کد خبر 1339393
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۹
حمایت اتحادیه اروپا از یونان برابر ترکیه

اتحادیه اروپا نیز همگام با آمریکا بر حق حاکمیت یونان بر جزایر واقع در دریای اژه تاکید کرد.

به گزارش مشرق، یک روز پس از ابراز موضع وزارت خارجه آمریکا در حمایت از یونان، اتحادیه اروپا نیز بر حق حاکمیت یونان بر جزایر واقع در دریای اژه تاکید کرد.

 به نوشته وبگاه «تاکینگ گریس» در پی سخنان اخیر مقام‌های ارشد ترکیه از جمله «مولود چاووش اغلو» وزیر امور خارجه  این کشور، اتحادیه اروپا علام کرد: «حاکمیت یونان بر این جزایر غیرقابل تردید است».

«پیتر اسپانو» سخنگوی اتحادیه اروپا روز یکشنبه گفت: «حاکمیت یونان بر این جزایر غیرقابل تردید است. ترکیه باید به آن احترام بگذارد، از اظهارات و اقدامات تحریک آمیز در این زمینه خودداری کند، صریحاً به روابط حسن همجواری متعهد شود و برای حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات تلاش کند. باید به توافق‌های بین‌المللی احترام گذاشته شود.»

وی افزود: «سخنان مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه مبنی بر مناقشه بر حق حاکمیت یونان بر برخی از جزایر این کشور، نتیجه معکوس دارد و در تضاد با تلاش‌های کاهش تنش در شرق مدیترانه است که در نتیجه‌گیری شورای اروپا اعلام شده است.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز در روزهای گذشته با رد صریح ادعاهای آنکارا، از یونان دفاع کرد. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این زمینه گفت که حاکمیت و تمامیت ارضی همه کشورها باید مورد احترام و محافظت قرار گیرد.   سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزود که حاکمیت یونان بر جزایر واقع در دریای اژه غیرقابل انکاراست.

چاووش اوغلو روز پنجشنبه گفت که ترکیه نامه‌ای به سازمان ملل  ارسال کرده  و در آن نقض ادعایی هر دو پیمان لوزان و پاریس را محکوم کرده است. وی افزود: «اگر یونان موضع خود را تغییر ندهد، حاکمیت این جزایر قابل بحث است.»

معاهده لوزان در سال ۱۹۲۳ توسط فرانسه، انگلیس، ایتالیا، ژاپن، یونان، رومانی، ترکیه و یوگسلاوی سابق امضا شد. آتن مدعی است که ماده ۱۵ معاهده لوزان انتقال حاکمیت جزایر به یونان را تصویب می‌کند و آنکارا نمی‌تواند یکطرفه به معاهده ۱۹۴۷ پاریس استناد کند.

روابط بین ترکیه و یونان، دو عضو ناتو که اغلب دچار تنش بوده به طوری که سال گذشته  این روابط به شدت رو به وخامت گذاشت و کشتی‌های جنگی در شرق مدیترانه در نزاع بر سر مرزهای دریایی و حقوق انرژی با هم روبرو شدند. یونان و ترکیه سال گذشته دردرگیری بر سر اکتشاف گاز در شرق مدیترانه به تقابل نظامی نزدیک شدند. ترکیه بارها اعلام کرده که از یونان می‌خواهد تا راه حل‌های سیاسی مسالمت آمیز را اتخاذ کند تا راه حل‌های تهاجمی.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۲۲:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    4 1
    خوب ترکیه به موازات حرکت روسیه به به سمت اوکراین و چین به سمت تایوان ترکیه نیز به سمت مدیترانه جایی که نفت و گاز وجود دارد در حال حرکت است قطعا ترکیه به دنبال توسعه ارضی نبوده و تنها امتیازات اقتصادی منظور نظر ترکها است اما در صورتبی توجهی ممکن است ترکها در کنار روسها ناتو را با چالش سختی روبرو نمایند
  • IR ۲۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    4 1
    ترکیه از جنگ یمن و جنگ سرد ایران و غرب درسهایی یاد گرفته و قصد دارد آنها را در شرق اروپا پیاده سازی نماید تا اقدام به امتیاز گیری از غرب خصوصا فرانسه و انگلیس نماید خصوصا ترکیه با مشاهده تقابل ایران و روسیه با غرب و موضع ضعف غرب می خواهد از این فرصت استفاده نماید تا بیشترین فشار را بر غرب جهت ادامه حفاری در مدیترانه بدست بیاورد
    • IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
      1 5
      ترکیه خودش یک امتیاز بود که آمریکا گرفت‌. پایگاه اینجرلیک یعنی امریکا ترکیه را بعنوان امتیاز جنگ جهانی دوم برای خود برداشت
  • NL ۲۳:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    1 12
    آلب ارسلان شرمندتیم که آنکارا جزء ایران نیست. شاه عباسِ آذری شرمندتیم که بادکوبه در اشغال عثمانی درامده
  • NL ۲۳:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    1 12
    چرا در نقشه های چندهزار سال پیش فلات ایران، نام آذربایجان وجود دارد ولی حتی یک عدد سنگ نوشته باستانی به ترکی در این مناطق آذربایجان و خاورمیانه و ایران و قفقاز نیست؟؟؟؟؟؟ چون زبان اجدادی و اصلی آذری ها اصلا ترکی نبوده و ترکی یک زبان بیگانه زردپوستان منطقه مغولستان و اورال است. مثل کشور مصر که زبانشان عربی است.
  • رضا IR ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
    1 5
    ترکیه قید جزایر بزن نه یونان سوریه و عراق نه اتحادیه اروپا اتحادیه عرب که بخار کاری نداشته باشه حال که آمریکا پشت یونانه بهتره بچسپی به دوشیدن گاوهای شیرده منطقه ( باکو ،قطر ،لیبی و.....)
  • IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
    0 1
    تسلیم شدن در برابر مثلث غربی (یونان و فرانسه و انگلیس) و عبری و عربی (مصرو امارات) تنها راه باقی مانده برای مثلث ایرانی روسی و ترکی در خاورمیانه جدید است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس