امیرعبداللهیان نمایه

امیرعبداللهیان در گفتگوی تلفنی همتای ایرلندی گفت که جنگ راه حل بحران اوکراین و هیچ بحران دیگری نیست و یادآور شد: البته نباید از ریشه بحران و اقدامات ناتو برای گسترش نظامی گری در منطقه غافل بود.

به گزارش مشرق، «سایمون کاوونی» وزیر امور خارجه ایرلند امروز (پنجشنبه) ۱۲ اسفند ماه در گفتگوی تلفنی با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجت جمهوری اسلامی ایران درباره مناسبات دوجانبه، مسائل منطقه ای و بین المللی از جمله بحران اوکراین و مذاکرات وین بحث و تبادل نظر کرد.

امیرعبداللهیان با اشاره به سفر وزیر خارجه ایرلند به تهران در ماه گذشته و همچنین دیدار طرفین در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ، ابراز امیدواری کرد همکاری های ایران و ایرلند به نحو تاثیرگذاری افزایش یافته و روابط اقتصادی و تجاری با تهیه یک نقشه راه، بیش از پیش گسترش یابد.

جنگ راه‌حل بحران اوکراین و هیچ بحران دیگری نیست

 وزیر خارجه ایرلند ۲۵ بهمن ماه به تهران سفر کرد و در نشست خبری مشترک با امیرعبداللهیان، با بیان این‌که متوجه هستم ایران به خاطر تصمیمات قبلی دولت آمریکا خشمگین باشد، نسبت به اراده طرف‌های غربی برای احیای برجام ابراز اطمینان کرد.

* همه طرف ها تمایل به برداشتن قدم نهایی دارند

وزیر خارجه ایرلند در گفتگوی تلفنی امروز با امیرعبداللهیان تاکید کرد: در خصوص مذاکرات وین، همه طرف ها تمایل به برداشتن قدم نهایی دارند و تلاش بر این است که حداکثر اعتماد و اطمینان برای توافق حاصل شود. 

سایمون کاوونی مسئله تضمین های اقتصادی را برای ایران حائز اهمیت خواند و افزود: ما به عنوان تسهیل کننده قطعنامه ۲۲۳۱، تلاش مضاعفی داشته ایم و ایرلند به نوبه خود می تواند نقش اطمینان بخشی خود را ایفا کند.

دور هشتم مذاکرات وین به منظور رفع تحریم‌های آمریکا علیه ایران از روز سه‌شنبه ۱۹ بهمن ماه و بعد از تنفسی ۱۱ روزه برای مشورت هیأت‌ها با پایتخت‌هایشان با حضور هیأت‌های ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) در پایتخت اتریش از سر گرفته شد و از آن زمان تاکنون در سطوح و فرمت‌های مختلف در حال برگزاری است. البته علی باقری مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران چهارشنبه شب چهارم اسفند ماه در چارچوب ترددهای معمول در جریان گفت‌وگوها، در سفری کوتاه راهی تهران شد، ولی هیأت کارشناسی ایران در وین حضور داشتند و به رایزنی‌ها ادامه دادند. باقری روز دوشنبه نهم اسفند دوباره به وین بازگشت و مذاکرات در وین کماکان در جریان است.

* جنگ راه حل بحران اوکراین و هیچ بحران دیگری نیست

امیرعبداللهیان در بخش دیگری از این گفت‌وگو خاطرنشان کرد: جنگ راه حل بحران اوکراین و هیچ بحران دیگری نیست. البته از ریشه بحران و اقدامات ناتو برای گسترش نظامی گری در منطقه به هیچ وجه نباید غافل بود. 

گفتنی است حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پنجم اسفند ماه هم درباره تحولات اوکراین در توئیتی نوشته بود: بحران اوکراین ریشه در اقدامات تحریک آمیز ناتو دارد. ما توسل به جنگ را راه‌حل نمی‌دانیم. برقراری آتش بس و تمرکز بر راه‌حل سیاسی و دموکراتیک یک ضرورت است.

* قطعنامه شورای امنیت کمکی به حل جنگ علیه یمن نمی‌کند

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگوی تلفنی با همتای ایرلندی تجربه حضور خسارت بار ۲۰ ساله آمریکا و ناتو  در افغانستان را یادآور شد و تاکید کرد: همچنین در مورد بحران یمن باید جنگ خاتمه یافته و راه حل سیاسی در اولویت اول قرار گیرد. 

امیرعبداللهیان افزود: قطعنامه اخیر شورای امنیت درباره یمن واقعیات این کشور را در نظر نگرفته و کمکی به حل جنگ علیه یمن نخواهد کرد.

گفتنی است سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه قطعنامه شورای امنیت درباره بحران یمن را دارای تبعات منفی در مسیر صلح خواند و گفت: این قطعنامه مواضع طرفین درگیری را بیش از پیش از هم دور می‌کند

* ایرلند از این قطعنامه حمایت نکرد و به دنبال گفتگو در یمن است 

وزیر امور خارجه ایرلند هم درباره قطعنامه اخیر شورای امنیت درباره یمن گفت: ایرلند از این قطعنامه حمایت نکرد و به دنبال گفتگو در یمن است و معتقدیم که سازمان ملل در کشورهایی که شاهد فاجعه انسانی هستیم باید به روند گفتگوها برای حل و فصل بحران کمک کند.

وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و ایرلند همچنین در این گفت‌وگو بر تداوم رایزنی و مشورت برای پیگیری روند توسعه روابط دوجانبه و مسائل منطقه ای و بین المللی تاکید کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۳
    1 0
    مذاکره فرسایشی نباید بشود؛ نباید جوری باشد که طرف‌ها بخواهند همین طور مدام این مذاکره را کش بدهند که این برای کشور ضرر دارد. این جور نیست که آمریکا بخواهد مذاکره کند تا اینکه یک حرف حقی را قبول کند؛ نه، می‌خواهد مذاکره کند تا یک حرف باطلی را تحمیل کند. مطمئناً عدم توافق با شیطان بزرگ قلدر و سه نوچه‌ی اروپائیش بزرگترین موفقیت در مذاکرات است. آن‌ها در پشت صحنه‌ی دیپلماسی، گرگ درنده و روباه حیله‌گر هستند. تجربه‌ی برجام در دولت قبل به ما نشان داد که اعتماد به غرب جواب نمی‌دهد، لذا ما به غربی‌ها هیچ اعتمادی نداریم و معتقدیم که به ما کمک نمی‌کنند و هر جا بتوانند ضربه می‌زنند. بهترین راه این است که بدون هیچ‌گونه توافقی، مذاکرات را تا بیستم فروردین روز ملی فناوری هسته‌ای تعلیق کنیم؛ چنانچه تا آن تاریخ تمام تحریم‌ها لغو شد و این امر راستی‌آزمایی گردید و تمام مطالباتمان هم وصول شد، به مذاکرات برگردیم و در غیر این‌ صورت در همان روز این شجره‌ی خبیثه‌ی برجام را که از روی زمین ناپاک و بی‌ثمر اعتماد به غرب برکنده شده و ثبات و قراری ندارد را برداریم و آن را بر سر آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان بکوبیم و با اقتدار از برجام خارج شویم. نباید گذاشت اقتصاد کشور بیش از این شرطی شود؛ کار عمده خنثی کردن تحریمها از طریق ایجاد حرکت تولید داخلی و تحرک اقتصادی داخلی است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس