کد خبر 1353515
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۳:۳۱
بهترین رژیم غذایی برای کاهش فشارخون

یکی از مسائلی که زنان میانسال با آن روبه‌رو هستند، یائسگی و علائم آن است.

به گزارش مشرق، میانگین امید به زندگی در زنان در حال حاضر در انگلیس حدود ۸۱ سال است و سن یائسگی در زنان نیز حدود ۵۱ سال است. این بدان معنا است که زنان به شکل میانگین، ۳۰ سال بعد از یائسه شدن نیز زندگی می‌کنند و از همین رو، این دوره، دوره‌ای مهم در زندگی آن‌ها محسوب می‌شود.

برای همین منظور دکتر Nitu Bajekal، متخصص سلامت بانوان با بیش از ۳۵ سال تجربه در زمینه سلامت زنان در انگلیس در این گزارش به توضیح این مسئله پرداخت که در زمانی که بانوان یائسه می‌شوند، باید منتظر چه علائمی باشند و راه‌های مدیریت یائسگی با در پیش گرفتن یک رژیم گیاهی چگونه خواهد بود.

یائسگی و پیش یائسگی

پیش یائسگی می‌تواند بین دو تا ۸ سال به طول بینجامد؛ هر چند میانگین آن ۴ سال است و پس از آن فرد یائسه خواهد شد. پیش یائسگی اغلب در اوایل دهه چهارم زندگی زنان رخ می‌دهد و آن هم زمانی است که فرد احتمالا متوجه تغییرات هورمونی، بی نظمی‌هایی در قاعدگی (پریودی) و حتی تغییراتی در خلق و خوی خود می‌شود.

یائسگی به عنوان «توقف نهایی» در قاعدگی زنان تعریف می‌شود که بین سنین ۴۵ سال تا ۵۵ سال در بانوان به وقوع می‌پیوندد و نشان دهنده پایان توانایی «تولید مثل» در فرد است. میانگین سن یائسگی در جهان ۵۱ سال است. هم یائسگی و هم پیش یائسگی هر دو با برخی علائم جسمی و روحی همراه هستند.

علائم یائسگی چیست؟

زنان باید از همان اوائل زندگی در مورد این که در این مرحله از زندگی باید چه انتظاراتی داشته باشند و نیز این که چه کارهایی می‌توانند علاوه بر کمک‌های پزشکی که در دسترسشان قرار دارد، برای کمک به خودشان انجام دهند، تحت آموزش قرار بگیرند.

حدود هشت زن از هر ده زن از «گر گرفتگی» که از رایج‌ترین علائم یائسگی است، رنج می‌برند؛ اما تنها دو یا سه نفر از این زنان چنین اعتمادی را دارند که به دنبال مشاوره پزشکی بروند.

بیش از ۳۴ علامت وجود دارند که با یائسگی همراه هستند؛ اما گر گرفتگی و تعریق شبانه شایع‌ترین آن‌ها هستند.

از دیگر علائم یائسگی می‌توان به: «علائم ادراری و روده ای»، «خشکی پوست»، «خستگی و کوفتگی»، «اختلالات خواب»، «اضطراب»، «افسردگی»، «نوسانات خلقی» «کمبود تمرکز»، «ریزش مو »، «موهای زائد صورت» و «افزایش ناخواسته وزن» اشاره کرد.

بسیاری از این علائم چندین سال قبل از یائسگی شروع می‌شوند. بیشتر علائم در بانوان چند سال پس از یائسگی برطرف می‌شوند؛ هرچند یک دهم زنان ممکن است حتی تا یک دهه بعد نیز علائمی را داشته باشند.

چه تغییراتی در سبک زندگی می‌تواند به یائسگی کمک کند؟

داشتن یک رژیم غذایی گیاهی و مبتنی بر مصرف غذاهای کامل، رعایت بهداشت خواب (به طوری که ۷ تا ۹ ساعت خواب ترمیمی در شبانه روز داشته باشید) مدیریت استرس از طریق تمرین‌های یوگا و «ذهن آگاهی» داشتن، انجام منظم تمرین‌های فیزیکی، «تمرینات مقاومتی با وزن برای کاهش خطر تحلیل عضلانی» همگی مهم هستند؛ بنابراین اجتناب از سیگار، الکل، مصرف کافئین بیش از حد و رابطه اجتماعی امری مثبت محسوب می‌شود.

پیگیری یک رژیم غذایی گیاهی امری موثر است. همان رژیم غذایی گیاهی که در زمان یائسگی بانوان موثر است، به بالارفتن سن در شرایط جسمی بهتر، کاهش زوال عقل و خطر آلزایمر، کاهش بیماری قلبی و دیابت، خطرسرطان‌های پروستات، روده و رحم که از بزرگترین عوامل مرگ و میر در جوامع امروزی هستند، کمک می‌کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس