هشدار قیس الخزعلی درباره عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی

دبیر کل جنبش عصائب اهل الحق عراق خبر داد که گروههای شیعه با افراد مستقل ائتلافی تشکیل داده‌اند که به تنهایی قادر به تشکیل کابینه است.

به گزارش مشرق، «قیس الخزعلی» دبیر کل جنبش عصائب اهل الحق عراق شامگاه امروز سه‌شنبه خبر داد که برای برگزاری جلسه انتخاب رئیس جمهور در این کشور، توافقی صورت نگرفته است.

الخزعلی با بیان اینکه «اگر فراکسیون صدر بتواند فراکسیون بزرگتر را تشکیل دهد، ما نیز آن را به رسمیت خواهیم شناخت»، تصریح کرد، کمیته هماهنگی شیعیان موسوم به چارچوب هماهنگی شامل ۸۳ نماینده است، ولی به تنهایی، کابینه تشکیل نخواهد داد.

بیشتر بخوانید:

هشدار قیس الخزعلی درباره عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی

شبکه خبری العهد به نقل از دبیر کل جنبش عصائب گزارش داد: «اصرار داریم که فراکسیون بزرگتر را با مشارکت همه تشکیل دهیم، ولی ترجیح ما، فراکسیون صدر است».

وی با با بیان اینکه فراکسیون صدر در ائتلاف سه‌جانبه با اهل تسنن و کُردها، اقلیب محسوب می‌شود، خاطر نشان کرد: «چارچوب [هماهنگی] شیعه، با شخصیتها و گروههای دیگر تحت عنوان الثبات الوطنی ائتلاف کرده است و این فراکسیون از نظر تعداد، فراکسیون بزرگتر به شمار می‌رود. ما می‌توانیم فراکسیون بزرگتر را تشکیل دهیم».

در همین ارتباط، «رفیق الصالحی» نماینده فراکسیون پارلمانی «صادقون» عراق اسفند ماه گذشته خبر داد که ائتلاف الثبات الوطنی، بزرگترین فراکسیون در پارلمان این کشور خواهد بود.

تشکیل فراکسیون بزرگ‌تر در پارلمان عراق از این جهت مهم است که طبق قانون حق دارد نامزد نخست‌وزیری را به ریاست جمهوری عراق معرفی کند سپس دولت جدید را تشکیل دهد. 

«حامد الموسوی» از نمایندگان ائتلاف پارلمانی الفتح به ریاست هادی العامری هم اواخر بهمن ماه گذشته خبر داد که گروههای حاضر در کمیته هماهنگی شیعیان موسوم به «الاطار التنسقی» (چارچوب هماهنگی) قصد دارند ائتلاف الثبات الوطنی را تشکیل دهند.

به گفته الصالحی، این ائتلاف شامل فراکسیونهای چارچوب هماهنگی و شماری از نمایندگان مستقل خواهد بود. شمار زیادی از نمایندگان مستقل به این ائتلاف پیوسته‌اند و همچنان تحرکات برای جذب تعداد دیگری از نمایندگان ادامه دارد. وی تأکید کرد که الثبات الوطنی، در حال حاضر، بزرگترین فراکسیون شیعه در پارلمان عراق خواهد بود و عرفاً حق خواهد داشت کابینه تشکیل دهد.

جریان صدر عراق طی انتخابات اخیر، موفق شد با کسب ۷۳ کرسی از اصل ۳۲۹ کرسی پارلمانی در صدر قرار گیرد و پس از آن، ائتلاف سنی تقدم با ۳۷ کرسی و ائتلاف دولة القانون با ۳۳ کرسی، حزب دموکرات کردستان عراق با ۳۱ کرسی، ائتلاف کردستان و ائتلاف الفتح به رهبری هادی العامری با ۱۷ کرسی در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

درست است که جریان صدر بیشترین کرسی‌های پارلمانی را در این انتخابات کسب کرده اما برای تشکیل دولت این کرسی‌ها کافی نیست و می‌بایست با سایر گروه‌های سیاسی پیروز در انتخابات، ائتلاف تشکیل دهد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس