آمریکا: به خط پایان مذاکرات وین نزدیک شده‌ایم/دشوارترین مسایل باقی مانده‌اند

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با تاکید بر اینکه مذاکرات وین گفتگوهای پیچیده ای هستند، اعلام کرد به خط پایان این مذاکرات نزدیک شده ایم اما همچنان چند مساله باقی مانده اند.

به گزارش مشرق، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا عصر دوشنبه به وقت محلی در نشستی با خبرنگاران در محل وزارت خارجه این کشور در واشنگتن افزود: مذاکرات وین گفتگوهای پیچیده ای هستند. ما به خط پایان این مذاکرات نزدیک شده ایم اما همچنان چند مساله باقی مانده اند. زمانی که شما به پایان مذاکرات نزدیک باشید، مسایل باقی مانده دشوارترین مسایل خواهند بود.

ند پرایس اضافه کرد همانطور که جوسپ بورل و سه کشور اروپایی اعلام کردند، اکنون تعدادی از عوامل خارجی وجود دارند که بر وضعیت مذاکرات تاثیر گذاشته اند. بر اساس بیانیه سه کشور فرانسه، آلمان و انگلیس، هیچ کشوری نباید از مذاکرات برجام برای دریافت تضمین ها که با این مذاکرات متفاوت هستند، استفاده کند. ما این بیانیه را تایید می کنیم.

وی با تکرار همیشگی ادعاهای واشنگتن درباره پیشرفت های برنامه صلح آمیز هسته ای ایران مدعی شد همچنان معتقدیم که تلاش برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای به صورت دایمی و قابل تایید در راستای منافع ملی ما است. کشورهای اروپایی به صورت واحد با ما متحد هستند. روسیه و چین نیز به دنبال عدم دستیابی ایران به سلاح هسته ای هستند.

ند پرایس در پاسخ به سوال خبرنگار که از او پرسید آیا این مسائل باقی مانده و عوامل خارجی در چند روز آینده حل خواهند شد یا خیر؟ گفت که ما در چند روز آینده به درک بهتری در این خصوص دست خواهیم یافت.

دور هشتم مذاکرات لغو تحریم‌ها در وین در حالی دنبال می‌شود که مذاکره‌کنندگان ایران و کشورهای ۱+۴ دوباره برای مشورت و تصمیم‌گیری راهی پایتخت‌های خود شده اند؛ یک منبع نزدیک به تیم مذاکرات ایران، واشنگتن را عامل توقف موقت مذاکرات معرفی کرده است.

به گفته مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا این توقف به دلیل "عوامل خارجی" رخ داده، اما متن نهایی آماده و روی میز است. او تاکید کرد که در مدت استراحت مذاکرات، به همراه همکارانش در تماس با تمامی اعضای برجام و آمریکا خواهد بود تا توافق نهایی حاصل شود.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران می گوید:  وقفه اعلام شده در مذاکرات وین می‌تواند زمینه‌ساز حل‌ موضوعات باقی‌مانده و بازگشت نهایی باشد. دستیابی به‌ موفقیت در گفتگوها تمرکز اصلی همه طرف‌ها خواهد بود. هیچ عامل خارجی‌ای بر اراده مشترک ما برای حرکت به سمت یک توافق جمعی اثر نخواهد گذاشت.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۳:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۳
    9 1
    اگه قراره کوتاه بیاییم بهتره کلا توافق نکنیم با این حرومزاده های دروغگو
    • IR ۰۸:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
      0 0
      احسنت ، البته اگه فقط میگفتی یانکی‌ها، اون حرومزاده و دروغگو هم توش بود!!! خخخخخ
  • IR ۲۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۳
    5 1
    عدم لغو تحریم های کاستا و آیسا و ...مسائل کوچکی هستند؟؟؟
  • mojtaba SE ۰۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
    0 0
    بله چند مسئله جرئی داریم ؟؟یک مسئله جزئی این است که تحریم رو بر نمیداریم چون تقصیر گنگره است که رای نمیده و الا ما مشکلی نداریم ..؟؟؟.چندتا مشکل جزئی هم داریم ,از حالا به بعد ایران باید خرج هتل ما رو هم بده,حق نمیگیم؟؟؟؟؟
  • DE ۰۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
    0 0
    ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه رژیم آمریکا با تاکید بر اینکه مذاکرات وین گفتگوهای پیچ دیده ای هستند، اعلام کرد به خط پایان این مذاکرات نزدیک شده ایم اما همچنان چند مساله بی اهمیت نظیر لغو کردن ۲۵۰۰ تحریم و تضمین عملی امریکا و وضعیت میلیاردها دلار پول بالا کشیده شده ایران در امریکا و برجامهای موشکی و سند ۲۰۳۰ و امضای معاهده اف اف پیف پیف....و یه مشت خورده ریز دیگه باقی مانده اند. امریکا داره عمدا در دنیا چو میندازه که مذاکرات ۹۹ درصد حل شده اند تا بتواند وقتی این ۹۹ درصد خوب تو دنیا جا افتاد تقصیر را بندازه گردن ایران و بگه ایران حاضر نیست ۱ درصد کوتاه بیاد. مواظب باشید حداقل شماها نگید مذاکرات ۹۹ درصد حل شده.
  • IR ۰۷:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
    0 0
    احتمالا منظورش از مسائل کوچک این است که تحریم ها لغو نمیشود و ممکنه فردای امضا ما از برجام دوباره خارج بشویم. مسائل کوچکی هستند چیز خاصی نیست!
  • عدی IR ۰۸:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
    0 0
    همه شرایط خواستگاری محقق شده ! یه شرط کوچک باقی مانده آنهم موافقت عروس خانمه! پرروهای پدر سوخته جنایت ذات!!!
  • IR ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
    0 0
    کوچک !؟
  • IR ۰۹:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
    0 0
    ایا 10 سال فرصت سوزی بس نیست تموم کنید این بازی مزخرف التماس رو
  • IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
    1 0
    واقعاً چرا باید با وعده‌های دروغ لغو تحریم‌هایی که به بهانه‌های مختلف بر علیه ما وضع شده و مطمئناً هرگز لغو نخواهد شد، صنعت هسته‌ای خود را هم، به دست خودمان محدود و تخریب، و جاسوسان آژانس صهیونیست‌ها را پشتیبانی کنیم و اقتصاد کشور را هم شرطی نماییم؟! مطمئناً برجام چکی نیست که قابلیت نقد شدن داشته باشد، بلکه تجربه‌ی تلخی است که از اعتماد به غرب با صرف هزینه‌ی زیاد به‌دست آمده و تاکنون هم اشتباهات زیادی در مواجهه با آن در پیش گرفته شده است؛ اکنون تنها نفعی که می‌توان از این تجربه به‌دست آورد، برداشتن این یوغ از گردن صنعت هسته‌ای و اقتصاد کشور، با عدم توافق مجدد با شیطان بزرگ و مستکبران و زورگویان دنیا، و خروج قاطعانه و مقتدرانه از برجام در روز ملی فناوری هسته‌ای با توکل بر خدا، و خنثی‌سازی تحریم‌ها از طریق ایجاد حرکت تولیدی و تحرک اقتصادی داخلی، و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان لازم با اخراج کامل جاسوسان آژانس و جمع‌آوری تمام دوربین‌ها است؛ و این، خواست مؤکد ما از دولت و مجلس انقلابی است که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن هستیم.
  • IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
    1 0
    توافق نکردن از توافق کردنی که در آن، منافع ملّت پامال بشود، عزّت ملّت از بین برود، ملّت ایران با این عظمت، تحقیر بشود، توافق نکردن شرف دارد بر یک چنین توافق کردنی.
  • IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
    1 0
    مذاکره فرسایشی نباید بشود؛ نباید جوری باشد که طرف‌ها بخواهند همین طور مدام این مذاکره را کش بدهند که این برای کشور ضرر دارد. این جور نیست که آمریکا بخواهد مذاکره کند تا اینکه یک حرف حقی را قبول کند؛ نه، می‌خواهد مذاکره کند تا یک حرف باطلی را تحمیل کند. مطمئناً عدم توافق با شیطان بزرگ قلدر و سه نوچه‌ی اروپائیش بزرگترین موفقیت در مذاکرات است. آن‌ها در پشت صحنه‌ی دیپلماسی، گرگ درنده و روباه حیله‌گر هستند. تجربه‌ی برجام در دولت قبل به ما نشان داد که اعتماد به غرب جواب نمی‌دهد، لذا ما به غربی‌ها هیچ اعتمادی نداریم و معتقدیم که به ما کمک نمی‌کنند و هر جا بتوانند ضربه می‌زنند. بهترین راه این است که بدون هیچ‌گونه توافقی، مذاکرات را تا بیستم فروردین روز ملی فناوری هسته‌ای تعلیق کنیم؛ چنانچه تا آن تاریخ تمام تحریم‌ها لغو شد و این امر راستی‌آزمایی گردید و تمام مطالباتمان هم وصول شد، به مذاکرات برگردیم و در غیر این‌ صورت در همان روز این شجره‌ی خبیثه‌ی برجام را که از روی زمین ناپاک و بی‌ثمر اعتماد به غرب برکنده شده و ثبات و قراری ندارد را برداریم و آن را بر سر آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان بکوبیم و با اقتدار از برجام خارج شویم. نباید گذاشت اقتصاد کشور بیش از این شرطی شود؛ کار عمده خنثی کردن تحریمها از طریق ایجاد حرکت تولید داخلی و تحرک اقتصادی داخلی است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس