آمریکا: زمان برای حل اختلافات باقیمانده با ایران وجود دارد

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره مذاکرات وین اعلام کرد ما هنوز معتقدیم زمان برای حل اختلافات باقی مانده ما وجود دارد.

به گزارش مشرق، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا عصر دوشنبه به وقت محلی در نشستی با خبرنگاران در محل وزارت خارجه آمریکا در واشنگتن در حالی این مطلب را بیان کرد که همواره از تاکتیک رو به پایان بودن زمان و ضرب الاجل ها برای بازگشت به برجام سخن گفته اما  اکنون که مذاکرات وین به منظور تصمیم گیری سیاسی کشورش دچار وقفه شده، معتقد است که زمان برای حل اختلافات باقیمانده وجود دارد.

ند پرایس در پاسخ به سوال خبرنگاری بیان کرد که از او پرسید مذاکرات تا چه زمانی ادامه خواهد یافت و نظر او در خصوص اظهارات مقامات ایرانی مبنی بر اینکه توپ در زمین آمریکا است، چیست؟ ادعا کرد همه کسانی که در مذاکرات حضور دارند می دانند چه کسی پیشنهادات سازنده ارائه کرده و چه کسی خواسته های نامربوط به برجام مطرح کرده است. با این حال ما در مورد این مسائل به صورت علنی صحبت نخواهیم کرد.

وی تصریح کرد ما هنوز معتقدیم زمان برای حل اختلافات باقی مانده ما وجود دارد. ما همچنان معتقدیم بازگشت متقابل به پایبندی در راستای منافع عدم اشاعه هسته ای ما خواهد بود.

ند پرایس در راستای سیاست های کشورش درباره برنامه هسته ای صلح آمیز ایران همچنان مدعی شد بازگشت متقابل به پایبندی برنامه هسته ای ایران را به صورت دائمی و قابل تایید محدود خواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه دولت بایدن بار دیگر با انتقاد از دولت پیشین آمریکا برای خروج از برجام افزود ایران در سال ۲۰۱۸ پس از آنکه دولت پیشین آمریکا از برجام خارج شد، پیشرفت های قابل توجهی در برنامه هسته ای خود بدست آورد.

وی مدعی شد ادامه این پیشرفت ها به تدریج مزایای عدم اشاعه در بازگشت متقابل به پایبندی به برجام را  برای ما و متحدان ما در سراسر جهان از بین می برد. بلافاصله پس از از بین رفتن مزایای عدم اشاعه برجام به دلیل پیشرفتهای ایران، پیگیری برجام دیگر در راستای منافع ما نخواهد بود و ما روش های دیگر را دنبال خواهیم کرد تا اطمینان یابیم ایران هیچگاه به سلاح هسته ای دست نخواهد یافت.

پرایس اذعان کرد زمانی که برجام درحال اجرا بود، کارشناسان ما در آمریکا و آژانس بین المللی انرژی اتمی، پایبندی تهران به تعهداتش در برجام را تایید کردند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در تداوم سیاست هراس از پیشرفت های هسته ای ایران در چارچوب برجام مدعی شد پس از سال ۲۰۱۸، ایران توانسته است مدت زمان گریز هسته ای خود را به چند هفته کاهش دهد. برای ما این امر قابل قبول نیست. تنها پیشنهاد دراز مدت قابل قبول برای ما این است که ایران نباید به سلاح هسته ای دست پیدا کند. درحال حاضر بهترین روش برای دستیابی به این هدف بازگشت متقابل به پایبندی به برجام است.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا  ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ به طور یکجانبه از توافق هسته‌ای ایران که مورد تایید قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد بود، خارج شد.

به دنبال شکست ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ ریاست جمهوری آمریکا، جو بایدن نامزد دموکرات ها توانست با کسب بیشترین آرای الکترال ریاست جدید کاخ سفید را بر عهده بگیرد و ضمن اعتراف به اینکه سیاست فشار حداکثری ترامپ شکست خورده گفت قصد دارد واشنگتن را به برجام بازگرداند اما به رغم ادعاهای خود در مورد بازگشت به برجام در صورت پیروزی در انتخابات، تاکنون هیچ اقدام موثری در این مورد انجام نداده است.

دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها که از ششم دی‌ماه سال گذشته آغاز شد، ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ به پیشنهاد مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا وارد یک دوره تنفس شد و مذاکره کنندگان برای مشورت‌های سیاسی به پایتخت‌های خود بازگشتند.

قریب به اتفاق کشورهای مشارکت کننده در گفت‌ وگوها، خواهان جمع‌بندی سریع‌تر مذاکرات هستند اما دستیابی به توافق نهایی در انتظار تصمیمات سیاسی ایالات متحده آمریکا در خصوص چند موضوع باقی‌مانده مهم و کلیدی است.

جمهوری اسلامی ایران می‌گوید که اگر طرف آمریکایی واقع‌بینانه عمل کند، امکان دست یابی به توافق در وین وجود دارد. توافق مد نظر ایران سندی است که تحریم ها به صورت حداکثری رفع شود و منطقه‌ هم از اجرای آن بهره‌مند شود.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه روز دوشنبه در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: اگر مکثی در روند مذاکرات وین دیده می شود، بدلیل زیاده خواهی طرف آمریکایی است وزارت امور خارجه در جهت کسب عالی منافع ملت و رعایت خطوط قرمزها با قدرت و منطق عمل می کند.

امیرعبداللهیان افزود: هرگز زیر بار زیاده خواهی آمریکا نخواهیم رفت. اگر کاخ سفید واقع بینانه رفتار کند، توافق دست یافتنی است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۶:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    1 0
    تموم کنید این مذاکرات مسخره رو آمریکا دلیلی برای لغو تحریمها نداره. فردو و اب سنگین اراک نابود شدند اگه دیوانه باشه که تحریمها رو لغو کنه
  • سید IR ۰۷:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    1 0
    چطور شد؟! همین چند ماه پیش که سخنگوها و مسئولین یانکی می گفتند فقط یک هفته یا یک ماه مهلت برای موافقت ایران با خواسته های ما وقت است! آیا زمان کش آورده است؟!؟!
  • IR ۰۷:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    1 0
    آقا این طرف که هم صهیونیسته هم علنأ همجنس باز و قبلا هم مامور سازمان سیا بوده گردنش خوراک طناب داره، حواستون باشه!! خخخخخخخخ
  • IR ۰۸:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    0 0
    ایران اورانیوم شصت درصد رو که اهرم فشار مذاکرات بود، اواخر اسفند ماه رقیق کرده. برای همین از ضرب الاجل اعلامی آمریکا فاصله گرفتیم و واسه همینه که آمریکا خیالش راحته
  • DE ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    0 0
    ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره مذاکرات وین اعلام کرد ما هنوز معتقدیم زمان برای حل اختلافات باقی مانده ما وجود دارد زیرا هنوز تکلیف روسیه مشخص نشده که میبره یا میبازه میگذره یا می گازه اصلا فعلا بازار گیجِ گیج نه میشه خرید نه میشه فروخت....موندیم چکار کنیم. خخخخ امریکا هم زندگیش شرطی شد‌ ولی مشکلی براش پیش نمیاد چون نه در امریکا غربگدا دارن نه اصلاح طلب نه دلقکی که لخت مادر زاد با عضو تناسلیش پیانو بزنه بخواد ریسس جمهور بشه نه کودتای مخملی نه گربه چوف بیشعور و بدبخت گفتگوی تمدنهایی خلاصه فرصت زیاد دارند ماتحریم هستیم نه اونها. تازه از کجا‌میدونید که نمیخوان مذاکرات را تا انتخابات بعدی بکشانند تا شما هم رفته رفته براتون دیر بشه و همه چیز مردم را به برجام گره بزنید . هی نشستید با خوشحالی گفتید برجام حلِ حلِ تموم چند سانت دیگه بیشتر نمونده و امریکا دید شما هم دارید یواش یواش مثل حسن فری میشوید. ایران باید خودش با خودش اول تکلیفش را روشن کند.‌
  • IR ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    0 0
    واقعاً چرا باید با وعده‌های دروغ لغو تحریم‌هایی که به بهانه‌های مختلف بر علیه ما وضع شده و مطمئناً هرگز لغو نخواهد شد، صنعت هسته‌ای خود را هم، به دست خودمان محدود و تخریب، و جاسوسان آژانس صهیونیست‌ها را پشتیبانی کنیم و اقتصاد کشور را هم شرطی نماییم؟! توافق نکردن از توافق کردنی که در آن، منافع ملّت پامال بشود، عزّت ملّت از بین برود، ملّت ایران با این عظمت، تحقیر بشود، توافق نکردن بر یک چنین توافق کردنی شرف دارد. مطمئناً برجام چکی نیست که قابلیت نقد شدن داشته باشد، بلکه تجربه‌ی تلخی است که از اعتماد به غرب با صرف هزینه‌ی زیاد به‌دست آمده و تاکنون هم اشتباهات زیادی در مواجهه با آن در پیش گرفته شده است؛ اکنون تنها نفعی که می‌توان از این تجربه به‌دست آورد، برداشتن این یوغ از گردن صنعت هسته‌ای و اقتصاد کشور، با عدم توافق مجدد با شیطان بزرگ و مستکبران و زورگویان دنیا، و خروج قاطعانه و مقتدرانه از برجام در روز ملی فناوری هسته‌ای با توکل بر خدا، و خنثی‌سازی تحریم‌ها از طریق ایجاد حرکت تولیدی و تحرک اقتصادی داخلی، و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان لازم با اخراج کامل جاسوسان آژانس و جمع‌آوری تمام دوربین‌ها است؛ و این، خواست مؤکد ما از دولت و مجلس انقلابی است که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن هستیم.
  • IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    0 0
    مذاکره فرسایشی نباید بشود؛ نباید جوری باشد که طرف‌ها بخواهند همین طور مدام این مذاکره را کش بدهند که این برای کشور ضرر دارد. این جور نیست که آمریکا بخواهد مذاکره کند تا اینکه یک حرف حقی را قبول کند؛ نه، می‌خواهد مذاکره کند تا یک حرف باطلی را تحمیل کند. مطمئناً عدم توافق با شیطان بزرگ قلدر و سه نوچه‌ی اروپائیش بزرگترین موفقیت در مذاکرات است. آن‌ها در پشت صحنه‌ی دیپلماسی، گرگ درنده و روباه حیله‌گر هستند. تجربه‌ی برجام در دولت قبل به ما نشان داد که اعتماد به غرب جواب نمی‌دهد، لذا ما به غربی‌ها هیچ اعتمادی نداریم و معتقدیم که به ما کمک نمی‌کنند و هر جا بتوانند ضربه می‌زنند. بهترین راه این است که بدون هیچ‌گونه توافقی، مذاکرات را تا بیستم فروردین روز ملی فناوری هسته‌ای تعلیق کنیم؛ چنانچه تا آن تاریخ تمام تحریم‌ها لغو شد و این امر راستی‌آزمایی گردید و تمام مطالباتمان هم وصول شد، به مذاکرات برگردیم و در غیر این‌ صورت در همان روز این شجره‌ی خبیثه‌ی برجام را که از روی زمین ناپاک و بی‌ثمر اعتماد به غرب برکنده شده و ثبات و قراری ندارد را برداریم و آن را بر سر آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان بکوبیم و با اقتدار از برجام خارج شویم. نباید گذاشت اقتصاد کشور بیش از این شرطی شود؛ کار عمده خنثی کردن تحریمها از طریق ایجاد حرکت تولید داخلی و تحرک اقتصادی داخلی است.
  • سید IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    0 0
    چطور شد؟! همین چند ماه پیش که سخنگوها و مسئولین یانکی می گفتند فقط یک هفته یا یک ماه مهلت برای موافقت ایران با خواسته های ما وقت است! آیا زمان کش آورده است؟!؟!
  • IR ۱۷:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
    0 0
    پیشهاد اقای بایدن در خصوص لغو تحریم افراد کثیری از سپاه منطقی وخوبه حتی اگر مقداری از تحریمها باقی بماند که انشا ا. در اینده بعد از توافق با پیگیری مسئولین رفع خواهد شد،مسئولین ایران باید درک کنند اقای بایدن یک تنه برای احیای برجام با جمهوری خواهان امریکا می جنگد وجرم خروج ترامپ از برجام را نباید به حساب اقای بایدن گذاشت ونبایدبه ایشان سختگیری کرد، ترامپ بود که از برجام خارج شد نه اقای بایدن ونباید به اقای بایدن سخت گرفت. شواهدتاریخی از اول انقلاب نشان داده حزب دمکرات امریکا به نفع انقلاب ایران به رهبری ایت ا... خمینی عمل کرده و اولین کشوری که انقلاب 57ایران به رهبری ایت ا. خمینی را به رسمیت شمرد و به نوعی شرایط وبستر وامنیت ورود امام خمینی ره این فرد مخلص خدا را فراهم کرده بود حزب دمکرات امریکا بود چون امریکا وابر قدرتها بر اساس سوره اعراف قران کریم در مقابل افراد مخلص نظیر امام خمینی ره اسیر وفرمان بردار می شوند واین سنت خداوند است. مثل ورود پیامبر ص در فتح مکه که بدون جنگ وخونریزی پیامبر (ص) وارد مکه شدند وورود امام خمینی به ایران دقیقا مثل ورود پیامبر اسلام حضرت محمد ص به مکه در جریان فتح مکه بود ،مسئولین ایران از موقعیت پیش امده که قدرت در دست حزب دمکرات امریکا است استفاده کنند و سخت گیری نکنند ونرمش قهرمانانه داشته باشند وتوافق برجام را امضا کنند تا حجم کثیری از تحریمها از سر نظام مقدس برداشته شود( هرچند که مقداری از تحریمها باقی بماند که انشا ا.با پیگیری مسئولین الباقی تحریمها بعد از توافق رفع خواهد شد)وزنجیرهای تحریم وتورم وگرانی بی سابقه از پای مستضعفین نظام مقدس باز شود وطبق وصیت امام خمینی مسئولین موظف به مراعات حال مستضعفین وپابرهنه ها وزاغه نشینها هستند ومستضعفین باید اولویت اول مسئولین در مذاکرات هسته ای وهمه تصمیمات باشند ،این تاکید و وصیت امام است. فشار تحریمها بر روی مستضعفین وپابرهنگان نظام است. ومسئولین بدانند توافق برجام طناب دار اسرائیل است ،واگر جنگی بین ایران واسرائیل بعد از توافق برجام شکل بگیرد همه ابرقدرتها من جمله امریکا در این جنگ پشت ایران خواهند بود چه بصورت مستقیم یا غیر مستقیم چون متجاوز ومقصراز دید جهان اسرائیل خواهد بود وحمله اسرائیل به ایران بعد از توافق برجام یعنی حمله اسرائیل به قراداد مشروع بین المللی امریکا این یعنی ح

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس