هشدار پلیس درباره خرید از شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها؛ پیش از دریافت کالا و خدمات، پول ندهید

معاون اجتماعی پلیس فتا گفت: از پرداخت وجوه کالا و خدمات قبل از تحویل، در بستر شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها جداً خودداری کنید.

به گزارش مشرق، سرهنگ رامین پاشایی با اشاره به وقوع کلاهبرداری در پلتفرم شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، اظهار کرد: با توجه به نزدیک شدن ایام پایانی سال و افزایش خریدهای نوروزی، نظر به رعایت توصیه‌های بهداشتی مسئولان مربوط مبنی بر کاهش ترددهای غیر ضروری در سطح معابر شهری و استقبال عمومی هموطنان برای تهیه و تدارک مایحتاج مورد نیاز، یکی از بسترهای جذاب و پرمخاطب ثبت سفارش، صفحات فروشگاهی در شبکه اجتماعی "اینستاگرام" است.

معاون اجتماعی پلیس فتا انتظامی کشور افزود: متأسفانه به علت عدم ساماندهی مشاغل متعدد فعال در پلتفرم شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام یا سایر کانال‌های پیام‌رسان غیر بومی، بستر مناسبی برای وقوع کلاهبرداری مالی از هموطنان ایجاد شده و همه روز پرونده‌ها و شکوائیه‌های قضائی متعددی به مراجع قضائی و انتظامی کشور مخصوصاً پلیس فتا تحمیل می‌شود.

این مقام انتظامی با اشاره به سبک و نوع وقوع جرائم در این پیج‌ها و کانال‌های فروشگاهی بیان کرد: شایع‌ترین نوع کلاهبرداری در این حوزه ساخت صفحات جعلی و تبلیغ دروغین اجناس است که اصلاً وجود خارجی ندارد و عمدتاً با قیمت پایین‌تر از عرف بازار به نمایش گذاشته می‌شوند.

وی افزود: کلاهبرداران در این شگرد پس از ثبت سفارش و دریافت قیمت محصولات، پاسخگوی متقاضیان نیستند یا پس از تبلیغ اجناس اصل و اورجینال و ثبت سفارش و دریافت هزینه‌های موارد توافق، کالاهای کپی یا بی‌کیفیت را برای سفارش‌دهندگان ارسال می‌کنند.

پاشایی به نوع دیگری از ترفندهای کلاهبرداری این مجرمان پرداخت و اظهار کرد: کلاهبرداران پس از ثبت سفارش، خریداران را به درگاه‌های جعلی پرداخت موسوم به فیشینگ هدایت و با این طریق از هموطنان کلاهبرداری می‌کنند.

معاون اجتماعی پلیس فتا ادامه داد: متأسفانه عرضه و فروش کالاهای قاچاق که عمدتاً شامل البسه و پوشاک است و می‌تواند تهدیدی علیه تولیدکنندگان و فعالان حوزه داخلی باشد، به صورت کاملاً سازمان‌یافته و حرفه‌ای در این پیج‌های تجاری فاقد مجوز کسب و کار در جریان است.

این مقام انتظامی با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد کلاهبرداری‌ها با راه‌اندازی، تبلیغ پیج‌ها و کانال‌های تجاری و پلتفرم‌های خارجی از جمله اینستاگرام در حال وقوع است؛ عنوان کرد: اجرای طرح‌های عملیاتی پیش‌دستانه و نظارت بر نحوه فعالیت این پیج‌ها و کانال‌های فروشگاهی یکی از اولویت‌های پلیس فتا بوده و همه روزه پرونده‌های قضائی متعددی علیه مرتکبان و متهمان و دفاع از مالباختگان در پلیس فتا در حال پیگیری است.

وی تصریح کرد: عدم وجود نظام ساماندهی مشاغل تجاری و فروشگاهی در اینستاگرام و سایر کانال‌های پیام‌رسان غیر بومی که حلقه مفقوده تولید امنیت مالی برای کاربران و متقاضیان خرید محسوب می‌شود، اقدام قضائی و انتظامی علیه مرتکبان  اینگونه جرائم و تخلفات را دچار مشکل کرده است.

پاشایی از هموطنان خواست برای سفارش اجناس، درخواست خود را صرفاً از سایت‌های فروشگاهی که دارای مجوز قانونی و درگاه‌های رسمی بانکی که تحت دامنه شرکت شاپرک هستند، انجام دهند و از پرداخت وجوه کالا و خدمات قبل از تحویل در بستر شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها جداً خودداری کنند.

پاشایی به هموطنان توصیه کرد که در صورت اطلاع از هرگونه فعالیت مجرمانه در فضای مجازی یا پیام‌رسان‌های موبایلی، موضوع را از طریق نشانی پلیس فتا به آدرس cyberpolice.ir بخش ارتباطات مردمی گزارش کنند. 

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
    2 1
    کلاهبرداری میکنن با پرروئی مهمتر از اینکه وصلن به شما و جنوب با اون فک و دهنشون موقع حرف زدن دور سرشون می چرخه عوووق برای پولدار شدن چه کِرم ها که نمیریزن جزء بجااورندگانن اونوقت برای مردم پیج فیک میسازن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس