رسیدن به توافق تصمیم سیاسی و نگاه واقع بینانه طرف‌های غربی را می‌طلبد

وزیر امور خارجه در گفت‌وگوی تلفنی با همتای چینی درباره مذاکرات وین گفت: ایران تاکنون ابتکارات زیادی برای حل و فصل موضوعات به خرج داده و اکنون رسیدن به توافق،نگاه واقع بینانه طرف‌های غربی را می‌طلبد.

به گزارش مشرق، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و «وانگ یی» عضو شورای دولتی و وزیر امور خارجه چین، ظهر امروز (چهارشنبه) ۱۱ اسفند ماه در خصوص مناسبات دوجانبه، روند مذاکرات وین و برخی از تحولات بین‌المللی گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.

* رسیدن به توافق نیازمند تصمیم سیاسی و نگاه واقع بینانه طرف‌های غربی

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این تماس با اشاره به پیشرفت‌های حاصله در مذاکرات وین، بر اهمیت برخی مسائل باقیمانده و ضرورت حفظ منافع ملی کشورمان، از جمله در زمینه اقتصادی تأکید کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران تاکنون ابتکارات زیادی برای حل و فصل موضوعات به خرج داده است و اکنون رسیدن به توافق، تصمیم سیاسی و نگاه واقع بینانه طرف‌های غربی را می‌طلبد.

به گزارش فارس، دور هشتم مذاکرات وین به منظور رفع تحریم‌های آمریکا علیه ایران از روز سه‌شنبه ۱۹ بهمن ماه و بعد از تنفسی ۱۱ روزه برای مشورت هیأت‌ها با پایتخت‌هایشان با حضور هیأت‌های ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) در پایتخت اتریش از سر گرفته شد و از آن زمان تاکنون در سطوح و فرمت‌های مختلف در حال برگزاری است. البته علی باقری مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران چهارشنبه شب چهارم اسفند ماه در چارچوب ترددهای معمول در جریان گفت‌وگوها، در سفری کوتاه راهی تهران شد، ولی هیأت کارشناسی ایران در وین حضور داشتند و به رایزنی‌ها ادامه دادند. باقری روز دوشنبه نهم اسفند دوباره به وین بازگشت و مذاکرات در وین کماکان در جریان است.

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز روز دوشنبه نهم اسفند ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره مذاکرات جاری در وین گفت: پیش‌نویسی از توافق آماده شده و الان در نقطه‌ای هستیم که ابهامی برای واشنگتن و اروپا درباره خطوط قرمز ما وجود ندارد و قطعا از خطوط قرمز خود عبور نمی‌کنیم.

*ابلاغ سلام رئیسی به همتای چینی

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در این تماس تلفنی از همکاری نزدیک ایران و چین ابراز خرسندی کرد و با اشاره به رایزنی‌های انجام شده از سوی ایران در این خصوص، تداوم تعامل و همکاری نزدیک ایران و چین در وین و نیز در پایتخت‌های دو کشور را دارای اهمیت خواند.

امیرعبداللهیان در بخش دیگری از این گفت‌وگوی تلفنی به روابط دو کشور در موضوعات مختلف اشاره کرد و ضمن ابلاغ سلام سید ابراهیم رئیسی به همتای خود شی جین پینگ گفت: رئیس جمهور ایران دستورات مقتضی را در خصوص مذاکرات فنی مربوط به اجرای برنامه جامع ۲۵ ساله صادر کرده است.

وی افزود: اکنون ضرورت دارد با جدیت و سرعت در راستای اجرایی شدن برنامه همکاری‌های جامع اقدام کنیم.    

* چین مطالبات منطقی طرف ایرانی را درک کرده و از آنها حمایت می‌کند

وزیر امور خارجه چین نیز با اشاره به برنامه همکاری‌های جامع دو کشور، بر ضرورت گفت‌وگو و مشورت نمایندگان ایران و چین برای پیگری این برنامه مهم تأکید کرد و ارتباط نزدیک دو طرف در مذاکرات وین را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: با هماهنگی‌ها و تشریک مساعی صورت گرفته، دستاوردهای زیادی تاکنون به دست آمده است.

وزیر امور خارجه چین در عین حال موضوعات باقیمانده را مهم خواند و اعلام کرد: چین مطالبات منطقی طرف ایرانی را درک کرده و از آنها حمایت می‌کند.

وانگ یی همچنین ابراز امیدواری کرد با حفظ روند رو به جلو و تعامل طرف‌های مذاکره بتوان در وین به توافق دست یافت.    

براساس این گزارش، تحولات اوکراین و ابراز امیدواری طرفین نسبت به برگزاری موفق سومین اجلاس همسایگان افغانستان در پکن، بخش دیگری از گفت‌وگوی دو وزیر خارجه بود.

لازم به ذکر است، امیرعبداللهیان چندی پیش به دعوت وانگ یی به چین سفر و با همتای خود دیدار و گفتگو کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران همچنین جمعه ششم اسفند ماه در گفت‌وگوی تلفنی با سرگئی لاوروف همتای روس خود تصریح کرد جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات وین از خطوط قرمز خود عدول نخواهد کرد.

امیرعبداللهیان یک روز بعد نیز با «جوزپ بورل» مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تلفنی گفت‌وگو و تصریح کرد به دنبال یک توافق خوب، اما در چارچوب منافع ملی و با رعایت خطوط قرمز خود در مذاکرات هستیم.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    2 7
    از خواست های دقیق و بحق ایران ، به هیچ وجه کوتاه نمیآئیم و زیاده خواهی طرف های غربی قابل قبول نیست ، این نظر مردم ایران است . و تا آخر بر آن پای می فشاریم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس