کد خبر 1362961
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۸
اظهارنظر پرایس درباره آزادی بخشی از وجوه ایران

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت اکنون دو مسیر موازی با ایران در حال پیگیری است؛ یکی، در چارچوب وین برای بازگشت متقابل به اجرای کامل برجام و دیگری در مورد آزادی شهروندان آمریکایی که در ایران در بازداشت به سر می‌برند.

به گزارش مشرق، «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری دیروز (پنجشنبه، ۱۴ آوریل) به پرسشی درباره آخرین اطلاعات در خصوص مذاکرات با ایران و این که آیا به زودی نشست جدیدی در وین برگزار خواهد شد و آیا ایالات متحده وجوه مسدود شده‌ای را برای ایران آزاد کرده، یا اطلاع دارد که هیچ یک از متحدان خود را چنین کاری کرده باشد، پاسخ داد.

پرایس در پاسخ گفت: همه تحریم‌های ما به قوت خود باقی می‌مانند و همه تحریم‌های ما تا زمانی که و اگر نتوانیم به یک بازگشت متقابل به پایبندی به برجام دست یابیم، به قوت خود باقی خواهند ماند.

او در ادامه در خصوص آزاد شدن بخشی از دارایی‌های بلوکه شده ایران، مدعی شد: بسیار مایه تاسف است که شاهد برخی داستان‌ها هستیم که کذب و کاملاً نادرست است، نه تنها در خصوص تحریم‌ها، یا گزارش رفع تحریم‌ها، بلکه مرتبط با یا نحوه ترکیب آن با ادعاهای نادرست درباره توافق (آزادی) زندانی. 

پرایس ادعا کرد: واقعیت این است که متاسفانه ما هیچ پیشرفتی نداشته‌ایم که اعلام کنیم. هر گونه اطلاعات مربوط به مذاکرات ما در مورد بازداشت شدگان غیرقانونی، آمریکایی‌هایی که به طور غیرقانونی در ایران نگه داشته شده‌اند، مستقیماً از وزارت امور خارجه ارائه می‌شود. می‌دانیم که اطلاعات نادرست زیادی وجود دارد. از همه می‌خواهیم که در مورد این گزارش‌ها محتاط باشند. اما واقعیت این است که اکنون دو مسیر موازی با ایران در حال پیگیری (انجام) است؛ یکی، همانطور که گفته‌ایم در چارچوب وین برای بازگشت متقابل به اجرای کامل برجام است، و دیگری در مورد آزادی هر چهار شهروند آمریکایی که ناعادلانه در ایران نگه داشته می‌شوند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه این ادعاها، گفت: متاسفانه در این مرحله هیچ یک از این مذاکرات با موفقیت به نتیجه نرسیده است. هرگونه گزارش غیر این، از جمله، همانطور که اشاره کردید که وجوه ایرانی که در حساب‌های محدود در کشورهای ثالث نگهداری می‌شود، منتقل می‌شود، نادرست است و شرکای ما این وجوه محدود شده را در اختیار ایران قرار نداده‌اند، و ایالات متحده هم هرگونه انتقال وجوه محدود به ایران را مجوز نداده یا تایید نکرده است.

وی افزود: ما به پیشنهاد هر دوی این مذاکرات با نهایت فوریت ادامه می‌دهیم. از ایران می‌خواهیم که همین کار را بکند. ما از ایران می‌خواهیم به شهروندان آمریکایی باقر و سیامک نمازی، عماد شرقی و مراد طاهباز اجازه دهد تا به خانه بازگردند.

این اظهارات در حالی بیان شده که «حسین امیرعبداللهیان» رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران عصر چهارشنبه ۲۴ فروردین ماه  در نشست خبری مشترک با همتای عراقی، در پاسخ به سؤالی درباره آزادسازی بخشی از دارایی‌های ایران اظهار داشت: توافقی در خصوص آزادسازی مطالبات مالی ما نزد یکی از بانک‌های خارجی به وجود آمده و روز گذشته هیأتی از یکی از کشورها برای پیگیری مراحل اجرایی آن در تهران بود و مذاکراتی را با مقامات بانک مرکزی و مقامات اقتصادی وزارت خارجه ما به عمل آوردند و درباره زمان و چگونگی آزادسازی این مبالغ توافق اولیه‌ای را به عمل آوردیم.

پیش‌تر، «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤال خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس درباره آزادسازی بخشی از منابع ارزی ایران و خبر منتشر شده در این باره گفت که این خبر درست است و به‌زودی بخشی از منابع ایران آزاد می‌شود. وی افزود که هیأتی عالی‌رتبه در این زمینه تا پایان هفته به تهران سفر می‌کند.

پیش از آن، برخی رسانه‌ها از آزادسازی بخشی از منابع ارزی ایران در خارج از کشور (حدود هفت میلیارد دلار) خبر داده و اعلام کرده بودند که بر اساس توافق صورت گرفته با برخی کشورهای طرف قرارداد ایران، چارچوب لازم برای رفع مسدودی بخش قابل توجهی از منابع ارزی مسدود شده کشور، مشخص و مورد توافق قرار گرفته است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • محمدایوب IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
    1 0
    یک سئوال از مسئولان محترم نظام دارم مثال یک نفر بیاید به چند نفر قول سرمایه گذاری بدهد با سود کلان وزندگی آن چند نفر را تعطیل و آنچه که دارند را بگیرد بریزد بیرون وبگوید چنان وچنان میکنم که دیگر نیازی به اینها نداشته باشید و سرمایه گذران بر اثر تعطیلی کار های معمول وبه امید گشایش این کلاهبردار زندگیشان نابود گشته وان چرخ زندگی قبلی هم از حرکت بایستد که توان اداره زندگی را نداشته باشند پس از 8سال بگوید من سرمایه های شما را با یک دیوانه به کار بستم نشد صبر کنید یکی دیگه میاد آن جبران میکند وبا زهم نمیشود واخرش با نیشخند ومسخره کردن سرمایه گذاران بگوید نگذاشتند حال عدالت کجاست این کلاهبردار راست راست برود ودر مراسمات بیاید جلوی دوربین سینه سپر کند وخود نمایی کند ودر استخر سونای همین مال باختگان دوباره با دارودسته اش برای کلاه های بعدی نقشه بکشند فقط وفقط ما مال باختگان به خدا پناه می‌بریم هم شکایت از این کلاهبردار وهم از داعیه داران عدالت
  • IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
    1 0
    حتما فقط دزدی دریایی شما توی روز روشن یا دستگیری اتباع کشورهای مختلف خارج از مرز رژیم پلید آمریکا با استدلال های احمقانه، همراه تهدید ملت های مختلف به بهانه های واهی، دخالت در امور همه ملت ها قانونیه دیگه نه. می مونه موارد غیر قانونی که حتما دستگیری جاسوسان کشور منحوس آمریکاست. شما بسیار غلط می کنید که فکر می کنید نویسنده قانون، مجری آن و قویه قضاییه آن در دنیا هستید. خیلی دور نیست که رژیم منحوس همجنس باز و زناکار و وحشی خونخوار آمریکا را در زباله دان تاریخ ببینیم. انشاء الله تعالی.
  • IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
    2 0
    شرکای جرم شماها چه کسانی هستند جناب شریک دزدها - ثروت مردم ایران شده بازیچه ی دستان ناپاک شماها - بچرخید تا خسته شوید - دست درازی به مال دیگران راه پسندیده ای نیست - مال من ایرانی را میلیونها مثل من را به چه حقی دزدیدید با دروغ ملعون بخورد یانکی ها دادید - در این ماه عزیز از خدای احد واحد درخواست می کنیم با دستان غیبی خودش با قوانین طبیعت پاسخ دندان شکن شماها را بدهد و حافظه تاریخی ملت ایران در فرصتهای مناسب نیز در کمینگاه شماها هست - روزگاری برسد تمام امکانات شما در یاکی آباد ازتان گرفته شود باشید تا ببینید.
  • IR ۱۹:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
    1 0
    واقعاً چرا باید با وعده‌های دروغ لغو تحریم‌هایی که به بهانه‌های مختلف بر علیه ما وضع شده و مطمئناً هم هرگز لغو نخواهد شد، صنعت هسته‌ای خود را هم، به دست خودمان محدود و تخریب، و جاسوسان آژانس صهیونیست‌ها را پشتیبانی کنیم و اقتصاد کشور را هم شرطی نماییم؟! مذاکره‌ی فرسایشی برای کشور مضر است؛ آمریکا نمی‌خواهد مذاکره کند تا حرف حقی را قبول کند؛ بلکه می‌خواهد مذاکره کند تا حرف باطلی را تحمیل کند. آن‌ها در پشت صحنه‌ی دیپلماسی، گرگ درنده و روباه حیله‌گر هستند. به غربی‌ها هیچ اعتمادی نداریم و معتقدیم به ما کمک نمی‌کنند و هر جا بتوانند ضربه می‌زنند. مطمئناً عدم توافق با شیطان بزرگ قلدر و سه نوچه‌ی اروپائیش از توافق کردنی که در آن، منافع ملّت پامال بشود، عزّت ملّت از بین برود، ملّت ایران با این عظمت، تحقیر بشود، شرف دارد. مطمئناً برجام چکی نیست که قابلیت نقد شدن داشته باشد، بلکه تجربه‌ی تلخی است که از اعتماد به غرب با صرف هزینه‌ی زیاد به‌دست آمده و تاکنون هم اشتباهات زیادی در مواجهه با آن در پیش گرفته شده است؛ اکنون تنها نفعی که می‌توان از این تجربه به‌دست آورد، برداشتن این یوغ از گردن صنعت هسته‌ای و اقتصاد کشور، با عدم بازگشت به مذاکرات، و کوبیدن شجره‌ی خبیثه‌ی برجام بر سر آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان، و خروج قاطعانه و مقتدرانه از برجام با توکل بر خدا، و خنثی‌سازی تحریم‌ها از طریق ایجاد حرکت تولیدی و تحرک اقتصادی داخلی، و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان لازم با اخراج کامل جاسوسان آژانس و جمع‌آوری تمام دوربین‌ها است؛ و این، خواست مؤکد ما از دولت و مجلس انقلابی است که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن هستیم.
  • حبیب اله منصوری IR ۰۳:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۰
    0 0
    بله همه موافق استقلال هستن سختی هم می‌کشند تا به هدف برسند اما قوه قضائیه بک بار برای همیشه این آقازاده های لجن را که اختلاس کردن وراست راست به بی اعتمادی مردم بیچاره دامن می‌زنند به اسم محکوم کند ملت هر جان فشانی را به‌همراه مسؤلین مردمی می‌نمایند و تا آخرین قطره خون از وطن خود دفاع ومقاومت می کنن ومقاومت. ومقاومت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس