اوکراین: آماده گفت وگو با روسیه درباره عدم پیوستن به ناتو هستیم

داوید اراخامیا مذاکره کننده اوکراینی اعلام کرد که کی یف آماده گفت و گو کردن با روسیه درباره صرف نظرکردن از پیوستن به پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است.

به گزارش مشرق، اراخامیا یکی از مذاکره کنندگان اوکراینی روز شنبه (به وقت محلی آمریکا) به شبکه خبری فاکس نیوز گفت که کی یف مایل به مصالحه در مورد حاکمیت ارضی خود در مذاکرات با روسیه نیست اما کشور آماده گفت و گو در مورد "مدل های غیر ناتو" برای آینده است.  

اوکراین به عنوان همسایه غربی روسیه به دنبال پیوستن به اتحادیه اروپا و ناتو بوده که هر دو این اقدامات مورد مخالفت مسکو قرار گرفت. ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه عضویت احتمالی اوکراین در ناتو را به عنوان تهاجم این ائتلاف نظامی به مسکو می داند.

اراخامیا تصریح کرد: پاسخی که ما از کشورهای ناتو می گیریم این است که آنها حتی آماده گفت و گو در مورد حضور ما در این پیمان برای ۵ یا ۱۰ سال آینده نیستند.

او با اشاره به اینکه اوکراین مایل به صرف نظر از عضویت در ناتو است، تشریح کرد: ما آماده گفت و گو در مورد برخی مدل های غیر ناتو هستیم. برای مثال، ضمانت های مستقیمی می تواند توسط کشورهای مختلف مانند آمریکا، چین، انگلیس، شاید آلمان و فرانسه وجود داشته باشد. ما آماده گفت و گو در مورد چنین چیزهایی در یک چرخه بزرگتر، نه تنها در گفت و گوهای دو جانبه با روسیه بلکه با دیگر شرکاهستیم.

هیات های مذاکره کننده اوکراین و روسیه دو دوره مذاکره را از زمان حمله مسکو  در ۲۴ فوریه (۵ اسفند) تا کنون انجام دادند.

روز پنجشنبه گذشته، طرفین توافق کردند که کریدورهای بشردوستانه را برای خروج غیرنظامیان از برخی مناطق جنگی ایجاد کنند، هرچند در اجرای آنها تاخیر وجود داشته است. به گفته طرف اوکراینی، دور بعدی مذاکرات روز دوشنبه برگزار می شود.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۶:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    25 7
    حالا سر عقل اومدید . گفتگو با موشک تبدیل به گفتگوی واقعی شد.
    • IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
      10 2
      با مزدورها کاری نداریم اما ایرانیان غربگرا یا ساده لوحی که بارها اشتباهاتشان ایران را فلج کرده از جمله قر کمر و برجام بدانند اگر روسیه در اوکراین شکست بخورد یا نتیجه حداقلی نگیرد به زودی باید درشمال غرب ایران با لشکریان علیف و اردوغان که برای تجزیه ایران میایند تا ناتو را به خزر برسانند مقابله کنند و احتمال پیروزی اسان در ان زمان ممکن نیست
    • IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
      1 0
      روسیه ناتو را از دریای سیه و مر مره نیز بیرون خواهد کرد علف خور اف هم حساب اومده دستش که منطقه با ناتو ظرف این 60و70 سال گذشته تاکنون جز فقر و هزینه های نظامی کمر شکن چیزی نداشته است بطوری که هم اکنون قدرت خرید روغن خوراکی در ترکیه معضل شده است منطقه نیازمند به رفتارهای مخرب ناتو است -
  • IR ۰۷:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    13 8
    از قدیم گفتن خر خودتی!! جناب پرزیدنت پوتین ، لطفأ پاتونو از روی گلوی این غربگداهای صهیونیست برندارین که یک هفته نشده دوباره حمله میکنن به دونباس و عین 8 سال قبل مردم بیگناه رو قتل عام میکنن!!
  • IR ۰۸:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    12 0
    ناتو راهتون نداد وگرنه با کله میرفتین
  • محمد IR ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    12 2
    تا نباشد چوب تر فرمان نبرد گاو و خر .....
    • IR ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
      0 0
      تا نباشد چوب تر فرمان نبرد انسان
  • سعید IR ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    4 25
    الان اکراین فقط باید دستاشو بزاره زمین توکل به خدا کنه . 20 کشور روسیه رو تحریم کردن چند میلیون هزینه کرده آنوقت کار را نیمه کاره رها کنه. آنوقت که پوتین میگفت نچسبید به آمریکا چرا صداتون در نمیامد. مردم مظلوم یمن و سوریه و افغانستان هم خیلی گفتند آیا کشوری هست که بخواهد به ما کمک کند در همان روزها اوکراین و دوستاش به فکر زمستون بودن . عدالت الهی شامل همه میشود
    • IR ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
      2 5
      جوری میگی انگار روسیه هم جزوی از مقاومت هست نه اینجورها نیست همین روسیه بر ضد یمن و حوثیها رای داد همین روسیه متحد اسرائیل هست الانم داره در امور داخلی یک کشور دخالت میکنه حالا هم حمله کرده معنی واقعی عدالت رو خراب نکن
    • US ۱۷:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
      0 0
      تحریم انصارالله بی معنی است چون اساسا در محاصره مطلق است. اما اگر روسیه به این تحریم رای منفی می داد توسط کل جهان اسلام به استثنای سوریه و ایران ؛ تحریم می شد. چون کل کشورهای اسلامی بردگان آل سعود هستند.
  • DE ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    2 0
    اوکراین: آماده گفت‌وگو با روسیه درباره عدم پیوستن به ناتو هستیم/ ذلیلسکی بشدت بیمار شده و در بستر مرگ قرار دارد زیرا در مدت همین چند روز به اندازه 100 سال شکر خورده و قند خونش اینقدر زیاد شده که حبه قند داخل رگهای تنه لش بی رگش میگرده . خب مجبوری اینقدر شکر بخوری دلقک . ملت دو کشور را به کشتن دادی بعد هم فرار خواهی کرد. مزدور . تو مرزی را رد کردی که پوتین مجبور بشه کل اوکراین را از وجود تروریست های نِئو نازی پاک کنه. بی وطن روسیه متعلق به اروپاست .1000 سال اوکراین و روس باهم بودند یانکی ها اونجا چکار دارن از 8000 کیلومتری برای دزدی منابع ملت میخواهند بیایند .
  • IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    1 0
    زنده باد اتحاد جماهیر شوروی
  • IR ۱۷:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    0 0
    هنوز عضو ناتو نشده، کشور تبدیل شده به انبار مهمات و سلاح های پیشرفته، وای به روزی که عضو هم بشه.
  • ناشناس IR ۱۷:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    0 0
    الاغ بعد از اینکه کشورتان را به باد دادید. اینو از اول می گفتید.این ضرب المثل مصداق شماست. گر نباشد چوب تر فرمان نبرد گاو و خر
  • IR ۱۷:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    0 0
    روسها بجای استراحت باید شمال کیف را از دو سو دور بزنند هم از غرب رودخانه و هم شرق به سوی جنوب کیف حرکت کنند اینطور شروط روسیه بیشتر مورد قبول واقع می شود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس