مستقل نبود، سقوط کرد. دیگه توضیح نمی‌خواد. باقیش پاکی روحه که بفهمه یا نفهمه
  • RU ۰۷:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
    8 1
    اونایی که تا حرف از استقلال مملکت زده میشه بلافاصله بحث شکم رو پیش میکشن کجای کار هستند؟!! بابا برید اوضاع اقتصادی مردم رو در دیگر کشورها بررسی کنید. چرا هرچی یه مشت ... به خوردتون میدن رو باور میکنید؟ عجیبه والله، هرچی یه مشت دربدر مزد بگیر امریکا و سعودی میگن رو باور می کنند اما حرف یه عده دلسوز حقیقی رو تو کشور خودشون نه!!! برید از منابع درست و مطمان تحقیق کنید ببینید همین مردم آمریکا و انگلیس و حتی سوئد و نروژ چجوری زندگی می کنند. والله برادرم سیتیزن آمریکاست. خاک بر سرش که رفته تابعیت ایرانی خودش رو داده. بگذریم، پزشک فوق تخصص هست. استاد دانشگاه جانز هاپکینز. خوبه دیگه؟ حالا یه عده میگن خوش به حالش. به خدا قسم نشده صحبت کنیم و نگه پشیمونه که از ایران رفته. البته دیدش کاملا مادی ست. میگه همه دوستام که ایران موندن صد برابر من ثروتشونه ولی من که مثلا آمریکاییم چی دارم؟ هیچی!!! می ناله از گرونی و حق بیمه های وحشتناک و بنزین گالنی ۷ دلار و نیم و چه و چه. به خدا قسم من یازده سال در همین کشورهای حوزه خلیج فارس که همه میگن آی کجا رسیده اند آی مردمش خوش ترین مردم دنیا هستند. کویت و دبی و قطر و بحرین و حتی سعودی هم بودم. به قرآن فقیر هم دارند. اجاره نشین هم دارند. نسیه خرید کن هم دارند. به چی قسم بخورم باور کنید. چرا بعضی خیال می کنند فقط ایرانه که مشکل داره؟ بابا اینارو دشمنان خودتون دارن به خوردتون میدن. باور نکنید
    • IR ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
      0 1
      درعرض ۴سال ارزش پول ملی رو به حد داغون رسوندید
  • RO ۰۷:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
    2 30
    آبروی چند هزار ساله ایران رو بردید در جنگ افغانستان طرف طالبان رو گرفتید در تجاوز روسیه به اوکراین طرف متجاوز را گرفتید هر جا دیکتاتوری در دنیا پیدا کردید باهاش دوستی کردید احتمالا الان هم روزه میگیرید این یکی از همون نشانه های آخرالزمانه
    • IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
      12 1
      خوب کاری کردیم. امثال شما مصدق را هم به جرم منحل کردن مجلس دیکتاتور نامیدید.
    • IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
      12 1
      ناراحت نباش از حالا طرف السیسی و بن سلمان را میگیریم که نه دیکتاتور هستند نه اهل سلاخی و اره کردن جمعی مخالفین از همه مهمتر گاو شیرده بودن و رضایت ارباب
    • ایران CA ۲۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
      1 0
      مثل یک بچه چهار ساله فکر میکنی که با کت شلوار رفته عید دیدنی و همه فکر و ذکرش اینه که مودب بشینه تا همه بگن چه بچه دیپلمات تمیزی! دنیا یک جنگله و طرفی که تو فکر می‌کنی مودب و متمدنه از همه وحشی‌تره. چیزی که ابروی چندهزارساله ایران رو میبره ساده لوحی امثال شماست. زمان حمله اسکندر هم احتمالا امثال تو گول تمدن یونانی‌ها رو خوردند.
  • IR ۰۸:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
    2 1
    ارامش و امن بودن مرز با پاکستان اولویت اصلی ایران است. بقیه, اولویت های بعدی هستند. عمران خان نباید اینقدر سریع سکان سیاست خارجی را می چرخاند. خامی کرد. امیدوارم امنیت مرزهای ما دچار خدشه نشود. اوضاع نابسامان سیاسی در اسلام اباد همیشه باعث ناامن شدن مرزهایش شده.
  • سیامک DE ۰۸:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
    23 0
    فقط تنها یک راه برای این کشورها وجود دارد تا جوامع ها و استقلال کشورهایشان را از زنجیر برده گی و قفس امریکا رهایی یابند و خود را از دست امریکا نجات دهند.بستن سفارت های امریکا در کشورهایشان برای همیشه و سپس یک پاکسازی و ضد عفونی سراسری در کشورهایشان.تعجب میکنم با وجودیکه پاکستان دارای بمب های اتمی نیز می باشد ولی چرا اینقدر ترسوی و نوکر صفت شده است . امریکا یک ویروس و یک میکروب بسیار بسیار خطرناکی و کشنده است .بنابرین همان رفتار و واکنش های سختی که برای نابودی ویروس کرونا کردید همان رفتار را نیز با ویروس بزرگ امریکا بکنید. تا زمانیکه توی دهان امریکا نزنید و امریکا را تحقیر نکنید و گرنه این بازی امریکا با شما ادامه خواهد داشت و آنان نیز همیشه به شما جهان سومی خواهند گفت و کشورهایتان همیشه نوکر و ناپایدار نیز خواهد ماند
  • IR ۰۸:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
    2 20
    زمانی باید به رهبران و جربان های در حال سقوط کمک کرد که همسو با سیاست های ایران باشند مثل بشار اسد . وگرنه حمایت از امثال اردوغان یا عمران خان و یا الکاظمی ها پرورش مار در آستین است از حمایت ایران علیه خود ایران استفاده خواهند کرد
    • IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
      10 0
      عمران خان بهترین دوست ایران بود.
  • محمد جوادی IR ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
    0 0
    در پاکستان سه ضلع احزاب وابسته( وابسته به عرب ها، غربی ها و متاثر از مردم طایفه ای) ارتش وابسته تر (عربستان و امریکا) و کشورهای حامی سنتی (عربستان و امریکا) در تصمیم گیری های کلان نقش اساسی را دارند و نخست وزیران مجبور به چرخش بین این سه ضلع هستند به شرطی که نظر دو ضلع را با خود حتماً با خود به همراه داشته باشند بقیه همش حرف و حدیث است به عنوان مثال اگر عمران خان مستقل بود خط لوله گاز ایران و پاکستان را اجرایی می کرد جالب تر اینکه هر تفاوت دیدگاه سه گزینه هر چند اندک باعث طوفانی شدن پاکستان می شود پس زیاد زور نزنیم آبی از پاکستان برای ما و حتی شرق گرم نمی شود
  • IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
    0 4
    حقیقتها رو بگید کم تبلیغات کنیم .علل اساسی مشکلات این ملت تبلیغاتهای گل وبلبل هست که رسانه ها دامن میزنن
    • IR ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
      7 1
      مقاله درباره اقتصاد نبود از استقلال گفت. و کاملا هم درست گفت. مستقل ترین و خود اتکا ترین کشور دنیاییم
  • IR ۰۹:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
    4 0
    کشوری که ساختارش آمریکایی هست رو نمیشه کاریش کرد متاسفانه. ایران هم در این زمینه نمیتونست به عمران خان در مدت کوتاه کمک کنه چون ذی نفوذ های آمریکایی زیادی در پاکستان نقش آفرین هستند
  • IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
    4 0
    اگر مردم در صحنه باشند، شکست کودتاچیان دور نیست!
  • IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
    4 0
    در کشورهای وابسته به آمریکا مخصوصا خاورمیانه خیلی از سیاست مردان و مردمش از تابع دستورات و سیاست ها آمریکا بودن خسته شدن و استقلال در تصمیم گیری میخوان. این قضیه کم کم به سایر کشور ها هم سرایت خواهد کرد. وابسته بودن حس خوبی نیست
  • IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
    13 12
    نمام موفقیت ما بخاطر ولایت فقیه و اطاعت مردم از اوست وگرنه غربگراهای ایران اینجا رو بدتر از پاکستان میکردند
    • محمد IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
      10 1
      باید حرفت با طلا نوشت داداش کاملا درسته
  • CH ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
    0 0
    هههه بمب اتم چی خندهدار هههههه
  • DE ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
    8 0
    تبلیغات شبانه روزی و وجود صدها شبکه تلویزیونی و اینترنتی برای سیاه نمایی و پخش اخبار منفی و بودجه صدها میلیون دلاری از طرف امریکا اسرائیل و عربستان برای پرداخت به خائنین ٬ بهمین خاطره که ایران خیلی فرق داره با دیگران و با کودتا و حمله نظامی از بین نمیرود . زنده باد رهبر عزیزمان و نیروهای نظامی و تمام کسانیکه برای اقتدار ایران تلاش کرده اند و میکنند .
  • باغبان پیر FR ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
    9 0
    مردم پاکستان نباید فریب تبلیغات و شو های سیاسی را بخورند . برای استقلال پاکستان همگی باید به خیابان بیایند و از کشورشان دفاع کنند و جلوی مداخله گران خارجی و نیروهای نفوذی داخلی بایستند
  • صمصام IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
    1 1
    فعلا که خودِ وین ترکیده ...خدا رحم کنه به خروجی اش !
  • اسماعیل شکوهی IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
    2 0
    انگلیس وآمریکا برای مهار سه کشور ایران ،ترکیه وپاکستان به خاطر موقعیت سوق الجیشی یاثروتشان،ارتش وسازمان امنیت رادرلایه های مختلف عمیقا به خود وابسته کردند تا زمام امور آنها از دستشان خارج نشود.درایران معجزه گر قرن حضرت روح ا.. درارتش ومردم تحول ایجاد نمود وملت وکشور رانجات داد.خوب طبیعی است که نجات کشور ،باعث دشمنی آنها می شود.
  • ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
    1 0
    فارغ از متن خبر بیایید برای ظهور دعا کنیم.___اللهم عجل لولیک الفرج
  • IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
    2 0
    آمریکا کسانیکه مثل گربه ملوسی زیردستش نوازش میکند را خفه میکند . مسئله پول ، پول پاشی وپول نیست است . اگرملتها حاضرنباشند سختی بکشند همیشه سرانشان شکار میشوند . آسایش خواهی عامل تسلیم شدن است . حیف پاکستان البته چین و روسیه حاضر نیستند پولپاشی کنند ومثل أمریکا سودش را ببرند بااین فرق که نقش حمایتی داشته باشند . ای کاش آقا امام زمان عج تشریف بیاورند و مارا راحت کنند
  • IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
    1 0
    در دنیا 4 کشور غیر نفتی که مخالف امریکا و غربی ها باشند پیدا نمی کنید علت هم نبود استقلال اقتصادی این کشورها میباشد تنها نیکاراگوئه و بلاروس بعنوان دو کشور فاقد نفت جلوی امریکا ایستاده اند سهم بقیه کشورها را را از اقتصاد جهانی امریکا تعیین می کند مگر ان کشور نفت داشته باشد که در این صورت روسیه و چین و ایران و ونزوئلا و الجزایر تقریبا روی پای خود ایستاده اند
  • سلام IR ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
    1 0
    پاکستان بدون کمک عربستان وآمریکا چه کنن
  • IR ۱۸:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
    1 0
    عمران خان درحال حاضر محبوب ترين وملى ترين فرد دركشورش است وبه سادگى قابل حذف نيست ودرگيرى وجنگ داخلى به ضررامريكا تمام خواهد شد
  • بهروز GB ۲۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
    1 1
    آمریکا پس از ناکامی در اوکراین، افغانستان، قزاقستان و .... بشدت بدنبال باز کردن جبهه جدید در منطقه است تا بدینوسیله به چندین هدف شوم خود برسد: محاصره ایران را تکمیل و راه ابریشم چین را ببندد. از آن پس آزمایشگاه های سلاح بیولوژیک بیشتری در منطقه بسازد. در این لحظه پاکستان بشدت احتیاج به حمایت و پشتیبانی علیه غرب و ارتشیان خود دارد. اینبار نیز آمریکا اهداف خود را با جیب دیگران (عربستان) به انجام می رساند. اگر در برابر برکناری مقاومت کند ممکن است بوسیله فرماندهان فاسد ارتش ترور شود. پس از ضربه به روسیه آمریکا بدنبال تثبیت قدرت خود در دیگر جاها چون ایران، چین، آمریکای جنوبی و ... در آخر خود اروپا خواهد بود.
  • IR ۲۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
    1 0
    این تقصیر عمران خان نیست که تفکر غربزدگی و سلفی گری در همه ارکان پاکستان رخنه کرده. تصور من این بود که باوجود ایران این کشور همسایه و اهداف نخست وزیر مستقلش به سر منزل مقصودد میرسن، ولی ...
  • IR ۲۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
    1 0
    شما می خواهد بگویید احزاب پاکستان مزدور آمریکا هستند ؟ ؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس