کد خبر 1353930
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۰
ترکیه: پوتین فعلاً آماده مذاکره با زلنسکی نیست

یک مقام ارشد ترکیه‌ای مدعی شد که رئیس جمهور روسیه در حال حاضر آماده مذاکره با رئیس جمهور اوکراین نیست.

به گزارش مشرق، یک مقام ارشد ترکیه  روز شنبه گفت که «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه برای گفت‌وگو با رئیس جمهور اوکراین آماده نیست.

«ابراهیم کالین» مشاور ارشد و سخنگوی «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه در مصاحبه با روزنامه «نیویورک تایمز»  در خصوص مذاکره رئیس جمهور روسیه با همتای اوکراینی خود گفت: «ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین آماده این دیدار است، اما پوتین فکر می‌کند که وضعیت برای برگزاری این دیدار در سطح سران هنوز به اندازه کافی مهیا نشده است.»

کالین اظهار داشت: «معتقدم که این دیدار در مقطعی برگزار خواهد شد و در مقطعی توافق صلح حاصل خواهد شد. البته، همه ما دوست داریم این اتفاق زودتر رخ دهد، اما احتمالا پوتین فکر می‌کند که می‌خواهد وقتی این کار را انجام می‌دهد، در یک موقعیت قدرتمند قرار بگیرد، نه اینکه  در نقطه ضعف به نظر برسد، یا بابت امور نظامی یا تحریم‌های اقتصادی تضعیف شده باشد.»

به گفته کالین، دشوارترین مسائل، مانند مسائل مربوط به کنترل ارضی و حاکمیت، باید به دو رئیس جمهور واگذار شود. این مقام ترکیه‌ای در بخش دیگر این مصاحبه گفت،  برای ترکیه و دیگر اعضای ناتو نیز مهم است که به طور جدی در مورد چگونگی مدیریت روابط با روسیه پس از پایان جنگ فکر کنند.

وی گفت: «ما نمی‌توانیم جنگ سرد دیگری را تحمل کنیم. این برای همه بد و برای کل نظام سیاسی و مالی جهان پرهزینه خواهد بود. هر تصمیمی که می‌گیریم، هر قدمی که اکنون در رابطه با روسیه از لحاظ نظامی، سیاسی، اقتصادی و غیره برمی‌داریم، بر ساختار امنیتی جدید تاثیر خواهد گذاشت.»

کالین افزود که به همین دلیل است که ترکیه بسیار تلاش می کند خطوط ارتباطی خود را با روسیه باز نگه دارد.

 به گفته کالین، این موضوع بخشی از نشست فوق العاده کشورهای ناتو در روز پنجشنبه خواهد بود که «جو بایدن» رئیس جمهور ایلات متحده نیز قصد دارد در آن شرکت کند.

مولود چاوش‌اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه  نیز  پنجشنبه  گذشته گفت، امید به آتش‌بس میان روسیه و اوکراین افرایش یافته است. چاوش‌اوغلو در نشست خبری با «دیمترو کولبا» همتای اوکراینی با اشاره به سفرش به کی‌یف و مسکو گفت: «امید ما برای رسیدن به آتش‌بس افزایش یافته است.»

رئیس‌جمهور اوکراین بامداد شنبه در  پیام ویدئویی با تأکید بر لزوم گفت‌وگو با روسیه گفت که تنها فرصتی که روسیه برای مهار تبعات اشتباهات خود در زمینه اشغال اوکراین دارد برگزاری مذاکرات فوری صلح است.

وی  گفت: «مذاکرات جدی و معنادار در خصوص صلح در خصوص امنیت ما برای اوکراین، تنها شانس روسیه برای کاهش خسارات ناشی از اشتباهاتش است. زمان دیدار است، زمان گفت‌وگو است.»

رئیس‌جمهور اوکراین ادامه داد که هزینه جنگ اوکراین، خسارات سنگینی برای روسیه به همراه خواهد داشت که احتمالاً چندین نسل از پس جبران آن برنخواهند آمد.

از طرف دیگر، «ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در یک تجمع در مسکو حضور یافت و ارتش روسیه را برای عملیات نظامی در اوکراین مورد تقدیر قرارد داد و گفت: «آنچه را که باید و نحوه انجام و هزینه آن را می‌دانیم و ما قطعاً تمامی برنامه های خود را محقق خواهیم کرد.»

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۳:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۸
    2 1
    مستر زلنسکی دلقک آمدی اما حالا چرا - دیر متوجه سوء سیاست خودت شده ای
  • IR ۰۰:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۹
    0 0
    به نظر می رسد ارتش اوکراین در مقابل روسیه کاری از پیش نمی برد و این گردان آزوف هستند که مقابل روسیه ایستاده اند. خدا امام خمینی را رحمت کند که فرمان تشکیل بسیج مستضعفان را داد
  • کمیل IR ۰۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۹
    0 0
    متأسفانه اکراین و روسیه هر دو در تله آمریکا افتادن آمریکا سالهاست با تحریک اکراین برای پیوستن به ناتو و نزدیکی به اروپا دقیقا میخواست روسیه را وادر به جنگ کنه تا به سه هدف برسه بتونه روسیه رو بخاطر جنگ تجاوز ک الان هم اتفاق افتاده تحریم کنه روسیه بشدت تحریم شد و صدها سال ممکنه عقب بیفته از همه لحاظ، اکراین نابود شد مردمش آواره اروپا هم شدیدا ترس نبود گاز نفت روسیه رو داره و بخاطر ترس از روسیه میلیاردها دلار خرید سلاح آمریکا خرج خواهند کرد اما آمریکا در آن سر دنیا از همه لحاظ ایمن مانده و الان روسیه بخاطر غرورش نمیتونه برگرده و اکراین بخاطر وعده های الکی اروپا آمریکا بیشتر بیشتر نابود خواهد شد نه راه رفتی هست نه راه برگشتی و این چقدر غم انگیزه در همه جای دنیا بخاطر غرور شاهان رهبران رئیس جمهوران مردم می میرند آواره میشن عزیزان شونو از دست میدن خانه هایی که با هزار زحمت درست کردن ویران
  • IR ۰۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۹
    0 0
    گم شو
    • IR ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۹
      0 0
      هرچی به اون دلقک صهیونیست میگم گوش نمیکنه!!!
  • IR ۰۶:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۹
    0 0
    جا دارد دولت روسیه هم با ارسال موشکهای دوربرد و مخرب به مجاهدان یمنی زمینه وارد نمودن ضربات ویرانگر به پالایشگاههای عربستان و امارات را فراهم کند تا آمریکا و کشورهای هم پیمانش در گرانی نفت غرق شوند
    • IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۹
      0 0
      احسنت ، منم چند بار این پیشنهادو اینجا مطرح کردم!!
    • امیر IR ۰۶:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
      0 0
      پوتین شخصا کامنت ها رو میخونه و حتما به توصیه شماها که مرزهای تحلیل سیاسی رو جابه‌جا کردید عمل می‌کنه!! البته اگه زلنسکی بذاره!!! آخه پوتینین که بیست و چهار ساعته میخواست اکراین رو بگیره الان بیست و شش روزه حتی با بمباران مهد کودک و بیمارستان و میدان آزادی و... کاری از پیش نبرده، واسه همین اربابمون پوتین از شرم نمیتونه تو جمع حاضر بشه.
  • مجید IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۹
    0 0
    ذات و خوی روسیه جنگ و چپاول است تاریخ ایران را مرور کنید
    • IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۹
      0 0
      برو جمعش کن مناخیم!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس