کد خبر 1356324
تاریخ انتشار: ۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۷
حواشی فرمول غذایی اردوغان در ترکیه

رسانه‌های منتقد اردوغان، اقدام رئیس جمهور برای ارائه فرمول غذایی گرانقیمت در شرایط بحران اقتصادی را به چالش کشیدند.

به گزارش مشرق، این روزها اقتصاد ترکیه حال و روز خوشی ندارد و قرار است مهمترین موضوع نشست آتی هیات دولت، بررسی قیمت های نجومی قبل از رمضان باشد. از آنجایی که قیمت مواد غذایی در ترکیه به شدت بالا رفته، میلیونها خانوار این کشور در آستانه ماه مبارک، در شرایط بسیار دشواری قرار گرفته اند. اما با این حال، در کاخ ریاست جمهور ترکیه، خبری از صرفه جویی و پرهیز از تجمل گرایی نیست. این همان موضوعی است که خشم منتقدین حزب حاکم را برانگیخته است.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و رهبر حزب عدالت و توسعه، دیروز با جمعی از کشاورزان استان توکات دیدار کرد. او در این دیدار وعده هایی برای رفع مشکلات کشاورزان در حوزه تامین سوخت و دیگر ملزومات زراعی و باغی داد و در عین حال بر این موضوع تاکید کرد که بخشی از امنیت غذایی ترکیه به خاطر حمله روسیه به اوکراین به خطر افتاده و لازم است از این به بعد، بخش مهمی از نیازهای واردات غذایی ترکیه، از کانادا تامین شود.

اردوغان در کنار این موضوعات، نقب به سلامتی، غذا و آشپزخانه نیز زد و فرمولی ارائه داد که ظاهراً بسیار گرانقیمت تر از آن چیزی است که برای مردم عادی، میسر باشد.

رجب طیب اردوغان، کشور ترکیه،

رسانه های منتقد اردوغان، اقدام رئیس جمهور برای ارائه فرمول غذایی گرانقیمت در شرایط بحران اقتصادی را به چالش کشیدند.

توصیه غذایی اردوغان و اعتراض منتقدین

اردوغان در نشست با کشاورزان توکات، گوش به خواسته های آنان سپرد. در این نشست، چند تن از زنانی که صاحبان واحدهای دامپروری بودند، از حمایت های دولت تشکر کردند.

یکی از نکات جالب توجه این بود که همه این زنان محجبه و از هواداران حزب عدالت و توسعه بودند و در کنار شرح پیشرفت در کارهای خود، اشعاری نیز در مدح اردوغان خواندند. این همان موضوعی است که تاکنون چندین بار در رسانه ها مطرح شده و گفته می شود که دولت، در استان های مختلف، به شکل هبه و رایگان، هزاران راس دام در اختیار هواداران خود گذاشته تا تعاونی های دامپروری تاسیس کنند.

اردوغان در اثنای سخنان یکی از فعالان اقتصادی که در مورد بسته بندی عسل توضیح می داد، اصطلاحاً جوگیر شد و یک فرمول غذایی ویژه ارائه داده و گفت: «هر شب، قبل از خواب یک معجون بسیار ارزشمند می خورم که حقیقتاً منبع شفا است. ممکن است شما خودتان تولید کننده عسل و چیزهای دیگر باشید اما قدر این محصولات را ندانید. بنابر این من برایتان توضیح می دهم تا بدانید چه فوایدی دارند.»

اردوغان در ادامه، فرمول معجون شفا دهنده خود را به این شرح توضیح داد:

۱.مقداری ماست گاومیش را در یک کاسه می ریزم.

۲.هسته سه یا چهار عدد خرمای مدینه را خارج کرده و گوشت خرماها را در ماست گاومیش می ریزم.

۳.مقداری جو دوسر اضافه می کنم.

۴. یک قاشق عسل شاه بلوط نیز اضافه می کنم و هم می زنم.

اردوغان گفت: «من هر شب قبل از خواب این معجون را مهیا کرده و می خورم و بسیار آرام می خوابم. به همه شما توصیه می کنم که شفا و سلامتی خود را با این معجون حفظ کنید. لازم است تشکر کنم از شهرداری حزب ما در اسکی شهر و همچنین یکی از شهرداری های ما در آنکارا که به صورت مداوم، برایمان ماست تازه گاومیش می فرستند.»

رجب طیب اردوغان، کشور ترکیه،

روزنامه سوزجو از مهمترین روزنامه های مخالف و منتقد حزب حاکم ترکیه، کار جالبی انجام داده و قیمت ۴ ماده غذایی لازم برای معجون پیشنهادی اردوغان را در آورده و قیمت را به این شکل، درج کرده است:

۱.ماست گاومیش ۱ کیلو ۴۶ لیره.

۲.خرمای مدینه ۱ کیلو ۲۲۰ لیره.

۳.عسل شاه بلوط ۱ کیلو ۳۴۵ لیره.

۴.جو دو سر ۱ کیلو ۴۵ لیره.

برای درک بهتر اهمیت نرخ این محصولات، باید به این نکته توجه کرد که کف حقوق و دستمزد ماهانه در ترکیه در سطح ۴ هزار لیره است و بسیاری از شهروندان این کشور برای خرید نان بیاتی که ۱ لیره ارزان تر باشد، در صف می ایستند. روزنامه سوزجو عکس شهروندانی را منتشر کرده که در صف نان ارزان و صف خرید روغن مایع ایستاده اند.

سیاستمداران چه گفتند؟

توصیه غذایی رئیس جمهور ترکیه، واکنش هایی را در میان سیاستمداران و کاربران فضای مجازی نیز به دنبال آورد.

محرم اینجه رهبر حزب مملکت گفته است: «گسست از دنیای واقعی همین است. اردوغان! مردم ساعت ها در صف نان خشک و بیات می ایستند. آن وقت شما برایشان فرمول شفا ارائه می دهی؟»

فکری ساغلار از وزرای سابق ترکیه گفته است: «کسی که ادعا می کرد اقتصاددان است، این کشور را ورشکسته کرد. مردم را به نان خشک محتاج کرد و حالا فرمول شفا و سلامتی ارائه می دهد.»

فایق اوزتراک از دیپلمات های مشهور ترکیه که حالا وظیفه سخنگویی حزب جمهوری خلق را بر عهده دارد، چنین گفته است: «در کاخ ریاست جمهوری، فرمول شفا را کشف کرده اند و مردم ما هم برای تامین رزق خود در حال زباله گردی هستند.»

لونت اوزاران از سران حزب خوب گفته است: «حتی خرید ماست عادی برای میلیون ها خانوار ناممکن شده و آن وقت، رئیس جمهور ما به دنبال ماست هفتاد هشتاد لیره ای گاومیش است.»

رجب طیب اردوغان، کشور ترکیه،

کمال کلیچدار اوغلو رهبر حزب جمهوری خلق هم قبلاً گفته بود: «اخبار موثقی داریم که نشان می دهد در کاخ ریاست جمهوری، برای حفظ سلامتی، آرد بادام را با آرد گندم ترکیب می کنند. کسی که نان بادام بخورد، می تواند درد این ملت فقیر را درک کند؟»

واکنش های منتقدین و مخالفین اردوغان به ریخت و پاش و تجمل گرایی در کاخ ریاست جمهوری ترکیه در حالی بیان شده که سال گذشته، اردوغان دستورالعملی برای کاهش هزینه و صرفه جویی در تمام نهادها و وزارتخانه ها صادر کرد اما نهاد ریاست جمهوری از این دستورالعمل، مستثنی شده بود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 34
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 20
  • IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
    0 4
    تا حالا هیچ تخمه ژاپنی رو ندیدم که از زندگیش راضی باشه، کل زندگیشون از تحقیر انزوا و حس ناکافی بودن رنج میبرن، معدود دفعاتی هم که بهشون توجه میشه زمانیه که با بادوم اشتباه گرفته میشن و با این حس سرخوردگی به ادامه زندگی خفت بارشون تو ظرف آجیل ادامه میدن
    • IR ۰۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹
      2 4
      جمهوری آناتولی درست است نه نام جعلی و صهیونیستی و فاشیستی ترکیه
  • IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
    19 6
    (منبع سازمان آمار اروپا) ۶۷درصد مردم ترکیه نمیتوانند حتی یکیار در سال گوشت سفید یا قرمز بخورند.
    • بهزاد US ۱۸:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
      15 3
      تا دیروز ۳۷ درصد بود آمار اروپات قاطی کرده عاریایی
    • ساسان IR ۲۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
      2 6
      فهمیدی چرا نمی تواند ۶۷ درصد مردم ترکیه گوشت بخرند فقط تورم افسار گسیخته و کاهش ارزش پول ترکیه و تا حدودی افزایش قیمت جهانی دری و علوفع ،البته واسه نان بیات هم صف می‌بندند ،البته دلال‌های ترکیه در حال خارج کردن آرد یارانه ای از ایران هستند البته با همکاری برادران ترک زبان خود ( مزدوران ستون پنجم ) عملا با جنگ روسیه و اوکراین قحطی عجیبی رخ خواهد داد قیمت آرد سر به فلک خواهد کشید
    • محمد IR ۲۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
      0 0
      عجب ما که رفت و آمد داریم می بینیم بسیار بیشتر از ایرانیها گوشت می خورن
    • US ۰۷:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹
      1 3
      بهزود چرا تو دردت گرفت؟! بهزود
  • IR ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
    17 8
    اردوغان‌ نژادپرست است
  • IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
    10 7
    چه کودکانی که توسط اسلحه اردوغان اهدایی به داعش سر یریده شدند.
  • IR ۱۵:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
    13 6
    بوی گند هولوکاست عثمانی ها بر روی آذری ها انقدر تند و زیاده که هر جعلیات هم نمیتواند آن را پاک کند. ذات نژادپرستی این است و ترکیه قرنهاست که دچار بیماری نژادپرستی شده است.
    • بهزاد US ۱۸:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
      14 1
      سال ۱۵۱۴ سلطان سلیمان فقط برای تنبیه شاه اسماعیل که به زور مذهب رو عوض می کرد قزلباش ها رو سرکوب کرد. سال ۱۸۱۳ سید عبدالوهاب افندی با یگان توپخانه ای عثمانی به کمک عباس میرزا در جنگ با روس آمد. سال ۱۹۱۸ ارتش عثمانی ارومیه و آذربایجان رو از دست تروریستهای ارمنی نجات داد. اون سالها حتی یک نفر ایرانی خارج از از آذربایجان به کمک آذربایجان نیومد فقط مردم آذربایجان با برادران عثمانی مقابل دشمن جنگیدند.
  • IR ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
    4 6
    خدایا ما ایرانیان را ببخش که اجازه داده ایم یک نژادپرست (اردوغان) بر برادران ترکیه ای متن حکومت کند. قلب امت محمد ص از اینکه در یک کشور اسلامی یک نژادپرست (اردوغان) حاکم است به درد آمده است.
    • بی طرف IR ۲۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
      0 0
      نژاد پرست ترین مردم به اصطلاح پارسیان هستن که گرفتار توهم و خود برتر بینی شدن. زحماتی که ترکان برای اسلام کشیدن آریایی ها متوهم نه دیدن نه می شون.
    • احسان IR ۰۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
      0 0
      نژاد پرست تر از پانترکها مهاجر مهاجم دشت قبچاق وجود خارجی ندارند ،انقدر گرفتار توهم و خود بزرگ پنداری هستند که تمام لشکر کشی و کشتار خود را به دلیل اسلام توجیه میکند و مرثیه سرایی میکند
  • IR ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
    6 7
    ما آذری ها همان ماد ها و یک‌قوم آریایی هستیم. عجیبه همه دنیا میخوان آریایی باشند آذری ها و فارس ها هم مثل روسیه و المان انگلیس و آمریکا اسپانیا استرالیا فرانسه و .... همه آریایی هستند.،،، اونوقت یک عده بخاطر چندتا کارخانه مونتاژی و توریست فلج قرقیزستان و ازبک و ترکیه مجذوب رجب شده اند
    • آذربایجان جنوبی US ۱۸:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
      8 2
      به عنوان یک تورک اصیل کشور اشغالی آذربایجان جنوبی می گویم، مرگ بر شوونیسم فارس مرگ بر حکومت فارس مرگ بر استیلای شیطانی فارس
    • بهزاد US ۱۸:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
      8 1
      "این سواران ایرانی با زن بچه و گله وارد خدمت امرای محلی گردیدند. آنها مردانی بودند که بعنوان سرباز مزدور زندگی می کردند" (کتاب ایران از آغاز تا اسلام،گیرشمن،۱۳۷۲،صفحه ۷۰)
    • علیرضا IR ۲۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
      1 6
      از کی تا بحال مهاجران مهاجم دشت قبچاق که مهمان بودند شد صاحب خانه و ادعای اشغال سرزمینی بکند که خود کم جنایات و کشتاری نکردند ،شاید هم حاصل تجاوز مهاجران باشند و ،و ادعای شوونیستی و پانترکی دارند مگر ترکیه یا باکو است اینجا ؟؟؟؟؟
    • IR ۲۰:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
      0 4
      در نقشه باغچه معلومه شیبری مخل زندگی کی بوده و ما آذری ها هیچ ربطی به چشم بادامی های قرقیز و ترک نداریم.
  • IR ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
    14 7
    اردوغان هنوز شکوه و بزرگی‌ ایران رو درک نکرده چون از گنجایش‌مغز کوچیک نژادیش بیشتره.___ اردوغان این بدون ما ایرانی داریم که فارس هست. ایرانی داریم ترک است. ایرانی داریم که ژاپنی است. ایرانی داریم که عرب است. ایرانی داریم که افغان است. ایرانی داریم که اسپانیش است.‌____ رجب تو هم رفتی ته صف دشمنان ایران پشت سر صدام.
  • IR ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
    4 6
    وای بر امت محد ص که در شهر های اسلامی یک نژادپرست (اردوغان) درحال حکومت کردن هست. خدایا ما ایرانیان را ببخش که تابحال اجازه دادیم که یک نژاد پرست بر مردم ترکیه حکومت کند
    • بهزاد US ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
      3 1
      ایرانویج به ناحیت آذربایجان است بندهشن فصل ۱۴ شما خودتون موقعی که از سیبری اومدید رعیت آذربایجان شدید.
    • رضا IR ۲۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
      1 4
      ناحیه آذربایجان قبلاً آران بود اگر تاریخ سرت میشد و دنبال تحریف و جعل نبودید
  • IR ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
    4 0
    آریایی مفهوم نژادی نيست یک مفهوم سیاسی وفاشیستی هست متاسفانه ملت ناآگاه اسير تفکرات فاشیستی می شوند....توهمات وشعار تحريف وجعل تاریخ....
    • IR ۲۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
      0 5
      دهنت رو ببند باهوش ترین انسانها اریایی بودند از شکسپیر تا نیل ارم استرانگ تا بابک خرمدین تا زرتشت تا داریوش تا گوته تا حافظ تا جامی تا ادیسون تا گراهامبل
    • بهزاد DE ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹
      5 0
      باهوش ترین نژاد مردم شرق آسیا هستند. دوران قرون وسطی هنداروپایی ها فلاکت زده ترین ملتها بودند. علت پیشرفت علمیشون این بود که زودتر از سایر مردم دین رو از جامعه حذف کردند و روش علمی رو جایگزین کردند. زرتشت و بابک اهل آذربایجان و ترک بودند.
    • به بهزاد IR ۲۰:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹
      0 0
      در باهوشی آنها شکی نیست اما چرا هر ساله بیماری جدیدی در آنجا شیوع پیدا میکند ،انفولانزای خوکی ،سارس ،امروز هم کرونا ،مگر آنقدر باهوش نیستند که سوسک و حشرات و به پایان و خفاش و موش و گربه را از برنامه غذایی خود حذف کند ؟؟؟؟؟؟؟همان پیشرفت ظاهری شون بعلت تلاش و حمایت‌های مالی صنعتی و تکنولوژیکی آمریکا و غرب برای اینکه کمونیسم نشوند،فقط قانون مارشال در اینترنت سرچ کن ببین چقدر آمریکا در آنجا سرمایه گذاری کرده بعد جنگ
    • به بهزاد IR ۲۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹
      0 0
      در باهوشی مردم اشرف آسیا شکی نیست ،فقط نمی توان فهمید مردمان با این هوش چرا وعده‌های قضایی مانند سوسک ،عقرب،موش،گربه،سگ،وخفاش دارند و سالی نیست که بیماری جدید شیوع نکند از سارس و آنفولانزای خوکی ،کرونا و....پیشرفت خیره شرق آسیا با تلاش و پشتکار و کمکهای مادی صنعتی و تکنولوژیکی غرب و آمریکا بود که بعد جنگ آمریکا از ترس سقوط کشورهای متحد و مستعمره خود به دامان کمونیسم قانون مارشال تصویب کرد ،البته مردمان شرق آسیا میتوان خرافه ای هم هستند
    • IR ۲۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹
      0 0
      در باهوشی مردم اشرف آسیا شکی نیست ،فقط نمی توان فهمید مردمان با این هوش چرا وعده‌های قضایی مانند سوسک ،عقرب،موش،گربه،سگ،وخفاش دارند و سالی نیست که بیماری جدید شیوع نکند از سارس و آنفولانزای خوکی ،کرونا و....پیشرفت خیره شرق آسیا با تلاش و پشتکار و کمکهای مادی صنعتی و تکنولوژیکی غرب و آمریکا بود که بعد جنگ آمریکا از ترس سقوط کشورهای متحد و مستعمره خود به دامان کمونیسم قانون مارشال تصویب کرد ،البته مردمان شرق آسیا میتوان خرافه ای هم هستند
  • IR ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
    1 6
    دستان پانترک به خون نوزادان و زنان و مردان مردم عراق و سوریه آلوده است. کامیون کامیون اسلحه از ترکیه‌برای‌داعش و النصره، ننک بر نجات پرستان پانترک
  • ممد IR ۱۸:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
    0 4
    مغذ نخودی چش بادومی دورگه مغولی عجب جمله های نثار این مردم می کنید لطفا حقوق حیوانات رومراعات کنید
  • DE ۰۷:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹
    0 3
    خاک تو سرت خردوغان که مردم بیچاره ترکیه باید نان بیات بخورن! البته اگه همین نون بیات رو هم در هفته وماه های اینده داشته باشن! اونوقت زن منافق صفت ات می شینه تو کاخ معاویه و به ریش مردم ترکیه می خنده! تو سخنرانی هاش این خردوغان چقدر کبکبه ودبدبه میاد ولی نمیتونه نون مردم ترکیه رو تامین کنه! خاک تو سرت!
  • UA ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹
    1 1
    ترکیه هر چقدر گشنه باشه والله و بالله ۱۰ برابر بهتر از شما عاریایی های کویری زندگی میکنند اونم تو همه عرصه ها !!!جای تعجبه کشوری که قطره ای نفت نداره وضعیت اقتصادی بهتری از کشورهای دارای معادن داره !!!نشون میده که مدیران لایق و باغیرتی داره
    • رضا IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹
      0 0
      پانترکها قسم جلاله میخورند سر کشور اربابشان ،نگران نباش عثمانی‌ها سیر می‌شوند با دیسکو و مراکز فحشا و سرویس دهی به اروپایی ها و آمریکایی ها و غارت منابع و کارخانجات عراق و سوریه ،زمان شاه بود که بازمانده عثمانی گشنه بوده ،اوم پیشرفت ظاهری تو همه عرصه ها با فروش خانه و تابعیت به سرمایه دارها بوده که الآنم با اندک ناامنی به قحطی خوردند و صف چند صد متری برای نان بیات تشکیل میده ،نفت نداره اما دلالی که تخصص داره فرقی نمی کنه داعش اسراییل یا....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس