گروسی در حساس ترین مقطع مذاکرات در وین به تهران سفر کرد

سفر مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران به احتمال زیاد تسهیل گر رفع مسائل باقیمانده بین ایران و آژانس خواهد بود که تاکنون مانع از حصول توافق در مذاکرات وین شده است.

به گزارش مشرق، روزنامه تهران تایمز در سر مقاله امروز خود به بررسی سفر «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران که در مقطعی حساس صورت می گیرد، پرداخت.

با سفر وی به تهران احتمال دارد که موانع باقی مانده در رسیدن به توافق در مذاکرات وین از میان برداشته شود.

ببینید:

عکس/ دیدار گروسی با امیر عبداللهیان

دیدار یاد شده با توجه به فضای بسیار پرتلاطمی که در وین شکل گرفته است، انجام می شود. مذاکرات در آنجا در چند هفته گذشته به کندی پیش رفته است. با وجود پیشرفت قابل توجه، طرف های مذاکره نتوانسته اند توافقی را به نتیجه برسانند و اعلام کنند و همچنین طی چند روز گذشته، پیش‌بینی‌های زیادی انجام شده است مبنی بر اینکه هر لحظه ممکن است توافق اعلام گردد.

بیشتر بخوانید:

گفت‌وگوی گروسی با رئیس سازمان انرژی اتمی

پیش‌بینی‌ها درباره رسیدن به توافق مسئله ای بود که عمدتاً توسط رسانه‌های غربی منتشر و تبلیغ ‌شد که ایران در همین رابطه به آنها توصیه کرد از انتشار خبرهای خوب زودهنگام خودداری کنند.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران در همین رابطه در توییتی نوشت: مذاکرات وین همچنان ادامه دارد. اخبار خوب زودهنگام جایگزین توافق خوب نمی شود.

ببینید:

فیلم/ شوخی گروسی با خبرنگاران

وی همچنین تاکید کرد که موضعی که مقامات ایرانی در طول مذاکرات اتخاذ کرده اند این است که تا زمانی که همه چیز توافق نشود، هیچ توافقی صورت نمی گیرد.

تعدادی از مسائل باقی مانده در مذاکرات وجود دارند که برای دستیابی به توافق نیازمند رسیدگی هستند. یکی از این موضوعات، ادعاهای آژانس درباره فعالیت های هسته ای گذشته ایران است. تهران گفته است که این اتهامات دارای انگیزه سیاسی هستند و بنابراین باید قبل از توافق در وین فیصله یابند.

سفر گروسی فرصت مهمی برای ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی برای دستیابی به نوعی توافق در مورد مسائل پادمانی و موارد دیگر محسوب می شود.

وب سایت خبری نور نیوز که نزدیک به شورای عالی امنیت ملی ایران است در همین رابطه نوشته است که هدف از سفر گروسی احتمالاً دستیابی به نقشه راه مشترک برای حل مسائل پادمانی است که بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مطرح هستند که این مسائل یکی از مهم ترین دلایل پیشرفت کند مذاکرات وین بوده است.

اما با توجه به روند مثبت همکاری ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی، همه چیز برای توافق در وین در حال معنی دار شدن است. طبق گزارش نور نیوز، طی ۱۰ روز گذشته مذاکرات بسیار دشوار و چالش برانگیز بین ایران و ناظر هسته ای سازمان ملل صورت گرفته است که در روزهای اخیر این مذاکرات تداوم تفاهمات بین دو طرف را تسهیل کرد.

انتظار می رود این تفاهم ها در طول سفر گروسی تکمیل شود. به گزارش نور نیوز، اگر گروسی موفق به تهیه نقشه راه مشترک برای حل مسائل پادمانی باقی مانده شود، می توان امیدوار بود که یکی از موانع مهم دستیابی به توافق در وین برطرف شود.

با توجه اوضاع فعلی، معامله در وین محتمل است. حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران گفته است که تهران برای نهایی کردن یک توافق خوب و فوری آماده است. از سوی دیگر، اتحادیه اروپا نیز گفته است که خواسته های ایران در این مذاکرات برآورده شده است.

بنابراین، سفر گروسی به احتمال زیاد توافق در وین را از نظر رفع مسائل باقیمانده بین ایران و آژانس که تاکنون مانع از توافق شده است، تسهیل خواهد کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    3 0
    این جور نیست که آمریکا بخواهد مذاکره کند تا اینکه یک حرف حقی را قبول کند؛ نه، می‌خواهد مذاکره کند تا یک حرف باطلی را تحمیل کند
  • IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    2 0
    این مردک دوباره به ایران آمده تا به اسرائیل در انجام کارهای زیاد باقی‌مانده‌اش (ترور بقیه‌ی دانشمندان و خراب‌کاری در صنعت هسته‌ای) کمک کند.
  • پیروزه IR ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    0 0
    مواظب باشید گروسی و تیم همراه او جاسوس هستند زود خبرها درز می کنند
  • نام آشنا IR ۱۹:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    0 0
    تو گفتی و ما هم باور کردیم ! تو به محض اینکه پایت به اروپا برسد دومرتبه همان اباطیلی را که رژیم گرگ صفت اسرائیل یادت داده را نشخوار خواهی کرد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس