کد خبر 1385383
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۳
آیا یک علوی رئیس جمهور ترکیه می‌شود؟

برخی از سیاستمداران ترکیه در مورد رئیس جمهور شدن کلیچدار اوغلو ملاحظاتی دارند و معتقدند که نباید یک علوی به چنین مقامی برسد.

به گزارش مشرق، در حالی که تورم و بحران اقتصادی بی سابقه ترکیه را در نوردیده، موضوع برگزاری انتخابات در فضای سیاسی و اجتماعی این کشور، بسیار برجسته و نمایان شده است. حالا هر کسی از انتخابات حرف می زند.

مخالفین اردوغان می گویند، میلیون ها خانوار ترکیه عملاً در گرسنگی و فقر مطلق به سر می برند و اصلی ترین دلیل این وضعیت، ناکارآمدی و بی کفایتی دولت است و لذا باید هر چه زودتر انتخابات پیش از موعد برگزار شود.

اما سوال اینجاست: چه کسی باید جای اردوغان را بگیرد؟ آیا رهبر حزب جمهوری خلق یعنی کمال کلیچدار اوغلو که عنوان مهمترین مخالف اردوغان و هدایت کننده جبهه مخالفین است، می تواند رئیس جمهور ترکیه شود؟

سه دلیل برتری کلیچدار اوغلو

حزب جمهوری خلق یا ج. ه.پ در سال ۱۹۲۳ میلادی یعنی ۹۹ سال پیش به دست خود مصطفی کمال آتاترک تاسیس شده و چندین دهه قدرت را در دست داشته و بسیار طبیعی است که رهبر این حزب، رئیس جمهور شود.

این مهمترین دلیلی است که می تواند راه رئیس جمهور شدن را برای او هموار کند. دلیل دوم نیز این است که کلیچدار اوغلو، در این سالها، توانسته گسترده ترین ائتلاف احزاب مخالف اردوغان را زیر یک سقف گرد هم بیاورد.

او توانسته در اوج زیرکی، ضرورت کنار زدن اردوغان را به یک هدف ملی مشترک تبدیل کند و مجموعه ناهمگنی از کمالیست ها، ملی گرایان، محافظه کاران، لیبرال ها را در ائتلاف ملت، جمع کند.

بالاخره دلیل سوم این نیز این است که رهبر حزب جمهوری خلق، همواره به پاکدستی، ساده زیستی، فسادستیزی، حضور در کنار مردم و بیان جسورانه انتقادات علیه اردوغان، زبانزد بوده است. حالا باید دید مجموع این صفات برای رئیس جمهور شدن کافی است یا نه.

کشور ترکیه،

حزب جمهوری خلق از آغاز تاسیس، یک حزب سکولار و لائیک بوده و همواره علیه شریعت موضع گرفته و اسلامگرایان را تحقیر کرده است. اما در چند سال اخیر، یک تغییر رویه جدی صورت گرفته و در چند مراسم نمادین، ده ها تن از زنان چادری ترکیه را نیز به عضویت خود درآورده است.

کلیچدار اوغلو رهبر حزب، روز چهارشنبه در یک سخنرانی اعلام کرد: «خطاب به همه دین داران می گویم، این همان حزب سابق نیست. ما تغییر کرده ایم و در کنار دین داران هستیم. پس به ما رای بدهید و اجازه ندهید که آکپارتی، به نام اسلام، بیش از این ترکیه را تاراج کند.»

 کلیچدار اوغلو، مردی در شمایل گاندی

کلیچدار اوغلو در سال ۱۹۴۸ میلادی در نظمیه در استان کردنشین درسیم یا تونجلی، در یک خانواده زازای علوی به دنیا آمد. او مدرک لیسانس اقتصاد دارد و مدت ها مدیر بیمه و تامین اجتماعی ترکیه بوده است.

کلیچدار اوغلو یک سیاستمدار کمالیست میانه رو است و همواره از ضرورت صلح و همزیستی مسالمت آمیز و برقراری عدالت حرف می زند. علاوه بر این ویژگی ها، چهره و جثه او نیز به مهاتما گاندی بی شباهت نیست و خیلی ها او را گاندی ترکیه می دانند.

رهبر ج. ه.پ،  برخلاف بسیاری از رهبران احزاب ترکیه، خیلی دیر وارد دنیای سیاست شد. یعنی در سال ۲۰۰۲ و در سن ۵۴ سالگی به حزب جمهوری خلق پیوست، در همان سال از حوزه انتخابیه استانبول به پارلمان راه یافت و خیلی زود، محبوب شد.

کلیچدار اوغلو در سال ۲۰۱۰ میلادی به دنبال انتشار نوار کاست روابط جنسی غیرمشروع دنیز بایکال رهبر وقت حزب، کلیچدار اوغلو سکان حزب را در دست گرفت و در دوران ۱۲ ساله رهبری او، حزبی که عملاً تضعیف شده و در آستانه از هم پاشیدگی قرار گرفته بود، جانی دوباره یافت.

تاکتیک های سیاسی کلیچدار اوغلو در حزب کردها، موجب شد که در انتخابات محلی شهرداری ها، قدرتمندترین یاران اردوغان در استانبول، آنکارا و آدانا شکست بخورند و این سه قلعه مهم به دست کلیچدار اوغلو بیفتد.

اگر چه کلیچدار اوغلو، کُرد زازا و علوی است اما تقریباً هیچگاه در سخنرانی ها و مصاحبه های خود به این مسائل هویتی و عقیدتی اشاره نمی کند. چرا که بدون شک، جناح کمالیست های دوآتشه داخل حزب جمهوری خلق موافق این نیستند که چنین مفاهیمی برجسته شوند.

داود اوغلو چه گفت؟

کلیچدار اوغلو بارها اعلام کرده که اگر حزب او و همچنین رهبران ۵ حزب دیگر جبهه مخالفین اردوغان تصمیم مشترک بگیرند، به عنوان رقیب اردوغان  به میدان می آید و او را شکست می دهد. اما حالا زمزمه هایی درباره مخالفت با نامزدی او شنیده می شود.

چند روز پیش، از احمد داوداوغلو رهبر حزب آینده در یک گفتگوی زنده تلویزیونی پرسیدند: می دانید که کلیچدار اوغلو علوی است. آیا با رئیس جمهور شدن او مشکلی ندارید؟ پاسخ نخست وزیر سابق ترکیه چنین بود: «من به توانایی فرد و لیاقت او می نگرم و دنبال مسائل هویتی نمی روم.»

کشور ترکیه،

اگر چه داود اوغلو در پاسخ کوتاه خود، در ظاهر، به نامزدی کلیچدار اوغلو اعتراضی نکرد، اما در عمل، به شکلی جدی و قاطعانه از این موضوع هم دفاع نکرد که علویان نیز می توانند رئیس جمهور شوند.

قانون اساسی چه می گوید؟

بر اساس نص قانون اساسی ترکیه، هیچ منعی برای نامزد شدن کلیچدار اوغلو وجود ندارد و در متن قانون، به این اشاره نشده که نباید یک علوی رئیس جمهور شود. اما واقعیت این است که در تاریخ ۹۹ ساله جمهوری ترکیه، علویان همواره به حاشیه رانده شده و پست بالایی به آنها داده نشده است.

در بررسی ابعاد حقوقی امکان رئیس جمهور شدن یک علوی در ساختار سیاسی ترکیه، باید گفت،  از لحاظ حقوقی مشکل خاصی وجود ندارد اما در میدان عمل، مشکل سر بر می آورد.

جامعه تردید دارد

جالب است که اولین اما و اگر در مورد رئیس جمهور شدن کلچدار اوغلو از جانب معاون شریک او مطرح شد. ابراهیم خلیل اورال معاون رهبر حزب خوب، در مورد رئیس جمهور شدن کلیچدار اوغلو، سخنانی بر زبان آورد که توجه همه رسانه ها و محافل سیاسی آنکارا و استانبول را به سوی خود جلب کرد.

ابراهیم خلیل اورال، معاون خانم مرال آکشنر رهبر حزب خوب است و همه می دانند که آکشنر به عنوان شریک قدرتمند کلیچدار اوغلو در ائتلاف ملت، نقش مهم و بی بدیلی در تعیین رئیس جمهور آینده ترکیه خواهد داشت.

کشور ترکیه،

معاون آکشنر در برنامه تلویزیونی میز آنکارا، مهمان فاتح آتیک روزنامه نگار مشهور بود و در مورد نامزدی ریاست جمهوری کمال کلیچدار اوغلو گفت: «من همه مؤمنان و فرقه های دین اسلام را برابر می بینم. زیرا دین من از من می خواهد که چنین رفتاری داشته باشم. علوی ها برادران ما هستند هزار سال است که با علویان و کردها در این سرزمین ها زندگی می کنیم، علویان برادر ما هستند، علوی بودن کلیچدار اوغلو برای من مانعی ندارد، چون آنها را می شناسم، اصولشان را می دانم. اما مگر هدف سیاست، پیروزی و کسب رای نیست؟ ما در یک جامعه مسلمان غالبا سنّی زندگی می کنیم. از نظر جامعه ترکیه، یعنی از نظر قشر مسلمان، که می‌توانیم آن‌ها را سنی بنامیم، نامزدی یک علوی، یک مشکل است. اگر ۶۵ درصد تا ۷۰ درصد ترکیه را دارای مشخصات محافظه‌کارانه دین داران بدانیم، نامزد مشترک آنان لاجرم سنی خواهد بود. رؤسای کل ما در ائتلاف ۶ حزب، کاندیدایی مناسب برای این مشخصات انتخاب می کنند و او را در معرض انتخاب ملت ترکیه قرار می دهند، من در این شکی ندارم.»

ذکر این نکته نیز ضروری است که کلیچدار اوغلو، هیچگاه یک علوی دوآتشه نبوده که درباره علویت و مطالبات علویان، حرفی بزند. اما در هر حال، در صورت نامزد شدن، آماج حملات گسترده ماشین تبلیغاتی عظیمی قرار خواهد رفت که توسط اردوغان و باغچلی، هدایت می شود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 27
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    4 26
    ترک ها مثل بوقلمون زود رنگ عوض می کنند علوی و سنی و ... هم فرقی ندارد یک غیر ترک باید در ترکیه به حکومت برسد یک ایرانی تبار یا یک کرد تیار یا یک عرب تبار هر کدام از اینها از ترکها بهتر است
    • IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
      11 2
      دوست من اینجا ایرانِ فرانژادی است و به ترک و کرد و فارس و ایتالیایی و.... توهین‌نمیکنیم.
    • علی IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
      1 10
      درتاریخ ترکیه بررسی کنیم تمام مذاهب و اقلیتهای ترک پشتیبان و گسترش اهداف و ارمان انگلیسی و یهودی پانترکیسم اتاترک است .نه اسلام گرا نه سکولار نمی تواند ارمانهای پانترکیسم را متوقف کند مگر قومیتهای کرد و......
    • ارش IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
      12 0
      چقدر پول برای اختلاف انداختن بین اقوام ایرانی میدهند؟؟ من به عنوان یک ایرانی، به ترک های کشورم، به لر ها و کرد های کشورم، به بلوچ های کشورم، به ترکمن های کشورم، افتخار میکنم،همه زیر سایه ی محبت خداوند عالم هستیم
    • IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
      0 7
      خود عثمان یکم شاه اول عثمانی‌ها هم ایرانی بود.
    • ببببببببب DK ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
      10 1
      شما که انقدر طرفدار کردها هستی چرا اجازه نمیدین کردها یا سنی ها رئیس جمهور شوند تو ایران
    • IR ۲۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
      1 2
      ترک که در ایران رهبر است. در ضمن همه دنیا میدانند بحث ها در ایران نژادی نیست کاخ های هخامنشی از کاخ های شاه عباس اذری ویرانتر است
  • IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    12 10
    علوی‌ها عاشق حضرت علی ع هستند. و در حقیقت شیعه هایی بودند که بعلت ستم‌ عثمانیِ آدمخوار به کوها فرار کردند و از شیعه‌ی‌واقعی دورماندند.
    • IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
      4 7
      هر تشیعی حقیقی نیست مثل فرقه بهایی، یا هر خود فروخته ای که فقط اسمی تشیع است، شیعه حقیقی حق گرا است.
  • IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    3 8
    سلام هزاران ساله مادرمان ایران بر سردارِ ترکِ لشگرِ محمد ص، ژنرال قاآنیِ کبیر، سلطان میادین نبرد از اقیانوس هند تا ساحل مدیترانه و در هم کوبنده کاخ های آنکارا و دیگر لانه های نژادپرستان
  • IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    0 8
    سلام هزاران ساله مادرمان ایران بر جنگسالارِ ترکِ لشگرِ محمد ص، ژنرال قاآنیِ کبیر، سلطان میادین نبرد از اقیانوس هند تا ساحل مدیترانه و در هم کوبنده کاخ های آنکارا و دیگر لانه های نژادپرستان، صاحبِ شمشیر دوازده هزارسالهٔ ایران
  • IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    0 10
    ما ایران در آنکارا گندم کاشته ایم. زراعت کرده ایم. ما قرن ها در آنکارا خانه ساخته ایم. ما به آنکارا باز میگردیم. ما وارثان خاک آنکارا از پدران تاجدارمان هستیم
  • IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    10 2
    فقط یک نژادپرست احمق می‌تواند بگوید که عربها و کردها از ترکها بهتر هستند. چون تنها معیار خوب و بد بودن تقوای الهی است. و لا غیر
    • اطلس IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
      6 8
      منظورت پانترکا هست
  • محمد... IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    26 1
    این کلیچتاراوغلو اگه رئیس جمهور بشه دیگه در تحریم ها کمکی به ایران نمیشه، این مرد رو فتح الله گولن سرکار آورده مثل زنبور بی عسل میمونه البته شانس موفقیت خیلی کمی داره و شانس اصلی موفقیت باز هم اردوغانه
  • IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    3 10
    چیزی بنام‌رئیس جمهور عراق ویا رئیس جمهور ترکیه وجود ندارد این بیچارگان قرن هاست مستعمره آمریکا هستند.
  • IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    8 8
    پان عثمانی ها حاضرند برای خوشایند اردوغان ناموس آذری را هم بفروشند. همانطور که این خائن های زوزه کش در زمان صفوی به شاه اسماعیل خیانت کردند و ناموس آذری و فارس در تجاوز عثمانی قرار گرفت____ ای مردم تبریز کسی که زوزه اکنون زوزه میکشد همان کسی است که به زنان تبریزی پابند زد تا به اسارت عثمانی‌بروند.
  • IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    4 33
    یک علوی کورد تبار !!!!!!!!///اردوغان باز موفق میشه مطمین باشید ////دعای آذربایجان جنوبی و شمالی به تنها مدافع واقعی تورک و اسلام رجب طیب اردوغان است
    • تقی IR ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
      3 2
      منم مطمین هستم موفق میشه ،علتش رواج و گسترش تفکرات و قومیت پرستی پانترکیسم که مجوز تمام تجاوزات کشتار تبعید و نابودی اقوام و قومیتها شده منجمله تفکرات پانترکی شما همراه با نفرت افکنی
  • IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    4 1
    این خیار ۱۰بار جلوی اردوغان شکست خورده!!!آب حیا از چهرش افتاده حیا نداره علوی مشرک !!!
  • IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    2 1
    آیا در عربستانی ک رهبر تفرقه افکنی و فتنه گری در دنیاست به یک علوی اجازه ای نمایندگی در مجلس داده شده ک بخواد یک علوی رئیس جمهور در ترکیه شود ؟!؟!؟!؟!؟!؟!
  • IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    9 9
    دشمنان ملت آذربایجان. .مثل سگان پارس می کنند.
    • مجتبی IR ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
      6 7
      زوزه ات نمی شنوم ؟؟؟؟؟
    • IR ۱۵:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
      6 10
      پایگاه آریاییِ اینجرلیک، دهان بندی بر ترکیه, #آذری آریایی است
  • IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    6 0
    بازهم اردوغان رئیس جمهور خواهد بود ...
  • رضا NL ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    4 0
    طبق قانون اساسی ایران رییس جمهور شدن سنی ها ممنوع است ،
  • IR ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    1 0
    حداقل بیش از تعداد حد مجاز از سنی ها نمایندگی در مجلس دارند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس