کد خبر 1345945
تاریخ انتشار: ۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۳
آزادسازی حریم رودخانه شهرچای اورمیه

سال های طولانی از تکرارخبرهای ناخوش درخصوص آلودگی رودخانه کرج مردم را آزار می دهد، اما گویا این بارمسئولان کشور برای پایان دادن به یک فاجعه زیست محیطی مصمم شده اند.

به گزارش مشرق، رودخانه‌ها و دریاها همانند اراضی منابع طبیعی از داشته‌های ملی محسوب شده و صیانت از این مواهب وظیفه همگانی به شمار می‌رود؛ سال‌های متمادی است که گزارش‌های زیست محیطی از نشت مواد سوختی به داخل رودخانه کرج یا سایر منابع آبی کشور، مردم و دوستداران محیط زیست را می‌آزارد، منابعی که حقوق عامه است، اما در ید عده‌ای به یغما رفته و پساب و آلودگی تحویل می‌دهند.

رودخانه کرج منبع آبی که به کام جمعیت میلیونی پایتخت و استان البرز می‌رود، به واسطه رها سازی پساب‌ها گاهی نشت مواد سوختی، زلالی خود را از دست می‌دهد و ذائقه مصرف کنندگان تلخ می‌کند؛ تعرض به حریم رودخانه تا جایی است که داخل آب هم دیوار بتنی کشیده اند و حق مالکیت عمومی را به نفع خود سلب کرده و در ریختن مواد پلاستیکی و پسماندها به درون کوتاه نمی‌آیند.

برخی به نام دستگاه اجرایی و برخی هم با پوشیدن ردای رستوران داری وخدمات گردشگری چنان به دل رودخانه زده اند که گویا تمام این موهبت الهی به نام آن‌ها قباله شده است؛ یخچال‌های طبیعی که به کمک نورآفتاب جویبارهای زلال به سمت پایین دست جاری می‌کنند دیری نمی‌گذرد که زحمت آن‌ها هدر رفته و آب زلال و گواران به یکباره رنگ می‌بازد.

این که در سال‌های گذشته شرکت آب منطقه‌ای البرز به بهانه پیشگیری از غرق شدگی و سالم سازی آب با نصب پلاکارد و گماشتن نیروهای حفاظتی مانع از ورود گردشگران به حریم رودخانه کرج می‌شد، اما بنا به گفته کارشناسان این شرکت هرگاه از گردشگران برای حضور در محدوده‌های خطرساز رودخانه ممانعت می‌شد بلافاصله انگشت اشاره به سمت ساخت و سازهایی بود که پایه‌ها را داخل آب کوبیده بودند.

خلاصه در این سال‌ها اگرچه دیدن سد و رودخانه کرج از دور دست صفایی دارد، اما به حریم آب که پا می‌گذاری انبوهی از مواد پلاستیکی و پسماند را می‌بینی که نگاهت به این داشته ملی عوض می‌شود.

این که گروه‌های دوستدار محیط زیست و کوهنوردان از سر دلسوزی و احساس مسوولیت هر چندگاهی به دل رودخانه زده و زباله‌ها و پسماندها را در کیسه‌های رنگارنگ جمع آوری وبسته بندی می‌کنند، اما باز هم روز از نو و روزگاری نو باید سیمای محزون رودخانه را دوباره شست.

مرگی که رودخانه رقم می زند

در کنار ساخت وسازها و تعرض به حریم رودخانه کرج، آنچه نباید از نگاه‌ها دوربماند حوادث مرگباری است که سالانه توسط گردشگران و جوامع محلی براثر غرق شدگی در رودخانه کرج رقم می‌خورد، حوادثی که سالانه به رغم هشدارها و ممانعت‌های حفاظتی شمار آن‌ها از ۴۰ مورد تجاوز می‌کندو سبب می‌شود تا گردش و تفرج ناآگانه در این رودخانه رنگ عزا به خود بگیرد.

تکرار این حوادث سبب شده تا شرکت آب منطقه‌ای البرز افزون بر نصب پلاکارد و استفاده از نیروهای حفاظتی برای اطلاع رسانی گسترده دست به دامان رسانه‌های جمعی شود و مردم و گردشگران را نسبت به مخاطرات پای نهادن در آب رودخانه کرج هوشیار کند.

تصمیمی که قرار است خیال همه را راحت کند

قوه قضاییه و دولت مردمی سیزدهم در برنامه‌ای منسجم طی حدود ۴۰ روز پیش از اجرایی شدن طرح آزاد سازی حریم منابع آبی کشور از ساخت وسازها خبردادند، طرحی که اگرچه به مذاق متصرفان خوش نیامده، اما موجب خوشحالی مردم برای سالم سازی محیط زیست و منابع آبی شده است.
حدود یک ماهی از تخریب اولین بنای حریم رودخانه کرج که مربوط به قوه قضاییه بود می‌گذرد، پشت بند آن وزارت نیرو هم ساختمان تاسیسات قدیمی شرکت آبفای تهران را جمع آوری کرد؛ دستگاه‌های اجرایی یکی پس از دیگری وارد میدان شدند و از ساماندهی داشته‌های خود در حریم رودخانه شروع کردند تا احساس مسوولیت در قبال سلامت آب و محیط زیست همگانی شود.

مردم هم به این موضوع چراغ سبز نشان دادند و برخی دارندگان املاک حریم رودخانه کرج با مسوولان اجرایی همگام شده اند اگرچه هنوز عده‌ای هم شاید روی خوش به این روند اجرایی وتصمیم ملی نشان نمی‌دهند، اما عزم همگانی برای آزاد سازی و زیبا سازی دوباره حریم رودخانه کرج و سایر منابع آبی کشور جزم است.

در این گزارش رودخانه خروشان تهران به عنوان تامین کننده آب آشامیدنی و کشاورزی ۲ استان تهران و البرز محوریت قرار گرفته که این روزها پس از تخریب تعدادی واحد مسکونی و اداری قرار است طرح‌های زیبا سازی و ساماندهی به عنوان فعالیت کلیدی در آن شکل بگیرد.

شرحی کوتاه بر معرفی رودخانه کرج

رودخانه کرج از کوه‌های جنوبی البرز سرچشمه می‌گیرد؛ این رود از کوهی به نام کلون‌بستک در بلندی‌های خرسنگ سرچشمه می‌گیرد و پس از طی مسیری رودخانه ولایت رود نیز به رود کرج پیوسته و سپس با سیراب نمودن دشت‌های کرج و شهریار به جاجرود می‌پیوندد.

در سال ۱۳۴۲ بر روی رود کرج سدامیرکبیر (سد کرج) که اولین سد چندمنظوره ایران بود ساخته شد. پیش از ساختن این سد در جنوب واریان، آب رودخانه از شهر کرج هم می‌گذشت و پس از آبیاری دهکده‌های سر راه، مازاد آب به مسیله هم می‌رسید.

وجود این رودخانه موجب شد تا بسیاری از باغ‌های کرج سیراب شود و این منطقه به یک باغشهر تبدیل شود هرچند که بعدها به واسطه مهاجرت‌ها و ساخت وسازهای بی رویه رودخانه از داخل شهر کرج عقب نشینی کرد و بسیاری از درختان جای خود را به ساختمان‌ها دادند.

آراستن حاشیه رودخانه کرج به سبزه و گل

چند روزی از تخریب تعدادی واحدمسکونی در حریم رودخانه کرج و در محدوده حصارک کرج می‌گذرد و این بار دستگاه‌هایی اجرایی از جمله شهرداری کرج و شرکت آب منطقه‌ای استان البرز با حمایت دستگاه قضایی تصمیم گرفتند تا به جای سیمان و آجر سبزه وگل را با رودخانه همدم سازند.

اواخر هفته گذشته در آیینی با حضور مسوولان قضایی و اداری استان البرز پروژه تفرجگاهی و فرهنگی به نام «پارکرود» در حصار کرج کلید خورد که سرآغازی برای سالم سازی محیط زیست و به جای آوردن حقوق عامه است؛ این پروژه شروعی برای چشاندن طعم شادابی رودخانه به همگان است.

این بار همه می‌توانند با رعایت اصول بهداشتی از فضای دلنشین رودخانه کرج بهره ببرند بدون آنکه دخل و تصرفی به نفع شخص یا افراد حقوقی باشد؛ هدفگذاری حدود چهار کیلومتر از حریم رودخانه کرج برای ساخت یک مجموعه تفرجگاهی با فضای سبز و کاشت نهال‌ها و گل‌های زیبا قرار است به گردشگران و مردم البرز طراوات و زیبایی مژده دهد.

شهردار کرج چه گفت؟

مصطفی سعیدی سیرایی، شهردار کرج از سخنرانان آیین کلنگ زنی پارکرود بود که به شهروندان و تمام کسانی که از جاده کرج - چالوس عبور می‌کنند این اطمینان را داد که حریم رودخانه کرج برای پاسداشت طبیعت زیبا سازی و گل آرایی شود و تا آنجا که دست شهرداری می‌رسد فضای زیبا و دلنشین برای مردم و مسافران ایجاد نماید.

او گفت که رودخانه و حریم آن مربوط به همگان است و باید همه از این موهبت الهی بهره ببرند ضمن آنکه سلامت آب این منبع خدادادی از ناپاکی‌ها باید محفوظ بماند.

شهردار کرج به همه مردم اطمینان داد که فاز نخست پارکرود به طول حدود ۲ کیلومتر تا خرداد ماه سال آینده پس از گل آرایی، سبزه آرایی و انجام عملیات عمرانی تقدیم مردم شود ضمن آنکه ۲ کیلومتر دیگر نیز در ماه‌های بعد آماده خواهد شد.

او گفت: ۹۰ میلیارد ریال در سال آینده به این طرح  تزریق خواهد شد، طرح پارکرود که در مناطق آزاد شده رودخانه کرج اجرایی می‌شود شامل پارک ساحلی و پیاده راه است.

طرح تفرجگاه پارکرود پس از آزادسازی حریم رودخانه کرج با هدف ایجاد فضای تفریحی عمومی به اجرا درآمده و به عنوان اولین طرح مستقل مدیریت شهری کرج پس از روی کار آمدن شورای ششم شهر محسوب می‌شود.

تامین آب آشامیدنی سالم، هدف اصلی صیانت از رودخانه‌ها

شرکت آب منطقه‌ای البرز به عنوان متولی تامین آب و صیانت از حوضه‌های آبخیزداری استان از جمله دستگاه‌های اجرایی است که بنا به گفتهمسئولان  آن از سال ۹۷ تاکنون طرح‌های جامعی برای صیانت از آب رودخانه‌های استان پیاده سازی و برای تامین اعتبار به وزارت نیرو ارجاع داده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای البرز با اشاره به جدیت مسئولان کشوری و استانی در آزاد سازی حریم رودخانه‌های البرز می‌گوید: تامین آب شرب سالم برای مردم هدف اصلی صیانت از این منابع آبی توسط وزارت نیرو و سایر مسئولان است.

آقای نجفیان طرح آزادسازی حریم و بستر رودخانه کرج در راستای جریان ایمن آب در مواقع سیلاب و جلوگیری از آلودگی آن برای تامین آب شرب استان‌های تهران و البرز می‌داندو می گوید: سال گذشته سهم بیشتری از سدهای البرز برای استان آب اختصاص داده شد و باید قدردان این نعمت الهی باشیم.

او می گوید که به منظور مصوبات شورای امنیت ملی یکی از برنامه‌های اصلی طرح صیانت از رودخانه‌ها همکاری دستگاه‌های اجرایی از جمله حفاظت محیط زیست، جهادکشاورزی، میراث فرهنگی، فرمانداری‌ها، منابع طبیعی و استانداری با شرکت آب منطقه‌ای البرز است.

به گفته نجفیان، برای آزادسازی بسترهای اشغال شده رودخانه کرج طی سال‌های گذشته اقداماتی انجام شد و از تصرفات جدید جلوگیری به عمل آمد؛ از سال ۹۷ با پیشنهاد وزارت نیرو و بر اساس ظرفیت‌های قانونی بررسی لازم در این زمینه انجام شد، اما به دلایل مختلف طرح به طور کامل اجرایی نشد، زیرا مباحث اجتماعی، اقتصادی و اجرایی خاص سد راه انجام آن بود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای البرز گفت: در طول سال‌های گذشته تکرار شده و آخرین برنامه این بود که ما در طول برنامه ششم آزاد سازی حاشیه رودخانه‌های البرز را داشته باشیم ضمن آنکه شرکت آب منطقه‌ای و وزارت نیرو از ظرفیت‌های قانونی برای این امر استفاده کردند.

او گفت: پیشنهادات بر این بود که مباحث اجتماعی، اقتصادی و حقوق مردم لحاظ شود و بر اساس قانون تصرفاتی که در جریان رودخانه بود آزاد سازی شود که به دنبال آن طرح جامع ساماندهی رودخانه‌های کرج و طالقان از سال ۹۷ آغاز شد.

مطالعات پانزده میلیاردی

آقای نجفیان گفت: در اجرای طرح ساماندهی رودخانه‌های استان البرز، ۲ مشاور برای نقشه برداری کل حوضه آبریز رودخانه‌های کرج و طالقان به کار گرفته شد و در این بخش ۱۵ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است.

در این سفر علاوه بر مسدود شدن چاه‌های غیر مجاز آب، آزادسازی بستر رودخانه‌های البرز مطرح شد که از آن زمان نشست‌هایی در استانداری البرز برای تدوین آزادسازی برگزار شد و درچارچوب برنامه‌ای که وزارت کشور به عنوان متولی پیگیری مصوبه بودند برنامه‌ها تنظیم شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای البرز گفت: در نهایت در نشست ستاد جلوگیری از آلودگی آب استان به طور منظم برگزار شد و این موضوع مطرح و به تصویب رسید؛ برای تضمین کیفیت رودخانه‌های کرج و شاهرود طالقان و پایداری کیفیت رودخانه و عبور ایمن سیل طرح جامع ساماندهی رودخانه راتهیه و در استانداری البرز مصوب کردیم و در نهایت این طرح را به مسوولان کشوری پیشنهاد دادیم.

او می گوید: این طرح در قرارگاه صاینت از بیت المال مطرح شد و در آغاز کار تصرفات دستگاه‌های دولتی که به نوعی وظیفه حاکمیتی نداشته و در بحث مباحث کمی و کیفی رودخانه نقشی ندارند، اما تصرفاتی دارند که مزاحم جریان سیل بود در اولویت برچیدن قرار گرفت و در مراحل بعدی تصرفاتی که مربوط به اشخاص حقیقی هست با انتخاب سناریوهای مناسب آزاد سازی انجام شود.

آقای نجفیان گفت: از نیمه اول سال ۹۹ طرح ساماندهی رودخانه کرج در انتظار تصویب قرار داشت که تمام دستگاه‌های اجرایی استان، استانداری و دادگستری و حمایت‌ها و تامین ماشین آلات از سوی شهرداری‌ها و حتی دستگاه‌های دولتی که تصرفاتی داشتند کمک کردند تا رودخانه آزاد سازی شود.

۵۷ هزار متر مربع از حاشیه رودخانه کرج آزادسازی می شود

او در خصوص طرح‌های عملیاتی در زمینه آزاد سازی حریم رودخانه کرج گفت: طی ماه‌های اخیر حدود ۵۷ هزار متر مربع از حاشیه رودخانه که در تصرف دستگاه‌های دولتی بود برای آزاد سازی هدفگذاری شد که بخش عمده آن آزاد سازی شده و بخش‌های دیگر هم در مراحل آزاد سازی قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای البرز گفت: یکی از مباحثی که از سه سال گذشته وجود دارد مربوط به محدوده ایستگاه برداشت آب بیلقان که آب شرب به تهران انتقال می‌یابد است و در این محدوده مشکلات زیادی به سبب ساخت و سازهای قدیمی و رهایی پسماندها و آلودگی رودخانه وجود داشت.

او می گوید: سه سال پیش تفاهم نامه سه جانبه با معاونت عمرانی استانداری البرز، شهردار وقت کرج و شرکت آب منطقه‌ای البرز امضا شد که بخشی از رودخانه کرج در محدوده کرج مدیریت، ساماندهی و نگهداری از آن با نظارت آب منطقه‌ای و وزارت نیرو به شهرداری واگذار شود.

همچنین طرحی که برای بخش داخلی رودخانه کرج که در گذشته مطالعه و تدوین شده بود به شهرداری ارائه شد و از ۲ سال پیش این محدوده در قالب طرح ساماندهی تفاهم نامه تدوین شده و به شهرداری برای اجرا ابلاغ شد که شهرداری کرج اعتبارات لازم را پیش‌بینی کرد و شرکت آب منطقه‌ای نیز از پل بیلقان تا پل راه آهن کرج حدود هشت کیلومتر را برای ساماندهی هدفگذاری کرد.

آقای نجفیان گفت: برهمین اساس امروز آغاز عملیات اجرایی پارک رود در فضایی به مسافت چهار کیلومتر از حریم رودخانه کرج در حصار توسط شهرداری کرج آغاز شده و مابقی آن نیز باید توسط شهرداری فردیس انجام شود.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای البرز گفت: استاندار البرز در روزهای اول ورود به البرز ۲ بار از حاشیه رودخانه در محدوده بیلقان تا پل راه آهن بازدید انجام داد.

او گفت: استاندار البرز در این خصوص رویکردهای بسیار خوبی دارد ضمن آنکه در این زمینه سه نشست با شهرداران کرج و فردیس برگزار کرده است که امیدواریم با حمایت استانداری، دستگاه قضایی و شهرداری بتوانیم یادگاری برای شهر کرج بر جای بگذاریم تا رودخانه‌های استان از نابسامانی‌های چندین دهه گذشته رهایی یابند.

 از این پس نیز در محدوده‌ای که بستر رودخانه وجود دارد هیچ گونه فعالیتی مغایر با قوانین رودخانه انجام نمی‌شود و هر اقدامی که حتی شهرداری‌ها انجام دهند می‌بایست با نظارت وزارت نیرو و آب منطقه‌ای استان انجام شود.

آقای نجفیان گفت: بر برنامه‌های طرح ساماندهی رودخانه‌های استان البرز به طور کامل دیده شده است، اما در مباحث اشخاص حقیقی کمیته‌ای با تولیت استانداری و دستگاه قضایی انجام می‌شود و با در نظر گرفتن تمام حق قانونی اشخاص طرح جامع عملیاتی می‌شود.
ذینفعان آماده همکاری هستند

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای البرز گفت: نشست‌هایی که با ذینفعان حریم رودخانه کرج برگزار شد، آنان تمایل زیادی برای مشارکت در ساماندهی این رودخانه را دارند ضمن آنکه سال گذشته برای منطقه آتشگاه طرحی مشابه رودخانه کرج انجام دادیم که موفقیت آمیز بود.

او می گوید: این طرح در حاشیه رودخانه کرج هم به طورکامل انجام می‌شود و ذینفعان حق و حقوق نظرات و پیشنهادات آن‌ها در مباحث قانونی لحاظ خواهد شد.

او گفت: شرکت آب منطقه‌ای البرز طی روزهای اخیر با صرف گزینه‌های کلان اقدامات اثر بخشی برای ساماندهی حریم رودخانه کرج آغاز کرده که در این زمینه شهرداری کرج و سایر دستگاه هایی که تصرفات داشتند کمک کردند، اما در ادامه اعتبارات زیادی نیاز خواهیم داشت .

ورود جدی دستگاه قضایی به آزاد سازی حریم آب‌ها

۲۷ دی امسال بود که حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا محسنی اژه‌ای رییس قوه قضاییه در نشست شورای عالی این قوهه دستورات مهمی درخصوص موضوع چالش برانگیز تصرف اراضی ملی و منابع طبیعی و تغییر کاربری‌ها صادر کرد.

رییس قوه قضاییه در این نشست به ساخت و سازهای غیر قانونی در حاشیه رودخانه کرج اشاره کرد و گفت: کار جدی و همه‌جانبه را از این رودخانه شروع کنیم؛ دستگاه‌های حاکمیتی، عمومی و افراد عادی در بستر رودخانه و نه در حریم آن ساخت‌وساز داشته‌اند باید در این مورد اقدامی یکپارچه و هماهنگ انجام شود.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در همین جلسه و به منظور آزاد سازی حریم رودخانه کرج دستور تخریب ساختمان مربوط به قوه قضائیه را به عنوان اولین ساختمان صادر کرد.

پس از پیشگامی قوه قضاییه در تخریب کامل ساخت و ساز متعلق به خود، تصرفات دیگر نهادهای دولتی، حاکمیتی و نظامی و همچنین بخشی از تصرفات متعلق به افراد حقیقی در حریم و بستر رودخانه کرج تخریب شد؛ روندی که همچنان ادامه دارد.

بسیاری از این ساختمان‌ها قدمت ۶۰ تا ۷۰ ساله دارند و در ۷۰ سال گذشته در تصرف خصوصی بوده است و اینک با دستور رئیس قوه قضائیه به عموم واگذار می‌شود.

بنابر تاکیدات حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای مقرر شد که در هر قسمتی از مسیر رودخانه که برای موقعیت منطقه امکان داشته باشد، با رعایت مقررات قانونی و ضوابط زیست محیطی، تفرجگاه ساحلی برای استفاده عموم مردم ایجاد شود.

حدود ۳۷ روز پس از دستور آزادسازی بخش زیادی از تصرفات حاشیه رودخانه کرج، در راستای اجرای بدون تبعیض قانون و بهره مندی همه مردم از مواهب خدادای، کلنگ ساخت اولین تفرجگاه عمومی به نام «پارکرود» با حضور مسئولان قضایی، مدیریت شهری و شرکت آب منطقه‌ای البرز در حاشیه این رودخانه بر زمین زده شد.

حریم رودخانه کرج، تفرجگاهی عمومی می شود

به گفته  رئیس کل دادگستری البرز برای دسترسی عموم مردم به اراضی آزاد شده در حریم رودخانه کرج،۳۷ هزار متر مربع از این اراضی برای احداث تفرجگاه عمومی در اختیار شهرداری کرج قرار گرفته تا با رعایت مسائل زیست محیطی برای استفاده عموم مردم، تفرجگاه ساحلی احداث کند.

در قانون این اختیار به آب منطقه‌ای البرز داده شده است تا مناطقی از حریم رودخانه‌ها که آزادسازی شده‌اند (به خصوص مناطقی که در محدوده مناطق شهری قرار دارند) را جهت احداث تفرجگاه و بوستان در اختیار شهرداری‌ها قرار دهد.

آقای فاضلی هریکندی گفت: به همین منظور دادگستری کل البرز هم اجرای این قانون را پیگیری کرده و با همکاری شرکت آب منطقه‌ای استان در تلاش است تا مردم در عمل نتیجه اجرای قانون را که با دستور رئیس قوه قضائیه انجام شده  ببینند.

رئیس کل دادگستری البرز گفت: با اجرای قانون به جای استفاده اختصاصی عده‌ای خاص از سواحل رودخانه که طی ۷۰ سال اخیر رخ داده، با دستور رییس قوه قضاییه این امکان فراهم شده است تا عموم مردم بتوانند از حریم رودخانه کرج استفاده کنند.

 اقدامات لازم برای این که در اسرع وقت تفرجگاه‌ها در اختیار عموم مردم قرار بگیرد در حال انجام است.

او گفت: اراضی آزاد شده در حریم رودخانه کرج که در محدوده شهر کرج قرار دارد به مساحت ۳۷ هزار متر مربع برای احداث تفرجگاه در اختیار شهرداری قرار می‌گیرد، اما ساماندهی اراضی که خارج از محدوده شهر قرار دارد با وزارت راه و شهرسازی و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است و باید اقداماتی را جهت استفاده و دسترسی عمومی انجام دهند.

رئیس کل دادگستری البرز گفت: تا کنون در اراضی آزاد شده در فاصله بین آبگیر بیلقان تا سد امیرکبیر که در تصرف دستگاه‌های حاکمیتی بود، بررسی‌های اولیه برای احداث استراحتگاه عمومی در سه نقطه انجام شده است. بعد از آزادسازی حریم رودخانه کرج موضوع ساماندهی اراضی مطرح می‌شود که با توجه به مقررات، این کار بر عهده آب منطقه‌ای قرار دارد.

شناسایی املاک ۱۸ دستگاه اجرایی در حاشیه رودخانه کرج

فاضلی هریکندی در خصوص آخرین وضعیت تعداد دستگاه‌های حاکمیتی و عمومی در حاشیه رودخانه کرج، گفت: در حد فاصل ۶۴ کیلومتری رودخانه کرج از پل حامی کرج تا تونل کندوان املاک ۱۸ دستگاه حاکمیتی و عمومی شناسایی شده اند که ازاین تعداد تاکنون ۱۵ دستگاه نسبت به قلع و قمع مستحدثات و آزادسازی حریم و بستر رودخانه کرج اقدام کرده اند.

به گفته رئیس کل دادگستری البرز  املاک سه دستگاه حاکمیتی و عمومی در حریم رودخانه کرج باقی مانده است؛ یکی از این املاک مربوط به هلال احمر است که از دلایل عدم تخریب مستحدثات این دستگاه وجود پایگاه امدادی در این مکان و موضوع دیگر بحث وقف زمین تصرف شده است که این موارد در کمیته تخصصی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

او گفت: همچنین ۲ نهاد نظامی در این حد فاصل وجود دارد که تا کنون چندین بار اخطار داده شده و این ۲ نهاد برای رفع تصرف اعلام آمادگی کرده اند، اما تاکنون گزارشی مبنی بر رفع تصرف از سوی شرکت آب منطقه‌ای به دبیرخانه شورای حفظ حقوق بیت المال استان ارائه نشده.

آزادسازی ۴۴ هزار متر مربع زمین در حاشیه رودخانه کرج

آقای فاضلی هریکندی در خصوص مساحت اراضی آزادسازی شده نیز گفت: دستگاه‌های حاکمیتی و عمومی در طول مسیر ۶۴ کیلومتری رودخانه کرج تا ۳۰ بهمن ۴۴ هزار مترمربع را آزاد کرده اند.

او گفت: همچنین تاکنون حدود ۱۶ ملک مربوط به اشخاص حقیقی که در حدفاصل ۴ کیلومتری از پل حامی کرج تا آبگیر بیلقان و از آبگیر بیلقان تا سد کرج که یک مسیر ۱۶ کیلومتری است، برخی به صورت داوطلبانه و برخی هم با دستور قضایی تخریب شده است که عرصه مساحت آزادشده مربوط به اشخاص حقیقی تاکنون حدود ۲۹ هزار مترمربع است.

رئیس کل دادگستری البرز می گوید: با احتساب ۴۴ هزار متر مربع عرصه مساحت آزاد شده دستگاه‌های حاکمیتی و عمومی و ۲۹ هزار متر مربع مساحت مربوط به اشخاص حقیقی جمعا عرصه مساحت آزادشده از حاشیه و بستر رودخانه کرج تا کنون ۷۳ هزار متر مربع است.

نکته پایانی

موضوع مهمی که کارشناسان به آن اشاره دارند این است که مشارکت جوامع محلی و ذینفعان در تخلیه حاشیه رودخانه‌ها به ویژه رودخانه‌های کرج و طالقان اقدام موثری برای سالم سازی منابع آبی و ارتقای سلامت عمومی است.

از سوی دیگر در نظر گرفتن منافع جوامع محلی در حاشیه این رودخانه‌ها که سال‌ها از مزایای آن‌ها بهره‌مند شده اند، موضوع مهمی است که باید توسط مسوولان به آن توجه شود تا رغبت این جوامع برای مشارکت در طرح‌های زیست محیطی بیشتر شود.

استفاده درست و اصولی از منابع آبی کشور از جمله رودخانه کرج این اثر بخشی را دارد تا حیات انسانی، جانوری و گیاهی این منبع آبی دستخوش آسیب و تهدید نشود تا آیندگان بتوانند از این گونه مواهب به خوبی بهره ببرند.

همچنین اجرای طرح‌های ایمنی و پیشگیرانه برای جلوگیری از حوادث غرق شدگی می‌تواند بر ساماندهی امور رودخانه‌ها از جمله رودخانه خروشان کرج بیفزاید تا شاهد حوادث ناگوار در این گونه مکان‌ها نباشیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس