کد خبر 1355627
تاریخ انتشار: ۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۸
ماموریت «مورا» در سفر به ایران چیست؟

معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا با هدف گفت‌ وگو برای بستن مسائل باقی‌مانده و جمع‌بندی مذاکرات رفع تحریم‌ها که پس از ماه‌ها چانه‌زنی‌های دیپلماتیک به مرحله پایانی رسیده،راهی ایران شده است.

به گزارش مشرق، دو هفته از وقفه ایجاد شده در مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین می‌گذرد و دست‌یابی به توافق نهایی همچنان در انتظار گام‌های اعتمادساز و ملموس ایالات متحده است. همه اطراف پذیرفته‌اند که آنچه در سال‌های گذشته با خروج آمریکا از برجام رخ داد نباید تکرار شود. جوسب بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در یکی از تماس‌های تلفنی اخیر خود با وزیر امور خارجه کشورمان اظهار کرد که اتحادیه اروپا از مطالبه ایران برای اخذ تضامین اقتصادی از آمریکا حمایت می‌کند.

وی گفت: مذاکرات وین در نقطه حساسی قرار دارد و اکنون آمریکا و ایران در تبادل پیام‌ها باید انعطاف پذیری بیشتری از خود نشان دهند و تلاش کنند که بر محدودیت زمانی غلبه کنند. وی با بیان اینکه «موضوع تضمین اقتصادی برای ایران مهم است» افزود: ما از تحقق آن حمایت می کنیم و به تلاش‌ها برای رسیدن به توافق ادامه خواهیم داد، زیرا مسیر طولانی را طی کرده‌ایم.

دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها که از ششم دی‌ماه سال گذشته آغاز شد، ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ به پیشنهاد مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا وارد یک دوره تنفس شد و مذاکره کنندگان برای مشورت‌های سیاسی به پایتخت‌ها بازگشتند.

قریب به اتفاق کشورهای مشارکت کننده در گفت‌ وگوها، خواهان جمع‌بندی سریع‌تر مذاکرات هستند اما ایالات متحده که عامل اصلی وضع کنونی است حاضر به برداشتن گام‌های اعتمادساز نیست و به دلیل تناقض در رفتار، تعصبات غلط، تعلل در تصمیم‌گیری، زیاده‌خواهی و طرح درخواست‌های جدید، مخل روند جمع‌بندی گفت‌ وگوها شده و دست‌یابی به توافق نهایی را با چالش مواجه کرده است.

«جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا روز گذشته اعلام کرد که در مذاکرات وین در چند مساله ضروری پیشرفت قابل توجهی به دست آمده اما هنوز مسایلی باقی مانده است. وی مدعی شد: البته اگر دیپلماسی موفق نشود ما از نزدیک با شرکای بین المللی خود کار خواهیم کرد تا فشار را بر ایران افزایش دهیم.

«ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز روز قبل از آن، در نشستی با خبرنگاران گفته بود که دستیابی به یک توافق نه قریب الوقوع است و نه قطعی. وی مدعی شد که ایالات متحده برای هر دو سناریوی بازگشت یا عدم بازگشت به برجام آماده است.

این درحالی است که جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده که اسیر تهدیدها و ضرب‌الاجل‌های ساختگی در مذاکرات نشده و تا زمان تامین مطالبات قانونی و منطقی خود و دستیابی به «توافق قوی» در مذاکرات وین می‌ماند.

ایران به رغم اقدامات غیرقانونی آمریکا حداکثر شجاعت و بصیرت خود را با موافقت برای مشارکت در مذاکرات وین نشان داد و اینک این انتظار مشروع را دارد تا طرف مقابل رویکرد مسئولانه‌ای را در پیش گرفته و مسیر تحریم‌های غیرقانونی را معکوس کند.

هفته پیش رئیس گروه دوستی پارلمانی اتریش و ایران اظهار کرد که وین به سهم خود از ایالات متحده خواسته تا به توافقات بین المللی احترام گذاشته و به برجام بازگردد.

«ولفگانگ گرستل» در گفت‌ وگو با ایرنا مذاکرات جاری را «بسیار پیچیده» توصیف اما تصریح کرد: روشن است که هیچ جایگزینی برای آن وجود ندارد و اتریش همراه با شرکای خود در اتحادیه اروپا همواره خواستار حفظ برجام و اجرای کامل آن بوده است. وی خاطر نشان کرد که اتریش از ایالات متحده درخواست کرد که به توافق سال ۹۴ بازگردد.

در حال حاضر چشم‌انداز توافق در مذاکرات وین به‌دلیل تاخیر واشنگتن در اتخاذ تصمیم سیاسی همچنان مبهم است. اولویت ایران حل و فصل موضوعات باقی‌مانده‌ای است که در ردیف خطوط قرمز محسوب می‌شوند. ایران مواضع و دیدگاه‌های خود را در مورد آخرین جزئیات پیش‌نویس توافق نهایی به طرف مقابل اعلام کرده است.

وزیر امور خارجه ایران در سخنانی تصریح کرد که اگر طرف آمریکایی واقع‌بینانه عمل کند، جمهوری اسلامی ایران آماده است تا توافق را با حضور وزرای خارجه در وین نهایی کند. حسین امیرعبداللهیان با این حال هشدار داده که طرح برخی درخواست‌های جدید از سوی آمریکا هیچ گونه توجیه منطقی نداشته و با مواضع این کشور در مورد دستیابی سریع به توافق در تناقض می باشد.

ناظران با گوشه چشمی به تعلل ایالات متحده در مذاکرات وین معتقدند که رئیس جمهور آمریکا تمایل چندانی برای استفاده از سرمایه سیاسی خود بمنظور جبران اقدامات غیرقانونی دولت سابق این کشور علیه ایران و بازگشت به برجام ندارد. از نگاه آن‌ها اگر مذاکرات وین به توافق خوب منتهی نشود در آینده نه چندان دور، دولت فعلی آمریکا نیز بدلیل عدم استفاده به موقع از فرصت دیپلماسی، احساس شکست خواهد کرد.

در چنین شرایطی، «انریکه مورا» هماهنگ کننده مذاکرات وین نسبت به چشم‌انداز مبهم توافق در مذاکرات هشدار داده و گفت که به تلاش‌ها برای بستن شکاف‌های باقی‌مانده در گفت‌ وگوها ادامه می‌دهد. وی شب گذشته (جمعه)  در توئیتی از برنامه سفرش به ایران و دیدار با علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد ایران خبر داد و بر ضرورت جمع‌بندی گفت‌ وگوها تاکید کرد.

ایران آخرین پیشنهادات خود را برای رسیدن به توافق از طریق هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا به طرف آمریکایی ارائه و بصراحت اعلام کرده که از خطوط قرمز خود عبور نخواهد کرد. وزیر امور خارجه هم تاکید کرده است؛ اگر طرف آمریکایی اراده لازم را برای حل و فصل مسائل باقی مانده داشته باشد ایران آمادگی دارد تا در نخستین فرصت با حضور وزرا در وین روز جمع بندی و تصمیم نهایی را برگزار کند و به نقطه پایانی توافق برسیم.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
    6 6
    مأموریت مورا همان مأموریت گروسی است. برای یکی دو روز وانمود می کنیم که شما را آدم حساب می کنیم تا همان امتیازاتی را که می خواهیم از شما بگیریم و کارهایی را که دستور می دهیم انجام دهید تا روز بعد به ریشتان رطوبت کنیم. بعد هم بیایید وین هرچقدر دلتان خواست التماس کنید که تضمین بدهید و تحریم ها را بردارید تا کمی هم آنجا به ریشتان بخندیم و حال کنیم.
  • IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
    4 5
    براى تحقق اهدافى امريكا ايران تحريم كرده وزيربرجام زده است تاوقتى به اهدافش نرسد كه نخواهد رسيد تحريم ها برداشتنى وبرجام احياء شدنى نيست
  • IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
    5 2
    ترساندن ایران. البته در واقع خودشان وحشت زده هستند از بی اثر شدن تحریم‌ها و غنی سازی ۹۰ درصد اما مخفی میکنند. اگر نترسیم و کمی دیگر مقاومت کنیجگم و تهدید به تولید اورانیوم ۹۰ درصد و خروج از ان پی تی کنیم قطعا آمریکا امتیاز لازم را میدهد
  • IR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
    7 2
    ترامپ ثابت کرد شما اروپایی ها از خودتان هیچ اختیاری ندارید و قادر نیستید برخلاف آمریکا عملی انجام دهید.
  • IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
    5 2
    انگار فشار افزایش قیمت سوخت به اروپا بیشتراز کاخ سفید بوده که اینبار خودشونو انداختن وسط!
  • IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
    2 6
    باید یک حساب ویژه تحت نظارت سازمان ملل باز شود و درآمدهای نفتی ایران در انجام واریز شود و فقط اجازه دهند که کالاهای اساسی و کالاهایی که به زندگی مردم کمک می کند از ان حساب خرج شود . نباید اجازه دهند پول نفت را ، رانت خواران بالا بکشند و به مردم ایران همچنان سختی بدهند
    • IR ۱۶:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
      4 0
      خیلی بعله تشریف دارید.
  • IR ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
    4 2
    واقعاً چرا باید با وعده‌های دروغ لغو تحریم‌هایی که به بهانه‌های مختلف بر علیه ما وضع شده و مطمئناً هرگز لغو نخواهد شد، صنعت هسته‌ای خود را هم، به دست خودمان محدود و تخریب، و جاسوسان آژانس صهیونیست‌ها را پشتیبانی کنیم و اقتصاد کشور را هم شرطی نماییم؟! مطمئناً برجام چکی نیست که قابلیت نقد شدن داشته باشد، بلکه تجربه‌ی تلخی است که از اعتماد به غرب با صرف هزینه‌ی زیاد به‌دست آمده و تاکنون هم اشتباهات زیادی در مواجهه با آن در پیش گرفته شده است؛ اکنون تنها نفعی که می‌توان از این تجربه به‌دست آورد، برداشتن این یوغ از گردن صنعت هسته‌ای و اقتصاد کشور، با عدم توافق مجدد با شیطان بزرگ و مستکبران و زورگویان دنیا، و خروج قاطعانه و مقتدرانه از برجام در روز ملی فناوری هسته‌ای با توکل بر خدا، و خنثی‌سازی تحریم‌ها از طریق ایجاد حرکت تولیدی و تحرک اقتصادی داخلی، و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان لازم با اخراج کامل جاسوسان آژانس و جمع‌آوری تمام دوربین‌ها است؛ و این، خواست مؤکد ما از دولت و مجلس انقلابی است که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن هستیم.
  • IR ۱۷:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
    3 2
    مذاکره فرسایشی نباید بشود؛ نباید جوری باشد که طرف‌ها بخواهند همین طور مدام این مذاکره را کش بدهند که این برای کشور ضرر دارد. این جور نیست که آمریکا بخواهد مذاکره کند تا اینکه یک حرف حقی را قبول کند؛ نه، می‌خواهد مذاکره کند تا یک حرف باطلی را تحمیل کند. مطمئناً عدم توافق با شیطان بزرگ قلدر و سه نوچه‌ی اروپائیش بزرگترین موفقیت در مذاکرات است. آن‌ها در پشت صحنه‌ی دیپلماسی، گرگ درنده و روباه حیله‌گر هستند. تجربه‌ی برجام در دولت قبل به ما نشان داد که اعتماد به غرب جواب نمی‌دهد، لذا ما به غربی‌ها هیچ اعتمادی نداریم و معتقدیم که به ما کمک نمی‌کنند و هر جا بتوانند ضربه می‌زنند. بهترین راه این است که بدون هیچ‌گونه توافقی، مذاکرات را تا بیستم فروردین روز ملی فناوری هسته‌ای تعلیق کنیم؛ چنانچه تا آن تاریخ تمام تحریم‌ها لغو شد و این امر راستی‌آزمایی گردید و تمام مطالباتمان هم وصول شد، به مذاکرات برگردیم و در غیر این‌ صورت در همان روز این شجره‌ی خبیثه‌ی برجام را که از روی زمین ناپاک و بی‌ثمر اعتماد به غرب برکنده شده و ثبات و قراری ندارد را برداریم و آن را بر سر آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان بکوبیم و با اقتدار از برجام خارج شویم. نباید گذاشت اقتصاد کشور بیش از این شرطی شود؛ کار عمده خنثی کردن تحریمها از طریق ایجاد حرکت تولید داخلی و تحرک اقتصادی داخلی است.
  • IR ۱۷:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
    5 2
    توافق نکردن از توافق کردنی که در آن، منافع ملّت پامال بشود، عزّت ملّت از بین برود، ملّت ایران با این عظمت، تحقیر بشود، توافق نکردن شرف دارد بر یک چنین توافق کردنی.
  • IR ۲۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
    1 2
    اگر غنی سازی ۶۰ درصد ادامه داشته و بازرسی های آژانس هم هنوز ممنوع باشد در عین حالی که روزانه بیش از یک میلیون پانصد هزار بشکه نفت بفروشیم مذاکره مانعی ایجاد نمیکند.
  • DE ۲۱:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
    2 2
    این افراد آموزش دیده در مکتب جورج سوروس و موریس مترلینگ هستند که برای استعمار دیگر کشورها فعالیت می‌کنند.
  • IR ۰۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
    0 0
    لعنت خدا ورسول خدا وائمه هدی ومومنین و مومنات برکسانی که عزت وشرف ایران را با .... غرب معامله کنند!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس