جنگ اوکراین

نگاهی به اعداد و ارقام مربوط به میزان سلاح‌های تحویل داده شده به اوکراین و همچنین افزایش ارزش سهام شرکت‌های غربی تولید کننده این سلاح‌ها، نشان می‌دهد برنده واقعی جنگ اخیر کدام افراد و کمپانی‌ها هستند.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، نزدیک به 2 ماه از آغاز جنگ اوکراین گذشته و به نظر می رسد فعلا نمایی از صلح یا آتش بس در این جنگ وجود نداشته باشد چراکه نیروهای دو طرف در مناطق مختلفی با یکدیگر درگیر هستند و در هر کدام از این مناطق، نتیجه به شکلی متفاوت در حال رقم خوردن است. در روزهای قبل از شروع جنگ تا به امروز تحلیل های بسیار زیادی در خصوص مقایسه توان رزمی دو طرف، بحث کمک های نظامی و اطلاعاتی به اوکراین تا مسائل مربوط به آورگان و تلفات جنگی مطرح شده اما یکی از مسائلی که کمتر به آن پرداخته شده سود چشمگیر و بی سر و صدای شرکت های اسلحه سازی غربی از این نبرد است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

بیشتر بخوانید:

یادآوری دوباره «هزینه سازش» با کمک‌های فانتزی آمریکا و اروپا به کی‌اف/ فرصت‌سوزی عمدی غرب برای آغاز جنگ بین اوکراین و روسیه +عکس

دور جدید صدور فاکتورهای سنگین توسط آمریکا و اروپا برای دوشیدن متحدان/ از سنگاپور تا قطر؛ دلال‌ها مشغول کارند+عکس

به صورت کلی و خصوصا در فضای پسا جنگ جهانی دوم به این طرف که بحث اسلحه سازی بیشتر و بیشتر در شکل شرکت های خصوصی مطرح شد ، عملکرد سلاح ها و میزان فروش آنها اثر کاملا سریع و مستقیم روی ارزش شرکت های سازنده داشته اند. بدست آوردن قرارداد های فروش یا برای نمونه موشک یا جنگنده ای که در یک نبرد به خوبی ظاهر شود، مشخصا می تواند برای شرکت سازنده خود سود بیشتری را به ارمغان بیاورد. در جنگ اخیر هم همین مسئله وجود دارد و برخی از شرکت خاص اسلحه ساز که عمدتا هم آمریکایی هستند در بازارهای سهام در حال تجربه کردن یک دوره مهم افزایش قابل توجه ارزش خود هستند. البته بماند که بحث سفارش های تسلیحاتی به آنها نیز خود مسئله ای دیگر است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

برای مثال بهتر است به سراغ اسم پر تکرار این روزها در میدان نبرد اوکراین یعنی موشک ضد زره جاولین برویم؛ سلاحی که به عنوان یکی از مهم ترین کمک های آمریکا به اوکراین معرفی شده و در کند کردن قوای زرهی و مکانیزه روسیه در جنگ نقش داشته است.

از لاکهید مارتین تا ریتهون؛ لقمه چرب آمریکایی‌ها از سفره اوکراین/ رشد چشمگیر ارزش سهام «اسلحه‌سازان غربی» با تداوم جنگ +عکس

موشک جاولین در اختیار سرباز اوکراینی

تنها از زمان شروع جنگ تا تقریبا روز پنجاهم، آمریکا بیش از ۵ هزار تیر موشک جاولین را در اختیار ارتش اوکراین قرارداده است. کارشناسان احتمال می دهند مجموعه کل موشک های جاولین تحویل شده به اوکراینی ها از اواخر دوره ترامپ تا به امروز ای بسا به عدد ۷ هزار تیر نیز نزدیک شده باشد و تقریبا یک سوم آنچه ارتش آمریکا از این موشک در انبار داشته به میدان اوکراین ارسال شده است.

از لاکهید مارتین تا ریتهون؛ لقمه چرب آمریکایی‌ها از سفره اوکراین/ رشد چشمگیر ارزش سهام «اسلحه‌سازان غربی» با تداوم جنگ +عکس

لیست کمک های تحویل شده آمریکا به اوکراین از شروع جنگ تا اواسط فروردین ماه

نکته جالب توجه آن است که در تنها یک هفته بعد از شروع نبرد روسیه و اوکراین، ارزش سهام شرکت مورد نظر ۱۸ درصد رشد را تجربه کرد و در حدود یک ماه اخیر نیز رشد ۲۴ درصدی را تجربه کرده است که نشان دهنده تبعات چشمگیر ورود آمریکا به نبرد علیه روسیه، در جبهه اوکراین دارد. لیست کمک های تحویل شده آمریکا به اوکراین از شروع جنگ تا اواسط فروردین ماه نیز نشان می دهد در کنار موشک های جاولین و استینگر، بیش از 7 هزار سلاح ضد زره دیگر که عمدتا راکت های یک بار مصرف هستند تحویل اوکراین شده است.

از لاکهید مارتین تا ریتهون؛ لقمه چرب آمریکایی‌ها از سفره اوکراین/ رشد چشمگیر ارزش سهام «اسلحه‌سازان غربی» با تداوم جنگ +عکس

بسته کمک جدید آمریکا برای اوکراین که در آن 500 تیر موشک جاولین و 300 فروند پهپاد انتحاری سویچ بلید جزو موارد مهم هستند

شرکت آمریکایی ریتهون دیگر سازنده موشک جاولین است و به صورت اشتراکی با شرکت لاکهید ساخت این سلاح را بر عهده دارد. نکته جالب این که دقیقا در یک هفته بعد از شروع جنگ بین روسیه و اوکراین، سهام این شرکت آمریکایی رشدی ۸ درصدی را تجربه کرده است. در یک ماه اخیر نیز تقریبا سهام این شرکت رشدی ۲۰ درصدی را تجربه کرده است. اعداد جالب دیگری نیز در این میان وجود دارند. در یک هفته پس از آغاز این جنگ سهام شرکت نورثروپ گرومن افزایش ۲۲ درصدی ، شرکت جنرال دینامیکس ۱۲ درصد و صنایع Huntington Ingalls هم رشدی در حدود ۱۴ درصد را تجربه کردند.

از دیگر کمک های مهم آمریکا به اوکراین، بیش از ۱۴۰۰ تیر موشک ضد هوایی دوش پرتاب استینگر است . این موشک نیز توسط شرکت ریتهون ساخته می شود. در عین حال و در گرما گرم جنگ بین اوکراین و روسیه بود که ارتش آمریکا اعلام کرد مطالعات برای توسعه نسل جدید موشک های ضد هوایی دوش پرتاب برای جایگزینی استینگر را نیز آغاز می کند که خود این مسئله قطعا دور جدیدی از رقابت ها را بین شرکت های مختلف اسلحه سازی آغاز خواهد کرد.

از لاکهید مارتین تا ریتهون؛ لقمه چرب آمریکایی‌ها از سفره اوکراین/ رشد چشمگیر ارزش سهام «اسلحه‌سازان غربی» با تداوم جنگ +عکس

رییس جمهور اوکراین در حال بازدید از موشک های استینگر تحویل شده به این کشور

اروپا در تعقیب آمریکا برای سود بردن از جنگ اوکراین

در جنگ اخیر اما این فقط آمریکایی ها نبودند که اقدام به ارسال سلاح به اوکراین کردند و کشورهای اروپایی خصوصا انگلیس نیز در این امر دخیل بودند. موشک های ضد زره سری NLAW از جمله مهم ترین این کمک ها بود. اما گزارش ها در خصوص شرکت های اسلحه سازی انگلیس خصوصا BAE سیستمز که تقریبا بزرگترین کمپانی نظامی این کشور است هم نکته جالبی را نشان می دهد. حدودا ۱ ماه بعد از شروع جنگ بین اوکراین و انگلیس، سهام این شرکت با رشدی در حدود ۲۳ درصد مواجه شد.

به موشک NLAW اشاره کردیم و بد نیست به سراغ سازندگان آن و وضعیت آنها در بازار سهام برویم. دو شرکت مسئولیت ساخت این موشک را بر عهده دارند که یکی Saab AB از سوئد و دیگری شعبه انگلیسی از شرکت چند ملیتی Thales SA است. شرکت اولی در یک ماه اخیر سودی در حدود ۳۲ درصد و دومی نیز سودی در حدود ۱۲ درصد را تجربه کرده است.

از لاکهید مارتین تا ریتهون؛ لقمه چرب آمریکایی‌ها از سفره اوکراین/ رشد چشمگیر ارزش سهام «اسلحه‌سازان غربی» با تداوم جنگ +عکس

نیروی اوکراینی مجهز به موشک ضد زره NLAW

در کل قاره اروپا از زمان شروع جنگ به این سو صحبت از افزایش سنگین بودجه های دفاعی شده و برای نمونه آلمان ها حرف از یک بسته ۱۰۰ میلیارد یورویی زده اند و از همین حالا شرکت های مختلف اسلحه سازی چه آلمانی و چه دیگر حاضران در بازار دفاعی این کشور در حال برآورد و آماده شدن برای این حجم سنگین از نقدینگی هستند. شرکت های دیگر اروپایی مثل لئوناردو یا گروه MBDA یا صنایع هوایی داسو فرانسه الی سازندگان تجهیزات زمینی و سلاح های سبک هر کدام خود را برای آینده ای پراز قراردادهای سنگین نه فقط از طرف کشورهای بزرگ و بلکه مشتریان در نقاط مختلف جهان آماده می کنند.

ارسال به اوکراین از یک سو و فعال شدن خط‌های تولید از سوی دیگر

همان طور که در ابتدای مطلب اشاره شد، برای نمونه ارتش آمریکا یک سوم کل موجودی خود در خصوص موشک جاولین را به میدان اوکراین فرستاده و نکته جالب این که بر اساس برخی از برآوردها آنچه در اصل برای مصرف یک هفته اوکراینی ها از این موشک در نظر گرفته شده آنها تنها در یک روز مصرف می کنند و به همین دلیل این موشک در صدر درخواست های این کشور قرار دارد.

در کنار آمریکا بخشی از متحدان ایالات متحده نیز بخشی از دارایی های موشک جاولین خود را به اوکراینی ها منتقل کردند که بر روی هم شاید شامل چند صد قبضه باشد. بر اساس برآوردها تقریبا دو شرکت سازنده این موشک یک سال زمان نیاز دارند تا مقدار از سلاح از انبار خارج شده را جایگزین کنند. البته این برآورد تقریبا برای زمانی در حدود بین ۴۰ الی ۵۰ روز گذشته از جنگ بوده و اصولا مشخص نیست با این روند تا چه زمانی آمریکا بتواند تامین موشک ها را برای اوکراین ادامه دهد.

در خصوص موشک معروف دیگر این جنگ یعنی NLAW هم اعداد جالبی وجود دارد. انگلیس تا تقریبا اواسط الی اواخر فروردین ماه نزدیک به ۴ هزار تیر از این موشک را به اوکراین تحویل داده اند و اعلام کردند که ۶ هزار تیر دیگر از این موشک نیز به اوکراینی ها تحویل خواهد شد.

تمام این موارد نه از خط تولید کارخانه ها و بلکه از انبارهای ارتش های مختلف در حال جمع آوری و انتقال به میدان اوکراین است که مشخصا نیاز به جایگزینی مجدد دارد و البته شرکت های سازنده نیز با کمال میل منتظر سفارش های جدید برای پر کردن مجدد انبارها هستند.

در ۲۴ فروردین ماه بود که خبری مبنی بر ملاقات مدیران هشت شرکت اسلحه سازی بزرگ آمریکا با دولت این کشور در کاخ سفید منتشر شد که مشخصا هدف از این جلسه، هماهنگی های لازم برای تامین نیازهای اوکراین از یک سو و پر کردن انبارها از سوی دیگر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 36
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۲:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    22 18
    چرا روسیه خطوط انتقال و راه ها و راه آهن های غرب مرز غربی اوکراین را نابود نمیکند؟ واقعا در جنگ اوکراین روسیه بسیار ابتدایی عمل کرد.
    • IR ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
      7 9
      آمریکا بر تنورجنگ می دمد تا سر و کله گاوهای بولوند چشم آبی بیشتری پیدا شود ـــــ آمریکا ؛ گاوهای بولوند چشم آبی شیرده پرورش می دهد ــــــ سرانجام با توطئه ودخالت های آشکار و نهان و کارگردانی آمریکا ؛ و بازی موفق مهره یهودی ــ رییس جمهور به ظاهر دلقک اوکراین ــ در یک جنگ زرگری تمام عیار(سیاست تحریک حداکثری)؛ پای روسیه در باتلاق جنگ اوکراین وارد شد. اکنون آمریکا به کمک رسانه هایش از روسیه غولی می سازد که هر لحظه تصمیم دارد کشورهای اروپایی را یک لقمه چپ کند. و بدین ترتیب ؛ آمریکای پس از ترامپ ؛ با انبوهی از مشکلات ؛ موفق گردید ، بحران های خود را صادر نماید. با افزایش سرسام آور نفت ؛ از یک سو ؛ اقتصاد چین را مهار می کند و از سوی دیگر؛ مهار دو جانبه ای در اروپا ایجاد نماید: 1ـــ روسیه را با تحریم اقتصادی و تهاجم رسانه ای و بحران های سیاسی مهار زده و به سقوط بکشاند . و 2ـــ نژاد جدید گاوهای شیرده؛ این بار؛ بولوند چشم آبی اروپایی (آلمان ، فرانسه ؛ فنلاند ؛ سوئد ، هلند؛ نروژ ؛ لهستان و .....) را ــ همانند گاوهای شیرده خلیج فارس ــ سر کیسه کند و کارخانه های اسلحه سازی خود را رونق بخشد و سلاح های بنجل خود را به اروپایی ها بیندازد. از نتایج بدیهی این آتش افروزی آمریکایی : 1- فرار سرمایه های اروپایی به آمریکا 2- فرار مغزهای اروپایی به آمریکا 3- فرار سایر نخبگان (هنری ؛ ورزشی و..... ) اروپایی به آمریکا می باشد. و برای قدردانی از بازی موفق دلقک اوکراینی ؛ در فریب روسیه ؛ به جای اسکار ؛ جایزه صلح نوبل به او داده می شود. زلنسکی: «من تبعه رژیم صهیونیستی هستم و شهروند اسرائیل! اما در اوکراین زندگی می‌کنم» به خاطر بیآوریم: آمریکایی ها ؛ به کابوی Cowboy معروفند. کابوی یعنی گاوچران یعنی: متخصص شناسایی ، به دام انداختن ؛ رام سازی و پرورش گاو وحشی . سر و کله گاوهای بولوند چشم آبی پیدا شد ـــــ گاوهای بولوند چشم آبی آماده شیر دهی می شوندــــ
    • IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
      10 2
      منتظر دستور شما بودن
    • IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
      11 1
      اتفاقا به شدت محموله های ارسالی ناتو رو مورد حمله قرار میده به شکلی که نزدیک به نیمی از محموله های ارسالی اصلا به خطوط مقدم نمی رسند و خود اوکراینی ها هم اونقدر سطح آموزشهاشون پایین بوده که تعداد زیادی از موشک درجه یکی مثل جاولین رو هدر میدن تا بتونن یک تانک رو بزنن در مورد استینگر حتی این اتلاف بیشتر هم هست
    • IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
      17 5
      روسیه و اکراین هر دو برای منافع ملی خودشون میجنگند. حامیانشان هم منافع ملی را در نظر دارند. مسئولان ما هم کمی عرق ملی داشته باشند و منافع ملی را فدای آرمانهای متوهم خودشان نکنند.
  • IR ۰۲:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    25 7
    مرغوب ترین خاک کشاورزی جهان که کود ، سم و ... هیچی برای کشت نیاز نداره خاک سیاهه که مقدار زیادش تو خاک اوکراینه روس ها حالا مقادیر زیادی از این خاک را تصرف کردند و با گرفتن شرق اوکراین باز به وضعیت بهتری می رسن و می تونن نقش خیلی پررنگ تری هم تو بازار غله جهانی داشته باشن امنیت غذایی خود را هم بهبود ببخشن همچنین حالا بنادر ، صنایع و معادن مهمی در اختیار دارند + یک نیروگاه اتمی و حالا + جمعیت بیشتر و خاکی پهناورتر و اگر اودسا را بگیرند و به جمهوری دو فکتو ترانس نیستریای مولداویایی برسن که دست روس گراهاست آنوقت باریکه شرقی مولداوی هم آماده اضافه شدن به فدراسیون روسیه می شه این یعنی چسبیدن به دل اروپای غربی و پا گذاشتن رو حلقوم آن و دور کردن خطر از مسکو حداقل به میزان 600 کیلومتر و از اوکراین هم یک لاشه ضعیف محصور در خشکی باقی می مونه که می تونه بقیش دست غرب باشه دریای سیاه خیلی بیشتر به کنترل روس ها می ره و روس ها به استانبول هم خیلی نزدیک تر می شن و بهتر می تونن تنگه بسفر را کنترل کنند یعنی شما فکر نکنید که روس ها تا حالا باختن و باخته این جنگ را ول می کنن غرب و روسیه هر یک به فرمول هایی برنده این منازعه هستند باخت برای ملت اوکراینه که به یک دلقک یهودی رای دادن تا کشورشون بین شرق و غرب نابود بشه اونم نابودی به شکل تجزیه که جدا فاجعه است و برگشت نداره درس عبرتی برای همه ملت ها که بفهمن چی کار می کنن و از تاریخ درس بگیرند .
    • IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
      4 12
      آمریکا بر تنورجنگ می دمد تا سر و کله گاوهای بولوند چشم آبی بیشتری پیدا شود ـــــ آمریکا ؛ گاوهای بولوند چشم آبی شیرده پرورش می دهد ــــــ سرانجام با توطئه ودخالت های آشکار و نهان و کارگردانی آمریکا ؛ و بازی موفق مهره یهودی ــ رییس جمهور به ظاهر دلقک اوکراین ــ در یک جنگ زرگری تمام عیار(سیاست تحریک حداکثری)؛ پای روسیه در باتلاق جنگ اوکراین وارد شد. اکنون آمریکا به کمک رسانه هایش از روسیه غولی می سازد که هر لحظه تصمیم دارد کشورهای اروپایی را یک لقمه چپ کند. و بدین ترتیب ؛ آمریکای پس از ترامپ ؛ با انبوهی از مشکلات ؛ موفق گردید ، بحران های خود را صادر نماید. با افزایش سرسام آور نفت ؛ از یک سو ؛ اقتصاد چین را مهار می کند و از سوی دیگر؛ مهار دو جانبه ای در اروپا ایجاد نماید: 1ـــ روسیه را با تحریم اقتصادی و تهاجم رسانه ای و بحران های سیاسی مهار زده و به سقوط بکشاند . و 2ـــ نژاد جدید گاوهای شیرده؛ این بار؛ بولوند چشم آبی اروپایی (آلمان ، فرانسه ؛ فنلاند ؛ سوئد ، هلند؛ نروژ ؛ لهستان و .....) را ــ همانند گاوهای شیرده خلیج فارس ــ سر کیسه کند و کارخانه های اسلحه سازی خود را رونق بخشد و سلاح های بنجل خود را به اروپایی ها بیندازد. از نتایج بدیهی این آتش افروزی آمریکایی : 1- فرار سرمایه های اروپایی به آمریکا 2- فرار مغزهای اروپایی به آمریکا 3- فرار سایر نخبگان (هنری ؛ ورزشی و..... ) اروپایی به آمریکا می باشد. و برای قدردانی از بازی موفق دلقک اوکراینی ؛ در فریب روسیه ؛ به جای اسکار ؛ جایزه صلح نوبل به او داده می شود. زلنسکی: «من تبعه رژیم صهیونیستی هستم و شهروند اسرائیل! اما در اوکراین زندگی می‌کنم» به خاطر بیآوریم: آمریکایی ها ؛ به کابوی Cowboy معروفند. کابوی یعنی گاوچران یعنی: متخصص شناسایی ، به دام انداختن ؛ رام سازی و پرورش گاو وحشی . سر و کله گاوهای بولوند چشم آبی پیدا شد ـــــ گاوهای بولوند چشم آبی آماده شیر دهی می شوندــــ
    • IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۶
      1 1
      پروفسور کشوري که توسط روسيه اشغال شده ديگه زمين هاش امنيت نداره که ،دائم بهش حمله ميشه تازه اگه بتونه اون زمين رو نگه داره در ضمن خود روسيه هم همچين خاک مرغوبي رو داره.
    • IR ۱۴:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۶
      0 0
      پروفسور کشوري که توسط روسيه اشغال شده ديگه زمين هاش امنيت نداره که ،دائم بهش حمله ميشه تازه اگه بتونه اون زمين رو نگه داره در ضمن خود روسيه هم همچين خاک مرغوبي رو داره درضمن ميدوني چقدر بايد هزينه نگهداري از اين مرزهارو بده مرزهايي که حالا ديگه اگه هم دست روسيه بيافته توسط آميرکا و اروپا ناامن نگه داشته ميشه تا روسيه هزينه اش رو بده
  • حاج قاسم شهید IR ۰۳:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    13 24
    ما میتوانیم به اوکراینی ها سلاح بفروشیم روس ها در سوریه به ما خیانت کردن ما سلاح های داریم که می توانن روس ها را نابود کنن روسیه نباید پیروز این جنگ باشه همون جوری که روس ها یک ایران ضعیف می‌خوام ما هم باید یک روسیه ضعیف بخواهیم از کجا معلوم این روس ها به ما حمله نکنن ما باید سلاح بفروشیم به اوکراینی ها تا هم به صنایع نظامی کمک شود هم در شرایط سخت بتوانیم ارز وارد کشور کنیم یاعلی
  • IR ۰۳:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    15 2
    قطعا آمریکا دوست داره جنگ ادامه پیدا کنه چون فروش اسلحه آنقدر منفعت داره که ضرر گران شدن نفت اصلا به چشم نمیاد
  • سیدمرتضی IR ۰۴:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    10 0
    این ظاهر قضیه است سود تسلیحاتی شرکت ها اما به اصل قضیه توجه کنید البته این حرفهارو رسانه های غربی نمیگن!! یکشبه قحط پیش آمده در اروپا با گرانی سوخت و کمبود غذا اروپایی ها تا چه زمانی میتونن تحمل کنن اقتصاد جنگ اوکراین را؟!! ۶ملیون مهاجر، ۱۴ملیون آواره جنگ در آستانه مهاجرت یک کشور برشکسته که زیر ساخت نظامی ای دیگه نداره و هزینه نظامیش و کلی اون بر المان افتاده واقعا از دریا محاصره شدن اکثر بندرهاش دست روسها افتاده، این یک جا زمستان با قیمت بیشتر شده سخوت چکار میخوان بکنن آیا مردم اروپا مثل مردم کشور ما صبر دارن؟ خیر، الآن تایوان هم یک مشکل بزرگی برای اروپایی ها اروپایی ها علاقه ای به درگیری با چین ندارن این اتفاق برای اروپایی ها بدتره برای اقتصاد آلمان بدتره بزرگترین وارد کننده صنعتی از آلمان چین هستش بزرگترین وارد کننده از امریکا چین هستش درباره ژاپن و کره هم همینطور!! در اینده هم اروپایی ها یا مجبور میشن جلوی امریکارو بگیرن با ارتش قویتر ومستقل، آیا الان قیمت گرانتر گاز را المان میتونه قبول کنه اقتصادش قویه ایتالیا یونان رومانی بلغارستان اسپانیا میتونن تحمل کنن شاید از روسها نخرن اما مجبورن شاید۲۵برابر از امریکا بخرن!! شایدتا سال۲۰۲۷با افزایش تولید۱۰برابر قیمت الآن روسیه شه این خیلی مشکله بازی نیست این ها واقعا این اتفاق خطرناکه الآن لبنان کمبود گندم پیدا کرده در حدی که آرد فقط برای نان داده میشه و عراق تا چند ماه گندم داره ونمیتونن از روسیه گندم بخرن!! همونجورکه لبنان نمیتونه سوخت بخره!! درافریقا هم شاید در زمستان همچین مشکلی پیدا کنن, چندمدت پیش اردن گفته بود یکی از کشورهای اروپایی گندمش رو مصادره کرده هرچند برخی نمیتونن فروشگاهای خالی المان رو نشان بدن که خود غربیا نشان میدن یعنی غیرتشون برای اونها بیشتر خودشونه خخخ خدا مارو هدایت کنه فقط بنده خدا باشیم و به حق غیرت داشته باشیم
  • IR ۰۴:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    5 9
    شاید مأموریت اصلی دلقک معتاد یهودی اوکراینی همین باشد که شرکت های تسلیحاتی غربی را که بیشتر آنها دست صهیونیست ها است با طولانی کردن جنگ و با رد کردن مذاکره با روسیه به بهانه های واهی با پول مردم اوکراین از ورشکستگی نجات دهد و آنها را ثروتمند کند
    • IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
      1 3
      آمریکا بر تنورجنگ می دمد تا سر و کله گاوهای بولوند چشم آبی بیشتری پیدا شود ـــــ آمریکا ؛ گاوهای بولوند چشم آبی شیرده پرورش می دهد ــــــ سرانجام با توطئه ودخالت های آشکار و نهان و کارگردانی آمریکا ؛ و بازی موفق مهره یهودی ــ رییس جمهور به ظاهر دلقک اوکراین ــ در یک جنگ زرگری تمام عیار(سیاست تحریک حداکثری)؛ پای روسیه در باتلاق جنگ اوکراین وارد شد. اکنون آمریکا به کمک رسانه هایش از روسیه غولی می سازد که هر لحظه تصمیم دارد کشورهای اروپایی را یک لقمه چپ کند. و بدین ترتیب ؛ آمریکای پس از ترامپ ؛ با انبوهی از مشکلات ؛ موفق گردید ، بحران های خود را صادر نماید. با افزایش سرسام آور نفت ؛ از یک سو ؛ اقتصاد چین را مهار می کند و از سوی دیگر؛ مهار دو جانبه ای در اروپا ایجاد نماید: 1ـــ روسیه را با تحریم اقتصادی و تهاجم رسانه ای و بحران های سیاسی مهار زده و به سقوط بکشاند . و 2ـــ نژاد جدید گاوهای شیرده؛ این بار؛ بولوند چشم آبی اروپایی (آلمان ، فرانسه ؛ فنلاند ؛ سوئد ، هلند؛ نروژ ؛ لهستان و .....) را ــ همانند گاوهای شیرده خلیج فارس ــ سر کیسه کند و کارخانه های اسلحه سازی خود را رونق بخشد و سلاح های بنجل خود را به اروپایی ها بیندازد. از نتایج بدیهی این آتش افروزی آمریکایی : 1- فرار سرمایه های اروپایی به آمریکا 2- فرار مغزهای اروپایی به آمریکا 3- فرار سایر نخبگان (هنری ؛ ورزشی و..... ) اروپایی به آمریکا می باشد. و برای قدردانی از بازی موفق دلقک اوکراینی ؛ در فریب روسیه ؛ به جای اسکار ؛ جایزه صلح نوبل به او داده می شود. زلنسکی: «من تبعه رژیم صهیونیستی هستم و شهروند اسرائیل! اما در اوکراین زندگی می‌کنم» به خاطر بیآوریم: آمریکایی ها ؛ به کابوی Cowboy معروفند. کابوی یعنی گاوچران یعنی: متخصص شناسایی ، به دام انداختن ؛ رام سازی و پرورش گاو وحشی . سر و کله گاوهای بولوند چشم آبی پیدا شد ـــــ گاوهای بولوند چشم آبی آماده شیر دهی می شوندــــ
  • DE ۰۴:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    6 1
    دمش گرم جنس خوب خوبه دیگه کاش ایران هم میتونست بگیره
  • IR ۰۵:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    4 0
    مرگ بر جنگ-یمن اکراین و... بد است و ناپسند!!!!
  • مغز متفکر IR ۰۵:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    2 3
    آواکس،آواکس اوجب واجبات است
    • IR ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
      2 5
      آدمها آواکس شدن بخصوص ساکنین آلبانی آواکس هستند آنها مثل همیشه فکرمیکنند چون آنها آواکس هستند مردم در جنگ باآربابان وخودشان کوتاهی میکنند اما تا پاکان هستند شهادت طلبی هست وهرکس شهادت نخواست بیچاره شد
  • رهایی IR ۰۵:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    3 8
    خوشبختانه جنگ و جدال دائمی بین آریایی های وحشی باعث تضعیف این اقوام شده است امیدوارم این جنگ بین ناتو وروسیه هم منجر به فروپاشی روسیه بشود تا ملت های تورک مثل تاتار ها و یاکوت ها و قزاق ها و .... از شر روسیه خلاص شوند با وحشی گری که از آریایی ها سراغ داریم این جنگ به این زودی تمام نمیشود این قوم وحشی تا به حال دوبار جنگ جهانی درست کرده است بیشترین کلاهک های هسته ایی را تولید و نگهداری میکند واقعا این قوم برای دنیا خطرناک اند امید وارم با فروپاشی روسیه و آمریکا جهان از شر شان راحت شود
  • احمد شیرازی IR ۰۶:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    8 1
    دندان جنگ هیچگاه کند نمی شود. باید اماده بود.
  • CA ۰۶:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    19 7
    با دیدن عملکرد آت و آشغالهای روسی و ضعف های فاحش اونها در مقابل تجهیزات غربی ، معلومه که تقاضا برای خرید تجهیزات غربی بالاتر میره. این جنگ نشان داد تجهیزات روس تازه از نوع صادراتی چقدر میتونه برای پرهزینه و بی مصرف بشه .
  • IR ۰۶:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    5 1
    چین بعنوان شریک همه جانبه روسیه هیچ کمکی به روسیه نکرده است میتوان گفت روسیه بناهایی وارد این جنگ شد اما احتمالا چین در ادامه به این کشوربپیوندد . مشرق این موضوع را جهت اطلاع خوانندگان بررسی کن
  • NL ۰۷:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    0 0
    بلا اصلی بعد از جنگه یا پول میدی زا خاکت و ناموست بدونن شلیک یه گلوله میدی امریکا
  • عطا IR ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    12 1
    تنها بازنده اصلی این مسابقات تسلیحاتی مردم اوکراین هستند. تمام زیرساخت های ارزشمند اوکراین و خاک این کشور نابود شد.
  • IR ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    1 5
    اگر ما بخواهیم انسانیت را نابود کنیم اینترنت الوده را باز بگذاریم و نه محدود ...اگر ترکیه و عربستان بی عقل خیانت در دین چرا ما بگذاریم و بذر خیانت بذر نفهم بودن و بذر حیوان بون به وسیله اینترنت الوه بزاریم الان چن سال امده اما معلم ما برای حقوق اعتراض کند و برای دین و انسانیت اعتراض نکن همین اینترنت باعث میشه نفهم بودن بیاد حق حقوق معلم نده و اینترنت محود بشه فهم زیاد می کند از حیوان بون دور می کند چرا اینترنت محدود نمیشه چرا بذر کثیفی در ایران بیاد همه علما و دکتر ها همه نادان و اجازه می دهند بذر خیانت و حیوان بودن بیاد و دیگه اگر ملیون سخنرانی کنی دیگه نمی فهمه گرگ صفتی به خاطر این نمی فهمه حق می خوره فال بد میاد و نیت بد میاد و کوری عقل میاد چرا چاقو کشی و فرزند کشی هر روز در حواث ایران میاد چون را اینترنت الوده گرفته شده امار بگیرند قبل اینترنت بیاد چقدر بوده محدود بکن اینترنت چرا فعالان سیاسی انقدر کور باشند نگند محدود کنند اینترنت چرا افراد جانی مردم در اینترنت به بیننند و اقسام کارها جانی بیاد چرا انقر بیشعوری باشه....ان طرف بیان برای کسی که شراب خورده شلاق بزنند و از ان طرف شراب اینترنت الوه به مردم بدهند و اگر فساد زیاد به خاطر این و حق مردم ایران نهایت گرانی علت ان این چون کسی با اینترنت الوده یک رااهی بره حقش با گرانی له بشه لااقل اگر یک امریکایی با اینترنت الوده له ش میره مواد غذایی پرخاصیت می خوره یا تفریح سالم و گران قیمت این انگلی که از اینترنت دیده از خودش دور می کند اما در ایران میروند سوسیس می خورند که عقل و خرد کم کند و با سویا تراریخته و مواد نگهارنده سوسیس باعث بی عقلی و وکی استخوان بشوندد و رسما" و اعلا تبدیل به گربه بشوند اگر گربه گربه است غذای سوسی بی کیفیت خورده که شده گربه و خرما که خواص معنوی داره گران بشه چرا دکترها که می دونند اینترنت الوده مضره در کمال پرویی استفاه نمی دهند که چرا اینترنت بی ماری زاد در کشور باز گذاشتید ............. پس ریشه منبع فساد و گرانی و همه همه اینترنت الوه و ماهواره است چون به فرض باعث نفهم بون و گرگ فتی و حرام خاری و خیانت ر ل ها میشه و ان رعیس جمهور و ان مسعول و غیره در جهان و ایران در دلش این بذرهای اینترنت الوده میره و حرام خوار و گرگ صفتی میشه و جالب رسانه ها می گند ا
  • IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    0 7
    اصلاح............................................. اگر ما بخواهیم انسانیت را نابود کنیم اینترنت الوده را باز بگذاریم و نه محدود ...اگر ترکیه و عربستان بی عقل خیانت در دین چرا ما بگذاریم و بذر خیانت بذر نفهم بودن و بذر حیوان بون به وسیله اینترنت الوه بزاریم الان چند سال امده اما معلم ما برای حقوق اعتراض کند و برای دین و انسانیت اعتراض نکند همین اینترنت باعث میشه نفهم بودن بیاد حق حقوق معلم نده و اینترنت محدود بشه فهم زیاد می کند از حیوان بودن دور می کند چرا اینترنت محدود نمیشه چرا بذر کثیفی در ایران بیاد همه علما و دکتر ها همه نادان و اجازه می دهند بذر خیانت و حیوان بودن بیاد و دیگه اگر ملیون سخنرانی کنی دیگه نمی فهمه گرگ صفتی به خاطر این نمی فهمه حق می خوره فال بد میاد و نیت بد میاد و کوری عقل میاد چرا چاقو کشی و فرزند کشی هر روز در حواث ایران میاد ...چون لیی در چشمانشان رفته بااینترنت الوه و بی عقل بی ظرفیت و نفهم بودن شدن ؟ دوست عزیز چون را اینترنت الوده گزیذه مثل مار ......... امار بگیرند قبل اینترنت بیاد چقدر بوده امار حوادث محدود بکن اینترنت چرا فعالان سیاسی انقدر کور باشند نگند محدود کنند اینترنت چرا افراد جانی مردم در اینترنت به بیننند و اقسام کارها جانی بیاد چرا انقر بیشعوری باشه....ان طرف بیان برای کسی که شراب خورده شلاق بزنند و از ان طرف شراب اینترنت الوه به مردم بدهند و اگر فساد زیاد به خاطر این ..... و حق مردم ایران نهایت گرانی علت ان این چون کسی با اینترنت الوده یک راهی بره حقش با گرانی له بشه لااقل اگر یک امریکایی با اینترنت الوده له شه میره مواد غذایی پرخاصیت می خوره یا تفریح سالم و گران قیمت این انگلی که از اینترنت دیده از خودش دور می کند اما در ایران میروند سوسیس می خورند که عقل و خرد کم کند و با سویا تراریخته و مواد نگهارنده سوسیس باعث بی عقلی و وپوکی استخوان بشوندد و رسما" و اعل"ا تبدیل به گربه بشوند اگر گربه گربه است غذای سوسیس بی کیفیت خورده که شده گربه و خرما که خواص معنوی داره گران بشه چرا دکترها که می دونند اینترنت الوده مضره در کمال پرویی استفاه می کنند و خودشان مریض می کنند و این دکتر چطور مردم شفا بده یک دکتر که خودش با اینترنت الوده عوارض مریض شدن داره که چرا اینترنت بی ماری زاد در کشور باز گذاشتید .....
  • IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    16 0
    وقتی دنبال صاحبان این شرکت های اسلحه سازی بگردی می بینی دولتی ها و سیاسون کلی سهام دارند و یا جزو هیئت مدیره آنها هستند
  • FR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    9 0
    البته این توان دو طرف نیست مقایسه توان یک طرف با کل ناتوست آنهم بدون حضور نظامی و فیزیکی ... مسابقه تسلیحاتی ست
  • IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    3 1
    اللهم العجل لولیک الفرج ________ (فارغ از متن این خبر) لطفا برای ظهور امام زمان ع دعا کنیم ______ اللهم العجل لولیک الفرج
  • IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    1 0
    لعنت خداوند بر حاکمانی که با بی کفایتی باعث شدند مردم بخاطر جنگ و تحریم ها مفلوک شوند و نتوانستند از حقوق مردم دفاع کنند
  • هانا IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    4 2
    مشرق هیچگاه نظر مرا منتشر نمی کنی به نظرم روسیه در باتلاق اوکراین بدجوری گرفتار شده این مردم متحد روسیه رو شکست خ‌اهد دا‌د شک نکنید پوتین باخت بدجوری هم باخت
  • طاهر IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    5 2
    امید که با ارسال سلاح های جدید برای رزمندگان مدافع در شهرای اکرایین نیروهای اشغال روسی هرچه سریعتر با شکست از کشور اکرایین عقب نشینی کنند و هیمنه دروغین ابرقدریت شرق و دیکتاتور مریض و روانیش در هم شکسته شود و این جوری مرهمی باشد بر زخمها و جفاهای روسها در طول تاریخ در حق ملتهای مظلوم همانند ملت ایران- ایران و جمهوری اسلامی و قطعا که شکست روسیه خوشحالی ملت ایران را در پی خواهد داشت و روسیه پرستان هم انشالله از حمایت و تایید این اشغالگری و تجاوز پشیمان شوند و به این نکته هم توجه داشته باشند که کشور خودمان ایران هم در جنگ تحمیلی مورد تجاوز قرار گرفت - پس باید ضمن محکوم کردن تجاوز روسیه با اکرایین و مردمش هم دل باشیم
    • IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
      2 3
      مال کدوم دنیایی؟!!!!!!
  • IR ۲۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    4 1
    این همه اسلحه معلوم نیست بدست کی میرسه. بغیر از اسلحه 500 میلیون دلار هم حقوق عقب مانده اوکراینی ها را هم آمریکا پرداخت کرده که افرادی مثل تاکر کارلسون چاقو بزنید خونشان در نمیاد. چرا در این دوران بی سابقه تورم میلیارد میلیارد آمریکا پول دور می‌ریزد اروپا را هم زخمی و ضعیف می‌کند و خطر بمب اتمی را می‌پذیرد. بخاطر یزقل ها!!!
  • اردشیر DE ۲۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    1 0
    ذهن بیمار گروهی در آمریکا که دنیا را شطرنجی میدانند که بین خود ببازی میگیرند و هر از مدتی آتش به قسمتی از کره زمین میاندازند و این سر گرمی تلخ آنهاست ، اما اینها اینبار حرکاتشان در مستی مطلق انجام شده که جهان را به نابودی خواهند کشاند. خرس را میخواهند ادب و رام کنند که این نشدنی است و عاملی میشوند تا خرس تا حد مرگ بجنگد حتی اگر پیروز نشود خود و این بیماران فوق روانی را نابود میکند. تمام جنگهای ویرانگر جهان از غرب شروع شده و میشود، ولی اینبار آتش را در جایی انداخته اند که دیگر کنترلش آسان نخواهد بود ، این روانیها باد در آتش میدمند که سرانجام گریبانگیر خودشان هم میشود و آن نابودی کاملشان است.
  • محمدحسین IR ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۶
    2 1
    در صورت تداوم جنگ فرسایشی احتمال شکست روسیه بسیار زیاد است.متاسفانه رهبران سیاسی و نظامی کشورمان در طرف بازنده ایستاده اند و این برای آینده میهن ممکن است گران تمام شود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس