کد خبر 1362021
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۵

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اندیشکده راهبردی تبیین نوشت: طی سال‌های اخیر مشکلات و معضلات اقتصادی و اجتماعی در کشورهایی نظیر عراق، لبنان، یمن و مناطقی مانند نوار غزه فزاینده بوده است. به همین دلیل برخی تحلیلگران معتقدند حضور و مشارکت گروه‌های مقاومت مانند حشدالشعبی، حزب‌الله، حماس و ... در ساختار رسمی قدرت و نظام سیاسی این کشورها مسیر نادرستی بوده که طی سال‌های اخیر دنبال شده است.

 این دیدگاه معتقد است آمریکا و غرب با ابزارهای گوناگون سیاسی، اقتصادی و حقوقی نوعی از «انسداد ساختاری» در جوامع هدف ایجاد کرده‌اند که نتیجه بدیهی آن بن‌بست‌های موجود در نظام سیاسی عراق و لبنان است. در چنین فضایی، گروه‌های مقاومت قربانی طراحی آمریکا شده و پس از گذشت یک دوره زمانی و بروز ناکارآمدی‌های فراوان، در تیررس اعتراضات مردمی و فشارهای خارجی قرار خواهند گرفت.

 در سوی مقابل اما دیدگاه دیگر معتقد است اگرچه سیاست غرب در کشورهایی نظیر عراق و لبنان از دیرباز همان انسداد و بن‌بست ساختاری با هدف دخالت‌های گسترده بوده، اما تبعات و چالش‌های عدم مشارکت گروه‌های مقاومت در ساختار رسمی قدرت بسیار بیشتر از آسیب‌های مشارکت است.

 این دیدگاه بر این باور است که برای مثال عدم مشارکت گروه‌های مقاومت در پارلمان‌ها، می‌تواند سلاح مشروع مقاومت و حتی موجودیت آن‌ها را با تهدیدات جدی روبه‌رو کند. علاوه بر اینکه سلاح نرم و امکان سیاست‌ورزی را از گروه‌های مقاومت گرفته و آن‌ها را گاهی به کاربرد سلاح سخت در سیاست داخلی مجبور می‌سازد.

 در مجموع دیدگاه دوم میان تصمیم‌گیران گروه‌های مقاومت در منطقه هواداران بیشتری دارد و مسیر طی‌شده تاکنون نیز همینگونه بوده است؛ چه‌اینکه سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان چند هفته پیش در نشستی با حضور اعضای حزب‌الله صراحتا این دیدگاه را مورد تأیید قرار داد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس