کد خبر 1356421
تاریخ انتشار: ۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۸
آتشبار ۶ حزب مخالف حزب حاکم ترکیه

حزب حاکم ترکیه وانمود می‌کند که تشکیل ائتلاف گسترده مخالفین را جدی نگرفته، اما واقعیت این است که نشست‌های مداوم این احزاب، اردوغان و باغچلی را به هول و ولا انداخته است.

به گزارش مشرق، ۳ ماه از سال ۲۰۲۲ میلادی سپری شده و ترکیه همچنان در شرایط سخت و دشواری است. گویی برای حزب عدالت و توسعه و رهبر این حزب یعنی رجب طیب اردوغان، زمان به سرعت درحال سپری شدن است.

اگر چه تا انتخابات سال ۲۰۲۳ میلادی، نزدیک به ۱۵ ماه باقی مانده، اما برای کشوری که همواره در فضای رقابتی و تنش حزبی به سر می برد، فرصتی چندان طولانی نیست. به ویژه برای دولت مستقر که از بسیاری جهات دچار مشکل شده و بخش قابل توجهی از پایگاه اجتماعی و آرای خود را از  دست داده است.

حالا حزب اردوغان، علاوه بر بحران مصیبت بار اقتصادی، با مشکل دیگری روبرو است. مشکلی که می توان نام آن را یک کاسه شدن بی سابقه آرای احزاب  مخالف دانست.

سابق بر این، مخالفین اردوغان دارای نقاط اشتراک چندانی نبودند و به خاطر سناریوی ساده ای به نام تفرقه و سرشکن شدن آراء، تداوم پیروزی های حزب عدالت و توسعه، چندان دشوار نبود. اما به جرات می توان گفت، برای نخستین بار است که ۶ حزب سیاسی ترکیه با وجود تفاوت جدی در مواضع و رویکردهای سیاسی، صرفاً با هدف مشترکی به نام ضرورت کنار زدن اردوغان از صحنه قدرت، زیر یک سقف گرد هم آمده اند.

سران این حزب، دیروز هم یک بار دیگر گرد هم آمده و عزم راسخ خود را برای مبارزه مشترک علیه اردوغان و باغچلی، اعلام کردند.

حزب حاکم ترکیه وانمود می کند که تشکیل ائتلاف گسترده مخالفین را جدی نگرفته اما واقعیت این است که نشست های مداوم این احزاب، اردوغان و باغچلی را به هول ولا انداخته است.

مخالفین اردوغان، کار گروهی برای صیانت از آراء و حفظ امنیت انتخابات تشکیل داده و در مورد اقتصاد نیز چنین دیدگاهی دارند: «بحران اقتصادی عمیق ترکیه را ارزیابی کردیم. سیاست‌های خودسرانه، نابخردانه، غیرعلمی و بی توجهی به اصل مشورت، منجر به هزینه‌های سنگین زندگی، بیکاری و فقر شده و آسیب‌پذیری‌های اقتصادی به طور جدی افزایش یافته است.»

همچنین این بخش از بیانیه مخالفین اردوغان، توجه رسانه های ترکیه را به خود جلب کرده است: «ما به عنوان ۶ حزب سیاسی که جامعه را در گسترده‌ترین طیف نمایندگی می‌کنند، با آگاهی در مورد گذار از نظام ریاستی به نظام پارلمانی تقویت‌شده به توافق کامل رسیده‌ایم. کارگروهی را به عنوان بخشی از نقشه راه برای گذار به نظام پارلمانی تقویت شده تشکیل دادیم. تحولات سیاسی یک ماه گذشته را مورد ارزیابی قرار دادیم و در این زمینه در مورد پیشنهاد قانون انتخابات که هدف آن بر هم زدن وحدت ما بود، تبادل نظر کردیم. ما می خواهیم ملت ما بداند که وحدت ما بر اساس اصول دموکراتیک تحت تأثیر چنین تلاش های مهندسی سیاسی قرار نخواهد گرفت.»

بیانیه رهبران ۶ حزب مخالف اردوغان، ضمن تاکید بر ضرورت برچیدن نظام ریاستی، نقبی نیز به سیاست خارجی زده و چنین آمده است:«جنگ روسیه و اوکراین را نیز مورد بحث قرار دادیم. همان جنگی که حالا به یک بحران عمیق بین المللی منجر شده است. با حمله فدراسیون روسیه به تمامیت ارضی اوکراین که نقض قوانین بین المللی است، ثبات و صلح در منطقه ما به خطر افتاده است. این بحران یک بار دیگر اهمیت یک سیاست خارجی منطقی و منسجم را که منافع استراتژیک میان مدت و بلندمدت کشورمان را در نظر بگیرد، به ما نشان داد. ما مصمم هستیم که ترکیه را از روزهای سیاه خارج کنیم. امید و اعتقاد ما به آینده بسیار بزرگتر از مشکلات ترکیه است. یادداشت تفاهم سیستم پارلمانی تقویت شده ما و همکاری مستمر ما، امید و باور ملت ما را به آینده افزایش داده است. هدف ما این است که با مشورت، به مشکلات عمیق خود پایان دهیم و هر یک از شهروندان خود را به سطح زندگی و رفاه در خور شأن انسانی برسانیم.»

جمع اضداد علیه اردوغان

۶ رهبر احزاب مخالف اردوغان که دست کم در شرایط کنونی همراه و همنوا شده اند،  عبارتند از:

کمال کلیچدار اوغلو رهبر حزب جمهوری خلق.

مرال آکشنر رهبر حزب خوب.

تمل کارا ملا اوغلو رهبر حزب سعادت.

علی باباجان رهبر حزب جهش و دموکراسی.

احمد داود اوغلو رهبر حزب آینده.

گلتکین اویسال رهبر حزب دموکرات.

بگذارید یک بار به طور اجمالی و کوتاه، نگاهی بیندازیم به گرایش سیاسی رهبرانی که به اسامی آنها اشاره شد: کمال کلیچدار اوغلو رهبر حزب جمهوری خلق، شخصاً کُرد و علوی است اما شناسنامه سیاسی او و حزب متبوعش، مبتنی بر لائیسم، کمالیسم و اصول سوسیال دموکراسی است. اما شریک اصلی و نزدیک به او یعنی خانم مرال آکشنر رهبر حزب خوب، یک ملی گرای راست افراطی است. این در حالی است که شخصیت دیگر این گروه یعنی تمل کارا ملا اوغلو رهبر حزب سعادت، از مهم ترین شاگردان مرحوم نجم الدین اربکان و اسلامگرا است. اوتنها رهبری است که به سفر رئیس رژیم صهیونیستی به ترکیه، اعتراض و انتقاد کرد.

در این جمع، سیاستمدار دیگری داریم به نام علی باباجان رهبر حزب جهش و دموکراسی. او یک اقتصاددان و دیپلمات کارکشته است که اگر چه خود وخانواده اش در جامعه محافظ کاران اسلامگرای ترکیه از اعتبار و سابقه دور و درازی برخوردارند اما حزبش را می توان ادامه دهنده مسیر لیبرالیسم و بازار آزاد دانست. احمد داود اوغلو رهبر حزب آینده نیز یک محافظه کار است که می توان خط و ربط سیاسی او و حزبش را ملی گرای نئوعثمانی دانست. گلتکین اویسال رهبر حزب دموکرات، یک چهره محافظه کار دموکرات است.  

این نشان می دهد که به وضوح، بین آمال و آرای سیاسی و اجتماعی این احزاب و گروه ها، تفاوت و حتی تضاد جدی وجود دارد. اما آنان بر اساس یک مشی عملگرایانه، زیر یک سقف گرد هم آمده اند تا با تکیه بر آرای مردم، اردوغان و باغچلی را از صحنه قدرت کنار زده و فصلی نوین را در تاریخ معاصر ترکیه رقم بزنند.  

اما همه چیز به این سادگی نیست. ۶ حزب مخالف اردوغان، هم اکنون، از بسیاری جهات، همراه و هم مسیر هستند، اما چنین به نظر می رسد که تعیین نامزد نهایی مخالفین برای انتخابات ریاست جمهوری، چندان آسان نخواهد بود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 32
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • JP ۱۷:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
    13 5
    وای بر امت محد ص که در شهر های اسلامی یک نژادپرست (اردوغان) درحال حکومت کردن هست. خدایا ما ایرانیان را ببخش که تابحال اجازه دادیم که یک نژاد پرست بر مردم ترکیه حکومت کند
    • IR ۲۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
      1 10
      اسم کشور ترکیه است و بقیه مهمان هستند
    • علی IR ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹
      1 2
      اتفاقا اتراک مهاجمان و مهاجران هستند و اسم تاریخی قسطنطنیه است که نصفش مال ایران بود نصفش مال یونان و رم باستان
  • JP ۱۷:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
    1 5
    وای بر امت محد ص که در شهر های اسلامی یک نژادپرست (اردوغان) درحال حکومت کردن هست. خدایا ما ایرانیان را ببخش که تابحال اجازه دادیم که یک نژاد پرست بر مردم ترکیه حکومت کند
    • بهزاد US ۰۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹
      7 2
      کل منطقه میراث و کل مردم رعیت زادگان اغوزخان از سال ۶۳۸ پیش از میلاد هستند.
    • علیرضا IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹
      1 3
      ورود اتراک به فلات ایران طبق تاریخ نگاران غربی و مسلمان قرن ۹ میلادی و قرن ۵ هجری بوده است قبل از آن وجود خارجی نداشتند
    • آریا IR ۰۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
      0 0
      بهزاد پان مغول ، بهت نصیحت می کنم ساقیت رو عوض کنی چون بدجوری چت کردی ! خخخخخ
  • JP ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
    2 5
    ما آذری ها خیلی شبیه ایتالیایی ها و آریایی هستیم. با ژنتیک و قیافه و پزشکی که نمیشه شوخی کرد. این مردک باغچه میخواد من آذری رو بگذاره در گروه زرپوستان قرقیز و ازبک
  • JP ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
    0 5
    دوران عثمانی ها بر مادران آذری و فارس و کرد تجاور میکردند و خانه هایشان را غارت میکردند کسی که پدرش بر ناموست تجاوز کرده اصلا مهم نیست هم زبان تو باشد یا خیر بلکه انتقام خون و تجاوز باید از عثمانی و فرزندانش گرفته شود.
    • بهزاد US ۰۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹
      6 0
      سال ۱۵۱۴ سلطان سلیمان فقط برای تنبیه شاه اسماعیل که به زور مذهب رو عوض می کرد قزلباش ها رو سرکوب کرد. سال ۱۸۱۳ سید عبدالوهاب افندی با یگان توپخانه ای عثمانی به کمک عباس میرزا در جنگ با روس آمد. سال ۱۹۱۸ ارتش عثمانی ارومیه و آذربایجان رو از دست تروریستهای ارمنی نجات داد. اون سالها حتی یک نفر ایرانی خارج از از آذربایجان به کمک آذربایجان نیومد فقط مردم آذربایجان با برادران عثمانی مقابل دشمن جنگیدند.
  • IR ۱۷:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
    2 4
    تاریخ نشان داده که ترک ها به درد مدیریت نمی خورن باید یک غیر ترک را برای مدیریت پیدا کنن
    • بهزاد US ۰۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹
      5 0
      اتفاقا از جنوب ژاپن تا اورلئان فرانسه هز مرزهای قطب شمال تا صحرای آفریقا تمام ملتها رعیت ترکها بودند. خود آریایی ها موقع ورود به منطقه بخاطر یخبندان سیبری افتخار رعیت شدن برای ترکها رو داشتند.
    • IR ۰۲:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹
      0 1
      اطهار نظر یک مجازی سایبری فارسی نویس از طورکیه خیلی آدمهای جالبی هستید مجازی جان فیک !
    • ساسان IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹
      0 0
      اولین شکست ترکها از ژاپنی ها در شرق آسیا و اولین شکست ترکها در شمال اروپا از لهستانی‌ها ( اتفاقا هم جشن پیروزی میگیرند و افتخار میکند به شکست اتراک) اولین شکست ترکها در افریقا در صحرای بزرگ آفریقا توسط ارتش فرعون( که زمینه ساز انحتاط اتراک در آسیای غربی شد) البته شکست عثمانی‌ها از صربها باعث ضربه سنگین عثمانی‌ها شد در بالکان
    • علی IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹
      0 0
      اتفاقا اردوغان از این اوستایی های هم تبار شماست که بهشون افتخار میکنین و ترکیه رو به این وضعیت انداخته
    • IR ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹
      0 0
      مگه نمیگفتی ترک ها 900 سال پیش اومدن خاورمیانه حالا چی شد از فرعونی که چندین هزار سال قبل بود شکست خوردن؟ من درمورد خاورمیانه اطلاعی ندارم ولی اینو با قاطعیت میگم ترک ها حداقل 2000سال در قفقاز قدمت دارن اسناد هون ها و خزر ها رو مطالعه کنید
  • IR ۱۸:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
    0 4
    بیشتر اعضای این اتحاد به جز بخشی از کردها و علویان و سکولارها ید طولایی در نژاد پرستی و خود برتر بینی نئو عثمانی دارند و درصورت پیروزی این اتحاد پایدار نبوده و احتمال ادامه و توسعه سیاستهای کشورگشایی و تعرض به همسایگان به صورت فرهنگی و در صورت توان نظامی وجود دارد.
  • قادر IR ۱۹:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
    6 1
    کجای تاریخ دقیقا نشان داده تورک ها مدیریت بلد نیستند تاریخی را که خواندی کلا تاریخ حکمرانان تورک بوده قاجاریان صفویان سلجوقیان افشاریان غزنویان ایلخانان آق قویلنو قره قویلنو نادرشاه ها شاه عباس ها الب ارسلان ها تیمور ها ستارخان ها باقر خان ها مشروطه بابک خرمدین ووووووو و لله هر جایی گشتم حکمران فارس و تاجیکی ندیدم دو سه تا هستند بودند که سابقه فرار و شکست یک روزه دارند.
    • IR ۲۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
      0 4
      وقتی اسم قاجار و دیگر ایرانیان را در دهانت پانترک میاری قبلش دهانت را بشور، ای پانترک نژادپرست شیطانی حساب ما ترک های حسین ع از نژادپرست ها جداست.
    • IR ۰۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹
      0 2
      پانترکیسم مجازی رجب پرست از آنکارا خودش بر علیه ترک ها مطلبی مینویسه پایین تر بعنوان شاکی وارد معرکه میشه و پاسخ کامنت ابلهانه خودش رو میده !!! خدایی شما پانترک های مجازی سایبری خیلی آدمهای شنگول و منگولی هستید ..!
  • IR ۲۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
    2 1
    رفتن اردوغان برای ایران فاجعه خواهد بود. معنای رفتن اردوغان آمدن کمالیستهایی است که با تمام وجود از ایران متنفرند. یادمان نرود قبل از اردوغان و در دولهای مسعوددییماز و بولنت اجویت، با آنکه تحریمهای فعلی هنوز اصلا نبود، اما ترکیه راه را بر کامیونها ایرانی بست و نظامیان ترکیه هر روز به بهانه نبرد با پ ک ک به خاک ایران حمله می کردند و تعدادی از مردم و حتی مرزبانان ایرانی را می کشتند. اجویت رسما از هر آشوب اغتشاش در ایران پشتیبانی می کرد. اما با آمدن اردوغان یک راه تنفس افتصادی برای ایران باز شد. در دوره تحریم ترکیه مهمترین راه مبادلات کالا برای ایران بوده و هست. از طرف دیگر اردوغان پانترکهای ایران را خیلی کنترل کرد. در این چند سال که اغشاشات مکرر در کشور رخ داد، در آذربایجان سریعتر از هر جای دیگری جمعیت متفرق می شدند که دلیلش اشاره دولت ترکیه بود. اما مطمئمن باشید با رفتن اردوغان، هر چند اسد نجات می یابد و غائله سوریه ختم می شود ولی ایران با بحرانی مواجه می شود که گفتنی نیست. هر طور شده باید اردوغان بماند.
  • UA ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹
    0 0
    از ملت تورک آذربایجان تقاضا دارم جواب این هندوهای پادو کولی زاده رو ندهند ۱۲۰۰ سال است که باذن الله از نصف چین تا نصف اروپا و آفریقا مردان تورک حکم راندند جواب دادن یک گرگ به خر ارزش گرگ رو پایین میاره !!!بذارید با کامنتای مجازی خوش باشن
    • ساسان IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹
      0 0
      تو هم با توهماتت خوش باش هنوز سوزش شکست تلخ عثمانی و تجزیه آن کابوس بازماندگان عثمانی شده ،سیستم ترک سازی و اسیمولاسیون زبان و نژاد ترکی نفس اقوام و ملتهای غیر ترک را به شماره انداخته اما هنوز رمق و امیدی باقی مانده برای نابودی این غده چرکین
    • IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹
      0 0
      ساکت شو، ما آذری ها کاملا مشخصه از نژاد آریایی هستیم. و در دو دولت ایرانی ی ماننا و ماد میتوانی اوج شکوه آریایی ها را ببینی که بدست آذری ها ساخته شده.
    • IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹
      0 0
      در متن خودت نوشتی (باذن الله)___ اینطور حرف زدن مخصوص وهابی های عرب‌است که استخدام اردوغان درامده
  • UA ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹
    0 0
    درود بر عثمانی کبیر تنها دولت مسلمان که تا ۶۰ سال بعد از انحطاطش هنوز در وین اتریش دیده بانهای بودند که اگر ارتش عثمانی بیاید زود خبر دهند !!!تورکان عثمانی اینچنین از اروپا زهر چشم گرفته بودند !!حالا چنتا کورد تروریست کوهی و پانفارس کویری اومدند اینجا زر میزنند و پادویی مسیحی رو میکنند به وقتش زبونتون لال میشه منتظر باشید
    • سینا IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹
      0 0
      صربها بد جور تو بالکان نفستون گرفتند
    • IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹
      0 0
      خیلی ها از مغول هم بیشتر حرف میزنند. البته عقمانی مانند احداد مغولش افتخار نیافرید
    • بهزاد DE ۱۶:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹
      0 0
      درود بر روح پدرمان اغوزخان که کل جهان میراث او برای ترکهاست
    • سرباز وطن IR ۲۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹
      0 0
      اوغوزخان تو چین دفنه و ترکها قبل از قره 9میلادی و 5هجری قمری در قلمرو ایران کتیبه رویت نشده است تمام مورخان و تاریخ نگارات غربی و اسلامی تایید کردند،این جعلیات هم خوراک پانترکها مثل تو هست
  • IR ۲۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
    0 0
    تورک و مغول حرف نمیزنند عمل میکنند برو تاریخ بخون میفهمی در ثانی این شمایید که حرف میزنید ومتوهم میشوید و عمل نمیکنید مثل فردوسی در شاهنامه !!خخخ
  • IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
    0 0
    شما بدبختید کافرید مجوسید مرتدید رافضی هستید از چه تبره و قومید والله خودتون هم نمیدونید مگه گفتن باذن الله مخصوص یک تیره خاصه هست که مارک میزنید باذن الله یعنی با اجازه خدا خاک توسرت کنم با این تفکر پست شونیسم رافضیت بدبخت مشرک

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس