کد خبر 1346445
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۰
اولیانوف: کارهای فشرده‌ای برای جمع‌بندی مذاکرات وین در پیش است

جدیدترین اطلاعات رسیده از توافق در حال نگارش در وین نشان می‌دهد به دلیل سنگ اندازی‌های آمریکا در نقطه احتمالِ برابر توافق یا عدم توافق هستیم.

به گزارش مشرق، جدیدترین اطلاعات رسیده از توافق در حال نگارش در وین نشان می‌دهد به دلیل سنگ اندازی‌های آمریکا در نقطه احتمالِ برابر توافق یا عدم توافق هستیم و ایران مصمم است به هیچ وجه از  خطوط قرمز خود عبور نکند و حداقل خواسته‌های ایران در این توافق مواردی است که در ادامه می‌آید، هرچند طلاعات موثق ما نشان می‌دهد موارد باقی مانده از همه موارد ذیل مهم تر هستند و تا آن خطوط قرمز رعایت نشوند، توافقی درکار نیست

بر اساس اطلاعات رسیده، توافق احتمالی در قالب یک "تصمیم" کمیسیون مشترک برجام همراه با سه ضمیمه شامل ضمیمه رفع تحریم‌ها، ضمیمه اقدامات هسته‌ای، و ضمیمه برنامه بازاجراست.

منظور از ضمیمه رفع تحریمها شرح تعهداتی است که طرفهای مقابل به ویژه امریکایی‌ها در خصوص رفع تحریم‌ها باید بدهند. این اطلاعات نشان می‌دهد، تحریمهای مذکور شامل  تمامی تحریم‌هایی که ذیل برجام رفع و در دوره ترامپ بازاعمال شده بودند و همچنین تمام تحریم‌های ناسازگار با برجام که در دوره ترامپ وضع شدند است اما از نکات مهم در این میان که به نوعی دستاورد توافق جدید نسبت به برجام به حساب می آید این است که  طرف مقابل پذیرفته در جهت تسهیل انتفاع ایران از رفع تحریم‌ها و همچنین جلوگیری از تزاحم قوانین دیگر در فرآیند رفع مؤثر و پایدار تحریم، تعهدات ضروری تازه‌ای را بپذیرد که الزاما در برجام قید نشده اند.


 در ضمیمه تعهدات هسته‌ای نیز که به اقدامات ایران ارتباط  دارد چند موضوع مهم که توسط تیم ایرانی مطرح شده بود تثبیت شده است، بر این اساس  در حوزه تحقیق و توسعه ماشین‌های سانتریفیوژ، موعدهای زمانی تحقیق و توسعه منطبق با برجام حفظ شده و در عین حال از منظر تولید انبوه سانتریفیوژهای پیشرفته، جمهوری اسلامی ایران در وضعیتی قرار می‌گیرد که بر اساس برنامه زمانی برجام تا یک دهه آینده نیز امکان رسیدن به آن وجود نداشت.

به نظر می رسد در اینجا اشاره توافق به ماشینهای IR۲M، IR۴ و IR۶ باشد که در دو سال و نیم اخیر بعد از گام سوم ایران و گام پنجم و همچنین بعد از تصویب قانون راهبردی مجلس در حوزه غنی سازی به کار گیری شدند چراکه طبق بندهای ۳۲ تا ۴۳ پیوست یک برجام، ایران محدودیتهایی در این حوزه داشت مثلا طبق بند ۳۵ تا ده سال بعد از اجرای برجام ایران حداکثر روی ۱۰ ماشین IR۴ امکان آزمایش داشت همچنین طبق بند ۳۷ تنها بعد از هشت سال و نیم سال می توانست تست روی زنجیره ۳۰تایی IR۶  را اغاز کند آن هم به گونه ای که طبق بند ۳۹ امکان برداشت مواد غنی شده را نداشت.

از دیگر نکات مهمی که در این توافق وجود دارد، رد شدن خواسته مهم امریکایی ها در خصوص "زمانهای پایانی " در برجام است، این خواسته از زمان دونالد ترامپ از سوی واشنگتن دنبال می شد و حتی دولت جدید بایدن نیز با شعار " طولانی تر و قوی " تر پای به مذاکرات گذاشت که حالا طبق این اطلاعات به نظر میرسد این موضوع نیز که جزو خطوط قرمز مهم ما بوده به نفع ایران تثبیت شده و طبق برجام محدودیت‌های موجود بر برنامه هسته‌ای ایران نیز از دو سال دیگر به مرور کاهش خواهد یافت.

طبق آنچه از ضمیمه سوم به دست رسیده، موارد تازه‌ای نظیر تضمین سیاسی و تضمین ذاتی و راستی‌آزمایی عملیاتی و حقوقی اقدامات طرف آمریکایی به توافق احتمالی افزوده شده و با توجه به سابقه آمریکا، در ارتباط با استفاده از ساز و کار حل اختلاف (مکانیزم موسوم به ماشه)، تعهدی فردی و جمعی برای مقابله با سوء استفاده از این ساز و کار ایجاد شده است.

همچنین برای محکم شدن تضمین ایران و تقویت "تضمین ذاتی " برای جمهوری اسلامی،   توافق بر امکان استناد به بند ۲۶ برجام تصریح کرده و ضمنا اجرای تعهدات ایران را به پایبندی طرف‌های مقابل به تعهداتشان مشروط کرده،   به این معنی که اجرای تعهدات ایران را مشروط کرده و مبنایی حقوقی و توانی عملیاتی جهت احیای سریع ظرفیت هسته‌ای ایران فراهم نموده است.
نکته مهم در ضمیمه سوم که از خطوط قرمز اصلی ایران در مذاکرات بوده و اطلاعات ما نشان می دهد اجرایی شده این است که در تمامی مراحل اجرای توافق، اولین اقدام از جانب طرف های مقابل انجام می‌گیرد و در هیچ مرحله‌ای، ایران طرف شروع‌کننده نخواهد بود، همچنین  در طول این دوره، همزمان با اجرای مراحل مختلف تصمیم کمیسیون مشترک، فرآیند راستی‌آزمایی عملیاتی و حقوقی نیز اجرایی می‌شود.

از دیگر خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به توافق این بود که آمریکا حتی بعد از انجام همه تعهداتش هم بلافاصله به برجام بازنگردد، این موضوع نیز در ضمیمه سوم که موضوعات باز اجرایی را توضیح می دهد تصریح شده و  آمریکا تا پیش از انجام تمام تعهدات خود و راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها از جانب ایران، عضو برجام و کمیسیون مشترک نخواهد شد.

 هنوز تا پایان مذاکرات و رسیدن به توافق نهایی چند موضوع مهم از خط قرمز ایران باقی مانده که بدون تغییر موضع امریکایی ها که چنین تنشی را باعث شده اند، و رفع این حداقل های باقی مانده ایران، وضعیت نهایی توافق مشخص نخواهد بود.

منبع: آخرین خبر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 27
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
    17 7
    مذاکره فرسایشی نباید بشود؛ نباید جوری باشد که طرف‌ها بخواهند همین طور مدام این مذاکره را کش بدهند که این برای کشور ضرر دارد. این جور نیست که آمریکا بخواهد مذاکره کند تا اینکه یک حرف حقی را قبول کند؛ نه، می‌خواهد مذاکره کند تا یک حرف باطلی را تحمیل کند. مطمئناً عدم توافق با شیطان بزرگ و سه بچه‌ی اروپائیش بزرگترین موفقیت در مذاکرات است. آن‌ها در پشت صحنه‌ی دیپلماسی، گرگ درنده و روباه حیله‌گر هستند. تجربه‌ی برجام در دولت قبل به ما نشان داد که اعتماد به غرب جواب نمی‌دهد، لذا ما به غربی‌ها هیچ اعتمادی نداریم و معتقدیم که به ما کمک نمی‌کنند و هر جا بتوانند ضربه می‌زنند. بهترین راه این است که بدون هیچ‌گونه توافقی، مذاکرات را تا بیستم فروردین روز ملی فناوری هسته‌ای تعلیق کنیم؛ چنانچه تا آن تاریخ لغو تمام تحریم‌ها راستی‌آزمایی گردید، به مذاکرات برگردیم و در غیر این‌صورت در همان روز با اقتدار از برجام خارج شویم و بیش از این اقتصاد کشور را شرطی نکنیم. کار عمده خنثی کردن تحریمها از طریق ایجاد حرکت تولید داخلی و تحرک اقتصادی داخلی است.
    • IR ۲۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
      8 5
      بار دیگر به هیچ وجه نباید زیر بار پروتکل الحاقی برویم حتی اگر تحریمها را برندارند.با خنثی سازی تحریم دلیلی ندارد زیر بار خفت بار پروتکل الحاقی برویم.برای غربیهای زیاده خواه همان پادمان کافیست.اجرای پروتکل الحاقی برای پرستیژ ابرقدرتیمان و جان دانشمندانمان خطرناک است.
    • IR ۲۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
      9 7
      بار دیگر به هیچ وجه نباید زیر بار پروتکل الحاقی برویم حتی اگر تحریمها را برندارند.با خنثی سازی تحریم دلیلی ندارد زیر بار خفت بار پروتکل الحاقی برویم.برای غربیهای زیاده خواه همان پادمان کافیست.اجرای پروتکل الحاقی برای پرستیژ ابرقدرتیمان و جان دانشمندانمان خطرناک است.
  • هموطن GB ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
    25 9
    ایسا، کاتسا و یوترن، این ۳ تا تحریم را اگر برندارید، یعنی قاقالی، یعنی آبنبات چوبی. بدرک که در برجام قبلی نیامده. ۷ سال ضرر ایران رو‌ کی میخواهد جبران کنه؟ برای جبران اینهمه ضرر و زیان، این ۳ تا تحریم بایستی برداشته بشود. با ز هم غربی ها سر ایران کلاه دارند میگذارند
  • روزبه IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
    3 10
    ، وقتی اقدام ما در چهارچوب توافق جدید تابعی از فشار طرف مقابل هست نباید امیدوار بود طرف تضمینی رو هم قبول کنه، اگر این تضمینها ذیل اقدام گام به گام اجرایی بشه میشه به رفع تحریم ها امیدوار بود
  • IR ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
    12 4
    چقد ساده اید غرب با این توافق میخاد قیمت نفت کنترل کنه الن وقت توافق نیست
    • وطن پرست DE ۱۹:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
      4 5
      شما درست می گی ولی با مکانیزم اقدام اول و راستی ازمایی در حقیقت ایران می تونه نفت بیشتری رو با قیمت بالاتر بفروش بروسنه.
  • FR ۱۵:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
    16 1
    خدا کنه این همه زحمت به هدر نرود
  • IR ۱۵:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
    5 16
    لطفا اینقدر ساده لوح نباشید. هیچ توافقی صورت نخواهد گرفت مگر اینکه دست از هسته ای برداریم و خلع سلاح هم بشویم.
  • IR ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
    13 9
    یعنی شیطان هرچی ما گفتیم گفت به روی چشم!!!!!!! خودتون باور میکنید
  • IR ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
    11 1
    سلام ..یک سوال اگر همین توافق را دیگران انجام می دادند شما چه تیتری می زدید؟
  • شهاب سنگ IR ۱۸:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
    2 3
    این خواسته های ایرانه ک ثبت شده در توافق، شیطان هم هنوز جوابی نداده ، اگ گفته بود ب روی چشم الان همه رفته بودن خونه هاشون#.حتی اگه توافقی هم بشه دشمن باز هم دست ازسر ایران بر نمیداره
  • DE ۱۹:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
    4 4
    جدیدترین اطلاعات رسیده از توافق در حال نگارش در وین نشان می‌دهد به دلیل سنگ اندازی‌های آمریکا در نقطه احتمالِ برابر توافق یا عدم توافق هستیم یا به عبارتی نتیجه میشه پنجاه پنجاه و یا شست شست .البته تمام مشکلات حدود ۹۸ در صد حل شده فقط مونده همون ۲ درصد لغو ۲۶۰۰ تحریم و گرفتن تضمین همین .
  • رضا IR ۲۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
    3 2
    احتمال برابر توافق يا ادم توافق ! عجب گزارش مسخره اى ! نويسنده فرض كرده خواننده هاى گزارشش احتمالاً مثل خودش ،
  • قربان NL ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
    6 4
    تا متن برجام مشخص و تحلیل نشده همش حرف تو خالی هست.
  • علی IR ۲۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
    1 2
    همانطور از عدم مداخله نظامی غرب در ماجرای اکراین درس گرفتید(که البته کاملا هوشمندانه بود -همان حمایت تسلیحاتی کفایت می کند ) از ماجرای زمین گیر شدن یک عضو دارای حق وتو و ابر قدرت اتمی نیز عبرت بگیرید!!!
  • IR ۲۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
    1 5
    موضوع گرفتن خسارت از آمریکا، موضوع تضمین کنگره و موضوع راستی آزمایی شش ماهه که برخی در داخل ادعای آن را داشتند، چه شد پس؟
  • IR ۲۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
    1 2
    اصلا شما همه هسته ای رو هم تعطیل کنید و توافق رو امضا کنید. بازم اینها از توافق خارج میشن. لطفا خواهشاً یک کاری کنید قیمت ها اینقدر بالا نره چه با توافق چه بدون اون. خسته شدیم.
  • IR ۲۳:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
    1 5
    فقط امیدوارم بعد از اینکه تمامی نکات مورد توافق قرار گرفت تیم مذاکره کننده ایران در آخرین لحظه و درست قبل از امضاء - از یک مقام آمریکایی بپرسد که آیا آمریکایی ها دوست دارن 2 تریلیون یورو خسارتهای وارده از خروج غیر قانونی شان از برجام 1 را ترجیحا بصورت نقد و یا به صورت شمش طلا پرداخت کنند.
  • محمد IR ۲۳:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
    2 2
    اجازه ساخت راکتور آب سنگین و داشتن پلوتونیوم هم باید داشته باشیم و گرنه برجام همچنان خسارت محض خواهد بود و این 50 سال بعد دست و پایمان را در دستیابی به تکنولژی های جدید خواهد بست
  • رضا CH ۰۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    3 0
    اولا شما هم مثل امریکا قبول کردن برجام را به تصویب در مجلس گره بزنید و بعد از اینکه امریکا در مجلس سنا تصویب کرد شما هم تصویب کنید.
  • NL ۰۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    0 5
    اللهم عجل لولیک الفرج ___(فارغ از متن این خبر) لطفا برای ظهور امام زمان ع دعا کنیم.---العجل العجل العجل یا مولانا یا صاحب الزمان
  • IR ۰۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    0 0
    امیدوارم درکنار تحریم های اقتصادی ... تحریم تسلیحاتی هم باید برداشته بشه کامل تا راحت بتونیم تسلیحات مورد نظرمون رو وارد کنیم و راحت بتونیم تسلیحات مون رو بفروشیم ...و همچنین این قضیه ماشه رو هم از بین ببرند تا یه اسلحه بالای سرما نباشه و در کنار ماشه حتما حق وتو رو در نظر بگیرن تا آمریکا باز غلط اضافی نتونه بکنه...
  • IR ۰۷:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    1 0
    اینکه فقط بخواهید حرف هایتان به کرسی بنشیند و آنها کلا چشم بگویند امکان پذیر نیست.
  • US ۰۹:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    6 0
    به نظر می رسه همه اینها نمایشه. توافق صورت گرفته است. تمام
  • IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    0 0
    هدف طرف های غربی از براشتن تحریم ها، لغو تحریم ها یا احیای برجام و یا به نتیجه رساندن مذاکرات چیست؟
  • IR ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    0 0
    l مطمئن باشید سرتان کلاه می گذرند.... و

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس