کد خبر 1355813
تاریخ انتشار: ۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۱
داود اوغلو در سودای قدرت در ترکیه

احمد داود اوغلو یکی از ۶ رهبر جبهه احزاب مخالف اردوغان است، اما ظاهراً تمایل دارد که به صورت مستقل، شانس خود را برای رسیدن به پست ریاست جمهوری بیازماید.

به گزارش مشرق، اندکی بیش از یک سال به زمان برگزاری انتخابات سراسری ترکیه باقی مانده و قاعدتاً باید فضای عمومی، فعلاً آرام باشد. اما ظاهراً همه عجله دارند و سران احزاب، طوری رفتار می کنند که هر آن ممکن است مردم پای صندوق رای بروند!

یکی از سیاستمدارانی که معتقد است دولت و حزب حاکم، توان و کفایت اداره کشور را ندارند و باید هر چه زودتر کنار زده شوند، احمد داود اوغلو است.

سلیم تیمورچی از سران حزب آینده دیروز اعلام کرد:«نورالدین نباتی اثبات کرد که چیزی از اقتصاد نمی فهمد. به همین خاطر، به زودی از پست خود برکنار خواهد شد. نباتی و اردوغان، اقتصاد بحران زده ترکیه را ضعیف تر کردند و نتوانستند کاری کنند. آنان کشور را به پرتگاه برده اند و باید این وضعیت را تغییر دهیم.»

تیمورچی افزود:«یکی از مهم ترین معضلات ترکیه، بی لیاقتی و بی کفایتی دولتمردان است. برای انتخابات سال 2023 میلادی، نامزد حزب ما احمد داود اوغلو است و به او اطمینان کامل داریم. او کسی است که می تواند قطار ترکیه را به ریل بازگرداند.»

کشور ترکیه ,

احمد داود اوغلو یکی از 6 رهبر جبهه احزاب مخالف اردوغان است، اما ظاهراً تمایل دارد که به صورت مستقل، شانس خود را برای رسیدن به پست ریاست جمهوری بیازماید.

پیاده شد، یا هلش دادند؟

احمد داود اوغلو همان نویسنده و آکادیمیسینی است که ره صد ساله را در حزب عدالت و توسعه، یک شبه پیمود. او مدتها در دانشگاه مالزی، در رشته روابط بین الملل تدریس کرد و علاوه بر ترکی، عربی و انگلیسی، به زبان مالایی نیز مقالاتی نوشت و سپس رفته رفته شروع به انتشار تحلیل های سیاسی اش در روزنامه ینی شفق کرد. یعنی همان روزنامه ای که به اصلی ترین سکو و کانون محافظه کاران لیبرالی تبدیل شده بود که همگی از زیر شنل اربکان بیرون آمده بودند، اما با گرایش لیبرالیستی خود و داشتن تمایل نزدیکی به غرب، ساز متفاوتی می نواختند.

کشور ترکیه ,

انتشار تحلیل های داود اوغلو، توجه تیم گل – اردوغان را به سوی خود جلب کرد و به دعوت رفقا، مالزی را ترک گفته و به کشورش بازگشت.

داود اوغلو خیلی زود در حلقه پیرامون عبدالله گل رشد کرد و به ترتیب پست های مشاور نخست وزیر، سفیر کبیر، وزارت امور خارجه، نماینده مردم قونیه در پارلمان، نخست وزیری و رهبری حزب را تجربه کرد. اما سرانجام، بر سر تغییر نظام سیاسی – اجرایی ترکیه از پارلمانی به ریاستی، با اردوغان بر سر اختلاف افتاد و جدا شد.

داود اوغلو، از پست خود استعفا کرد، اما بعدها در وصف شرایط آن دوران خود گفت: «ما از قطار حزب عدالت و توسعه پیاده نشدیم، ما را هل دادند.»

از تنش سفر تا تهاجم و انزوا

داود اوغلو، در میان محافظه کاران نزدیک به اردوغان، مخالفین و منتقدین فراوانی دارد. آنها معتقدند که داود اوغلو، در تعیین مسیر سیاست خارجی ترکیه، به ویژه در پرونده های سوریه و لیبی، مرتکب خطاهایی جدی شده و هزینه سنگینی بر دست آنکارا و دمشق گذاشته است.

اما خود داود اوغلو بارها در دفاع از خود اعلام کرده که در این زمینه، تنها نبوده و بسیاری دیگر از مشاورین اردوغان همچون هاکان فیدان، یالچین آک دوغان، مسعود حقی چاشن، برهان الدین توران و دیگران نیز بر درستی این سیاست ها تاکید کرده اند و نباید هزینه های شکست در سوریه، فقط به پای او نوشته شود.

با این حال، منتقدین جدی، بر این نکته پافشاری می کنند که نظریات داود اوغلو که در ابتدا با لعاب و ظاهری جذاب تحت عنوان «تنش صفر با همسایگان» مطرح شده بود، بعدها سمت و سوی ملی گرایانه و نئوعثمانی گرایانه پیدا کرد و گره کور تنش های منطقه ای را پیچیده تر کرد.

یکی دیگر از انتقادات جدی علیه داود اوغلو، این است که در دوران نخست وزیری، در برابر همه زورگویی های اردوغان سکوت کرد و به منظور حفظ قدرت، در برابر تمام خطاهای او، سکوت کرد.

ائتلاف مخالفین چگونه می اندیشد؟

6 حزب مخالف اردوغان، جبهه گسترده ای را برای کنار زدن اردوغان و باغچلی، تشکیل داده اند. کمال کلیچدار اوغلو رهبر حزب جهوری خلق و مرال آکشنر رهبر حزب خوب، دو رهبر مهم این ائتلاف هستند و 4 رهبر دیگر نیز عبارتند از احمد داود اوغلو، علی باباجان، تمل کاراملا اوغلو و گلتکین اویسال. شواهد نشان می دهد که از بین 6 رهبر مزبور، این کلیچدار اوغلو و آکشنر هستند که از بالاترین قدرت برای تعیین نامزد مشترک برخوردار هستند و داود اوغلو شانس پایینی دارد.

کشور ترکیه ,

در پایان باید گفت احمد داود اوغلو به عنوان یک نظریه پرداز حوزه روابط بین‌الملل و سیاست مداری که پست‌های مهمی همچون وزارت امورخارجه و نخست وزیری را تجربه کرده، هنوز هم از محبوبیت گسترده ای در بین مردم برخوردار نیست.

در واقع او شخصیتی است که تنها به بخشی از الیت و نخبگان جامعه تعلق دارد. بنابراین، بعید است که در میان مدت به یک سیاستمدار محبوب و مقتدر تبدیل شود.

در شرایط کنونی و بر اساس یک مقایسه کوتاه و اجمالی می‌توان گفت، از میان افراد مهم و برجسته ای که پیش‌تر در صف یاران اردوغان و حزب عدالت و توسعه بوده و سپس از آنها جدا شده اند، افرادی وجود دارند که به مراتب از داود اوغلو قوی تر و محبوب تر هستند.

به عنوان مثال علی باباجان یکی از افرادی است که همچون داود اوغلو، انتقادات تندی علیه اردوغان مطرح کرده است، اما برخلاف داود اوغلو یک چهره متعلق به قشر نخبه و اقلیت جامعه نیست و دارای محبوبیت گسترده بین زنان، جوانان و فعالان اقتصادی است.

همچنین عبداللطیف شنر، بلنت آرنچ و بسیاری دیگر از شخصیت‌های مهمی که قبلاً بیرق حزب عدالت و توسعه را برافراشته بودند، نگاه و اعتبار اجتماعی بیشتری نسبت به داود اوغلو دارند.

از دیگر سو باید به این نکته نیز اشاره کرد که داود اوغلو دارای هوش و ذکاوت سیاسی قابل توجهی است و به خوبی و به راحتی می تواند بفهمد که اعتبار و محبوبیت چندانی برای ورود به رقابت ریاست‌جمهوری ندارد. اما می‌کوشد با طرح این موضوع، دست به چانه‌زنی بزند و از سران احزاب مقتدر اپوزیسیون، امتیازات ویژه‌ای بگیرد. شاید یکی از امتیازاتی که مدنظر داود اوغلو است بازگشت مجدد به دستگاه دیپلماسی باشد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 52
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 13
  • IR ۱۹:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
    5 0
    اینم نژادپرسته؟
    • IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
      1 0
      پدر پانترکیسمه
  • US ۱۹:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
    22 13
    ما ایرانیان در آنکارا و استانبول زراعت کرده ایم. ما در آنکارا و استانبول گندم برداشت کرده ایم. ما در آنکارا و استانبول زندگی کرده ایم. پدران ما زمین آنکارا و استانبول را برای ما ایرانیان به ارث گذاسته اند. ما پرچم ایران را بر قله های آنکارا و استانبول نصب میکنیم. ما زمین مان را پس میگیریم
    • بهزاد IR ۲۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
      5 3
      چون وقتی از سیبری اومدید مناطق جنوب ایران که سنگلاخ بود و مناسب کشاورزی نبود نصیبتون شد شما هم به اقوام متمدن منطقه مثل ماننا آشور بابل لیدیه حمله کردید و ثروتهاشون رو غارت کردید.
    • مهدی US ۲۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
      6 1
      ایتالیایی ها هم در ترکیه گندم کاشتن حالا چاره چیه ؟اینم‌بدون همه اینطور عقده ای وار فکر کنم سنگ رو سنگ بند نمیاد .حتما مغول ها هم میگن پدران ما در ایران با اسب تاختند یا اعراب بگن پدران ما در ایران مسجد ساختن
    • IR ۰۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
      1 1
      انکارا و استانبول خاک آبا اجدادی ما ایرانیان است و باید پس گرفته شود.
    • IR ۰۰:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
      1 1
      برو بابا . من ایرانیم و فارس ما کی انکارا و استانبول جزو خاک ایران بوده به جز یه دوره ی دویست ساله در عهد هخامنشیان این نواحی جزو ایران نبوده . اگر کسی باید این ادعا رو بکنه یونانی ها هستند که روم شرقی بیش از هزار و صد سال حکومت این نواحی رو در دست داشت . خدا رو شکر سلطان محمد فاتح بیرق اسلام رو ششصد سال قبل در اسلامبول کوبید . مهم اینه که اکنون بانگ محمد رسول الله از ایاصوفیه پخش می شه نه بانگ ناقوس کلیسا . برادران ترک ما دوست تان داریم و همه مسلمان و زیر پرچم اسلام .
    • IR ۰۴:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
      0 2
      سکاهای ایرانی تبار همیشه مالک سرزمین ترکیه هستند. و روزی مغول را بیرون میکنند.
    • IR ۰۴:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
      0 1
      دانه دانه شن آنکارا جواهراتی هستند که از طرف پدرانمان داریوش و آلب ارسلان برایمان به ارث گذاشته شده اند‌.
    • IR ۰۴:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
      1 1
      ما ایرانیان (ایرانیان نه فقط فارسها) برای بیرون راندن شیطان نژادپرستی از انکارا و استانبول، حتی از عقده هم استفاده میکنیم
    • IR ۰۵:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
      1 0
      کوچ از سیبری یک نظریه ضعیفه همه عالم و ادم میدونند سیبری اسکیمو بوده از اول تاریخ، برو از باغچه بپرسد
  • IR ۲۰:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
    0 3
    ایشون صراحتا به دنبال ضمیمه کردن خاک عراق و سوریه هستند.
  • US ۲۱:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
    4 8
    آذربایجان خیلی قدیمی هست ولی شمال ارس هیچگاه اسمش آذربایجان نبوده است.
  • فراهانی IR ۲۲:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
    3 1
    لین هم از اردوغان بدتر است
  • IR ۲۲:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
    1 0
    داود اغلو همان کسی است که اردوغان را فریب داد و بسوی تقابل با ایران و محور مقاومت سوق داد و علت برکناری اش شکست او در سوریه بود
    • بهزاد US ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
      0 1
      از عوامل فتح الله گولن هست. ۳ ماه بعد استعفاش کودتا شد.
  • علی IR ۲۲:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
    0 5
    داوود اوغلو نقشه هایی همچون سازمان اتحادیه ترک و باعث تشویق حمایت از داعش و اخوان المسلمین در سوریه ،و ادعای نماز خواندن در مسجد اموی و دالان متوهمانه زنگزور و حتی گفته شده مرز ایران به اوراسیا و اروپا هم بسته شود ،مغز متفکر سیاستهای ترکیه است
  • IR ۰۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
    0 1
    وای بر نژادپرستی، وای بر ما ایرانیان که وظیفه پدری مان در خاورمیانه را خوب انجام ندادیم و اجازه دادیم که اردوغان نژادپرست بر مردم مظلوم ترکیه حکومت کنه
    • بهزاد IR ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
      0 0
      کتیبه بیستون سرتاپا گزارش قتل عام ملتهای منطقه است که از توحش هخامشیان به ستوه آمده بودند.
  • IR ۰۰:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
    0 0
    توهمات وشعار تحريف وجعل تاریخ ...آفات جریان انحرافی فاشیستی ایرانشهری ها ....جریان انحرافی فاشیستی ایرانشهری ها افات وحدت‌ ملی....
    • بهزاد IR ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
      1 1
      دقیقا! تا زمانی پان ایرانیستها هستند ما هم طرفدار استقلال آذربایجان و اتحاد با جمهوری آذربایجان هستیم
    • مجتبی IR ۱۸:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
      3 0
      برو از آذربایجانی‌های انور آب بپرس ،شما را آدم حساب نمی کند کم تمسخر و استهزا شدید ؟؟؟؟؟ پول نفت ندارند شکم گرسنه خودشان سیر کند از جمعیت ۱۰ میلیونی آذربایجان ۵ میلیون مهاجرت کردند روسیه آسیای مرکزی و اوکراین و.....
  • IR ۰۴:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
    0 0
    خب به‌ به یک نژادپرست دیگه، مثل اینکه این یکی از اردوغان شیطانی تره، بالاخره ما ایرانیان یک شیطان واقعی برای شکست دادن پیدا کردیم. یک دلیل خوب
  • IR ۰۴:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
    0 0
    یک داوود اوغلو هم شیطان دیگه مثل بقیه شکست خورده های جلوی ایران، این رو هم میقرستیم پشت سر صف‌طولانی پشت سر سزارهای امپراطوری روم باستان تا اخرینشون صدام و اردوغان
  • IR ۰۴:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
    1 0
    ما ایرانیان سزار های روم باستان را نابودکرده ایم. ما مغول را خورده ایم، فقط نمیدونیم داوود اوغلو چقدر کوچیک‌هست.
    • بهزاد US ۱۶:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
      1 1
      دیاکو بنیانگذار ماد پسر خودش رو بعنوان گروگان به دربار ماننا می فرستاد. از وقتی از سیبری اومدید رعیت دربار آذربایجان بودید.
  • IR ۰۴:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
    1 0
    کودکی‌که توسط اسلحه اهدایی اردوغان به داعش سر یریده شد.
  • IR ۰۴:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
    0 0
    ایرانی هم همانقدر که از پانترک نژادپرست فاشیست بیزار هستند همانقدر هم از پانفارس و پانکرد بیزار هستند.---- پانترک فاشیست بیخود خودت رو به ما ترک ها نچسبون پانترک فرزند شیطان است و ترک فرزند آدم است.-- شیطان هم به خدا گفت نژاد من آتش است و برتر هستم
  • IR ۰۴:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
    1 2
    ششصد سال پیش از گبی مغولستان به ایران و آناتولی سرازیر شدین الان به ساکنین اصلی ایران انگ مهاجر بودن میزنی شما ترکان مغولزاده!! خخ
    • بهزاد IR ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
      0 1
      کورگانهای ۴۵۰۰ ساله ترکها از استانبول تا اردبیل پراکنده هست این آریاییها هستند که بخاطر یخبندان سیبری رعیت و پناهنده آذربایجان شدند. دیاکو بنیانگذار ماد پسر خودش رو بعنوان گروگان به دربار ماننا می فرستاد.
  • IR ۰۵:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
    2 0
    اوضاع ترکیه خیلی وخیمه مرکز آمار اروپا گفته67درصد مردم ترکیه سالی یکبار هم نمیتوانند گوشت قرمز یا سفید بخورند. اگه میخوای نژاد ایرانی ات رو بفروشی لااقل برو آویزان یک نژاد درست حسابی بشو
  • NL ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
    2 0
    بوی گند هولوکاست عثمانی ها بر روی آذری ها انقدر تند و زیاده که هر جعلیات هم نمیتواند آن را پاک کند. ذات نژادپرستی این است و ترکیه قرنهاست که دچار بیماری نژادپرستی شده است.
    • بهزاد US ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
      0 2
      سال ۱۵۱۴ سلطان سلیمان فقط برای تنبیه شاه اسماعیل که به زور مذهب رو عوض می کرد قزلباش ها رو سرکوب کرد. سال ۱۸۱۳ سید عبدالوهاب افندی با یگان توپخانه ای عثمانی به کمک عباس میرزا در جنگ با روس آمد. سال ۱۹۱۸ ارتش عثمانی ارومیه و آذربایجان رو از دست تروریستهای ارمنی نجات داد. اون سالها حتی یک نفر ایرانی خارج از از آذربایجان به کمک آذربایجان نیومد فقط مردم آذربایجان با برادران عثمانی مقابل دشمن جنگیدند.
  • NL ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
    1 1
    سر بریدن کودک عراقی با اسلحه اردوغان نژادپرست و پانترک فاشیست انجام شد که بدست داعش رسید‌
    • بهزاد IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
      3 2
      القاعده ربطی به ترکیه نداره ترکیه فقط پشتیبان ارتش آزاده که همزمان با داعش و پ ک ک و رژیم جنایتکار اسد مبارزه میکنه. شما طرفدار بشار اسدی هستید که پای بچه یک ساله رو جلو پدر مادرش با تیغ می بریدن!
    • علی IR ۲۲:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
      2 0
      تروریست‌های اویغور که مساجد شیعیان در قندهار منفجر کرد ،تحت آموزش ترکیه بود مانند ترکمنهایی که سر پسر فلسطینی بریدند در سوریه
    • بهزاد US ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
      0 0
      القاعده که ریشه اش بین برادران افغانی آریایی شماست.
    • IR ۰۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹
      0 0
      پشتونهای ضد فارس و آریایی و افغانهای چشم بادامی هم نژاد تورکها هستند .. چرا به خودتان توهین میکنید بوزگورد مغولزاده؟!
  • NL ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
    0 0
    اللهم العجل لولیک الفرج ________ (فارغ از متن این خبر) لطفا برای ظهور امام زمان ع دعا کنیم ______ اللهم العجل لولیک الفرج
  • NL ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
    2 1
    این اوغلو ها رو هم میفرستیم کنار باقی مغول ها
    • بهزاد IR ۱۵:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
      0 1
      خودتون هم برگردید سیبری
    • علی IR ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
      1 0
      شما برگرد دشت قبچاق و صحرای گپی
    • علی IR ۲۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
      1 0
      سیبری که اقوام اسکیموتون در حال شکار هستند اگه آنها را ترک بدانی
    • بهزاد US ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
      0 2
      کورگانهای ۴۵۰۰ ساله سکاها همه جای آذربایجان هست. پس ما ترکها بومیان آذربایجان هستیم ولی شما آریایی ها از سیبری مهاجرت کردید اومدید منطقه ما
    • IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
      0 0
      اولا) سکاها ایرانی‌تبار هستند دوما) بحث مهاجرت از سیبری رو برو از باغچه بپرس چون هنوز رفقاش در سیبری هستند.
  • NL ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
    1 2
    (اوغلو) (مغول) به این دو چاژه نگاه کنید که چقدر شبیه هستند؟؟ آخه زبان ترکی و کغولی از شاخه زبانهای آلتایی هست. و ترک و مغول هردو چشم بادامی و همنژاد هستند.
    • بهزاد IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
      2 0
      افغانی و تاجیکستانی آریایی هم چشم بادامی هستند!
    • علی IR ۲۲:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
      2 0
      همینقدر که اقرار کردین نژاد یا قوم آریایی هستند شکر است اما نمی توان تجاوزات و حملات مغولها به سرزمین سکاها در شرق فلات ایران نادیده گرفت
  • NL ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
    1 1
    (اوغلو) (مغول) به این دو کلمه نگاه کنید که چقدر شبیه هستند؟؟ آخه زبان ترکی و مغولی از شاخه زبانهای آلتایی هست. و ترک و مغول هردو چشم بادامی و همنژاد هستند.
    • بابک آزری ایکس IR ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
      2 1
      خخخخخ اینطور باشه که تو فارسی کلی کلمه مثل یغور و غل و ... هست حرفت کاملا بی ربط هست این حرفتو جایی نگو بهت میخندن :)
    • علیرضا IR ۱۸:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
      2 0
      همخانواده هستند و هم ریشه هستند کلمات
    • ابی IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
      0 0
      هیچ می دونید در مقام مقایسه خودتان باترکها هستید وهرچه درخودتان احساس کمبود دارید به ترکها نسبت می دهید همه می دونند ترکها جزو خوش چهره ترین مردمان جهانند چه ترکهای ایران چه آذربایجان وچه ترکیه دراشعار حافظ وسایرشاعران زیبایی ترکها هم اومده سعی کنید کمبودهای خودتان را به ترکها یا اقوام دیگر نسبت ندهید رنگ پوست ایرانیان مناطق مختلف هم واضح وعیان هستش کجاها تیره پوست وکجاها سفید پوستند حسادت نسبت به ترکها تاکی حتی حاضرید یه یونانی دزد کشتی ایران ویا یک ارمنی مسیحی به موفقیت برسه ولی یک ترک نه حسادت حسادت ...... بعدش اگر ترکیه بده وترکها بد هستند چراسالی حداقل1000 خانه توسط ایرانی ها درترکیه خریده میشه 1 میلیون نفر فقط میرن شهرهای ترکهارو ببینند اونهم ایرانی هایی که یا پولدارند یا نخبه هستند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس