کد خبر 1382251
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۵۲
ایران و امریکا

همکار مرکز مطالعات استراتژیک ریاست جمهوری در دولت سابق گفت نه قطر و عمان و نه حتی چین و روسیه، در تراز میانجی مذاکره و توافق ایران با آمریکا نیست.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون ویژه های خود نوشت: آفتاب یزد از قول دیاکو حسینی، نوشت: «بعد گذشت چهار دهه از قطع روابط تهران- واشنگتن، این دو کشور حتی اگر به زبان مشترکی در مباحث فی‌مابین نیز نرسیده باشند قطعاً به درک و فهم مشترکی رسیده‌اند که بتوانند روی آن دسته از اختلافات تمرکز کنند که قابل حل و رفع ابهام‌های موجود است.»

دیاکو حسینی در مواجهه با این پرسش که؛ تا چه اندازه به «حل اختلافات ایران و آمریکا بدون میانجی» اعتقاد دارد و نیز این که اساسا حل اختلافات نیاز بـه میانجی دارد یا خیـر؟ می‌گوید: فکر می‌کنم طرفین، دیدگاههای یکدیگر را به خوبی می‌فهمند مشکلات را به خوبی شناخته و بدان آگاهی دارند و نسبت به خطوط قرمز و حساسیت‌های متقابل هم مطلع هستند. بنابراین در چنین فضایی نیازی به میانجی وجود ندارد. علت اینکه در این شرایط قرار گرفتیم این است که چون آمریکا هنوز عضو برجام نیست و بر مبنای خطوط قرمزی که نظام ترسیم کرده امکان مذاکره ایران و آمریکا خارج از برجـام وجود نـدارد بنابراین به طور طبیعی و منطقی امکان مذاکره مستقیم ایران و آمریکا در خارج از برجام نیست. لذا در این بستر میانجی‌ها ناخودآگاه به میان می‌آیند همان طور که اتحادیه اروپـا و مسـئول آن آقای انریکه مورا کسی بود که در نقش میانجی و واسطه در انتقال اطلاعات وارد عمل شـد. همین طور روسیه در مقطعی فعالانه چنین نقش میانجی‌گرایانه‌ای را بازی می‌کرد و این اجتناب‌ناپذیر بـود. در حـوزه فراتـر از اعضای برجام میانجی‌گری در جهاتی می‌تواند مفید باشد به‌خصوص زمانی که پای کشورهای منطقه‌ای به میان می‌آیـد آنها هم به طور سنتی می‌توانند در نزدیک شدن دیدگاهها موثر باشـند به این دلیل که در نهایت حتی مسئله هسته‌ای ایـــران و اختلافات دیگر ایران و آمریکا تـا اندازه‌ای بعد منطقه‌ای پیدا می‌کند و در کشورهایی که رابطه دوستانه با ایران و آمریکا دارند در این بعد منطقه‌ای می‌توانند تسهیل‌گر باشند و برای مصالحه مشوق باشند. از این بعد است که می‌بینیم قطر و عمان که این پتانسیل را دارند می‌توانند نقش بازی کننـد و تا امروز هم به نظر می‌رسد نقش مثبتی را ایفا کردند. لذا در این چارچوب مشخص می‌توانیم از بحث میانجی‌گری هـم در درون برجـام هم بیـرون برجام استفاده کنیم.

حسینی در ادامه گفت: «هیچ کشوری در جهان وجود ندارد که در اندازه اختلافات ایران و آمریکا بتواند تسهیل کننده و میانجی باشد. زمانی وجود داشت که ایران و آمریکا هیچ نوع ارتباط رسمی با هم نداشتند و هر نوع ارتباطی تابو بود. بعد از برجام این تابو شکست و وزرای خارجه ایران و آمریکا رو در روی هم نشستند و باهم صحبت کردند و دست دادند و قـدم زدند بنابراین فکـر می‌کنم میانجی‌ها در شـرایط بسـیـار خاصی می‌توانند تسهیل کننده شـروع گفتگوها باشـند ولی در رابطه با موضوع ایران و آمریکا فکر می کنم طرفین شناخت نسبتا خوبی درباره دیدگاههای هم و مشکلات متقابل دارند لـذا به میانجی نیازی ندارنـد و آن تابویی هم که پیش از این بود نیسـت و مانع مهمی از پیش ما برداشته شده است بنابراین بدون میانجی می‌توانیم این کار را انجام دهیم. کشورهایی مانند عمان و قطر هم وزن ژئوپلتیکی زیادی ندارند که بتوانند خودشان را در تمامی حیطه‌های اختلافات ایران و آمریکا قرار دهنـد بنابراین معتقدم اگر فراتر از برجــــام بخواهد بین ایران و آمریکا مذاکره صورت گیرد بهتر است که دو جانبه و بدون میانجی اتفاق افتد و تجربه هم نشان می‌دهد در این شرایط رسیدن به نتیجه بسیار مطلوب‌تر و ممکن‌تر است و پیچیدگی کمتری پیدا خواهد کرد تا درگیر شدن میانجی‌های مختلف».

آنچه در گفت‌وگوی روزنامه آفتاب یزد، در حاشیه مانده و پرداخته نشده، هدف از مذاکره و عبرت‌های گذشته است. مذاکره صرفاً برای مذاکره انجام نمی‌شود و به خودی خود هیچ ارزشی ندارد که مستقیم یا با واسطه بودن آن محل بحث باشد.

هر مذاکره‌ای قرار است سرانجام به توافق منتهی شود و طرفین آن را به اجرا بگذارند. بنابراین اگر یک طرف مذاکره نه یک بار، بلکه چند بار- بلکه در هر نوبت مذاکره توافق- تعهداتش را مثل آب خوردن، زیر پا بگذارد و کمترین احساس شرمندگی هم نداشته باشد، ‌اصل احترام متقابل در مذاکره را به مسخره گرفته و دیگر قابل اعتنا و اعتماد نیست.

آمریکا چه در قرارداد الجزایر، چه در چند نوبت مذاکره موردی در دولت‌های هاشمی و خاتمی، چه درباره توافق در دولت اوباما (به میانجی‌گری ترکیه و برزیل)، و چه در موضوع برجام، چیزی به عنوان تعهد و وفای به عهده سرش نمی‌شود و فقط دبه کردن را بلد است.

بنابراین موضوع کنونی، این نیست که یک‌شبه کارشناس از ضرورت مذاکره مستقیم به جای مذاکره با واسطه حرف بزند. این اتفاق (مذاکره مستقیم) هم در حد پیاده‌روی، در مذاکرات قبل از برجام اتفاق افتاد و تمام این تجارب نشان می‌دهد چیزی به نام مذاکره و توافق با آمریکا،‌ سالبه به انتفای موضوع است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۰۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
    7 1
    واقعاً چرا باید با وعده‌های دروغ لغو تحریم‌هایی که به بهانه‌های مختلف بر علیه ما وضع شده و مطمئناً هم هرگز لغو نخواهد شد، صنعت هسته‌ای خود را هم، به دست خودمان محدود و تخریب، و جاسوسان آژانس صهیونیست‌ها را پشتیبانی کنیم و اقتصاد کشور را هم شرطی نماییم؟! مذاکره‌ی فرسایشی برای کشور مضر است؛ آمریکا نمی‌خواهد مذاکره کند تا حرف حقی را قبول کند؛ بلکه می‌خواهد مذاکره کند تا حرف باطلی را تحمیل کند. آن‌ها در پشت صحنه‌ی دیپلماسی، گرگ درنده و روباه حیله‌گر هستند. به غربی‌ها هیچ اعتمادی نداریم و معتقدیم به ما کمک نمی‌کنند و هر جا بتوانند ضربه می‌زنند. مطمئناً عدم توافق با شیطان بزرگ قلدر و سه نوچه‌ی اروپائیش از توافق کردنی که در آن، منافع ملّت پامال بشود، عزّت ملّت از بین برود، ملّت ایران با این عظمت، تحقیر بشود، شرف دارد. مطمئناً برجام چکی نیست که قابلیت نقد شدن داشته باشد، بلکه تجربه‌ی تلخی است که از اعتماد به غرب با صرف هزینه‌ی زیاد به‌دست آمده و تاکنون هم اشتباهات زیادی در مواجهه با آن در پیش گرفته شده است؛ اکنون تنها نفعی که می‌توان از این تجربه به‌دست آورد، برداشتن این یوغ از گردن صنعت هسته‌ای و اقتصاد کشور، با عدم بازگشت به مذاکرات، و کوبیدن شجره‌ی خبیثه‌ی برجام بر سر آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان، و خروج قاطعانه و مقتدرانه از برجام با توکل بر خدا، و خنثی‌سازی تحریم‌ها از طریق ایجاد حرکت تولیدی و تحرک اقتصادی داخلی، و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان لازم با اخراج کامل جاسوسان آژانس و جمع‌آوری تمام دوربین‌ها است؛ و این، خواست مؤکد ما از دولت و مجلس انقلابی است که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن هستیم.
    • IR ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
      4 0
      اصلاح طلبان ...ـهوع آور کشته مردۀ مذاکره با یانکی ها ! چنان آب از لب و لوچه هایشان سر ریز می کند وقتی که حتا فقط یک شایعه بدون سند در این مورد بشنوند!
    • حاجی IR ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
      1 3
      بابا تو یه دیوانه واقعی هستی مغزت گچه
    • IR ۲۳:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
      0 0
      آقای حاجی فکر کردین همه مثل اصلاح طلبان هستند که با گچ و سیمان سرو کار داشته باشند مغز های گچی آنهائی بودند هرچی گچ و سیمان بود ریختند در راکتورها
  • رضا IR ۰۴:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
    4 0
    مذاكره مستقيم در حدّ پياده روى ! خدائيش بى نظيريد بى نظير ! در حرافى و طنازى و سياه بازى لنگه نداريد به مولا ! كاش ميشد يه جاهايى اين فن و فنون رو آموزش ميداديد جون داداش ثبت نام ميكردم ! مخلص كلام استاد بازى هاى زبانى و حرص درآريد ! الهى خدا پشت و پناه تون باشه ! كشور به شماها نياز داره !
  • IR ۰۷:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
    11 0
    بعد از اینکه آن ملعون بی سواد که متن برجام را نخوانده امضاء کرده بود و فرق بین لغو و تعلیق را در انگلیسی نمی دانست ولی زبان دنیا را بلد بود، رو در روی وزیر خارجه آمریکا نشست و با او دست داد و قدم زد و هر چه آن ها خواستند، داد، نتیجه این شد که دلار 10 برابر شد و آنچونان رونق اقتصادی در کشور بوجود آمد که سال ها باید بدویم تا آن رونق اقتصادی را دوباره به وضعیت سابق برگردانیم. در منطق اصلاح طلبان، مذاکره فقط برای مذاکره کردن است و حرف فقط برای گفتن؛ نیازی به عمل نیست! مثالش همین آنچونان رونق اقتصادی بود که فقط کافی بود گفته شود، نیازی به وقوع نداشت! یا مثلا تضمین بودن امضای کری، فقط باید گفته می شد؛ لازم نبود کری چیزی را تضمین کرده باشد! لغو تمام تحریم ها فقط در کلام کافی است؛ لازم نبود تمام تحریم ها لغو شود!
  • IR ۰۷:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
    2 0
    ماله چه واژه بسیار آشنایی سالهاست جناب تیمسار با ماله کشی بر روی عملکرد افراد و حمایت های نابجا و ناشیانه مملکت را به ته دره کشانده حالا هم دست بردار نیست
  • IR ۰۸:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
    6 1
    برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ
  • احسان صادقی IR ۰۹:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
    3 1
    سلام چرا فکر می کنید که عدم ارتباط با آمریکا یه تابو هست، در حالی که یک تاکتیک هست، از آن جایی که آمریکا خود را برتر می داند و به همین دلیل به دنبال توافقات یک طرفه است، باید تحقیر شود و عدم مذاکره مستقیم با آمریکا ، تحقیر آمریکاست تا از موضع برابر وارد مذاکره شود. غربی ها حتی در بیانیه های پس دادن کشتی یونانی ها هم از روی قلدری حرف می زنند. باید تحقيرشان کرد که فکر نکنند از ما بهارند.
  • IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
    4 0
    دیاکو حسینی و بقیه اصلاح طلبا برن خدارو شکر کنن که اینجا ایرانه و چین نیست و هر مزخرفی که بخوان می گن و هر غلطی که میخان می کنن و هیچکس تو دهنشون نمیزنه. اگه تو چین یا کره شمالی یکدهم این اقدامات رو انجام داده بودن تا حالا صدبار جلوی دیوار آتش وایساده بودن.
  • IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
    0 0
    همه شبه كارشناس هستند
  • IR ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
    1 2
    با کلمات بازی نکنید تحریمها ضربه های جبران ناپذیری به کشور و مردم وارد کرده وسلام.
    • IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
      1 0
      دقیقاً موافقم که با کلمات نباید بازی کرد! به جای بازی با کلمه تحریم، اصطلاح اصلاح طلبان را جایگزین کن، شاید به فهمت کمک کند!
  • علی IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
    0 0
    خیلی وقته کارمون همینه.دبه پشت دبه .ماله پشت ماله. همه هم میگن من نبودم دستم بود تقصیر آستینم بود. هر کار خوبی رو به خودشون نسبت میدن حتی در کوتاه مدت ولی خرابکاری ها مال قبلی هاست برو تا ناصرالدین شاه .
  • IR ۱۶:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
    0 1
    زشت تر و بدتر از این چیه که به اصطلاح اصول گراها تحریمها را به اصلاح طلبها نسبت میدهند و به اصطلاح اصلاح طلبها آنرا به اصول گراها.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس