1

کارشناس مسائل منطقه: سرنوشت این روزهای عمران خان بی‌شباهت به دوران ذوالفقار علی بوتو؛ نخست‌وزیر سابق پاکستان در دهه ۷۰ میلادی نیست؛ در آن زمان بوتو به دلیل اعمال سیاست‌های ضدآمریکایی اعدام شد!

سرویس جهان مشرق- دونالد لو؛ سرکنسول سابق آمریکا در شهر پیشاور، مرکز ایالت خیبرپختو نخواه، ۷ مارس (۱۶ اسفندماه ۱۴۰۰) به نمایندگی از شورای امنیت ملی آمریکا نامه‌ای تهدیدآمیز به اسد مجید؛ سفیر پاکستان در واشنگتن می‌دهد. در این نامه نوشته‌شده بود که به‌زودی جناح مخالف دولت طرح استیضاح عمران خان را در صحن مجلس ملی این کشور مطرح خواهند کرد و در صورت شکست این طرح نتایج و عواقب بدی برای پاکستان به دنبال خواهد داشت.

این نامه با امضای مشترک رئیس‌جمهور، فرماندهان ارتش، مدیران اطلاعاتی و نیز وزیر خارجه آمریکا به‌خوبی نشان می‌داد که تهدیدی بزرگ روی دولت پاکستان سایه انداخته است! اوضاع برای نخست‌وزیر پاکستان به‌خوبی پیش نمی‌رفت، زیرا تعداد زیادی از اعضای ائتلاف عدالت در پارلمان که حامی عمران خان در انتخابات سال ۲۰۱۸ بودند، یک‌به‌یک از فراکسیون خارج‌شده و اعلام برائت از رئیس دولت کردند. گفته‌شده است که این نمایندگان میلیاردها دلار دریافت کرده‌اند. عمران خان بوی خیانت سیاسی را استشمام می‌کرد! او نه دیگر راه پیش داشت و نه پس؛ تنها راه باقی‌مانده آن بود که به خیابان آمده و هوادارانش را از یک کودتای نرم در اطراف کاخ نخست‌وزیری باخبر کند. آمدن مردم به خیابان باعث شد تا جناح مخالف دولت کمی عقب‌نشینی کند، عمران خان نیز از این فرصت استفاده کرده و در خلأ تحرک ارتش و اپوزیسیون درخواست اعلام انحلال مجلس را به رئیس‌جمهور عارف علوی داد.

اما بازی با مهره رقیب برای مات کردن حریف در میدان باعث شد عمران خان خودش کیش بشود. درحالی‌که دولت پس از انحلال مجلس تنها می‌توانست وظایف خدماتی در کشور انجام دهد، وزیر کابینه نیز در اقدامی پیش‌دستانه عمران خان را برکنار کرد. دولتی که تنها پشتیبانش مجلس بود با از دست دادن اهرم‌های قانونی به‌سادگی برکنار شده و قدرت را دودستی تقدیم کرد. این اشتباه عمران خان بی‌شباهت به خطای راهبردی مصدق در انحلال مجلس ملی نیست! در آن زمان مصدق گمان می‌کرد که با انحلال پارلمان می‌تواند ابزارهای چانه‌زنی بیشتری به دست آورده و در برابر شاه سدی محکم‌تر بسازد؛ اما به‌محض انحلال مجلس هفدهم شاه مصدق را برکنار کرده و زمینه کودتا در ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ پدید آمد.

عمران خان سیاست‌مدار نوظهور بازی شطرنج سیاسی را خیلی بد به حریفش واگذار کرد؛ مردی که می‌خواست سیاست‌های مستقل سیاسی برای پاکستان تعریف کند؛ به دلیل عدم شناخت از ماهیت قدرت در آن کشور کیش‌ومات شده و از صحنه بیرون رفته است. حسن هانی زاده کارشناس مسائل منطقه درباره حذف عمران خان می‌گوید: عمران خان به دلیل دور شدن از آمریکایی‌ها، کمک‌های مالی به اسلام‌آباد را ازدست‌داده است؛ اگرچه پاکستان در دوران عمران خان مستقل‌تر شد؛ اما فشار اقتصادی باعث شد محبوبیت او کاهش یابد. وضعیت پاکستان به‌گونه‌ای است که کسی دلش برای او تنگ نخواهد شد!

هانی زاده: آمریکا به دنبال جنگ فرقه‌ای و شورش‌های کور خیابانی در پاکستان است/ عمران خان با انحلال مجلس خطای راهبردی کرد/ ارتش بازیگر اصلی در پشت‌صحنه است

در ادامه گفتگوی «مشرق» با حسن هانی زاده کارشناس مسائل منطق را می‌خوانید.

واشنگتن به دنبال جنگ داخلی در پاکستان است

هانی زاده درباره تعارض سیاست‌گذاری میان دولت پاکستان و آمریکایی‌ها می‌گوید: عمران خان از زمانی که به‌عنوان نخست‌وزیر پاکستان انتخاب شد؛ سیاست مستقلی را دنبال کرد، او سعی کرد میان همه جریان‌های سیاسی و قومی رابطه متعادل ایجاد کرده و نفوذ عربستان و آمریکا را کاهش داد. پاکستان همیشه محکوم‌به آن بوده است که در سیاست خارجی باید رایت واشنگتن و ریاض را جلب بکند، نخست وزیران سابق پاکستان همواره سیاست‌های این دور کشور را اعمال می‌کردند، اما عمران خان تلاش کرد استقلال سیاسی ایجاد کند. او همواره سعی می‌کرد خط ضدآمریکایی را حفظ کند. عمران خان پس از به دست گرفتن قدرت اجازه نداد آمریکایی‌ها در پاکستان پایگاه نظامی بسازد، از سویی عمران خان بارها نسبت به تجاوزهای پهپادهای آمریکا که جان هزاران نفر از اتباع پاکستان را در مناطق قبایلی این کشور از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۴ گرفته بود اعتراض کرده است، او نسبت به سیاست‌های رژیم صهیونیستی در منطقه واکنش داشته و حتی اجازه نداد پاکستان به ادامه تحرکات میدانی در جنگ یمن ادامه بدهد. این سیاست هیچ‌گاه مطلوب آمریکا نبوده و آن‌ها دل‌خوشی از عمران خان نداشتند.

 آمریکایی‌ها با برکناری عمران خان می‌خواستند در این کشور سطح اعتراضات بالا رفته و به‌سوی شورش‌های خیابانی کور و نیز تحرکات قومی است. استیضاح عمران خان در پارلمان نشان داد که عمران خان یا باید ابزاردست آمریکایی‌ها باشد یا آنکه سقوط کند. تجربه نشان داده است که هر دولتی در اسلام‌آباد که به دنبال کاهش تنش منطقه‌ای و سیاست ثبات حرکت کند؛ محکوم‌به شکست است. استقلال سیاسی عمران خان موجب آن شد که آمریکایی‌ها به دنبال حذف او در قدرت و ایجاد یک سازوکار جدید حرکت کند.

هانی زاده: آمریکا به دنبال جنگ فرقه‌ای و شورش‌های کور خیابانی در پاکستان است/ عمران خان با انحلال مجلس خطای راهبردی کرد/ ارتش بازیگر اصلی در پشت‌صحنه است

رد پای ارتش در برکناری عمران خان

 هانی زاده پیرامون نقش ارتش در حذف عمران خان می‌گوید: با توجه به اینکه ارتش پاکستان چسبندگی سیاسی به آمریکا و چسبندگی اعتقادی به عربستان دارد؛ به نظر می‌رسد که عمران خان در معادلات آینده (انتخابات) حذف می‌شود. عمران خان با انحلال مجلس یک خطای راهبردی انجام داد، زیرا درخواست انحلال پارلمان و پذیرش آن از سوی عارف علوی رئیس‌جمهور باعث ایجاد یک خلأ سیاسی شده و ارتش از این وضعیت بهترین استفاده را کرد.

ارتش پاکستان به دلایل تاریخی نمی‌توانست هزینه یک کودتای جدید را بدهد، اما با محاسبه غلط عمران خان توانسته است بازی را در دست گرفته و حالا شرایط به‌گونه‌ای پیش خواهد رفت که حزب عمران خان (حزب انصاف) نتواند به اکثریت را در انتخابات آینده به دست آورد. به عبارتی عمران خان خیلی راحت قدرت را با کمترین هزینه واگذار کرد. ارتش پاکستان به این نتیجه رسید که زمان کودتا نیست؛ بلکه به‌عنوان صحنه‌گردان در پشت پرده عمل کند؛ نفوذ بالای عربستان در برخی ژنرال‌ها باعث می‌شود که عمران خان توانایی یارگیری از داخل ارتش را نداشته باشد.

هانی زاده: آمریکا به دنبال جنگ فرقه‌ای و شورش‌های کور خیابانی در پاکستان است/ عمران خان با انحلال مجلس خطای راهبردی کرد/ ارتش بازیگر اصلی در پشت‌صحنه است

عمران خان و ذوالفقار بوتو؛ یک سرنوشت با در دو زمان مختلف!

 کارشناس مسائل منطقه پیرامون هزینه استقلال‌طلبی در پاکستان می‌گوید: عمران خان به دنبال افزایش مؤلفه‌های سیاست مستقل در پاکستان بود؛ او می‌خواست یک رابطه استراتژیک با شرق و نیز تعاملاتی پایدار با جمهوری اسلامی ایران داشته باشد؛ این ترکیب جدید در راهبردهای اسلام‌آباد باعث شد تا آمریکایی‌ها وارد عمل شده و مقدمات حذف او را فراهم کنند. عمران خان برای اجرای سیاست‌های خود هزینه فراوانی داد، ازجمله قطع کمک‌های مالی از جانب ریاض و واشنگتن بود. همین مسئله باعث شد که باوجودآنکه عمران خان ضریب استقلال را بالا برد؛ اما محبوبیتش به دلیل سیاست‌های ریاضت اقتصادی کمتر شود! ارتش از این نقطه‌ضعف استفاده کرده است. آمریکایی‌ها نیز از این فرصت برای یک چهره جدید بهره خواهد برد. سرنوشت این روزهای عمران خان بی‌شباهت به دوران ذوالفقار علی بوتو؛ نخست‌وزیر سابق پاکستان در دهه ۷۰ میلادی نیست؛ در آن زمان بوتو به دلیل اعمال سیاست‌های ضدآمریکایی با کودتای ژنرال ضیاءالحق روبه‌رو شد که در آخر نیز به اعدام محکوم شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 28
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۱۶:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
    21 1
    عمران خان مظلومانه به جرم دفاع از حقوق مردم و ایستادن در مقابل اسراییل ، سعودی و آمریکا حذف شد. آمدن دولت بشدت ضد ایرانی و وهابی و غربگرای شهباز شریف خبری بسیار بد برای امنیت در مرزهای شرقی ایران خواهد بود.
    • IR ۲۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
      6 0
      ایران همیشه با پاکستان رابطه احترام آمیز داشته است .
  • IR ۱۷:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
    9 0
    پس نتیجه میگیریم باید شیطان بزرگ را را تضعیف کرد تا دست نشانده ها و مزدوزهاش از دور خارج بشند. سیاست مبارزه با امریکا توسط حضرت امام با پایه ریزی های اسلامی و مردمی،یک کاری بود که فقط از یک روح خدایی بر میومد.
  • IR ۱۸:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
    8 1
    عمران احمدخان پایگاه اجتماعی قوی و گسترده دارد و در انتخابات پارلمان آینده حزب انصاف جایگاه ویژه ای خواهد داشت این بازی به این راحتی برای آمریکاییها تمام نمیشود
    • مانی IR ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
      2 0
      ان شاءالله
  • IR ۱۸:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
    1 15
    عمران خان آدم خطرناکی بود بهتر بود کنار میرفت گستاخی های او نشستن با لنگ پراکنی در دیدارهای رسمی خودبینی غرور زیاد توهین یادتون نره
    • GB ۲۱:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
      12 0
      اگر با لنگ مشکل داری به خودت مربوط است اما او با لباس بومی کشورش حاضر می شد. مثل تو خود باخته نیود.
  • IR ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
    8 0
    ترکیه و پاکستان دو کشور کودتاخیز و بسیار خطرناک برای ما هستند باید آمادگی رزمی را در مرز های دو کشور تقویت کنیم
  • FR ۱۸:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
    1 5
    چقدر ناامیدانه ! حتی حکم تلویحی اعدام هم برایش صادر کردید ؟
  • IR ۱۹:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
    4 0
    فرمانده ها ارتش پاکستان اگر فقط به فرمانده ها ارتش ایران و افغان که نوکر امریکا بودند و رعا شدند و به دست مردم گشته شدند. توجه نمایند. دست از نوکری برای امریکا بر می دارند. البته باید با کشور های انقلابی برای حمایت مذاکره کنند. چون در غیر این صورت مانند دیگر رهبران پاکستان امریکا ان ها را هم می کشد
    • IR ۲۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
      0 8
      ارتش پاکستان و مصر مورد احترام مردم هستند . ارتش مصر ملت را از شر اخوان المسلمین خلاص کرد . ترکیه روی عمران خان نفوذ کرده بود .
    • به ۲۰:۱۱ GB ۲۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
      6 0
      مگر کسی هم در آن کشورها جرات دارد به ارتش احترام نگذارد؟
  • IR ۱۹:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
    1 3
    تحولات سیاسی خیلی جالب است .هر گروهی وضعیت و اتفاق واحد را به گونه ای که خودش دوست دارد تفسیر و تحلیل می کند . حقیقت را از میان تفاسیر مختلف چطور باید تشخیص داد ؟ آیا حق مطلق است یا نسبی ؟ مثلاً عمران خان به نفع مردمش کار می کرده و مجالس و احزاب کشور دچار اشتباه شدند .یا اینکه عمران خان تک روی کرده و بر خلاف مصالح پاکستان عمل کرده و مجالس آن کشور می خواستند او را بر کنار کنند ؟ رضایت مردم از او چقدر بوده است ؟ رابطه او با تروریست‌های افغانی و اخوان المسلمین چگونه بوده است ؟ چرا عمران خان در مانور آذر بایجان شرکت کرد ؟ در یک تحلیل صحیح همه جانب را ببینید
    • GB ۲۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
      3 1
      رضایت مردم را به راحتی می شود با گرفتن کمک مالی از سعودی و پخش کردن بین مردم تامین کرد. عمران از این کارها بلد نبود. تروریست هم خودتی.
  • مجتبی از زنجان IR ۲۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
    3 0
    پاکستان یه کشور قراضه هستش هیچی فقط تاسف واقعا تاسف حیف عمران خان که برای این مردم تلاش کرد ای بابا
  • FR ۲۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
    0 10
    من نمیدونم چطوریه که حکومت کمونیستی چین و روسیه رو به دموکراسی آمریکایی ترجیح میدید شاید به این خاطر که امام زمان زمانی ظهور میکنه که ظلم و فقر و بیماری دنیا رو فرا بگیره و کشورهای دارای دموکراسی مانع این اتفاق هستند در حالیکه چین و روسیه با ویروس و جنگ دارند در راستای توهمات شماها حرکت میکنند
    • IR ۲۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
      0 0
      تکلیف سرمایه گذاری چین چی میشه . منظور چطوره که این سرمایه گذاری نتوانسته مشکلات اقتصادی پاکستان را مقداری حل نماید که اینگونه وا ندهد . انگاری چاه ویل هست . حالا برخی سیاستمداران و ارتشیان را مواجب بگیر بیرونی حساب کنیم ، این مردم هستند که ظاهرا در انتخابات قدرت تصمیم گیری را دارند . چگونه چین با توجه به پیشینه شکل گیری و حکومت ها در پاکستان . اقدام به ورود سرمایه خود کرد . ممکنه عربستان کمکش کند . تا کارش را ادمه دهد . در هر صورت آمریکا راضی نیست . و کار خودش را همراه با انگلیس می کنند . این پیش زمینه تغییرات در افغانستان هم میتواند بحساب آورد و انتظار داشت . خاصه با وجود نظامیان همسو پاکستانی و عوامل همراه در افغانستان . ضمنا حوادث چند ماه اخیر در بلوچستان پاکستان را هم در نظر داشت . در کل با یاری و خواست خدا اسلام و مسلمانان پیروز هستند . این مهم است . هشیاری و روشنگری هم وظیفه همگانی هست .
    • GB ۲۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
      12 0
      پس نیازی به امام زمان نیست. کافی است یک رییس جمهوری آمریکایی دیگر از کاخ سفید ظهور کند تا دنیا را پر از دموکراسی کند! وقاحت و بی شرفی هم حدی دارد. این آمریکا است که به سراسر جهان لشکر کشی می کند، تحریم می کند، فقر و بدبحتی را به اسم دموکراسی تحمیل می کند و بعد همان فقر و نکبت و خودکشی و فحشا و زندگی در آلونک های 20 متری را بهشت برین دموکراسی و توسعه معرفی کند و امثال تو هم باور می کنید.
    • IR ۰۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
      1 0
      تو اگر سواد داشتی یه کم، فقط یه کم...روسیه که دیگه کمونیست نیست...مگر توهم توطئه ورت داشته باشه...چین هم به ظاهر کمونیسته، ولی تا تونسته جهانی سازی کرده و از مواضع کمونیستیش عقب نشسته البته فعلا...
  • IR ۲۱:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
    2 1
    تصویب نشدن طرح شفافیت در مجلس باعث شده ایران ضعیف بشه و امثال عربستان به ایران دهن کجی کنند.‌
  • Mohammad IR ۲۲:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
    1 0
    بیش از چهل سال است جبهه استکبار هر چه تلاش کرده منجر به قدرت گرفتن جبهه مقاومت گردیده
  • IR ۲۲:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
    1 0
    به گزارش خبرگزاری مهر، فیلم جدیدی از لحظه دستگیری ضارب مسلح به سلاح سرد، در حرم مطهر رضوی منتشر شده که نشان می‌دهد یکی از نیروهای امنیتی با کمک مردم وی را دستگیر کردند. درود بر مردم ایران.
  • IR ۲۲:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
    2 0
    تروریسم یعنی نامردی .یعنی بی فرهنگی .یعنی شیطان صفتی .یعنی بزدلی .یعنی کشتن روحانی بیگناه.
  • IR ۲۲:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
    6 1
    بنده یک روزنامه نگار پاکستانی هستم ... اظهارات آقای هانی زاده بر اساس پیش فرض های مرسوم بیان شده است که بسیاری از این پیش فرض ها در خصوص پاکستان صدق نمیکند و نظام حاکم و روستاها و سیاست های این کشور بسیار متفاوت و پیچیده است. عمران خان در اوج ناکامی‌های سیاسی و اقتصادی در داخل کشور و در حالی که توان ماندن در قدرت را از دست داده بود زرنگی کرده و زد به تیپ و تار غرب و رفت به روسیه و... در حالی که در چهار سالی که در قدرت بود همواره در بین یاران غرب در رفت و آمد بود و حتی در کنفرانس پیشنهادی خودش در کوالالامپور به منظور جلب رضایت و البته تهدیدهای ام بی اس (م. بن سلمان) شرکت نکرد. او زرنگی گرد که در ایام عدم مقبولیت، محبوبیت به دست آورد و در سیاست کشورش ماند ... بر اثر اعلام عدم اعتماد مجلس از کار برکنار نشد که اگر میشد دچار ضربه مغزی سیاسی میشد و آبرومندانه کنار رفت. او بر خلاف نظر جناب هانی زاده محترم، با انحلال مجلس پیروزی راهبردی برای خود و حزبش به دست آورد. مواضع اخیر وی زمانی ارزش پیدا خواهد کرد که وی آن را بعد از انتخابات آینده نیز ادامه دهد در حالی او را در پاکستان به عنوان قهرمان تغییر موضع ۱۸۰ درجه ای شناخته می شود.
    • IR ۰۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
      2 0
      احسنت در واقع عمران خان به آمریکا و مخالفان داخلی اش رودست زد و نگذاشت مفت و بی هزینه برکنارش کنتد هزینه برکناری او انحلال مجلس و انتخابات دوباره شد یکی از وزنه های مجلس آینده عمران و حزب ااو هستند در این میان ارتش آمریکایی سعودی پاکستان در افکار مردم بی اعتبار و بی اراده در برابر آمریکا شد
    • مانی IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
      1 0
      به زبان شیرین پارسی بسیار مسلط هستید درود بر شما
    • IR ۰۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
      2 0
      درود بر شما ارتباط فرهنگی و اسلامی و روابط اخلاق اسلامی بین مردم و دولت پاکستان و ایران بیش از این موارد است و این حس را در اتفاقات ناگوار سیل و زلزله و ... و همدردی در مسائل مشترک به وضوح می توان دید چه در زمان پدر بوتو و فرزندش و چه در زمان ژنرال ضیاالخق و چه در زمان گیلانی و نوازشیری رابطهم برادران بین ایران و پاکستان در سطح گسترده بین دو همسایه پرجمعیت برقرار بوده و اشتراکات زیادی در حل بحران های منطقه ای از جمله افغانستان با بکدیگر دارند و انشاا...به امید به خدا و با هوشیاری مردم فهیم و هوشیار پاکستان که عملا نشان دادند خواهان روابط خوب با همسایگان اسلامی هستند این روابط به یاری خدا هر روز بهتر و بشتر شود
  • IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
    0 0
    مقدمه این گزارش ساده لوحانه بود. نامه با امضاء.... به قولی خواننده باید عاقل باشد.. یا روش نشده بگه که رئیس دپارتمان امور خارجی (وزیر امورخارجه) مصوبه شورای امنیت ملی امریکا را ابلاغ کرده... فراموش نکنیم که حمایت های ارتش بود که عمران خان را در 3/5 سال پیش به قدرت رساند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس